Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä design-tavaraa inhoat sisustuksissa?

Vierailija
30.11.2013 |

Miksi?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko joku on sitä mieltä että mariskooli on designia? No ei ole.

Sama kuin sanoisi Sotka-sohvaa designiksi.

Vierailija
42/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä Eero Aarnion muovikoiraa. Kauhea! Aalto-maljakko ja Marimekon Unikko siksi, että niiitä on näkynyt ihan liikaa. Tuplakupla on myös estettisen makuni mukaan ruma.

Lokki-valaisin sen sijaan on hieno, samoin Block-lamppu ja Kartellin tuolit (vaikka näitäkin näkee miltei joka kodissa). 

OT. Ei designiä, mutta monilla ikkunalaudoilla näkyvät eriväriset kissapullot on jotain niin kauheaa! Kuka haluaa pitää värikkäitä, tyhjiä viinipulloja esillä ja oikein keräilee niitä? HRR

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän pettynyt tähän ketjuun, kuvittelin että täällä olisi hyvää keskustelua designistä mutta ei. Pääasiassa on haukuttu rumiksi aaltomaljakot ja marimekon tunnistettavimmat jutut, joita harva edes arkisuuden vuoksi mieltää lainkaan designiksi. 

Ja muumimuki on varmaan se yleisin suomalaisesta keittiönkaapista löytyvä teemuki, mielestäni erittäin huono esimerkki designistä.

Vierailija
44/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti muuten yksi ilta, kun kävin pimeässä kävelyllä ja jonkun ikkunasta näkyi suoraan Tuplakupla. Väistämättä tuli mieleen, että söpösti aseteltu niin että näkyy kadulle ;)

Vierailija
45/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. 

Te luulette että maailmassa on olemassa vain suomalaista "designia". YKSIKÄÄN ei ole maininnut muuta kuin nämä suomalaisperustuotteet. 

Noloa. Haukkukaa nyt edes vaikka Thonet, Eames, Starck, Breuer, Arco, kaikki Bauhaus-edustajat, tanskalaiset minimalistit, ruotsalaiset 1960-luvun tuottajat.  

Ettehän te edes ilmeisesti tiedä mistään muusta kuin tästä ns. suomalaisesta designista.

Vierailija
46/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kartell suomalainen? En oikein ymmärrä, miksi jossain vauvapalstalla pitäisi olla erityisen korkealaatuista design-keskustelua. Kai tämä on juuri sopiva paikka ihmisille keskustella vaikka designista heppoisellakin tietämyksellä. Alan intohimoisemmille tuntijoille löytyy varmaan muitakin keskustelupaikkoja.

Vierailija
47/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa, mutta en hanki kotiini mm. Unikkoa. Myös Gant homen tähtityynyt, tähtimatot ja tähtituotteet kyllästyttävät.

Vierailija
48/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:25"]

Ei helvetti. 

Te luulette että maailmassa on olemassa vain suomalaista "designia". YKSIKÄÄN ei ole maininnut muuta kuin nämä suomalaisperustuotteet. 

Noloa. Haukkukaa nyt edes vaikka Thonet, Eames, Starck, Breuer, Arco, kaikki Bauhaus-edustajat, tanskalaiset minimalistit, ruotsalaiset 1960-luvun tuottajat.  

Ettehän te edes ilmeisesti tiedä mistään muusta kuin tästä ns. suomalaisesta designista.

[/quote]

Se suomalainen "design" on niin naurettavaa, naivistista paskaa jota löytyy joka kodista jossain muodossa. Marimekon unikkoa, mariskooleja, Artekin palleja/lamppuja, Toikan lintuja, Aalto vaasia, Blockia, Kuplaa jnejne..

Vierailija
49/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne mitään hienoa designia, joten joudun vastaamaan siltä pohjalta. (Saanko edes vastata kun en ole ammattilainen taikka edes harrastaja.) Mutta inhoan tuplakuplaa. Siksi kun se on ruma. Itselläni on tavallinen, melko romanttinen maku. Aalto-maljakko on melko tylsä myös. En voi sanoa inhoavani, esim pienet on ihan nättejä. Monia näitä muitakin valaisimia melkein inhoan. Liian pelkistettyjä, ja se ärsyttää, että kaikkien olisi niistä tykättävä. Asuntomessuilla juuri valaisemet ärsyttää.

