Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavalmistunut ope ja väsynyt vanhempiin...

Vierailija
29.11.2013 |

Ihan asiallisesti kun yrität hoitaa asioita, niin kimppuusin hyökätään: asia olisi pitänyt hoitaa näin, miksi ette ilmoittaneet, miksi ilmoitat joka asiasta... 

Ja se on kaikkein raskainta, että syyttävät minua lastensa ongelmista. 

Huh mikä viikko. Ympäripyöreää päivää teen että lapsilla olisi hyvä olla koulussa ja oppisivatkin jotain. Kahvitauoista ei tietoakaan (yleensä jos istut alas, joku tulee verissä päin paikattavaksi tai pissat housussa itkemään) ja ruokalassakin puolet ajasta luutuan maitoja lattialta tai opetan pöytätapoja makkaraa kädessä pitävälle lapselle, selvittelen riitoja ja yritän kaikkeni. Iltapäivät ja illat suunnittelen ja pyöritän Wilmaa, yöunet menee stressatessa ja usein tunnit päin p:tä vain sen takia että luokassa 4-5 oppilaalla ei ole alkeellisimpiakaan työskentelytaitoja. Kädet on sidotut, koska minulla ei ole oikeutta puuttua huonoon käytökseen kuin puhuttelulla ja nuo muutamat lapset eivät ole tottuneet kuuntelemaan mitä asiaa aikuisella on vaan ovat saaneet tehdä aina mitä haluavat / tottuneet pyörittämään vanhempiaan (äitejään) aivan täysin oman päänsä mukaan.

Ja tosiaan, sitten kun nätisti laitan vanhemmille viestiä, että Petterillä oli tänään huono olo tai olemme viikon mittaan keskustelleet Matin kanssa käytösasioista monta kertaa, vastauksena on hirveä ryöpytys siitä miten haluavat tai eivät halua koulun toimia ja miten toimin jokatapauksessa väärin, toiminpa miten hyvänsä...

Saas nähdä montako vuotta tätä hommaa jaksan. Oppilaiden kanssa vielä menisi ja ehkä ne häirikötkin saisi handlattua, mutta jos vanhemmille ei kelpaa mikään, niin olkoon, vaihdan duunia.

Joskus tekisi mieli oikeasti sanoa, että on hyvä ja tulee itse kokeilemaan.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on yleensä ottaenkin tiukkaa. Tämähän on ammatinvalintakysymys.

Itse työskentelen erityislasten kanssa ja paljon olen nähnyt vuosien varrella. Mutta en ota niitä henkilökohtaisesti. Tämä on sitä ammatillisuutta.

Toivottavasti ymmärrät, että työ on työtä, etkä polta itseäsi loppuun. Jos koet, että et jaksa ammatissasi, niin alanvaihto on hyvä ratkaisu. Itse olen näin ajatellut tämän homman. Mutta itse pidän haasteista ja siksi työni on minulle sopivaa ja koen olevani oikealla alalla.

Tsemppiä sinulle

Vierailija
2/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Minulla on viisi luokanopetuttavaa. Kolme hakeutui muihin tehtäviin tai opiskeli toiselle alalle ekan työvuoden jälkeen. Syy: sekopäävanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:42"]

Et ole ainoa. Minulla on viisi luokanopetuttavaa. Kolme hakeutui muihin tehtäviin tai opiskeli toiselle alalle ekan työvuoden jälkeen. Syy: sekopäävanhemmat.

[/quote]

Ehkä syy oli enneminkin se, että he hakeutuivat vääään ammattiin

Vierailija
4/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole mikään valittajaanhempi, mutta huomasin vanhempainvartissa, että ope oli tosi sensitiivinen kaikelle kritiikille. Itse en siis kritisoinut mitään, vaan nostin esille minua huolettavia asioita, ja ope otti ne arvosteluksi. Huumorintajua ei löytynyt lainkaan. Tuntui, että keskusteluyhteyttä ei ollut.