Sain lahjaksi tumman harmaan mariskoolin ja se on mielestäni todella kaunis. Värikkäistä en pidä. Mustana myös ihana. 

Vierailija
50/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää nykytaiteesta, mun mielestä taiteen pitää olla hienon näköistä ja esittää jotain, en vaan osaa arvostaa mitään mikä on rumaa ja sen näköistä että sen on väsännyt kuusivuotias lapsi. Jos joku sanoo itseään taiteilijaksi, pitää osata tehdä jotai niin hienoa, että minä en osaisi itse tehdä samanlaista vaikka yrittäisin, jos on joku maalannut erivärisiä neliöitä tauluun, sen osaisi jokainen keskinkertainen remonttimaalari tehdä.

Marimekosta en ole koskaan tykännyt, kun en tykkää 70-luvusta, ja Marimekko on vaan yhtä seitkytlukua, rumat värit, ja rumat kuviot, oikeat unikot on hienoja kukkia, mutta Marimekon unikko on järkyttävän ruma.

En tykkää oikein mistään näistä mitä tässä ketjussa on kukaan maininnut, ne vaan ei ole hienoja, mulle on ihan sama kuka ne on suunnitellut ja mikä niiden hinta on, jos on ruma, on ruma. Mitä suunnittelua vaatii esimerkiksi tehdä lampunvarjostin joka on kuin kiiltävä taikinakulho väärinpäin ja siinä vatkausreunus, sama kun laittaisi tupperin kattoonsa? Ja se tuplakupla, onko se sellainen jossa on kaksi erikokoista valkoista möykkyä? Hyi helvetti, todella ärsyttävä, epäsymmetrinen, eri kokoiset pallurat ja vielä vain kaksi, ei mitään järkeä.

Joistain muumimukeista tykkään, suurimmasta osasta en, ja muutenkin astioissa tykkään sirommista malleista, ja kauniista kukkakuvioista.

Mulla on romanttinen maku, mutta ei mitään "valkoista ja kulutettua", kaipa mä olen syntynyt väärällä aikakaudella, mä rakastan vanhojen kartanoiden ym. entisajan rikkaiden ihmisten sisustuksista, ihanat vanhat koristeelliset kaakeliuunit ym. Huonekalut joissa on käytetty kunnon materiaaleja, ja koristeltu käyttämällä aikaa ja ammattitaitoa.

Rakastan oikeita kukkia, niin valkoisia kuin värikkäitäkin, pääasia että on näyttävät kukinnon, viherkasveissa ja havuissa ei ole mitään mieltä.

Vaikka olisin miljonääri en ostaisi mitään lokkeja tai tuplakuplia, enkä ottaisi niitä vastaan vaikka ilmaiseksi annettaisiin.

Vierailija
51/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olisi ollut osuvampaa rajata jo otsikossa vähän aihepiiriä. En pidä itseäni edes minään asiantuntijana tässä aiheessa ja silti hävettää, ettei tämän enempää saatu irti hyvästä otsikosta. Kuitenkin pitää nähdä se vaiva, että tullaan haukkumaan rumaksi joku mariskooli tai tuplakupla "designinä". 

Osuvampi otsikko olisi ollut jotain tyyliin personaattomimmat suomalaisklassikot tai mitä joka kodin klassikoita inhoat...

Vierailija
52/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:38"]

Ei helvetti. 

[/quote]

Se suomalainen "design" on niin naurettavaa, naivistista paskaa jota löytyy joka kodista jossain muodossa. Marimekon unikkoa, mariskooleja, Artekin palleja/lamppuja, Toikan lintuja, Aalto vaasia, Blockia, Kuplaa jnejne..

[/quote]

No ei löydy meiltä, eikä kyllä ulkomaistakaan. Tavaroiden kuuluu olla kauniita, niin että niitä on kaunis katsella, ei tuollaiset ole kauniita, yksinkertaisuus on vain juuri sitä.

Vierailija
53/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. 

[/quote]

No mulla on 6 Thonetin kahvilatuolia rottinki-istuimella, isäni lahjoitti ne ekaan omaan kotiini. En kyl hirveesti tykkää, ja pirun epämukavia istua, joten ovat vintillä ja vievät tilaa.

Poulsenin "Artisokkalampusta" en välitä, ja Svenskt Tenn'in riemunkirjavat luontoaiheiset kankaat antavat väristyksiä, vaikka laatu onkin parempi kuin Marimekon.

Tyytyväinen??

Vierailija
54/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 20:54"]

Ei helvetti. 

[/quote]

No mulla on 6 Thonetin kahvilatuolia rottinki-istuimella, isäni lahjoitti ne ekaan omaan kotiini. En kyl hirveesti tykkää, ja pirun epämukavia istua, joten ovat vintillä ja vievät tilaa.

Poulsenin "Artisokkalampusta" en välitä, ja Svenskt Tenn'in riemunkirjavat luontoaiheiset kankaat antavat väristyksiä, vaikka laatu onkin parempi kuin Marimekon.

Tyytyväinen??

[/quote]

Kiitos kun vinkkasit tuosta Svenskt Tvennistä, kävin katsomassa sivuilla ja minun makuuni on juuri nuo värikkäät, retrohtavat rehevät kuosit :). Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. 

Vierailija
55/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariskoolista en minäkään välitä, enkä myöskään Marimekon kankaista, jos niitä on joka paikassa. Lastenhuoneeseen kyllä harkitsin hankkivani Marimekon verhot, koska heillä on ihanan värikkäitä kuoseja. Hinnan takia en lopulta raaskinut vaan kävin Ikeassa.

Vierailija
56/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa, mutta jatkuva bloginäkyvyys on pilannut multa Hang-it-allin. Haaveilin vähän sellaisesta, mutta eipähän tarvitse haaveilla enää :D En itse ole hirveän kiinnostunut hankkimaan design-klassikoita omaan kotiini, mutta tuota vähän suunnittelin. Onneksi muihinkin ihailuni kohteisiin on (hinnan lisäksi) olemassa järkiesteet: asumme pienessä rintamamiestalossa, eikä monikaan klassikkonojatuoli, joka hivelee silmääni, yksinkertaisesti sovi mittakaavaan. Huh!

Vierailija
57/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aalto-vaasille ääni minultakin! Artekin huonekalut, yök! Ne tuplakuplalamput ja samaa sarjaa olevat ihme muovikoirat tms ovat myös järkyttävyydessään suorastaan ihmeellisiä. Brick-valaisin, oksennus. 

Vierailija
58/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee aika ot:ksi, mutta mun mielestä barokki- ja rokokootyylit on ihan järkyttävän hirveitä. Hyppäisin ikkunasta jos joutuisin asumaan ko. antiikilla sisustetussa kämpässä. (Onneksi tätä vaaraa ei ole...) Esim. Koffin museossa alkoi oikein ahdistaa. :D

Vierailija
59/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan inhoa mitään. Kaikesta en tietenkään pidä, mutta ei minua haittaa ollenkaan, jos joku toinen sellaisilla esineillä kotinsa sisustaa.

Mutta ne mitä en tajua ollenkaan, on Aarnion eriparipallivalaisin, heppa, koira ja varsinkin se puu - wtf?? Hämmentävää kaiken lisäksi, koska mm. kuplatuolista ja pastituolista taas tykkään todella. Jos koirat yms. olisivat Aarnion ensituotantoa, niin määriteltäisiinkö ne "designiksi" edes? Epäilen...

Toinen mistä en tykkää, on Le klintin kermavaahtopursotuksen näköiset lamput. Niitä on useampaa erilaista, eikä ne minun mielestäni sovi oikeasti minnekään, missä olen niitä nähnyt.

Aaltovaasi on mun mielestä tosi nätti. Siinä on kaunis soljuva muoto. Ei turhaan ole designklassikko.

Vierailija
60/68 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa, mutten haluakkaan kotiini mitään 70-luvulla muodissa ollutta designia. Niitä tuli häälahjaksi vaikka millä mitalla. Harmi vaan, että vuosien saatossa kaikki ovat kadonneet, nykyäänhän ne olisivat kysyttyä arvotavaraa.