Olen huomannut, että lapset ja varmaan vanhemmatkin tykkäävät sellaisesta ronskista oikeudenmukaisesta otteesta, jossa asiat sanotaan niin kuin ne ovat ja osin huumorillakin, usein tällaiset opet ovat miehiä. 

Eli neuvoni on, ota rennommin.

Vierailija
5/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:43"]

[/quote]

Ehkä syy oli enneminkin se, että he hakeutuivat vääään ammattiin

[/quote]

Oletko ope? Minulla on taas sellainen tuntuma että opettajat olisivat varsin hyviä opettajia, jos voisivat opettaa. He voisivat opettaa jos vanhemmat ottaisivat sitä kuuluisaa kasvatusvastuuta oikeasti jo heti varhaislapsuudessa (=asettaisivat lapsillensa rajat). Nyt opettajilla menee energia siihen, että he yrittävät asettaa rajoja näille rajattomille lapsille ja näiden rajattomien lasten vanhemmat eivät tue, vaan asettuvat vastahankaan = ope on puun ja kuoren välissä. 

Vierailija
6/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, itse olisin hakenut OKL:n mutta en jaksaisi vanhempia ja oppilaiden sotkuja. Mutta se on kuitenkin ammatinvalintakysymys... Olen myös koululaisen vanhempi ja en tingi siitä, että lapsellani on koulussa hyvä olla ja kaikki sujuu. Opettaja ikävä kyllä on siinä se ainoa tapa vaikuttaa, siis opettajan kautta.

Ei ole varmasti opettajilla helppoa!

Vierailija
7/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:47"]

Itse en ole mikään valittajaanhempi, mutta huomasin vanhempainvartissa, että ope oli tosi sensitiivinen kaikelle kritiikille. Itse en siis kritisoinut mitään, vaan nostin esille minua huolettavia asioita, ja ope otti ne arvosteluksi. Huumorintajua ei löytynyt lainkaan. Tuntui, että keskusteluyhteyttä ei ollut.

Olen huomannut, että lapset ja varmaan vanhemmatkin tykkäävät sellaisesta ronskista oikeudenmukaisesta otteesta, jossa asiat sanotaan niin kuin ne ovat ja osin huumorillakin, usein tällaiset opet ovat miehiä. 

[/quote]

Otappa rennosti näiden niuhottajavanhempien kanssa, niin saat tuta. 

Vierailija
8/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos turha ja ota onkeesi tärkeä. Ei sinun tarvitse vanhempia eikö lapsia miellyttää.

Vierailija
9/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen erityislasten kanssa ja paljon olen nähnyt vuosien varrella. Mutta en ota niitä henkilökohtaisesti. Tämä on sitä ammatillisuutta.

Toivottavasti ymmärrät, että työ on työtä, etkä polta itseäsi loppuun. Jos koet, että et jaksa ammatissasi, niin alanvaihto on hyvä ratkaisu. Itse olen näin ajatellut tämän homman. Mutta itse pidän haasteista ja siksi työni on minulle sopivaa ja koen olevani oikealla alalla.

Tsemppiä sinulle

[/quote]

En ymmärrä tuota opettajille yleistä asennetta. Että tää nyt on tätä ja näillä mennään, jos et kestä, niin lähde pois.

Oikeasti, opettaja voi vaikuttaa asioihin. Tai edes yrittää. Jos kouluyhteisön aikuiset yhdessä laatisivat rajat myös vanhemmille, selittäisivät, että koulussa on yhteiset säännöt jotka koskee kaikkia ja vanhempienkin on sitouduttava siihen, että kasvattavat lapsiaan näihin koulun käytäntöihin, niin tuo vanhempien ruikutus ja marina voisi ainakin vähetä.

Mutta ei. Kun vastaus on aina tuo sama: nykykoulu nyt on tällainen, oppilaat nyt vaan on mahdottomia, vanhemmat nyt vaan on yhteistyökyvyttömiä ja rakennus nyt vaan on homeessa. No can do.

Tuollaista asennetta ei pidä hyväksyä!

Ap, puhu asiasta vanhempainkokouksessa kaikille vanhemmille. Puhu rehtorille ja muille opeille. Tarviit vanhempien tuen työllesi, ei siitä muuten mitään tule! Sano kitiseville vanhemmille EI, nämä on koulun säännöt, näin pitää luokassa olla, kasvattakaa lapsianne!

Vierailija
10/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat todella huonoja nykyään. Kasvatusvastuuta ei haluta enää kantaa. 

Vierailija
11/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä tuo Suomen koulukurin puute. Lapseni käyvät brittiläistä koulua ja rakastavat sen ylläpitämää kuria. Välillä menemme suomen kielen kerhoon ja siellä meno on lapseni mielestä on tosi tyhmää, kun toiset lapset eivät osaa viittaa ja yleisesti ottaen eivät kykene pysymään paikoillaan. Luultavasti suomalaisilla vanhemmilla on liikaa sanaoikeutta koulun toiminnan suhteen ja liian vähän keinoja omien lasten kasvattamiseen. Ap, sun kannattaa käydä jossain työharjoittelussa brittikoulussa, jotta voisit oppia kommunikaatiotavan vanhempien suhteen, sellainen ulkoisesti hyvin kunnioittava, mutta sisällöllisesti viestivä "fuck off"

Vierailija
12/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuules, ne mun tuttavani saivat vanhemmilta sellaista kuraa niskaan, että ei yhtään ihme, että kyllästyivät. Esim. yksi vanhempi oli alkanut vaatia, että opettajan on vaihdettava autoa, koska lapsi pelkää sitä open autoa. Vaatimalla vaati - ja jos ope ei suostu vaihtamaan autoa, niin se on erotettava!

Toisen tuttavan luokassa vanhemmat oli sanoneet, että se teidän ope on tyhmä, ei sitä tarvii totella. Esim. ei tarvi lasketteluretkellä tai luistellessa käyttää kypärää, mikä oli vaatimus koulussa, eikä edes tän open keksintöä.

Opettajina olisivat olleet loistavia ja aluksi motivoituneitakin.

Vierailija
13/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:49"]

Tsemppiä sinulle

[/quote]

En ymmärrä tuota opettajille yleistä asennetta. Että tää nyt on tätä ja näillä mennään, jos et kestä, niin lähde pois.

Oikeasti, opettaja voi vaikuttaa asioihin. Tai edes yrittää. Jos kouluyhteisön aikuiset yhdessä laatisivat rajat myös vanhemmille, selittäisivät, että koulussa on yhteiset säännöt jotka koskee kaikkia ja vanhempienkin on sitouduttava siihen, että kasvattavat lapsiaan näihin koulun käytäntöihin, niin tuo vanhempien ruikutus ja marina voisi ainakin vähetä.

Mutta ei. Kun vastaus on aina tuo sama: nykykoulu nyt on tällainen, oppilaat nyt vaan on mahdottomia, vanhemmat nyt vaan on yhteistyökyvyttömiä ja rakennus nyt vaan on homeessa. No can do.

Ap, puhu asiasta vanhempainkokouksessa kaikille vanhemmille. Puhu rehtorille ja muille opeille. Tarviit vanhempien tuen työllesi, ei siitä muuten mitään tule! Sano kitiseville vanhemmille EI, nämä on koulun säännöt, näin pitää luokassa olla, kasvattakaa lapsianne!

[/quote]

ihanko oikeasti kuvittelet, ettei niille vanhemmille ole sanottu asioista ja vieläpä monelta eri taholta? Siitä huolimatta niitä kauhuvanhempia on, niitä jotka eivät osaa katsoa peiliin ja syyttävät kaikesta muita kuin itseään.

Vierailija
14/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tässäköhän on muuten osittain syytä siihen, miksi peruskoululaisten oppimistulokset ovat aivan viime aikoina heikentyneet huomattavasti?

Vierailija
15/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, onnistuu varmaan jossain utopiassa. Minkäs teet jos lasten vanhempia ei näy vanhempainilloissa tai yhteydenpito on muutenkin hankalaa kun vanhempia ei yksinkertaisesti kiinnosta?

Eniten säälittää ne kunnon oppilaat jotka eivät näiden häiriköiden takia saa kunnon opetusta.

Vierailija
16/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:49"]

Tsemppiä sinulle

[/quote]

[/quote]

En kyllä ainakaan tätä samaa linjaa jaksa kovin pitkään. JOillekin vain ei kelpaa mikään! Käytän paljon aikaa siihen, että perustelen toimintatapojani ja avaan eri asioita, mutta joidenkin kohdalla nämäkin viestit saavat kohtuuttoman vastareaktion... Kyllä täytyy jokin raaka linja valita, enhän voi olla sadan ihmisen (oppilaat ja vanhemmat, ja niiden eksät ja nyksät) sätkynukke!

ap

Vierailija
17/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:52"]

Tosi ikävä tuo Suomen koulukurin puute. Lapseni käyvät brittiläistä koulua ja rakastavat sen ylläpitämää kuria. Välillä menemme suomen kielen kerhoon ja siellä meno on lapseni mielestä on tosi tyhmää, kun toiset lapset eivät osaa viittaa ja yleisesti ottaen eivät kykene pysymään paikoillaan. Luultavasti suomalaisilla vanhemmilla on liikaa sanaoikeutta koulun toiminnan suhteen ja liian vähän keinoja omien lasten kasvattamiseen. Ap, sun kannattaa käydä jossain työharjoittelussa brittikoulussa, jotta voisit oppia kommunikaatiotavan vanhempien suhteen, sellainen ulkoisesti hyvin kunnioittava, mutta sisällöllisesti viestivä "fuck off"

[/quote]

Just näin!

Tiukka ja johdonmukainen kuri.

Esim, jos oppilaat ei ole luokassa hiljaa, niin ilmoita, että aina, kun kuulet jonkun äänen luokassa, kun pitäisi olla hiljaa, et sano mitään. Laitat vaan nimen taululle. Jos päivän/tunnin aikana tulee sama nimi 3 x taululle, niin KOKO LUOKKA istuu koulun jälkeen 10 min tai vartin jälkkärin - jokaista tällaista tyyppiä kohden.

Jos jonkun nimi on 3xtaululla useammin kuin 2 x viikossa, yhteys vanhempiin ja vaadit heidät koululle keskustelemaan. Elleivät tule, yhteys koulukuraattoriin/lastensuojeluun.

Ei tarvi tuota kauaa tehdä, kun oppilaat alkaa itse luokassa pitämään toisilleen kuria. Kun Jartsapertsa metelöi, viisi muuta luokalla sanoo sSSSSHHHH! Me ei haluta istua koulun jälkeen!

Vierailija
18/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä on 3 lasta ja olen nähnyt monenlaista opettajaa. Huomaa, että kaikki eivät todellakaan sovi alalle. On joskus harmittanut, kuinka eriarvoisessa asemassa lapset ovat. Yhdelle sattui todella hyvä opettaja, toiselle sellainen, kuka ei tippaakan sovi alalle. 

Miehiä toivoisin lisää alalle.

Vierailija
19/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 22:58"]

Laitat vaan nimen taululle. Jos päivän/tunnin aikana tulee sama nimi 3 x taululle, niin KOKO LUOKKA istuu koulun jälkeen 10 min tai vartin jälkkärin - jokaista tällaista tyyppiä kohden.[/quote]

Laitonta.

Jos jonkun nimi on 3xtaululla useammin kuin 2 x viikossa, yhteys vanhempiin ja vaadit heidät koululle keskustelemaan. Elleivät tule, yhteys koulukuraattoriin/lastensuojeluun.

Ei tarvi tuota kauaa tehdä, kun oppilaat alkaa itse luokassa pitämään toisilleen kuria. Kun Jartsapertsa metelöi, viisi muuta luokalla sanoo sSSSSHHHH! Me ei haluta istua koulun jälkeen!

[/quote]

Vierailija
20/96 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, lopeta tuo! ÄLÄ perustele toimintatapojasi muuten kuin suoraan kysyttäessä, ja silloinkin äärimmäisen lyhyesti ja suoraan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan