Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokkatoverin äiti TUPAKOI, lapseni kärsii! Mitä teen?

Vierailija
29.11.2013 |

Tyttäreni siirrettiin tämän viikon alussa istumaan koulussa sellaisen tytön viereen, joka haisee kuulemma kamalasti tupakalta. Lapsi on valittanut, että hän ei voi hengittää tämän tytön vieressä ja tulee päänsärkyä. Joutui eilen päänsäryn vuoksi jäämään harrastuksestakin pois illalla.

Tuolla kyseisellä tytöllä on kuulemma joka päivä koulussa samat haisevat vaatteet. Ja hänen kotonaan käyneet tytöt sanovat, että hänen äitinsä polttaa sisällä tupakkaa ketjussa.

Soitin asiasta opettajalle, joka tuntui ärtyvän asiasta. Hän sanoi, että tämän tytön istumapaikkaa on luokassa syksyn aikana jo vaihdettu kahdesti eikä hän voi koko ajan muuttaa istumajärjestystä. Että minun pitää ajatella tuota tyttäreni luokkakaveria, miten kurjaa on, jos kukaan ei huoli viereensä istumaan.

Onko muka oikein, että minun tyttöni joutuu sitten kärsimään hajusta? Tupakan hajulle altistuminen on yhtä paha kuin altistua itse tupakan savulle, siinä hajussahan on ne kaikkein myrkyllisimmät aineet. Millainen vastuu on koululla lapseni terveydestä? Ei voi olla minun tyttäreni syy, että jonkun luokkatoverin äiti ei välitä lapsestaan ja tupakoi.

Mitä voisin tehdä seuraavaksi, kun opettajalle asiasta sanominen ei auttanut?

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:16"]

Voihan pesupähkinä ja arganöljy sentään. Mitä vielä paljastuu tämän kuvitteellisen äidin taustoista? Tatuointi? Eineksien syöminen ja epäekologiset vaatteet? Tupakointikortti on jo käytetty, hajustettu pesuaine-kysymys ohitettu. Tuttu ja turvallinen luomuvauhkoajan provo.

[/quote]

Osaatko lukea? Tässä ketjussa on nyt ainakin neljään tutkimukseen johtavan linkin, joista kolme on englanniksi ja yksi suomeksi, avulla esitelty sitä, miten vaatteista ja muista pinnoista haihtuvat tupakan myrkyt ovat erittäin haitallisia, etenkin lasten aivoille. Jos tosiaan osaat lukea, niin palaa taaksepäin ja lue ihmeessä.

[/quote]Käy hampuusi hakemassa Ruohonjuuresta jokin rauhoittava raakaluomusuklaapatukka itsellesi, jotta saat tuon aggressiosi talttumaan. Tai vedä vaikka rauhoittavat aamusavut.

Vierailija
82/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:25"]

"Se, että äiti, isä tai isovanhempi haisee tupakalle lasta hoitaessaan on lähes sama, kuin puhaltaisi tupakansavua suoraan lapsen kasvoihin."

Joo onhan se, ihan sama.

Ei tästä tämän enempää, minun lapseni eivät altistu koska emme itse polta. Jos joku meistä tulee joskus syövän saamaan, siihen on varmasti muitakin syitä kuin että joskus joudumme olemaan sellaisten seurassa, jotka tupakalle haisevat. Harvoin tosin, harva tuttavamme polttaa, mutta silti. Se pelkkä haju ei meitä tapa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

[/quote]

Niin, te altistutte joskus harvoin. Oma lapseni altistuu nyt joka ikinen arkipäivä, monta tuntia päivässä. Ja nyt pitäisi sitten palstamammojen ohjeiden mukaan kehottaa tyttöä vielä viettämään vapaa-aikakin tämän tupakalta haisevan kanssa.

Siis kurja tilanne kaikin puolin, myös sen haisutytön osalta. Mutta silti en oleta, että oman lapseni pitäisi kärsiä tilanteesta vain siksi, ettei toisella olisi kurjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:16"]

Voihan pesupähkinä ja arganöljy sentään. Mitä vielä paljastuu tämän kuvitteellisen äidin taustoista? Tatuointi? Eineksien syöminen ja epäekologiset vaatteet? Tupakointikortti on jo käytetty, hajustettu pesuaine-kysymys ohitettu. Tuttu ja turvallinen luomuvauhkoajan provo.

[/quote]

Osaatko lukea? Tässä ketjussa on nyt ainakin neljään tutkimukseen johtavan linkin, joista kolme on englanniksi ja yksi suomeksi, avulla esitelty sitä, miten vaatteista ja muista pinnoista haihtuvat tupakan myrkyt ovat erittäin haitallisia, etenkin lasten aivoille. Jos tosiaan osaat lukea, niin palaa taaksepäin ja lue ihmeessä.

[/quote]Käy hampuusi hakemassa Ruohonjuuresta jokin rauhoittava raakaluomusuklaapatukka itsellesi, jotta saat tuon aggressiosi talttumaan. Tai vedä vaikka rauhoittavat aamusavut.

[/quote]

Mitäs, jos te tupakoinnin puolustajat puolestanne linkkaisitte tänne arvostetussa tieteellisessä julkaisussa julkaistun tutkimuksen, jonka mukaan tupakan savu ja haju EIVÄT ole haitallisia ja jonka mukaan tupakointi ja tupakan hajun haistelu on oikeastaan kaikin puolin TERVEYTTÄ EDISTÄVÄÄ?

Joo, ja ne 1700-luvun tutkimukset ei sitten enää ole valideja.

Vierailija
84/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, te altistutte joskus harvoin. Oma lapseni altistuu nyt joka ikinen arkipäivä, monta tuntia päivässä. Ja nyt pitäisi sitten palstamammojen ohjeiden mukaan kehottaa tyttöä vielä viettämään vapaa-aikakin tämän tupakalta haisevan kanssa.

Siis kurja tilanne kaikin puolin, myös sen haisutytön osalta. Mutta silti en oleta, että oman lapseni pitäisi kärsiä tilanteesta vain siksi, ettei toisella olisi kurjaa.

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:25"]

"Se, että äiti, isä tai isovanhempi haisee tupakalle lasta hoitaessaan on lähes sama, kuin puhaltaisi tupakansavua suoraan lapsen kasvoihin."

Joo onhan se, ihan sama.

Ei tästä tämän enempää, minun lapseni eivät altistu koska emme itse polta. Jos joku meistä tulee joskus syövän saamaan, siihen on varmasti muitakin syitä kuin että joskus joudumme olemaan sellaisten seurassa, jotka tupakalle haisevat. Harvoin tosin, harva tuttavamme polttaa, mutta silti. Se pelkkä haju ei meitä tapa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

[/quote]

[/quote]

Olet varmaan ap, ja olen siis täysin sinun puolellasi. Lapsesi kärsii, kun haju kérran päänsärkyäkin aiheuttaa. Kommenttini koskivat vain tuota "pelkästä hajusta tulee varmasti syöpä" -hysteriaa. Toivon, että asia järjestyisi, myös sen kaverin kohdalla. Ei kenenkään sen ikäisen kuuluisi altistua tupakalle eikä kavereiden joutua kärsimään siitä.

Vierailija
85/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:30"]

Tätini polttaa sisällä ja haju tarttuu joka paikkaan. Hän tykkää tehdä käsitöitä ja tekee niitä myös minulle ja lapsilleni. Muuten ihan kiva, mutta käsityöt haisevat tupakalle ihan hirveästi. Niitä ei voi käyttää, tai ainakin pitää pestä monta kertaa... Ja itse en ole mikään tupakan himovastustaja, polttelen itsekin silloin tällöin, mutta ulkona, ilman lapsia.

[/quote]

Pesetkö sitten itsesi ja hiuksesi ja vaihdat vaatteesi ennen kuin menet niiden lastesi läheisyyteen, tuon tupakoinnin jälkeen? Sillä vaikka tupakoit ulkona, viet vaatteidesi ja ihosi hajussa ne haitalliset aineet muuten lapsillesi.

Vierailija
86/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko "tiedenainen" muuten se sama spämmipostaaja, joka tunkee copypasteaan heti ensimmäisenä jokaiseen tatuointeja edes etäisesti liippaavaan keskusteluun? TYYLI teillä ainakin on SAMA!

Vierailija
87/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä näin niiltä ketkä sanovat, että ap motkottaa turhasta. Menkääpä itse joskus kaupassa, kun näkee niitä loppuun kuluneita alkoholisteja, jotka haisevat tupakalle ja viinalle. Olkaa niiden vieressä hetken aikaa, tai ei välttämättä vieressäkään tarvitse olla, pieni välimatkakin niin haju tuntuu yhtä voimakkaalta ja pahalta. Hetken, kun seisoskelette siinä vieressä niin tuskin teilläkään kauhean kiva siinä on olla? 

Ymmärrän ap:ta siis täysin, mutta toisaalta sen toisen lapsen kannalta on harmillista, että hänen vieressään ei pysty istumaan ja paikkaa vaihdetaan koko ajan. 

Kyllä mä ap yrittäisin olla yhteyksissä lapsen äitiin ja sitä kautta muuttaa tilannetta. Ainahan ne jostain ne yhteystiedot saa.

Vierailija
88/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:29"]

Tyttäreni siirrettiin tämän viikon alussa istumaan koulussa sellaisen tytön viereen, joka haisee kuulemma kamalasti tupakalta. Lapsi on valittanut, että hän ei voi hengittää tämän tytön vieressä ja tulee päänsärkyä. Joutui eilen päänsäryn vuoksi jäämään harrastuksestakin pois illalla.

Tuolla kyseisellä tytöllä on kuulemma joka päivä koulussa samat haisevat vaatteet. Ja hänen kotonaan käyneet tytöt sanovat, että hänen äitinsä polttaa sisällä tupakkaa ketjussa.

Soitin asiasta opettajalle, joka tuntui ärtyvän asiasta. Hän sanoi, että tämän tytön istumapaikkaa on luokassa syksyn aikana jo vaihdettu kahdesti eikä hän voi koko ajan muuttaa istumajärjestystä. Että minun pitää ajatella tuota tyttäreni luokkakaveria, miten kurjaa on, jos kukaan ei huoli viereensä istumaan.

Onko muka oikein, että minun tyttöni joutuu sitten kärsimään hajusta? Tupakan hajulle altistuminen on yhtä paha kuin altistua itse tupakan savulle, siinä hajussahan on ne kaikkein myrkyllisimmät aineet. Millainen vastuu on koululla lapseni terveydestä? Ei voi olla minun tyttäreni syy, että jonkun luokkatoverin äiti ei välitä lapsestaan ja tupakoi.

[/quote]

Et voi olla tosissas.....

Vierailija
89/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten säälittää se tyttö, jonka äiti sairastuttaa oman lapsensa tupakoimalla SISÄLLÄ. Sivuvaikutuksena vielä lisäksi tämä koulussa hajun takia hyljeksityksi tuleminen.  En todellakaan uskonut, että nykyään joku oikeasti vielä polttaa sisällä asunnossa ja vielä uskomattomampaa se on, jos samassa taloudessa alaikäisiä lapsia. Mun mielestä ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen paikka. Tupakansavussa oleminen on paljon suurempi terveysriski kuin vaikkapa lapsen illalla yksinjättäminen baariin lähdön takia tai tukistaminen. Nämä molemmat on lastensuojeluasioita ja ehdottomasti pitäisi olla myös lapsen kotona sisällä tupakointi. Opettaja on vaikeassa tilanteessa mutta pitäisi vaikka kouluterveydenhoitajan/ koululääkärin kanssa ottaa asia äidin kanssa vakavasti puheeksi Ja jos asia ei parane, tehdä ls- ilmoitus. Tämä siis lääkärin kommenttina asiaan. 

Vierailija
90/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:18"]

Ymmärrän kyllä, että tupakanhajussa ei ole mukava olla, mutta tuskin tämän tytön vaatteet koko päivää tupakalle haisevat, ei ainakaan niin voimakkaasti, että hänestä oireita saa. Eiköhän tupakan haju häivene aamun aikana niin miedoksi, että ei sentään muut siitä sairastu.

Mielestäni suurempi ongelma on se, että jotkut pesevät lastensa vaatteita kauheilla kukkaistuoksuisilla pyykinpesuaineilla, että niistä voi todellakin saada päänsäryn, sillä se katku ei häviä edes päiväkausien tuuletuksella, mutta auta armias jos siitä valittaa niin silloin aletaan suureen ääneen haukkua moukaksi joka ei ymmärrä hyvän tuoksun päälle. Hyi ollakaan miten työkaverini vaatteet löyhkää kauhealle myrkylle ja hän ei itse sitä tajua.

[/quote]

Voi kuule, mihin se haju niistä hälvenisi, kun ne vaatteet on kyllästetty siinä löyhkässä?? Sä et taida tajuta, millainen se haju on. Ei siinä ole kyse mistään lievästä tupakansavun hajusta, vaan se on täysin kuvottava löyhkä, joka ei lähde vaatteista millään. Mun lasten luokalla on sisarukset, joiden kotona poltetaan. Ne lapset haisee ihan kammottavalta. Mun lapset on pari kertaa käyneet siellä kylässä niin, ettei perheen isä (joka siis on se, joka polttaa sisällä)  ole kotona. Silti mun lasten vaatteet, hiukset ja iho haisee kotiin tullessa niin karsealta, että kaikki vaatteet menee suoraan pesuun ja muksut suihkuun. Ja tämä siis muutaman tunnin vierailun aikana ilman, että talossa on samaan aikaan poltettu.

Mä en ole hajuallerginen enkä yliherkkä, mutta mä epäilen, että sun täytyy olla joko ketjupolttaja tai täysin hajuaistiton, jos kuvittelet, että tuon kaltainen haju "hälvenee" päivän aikana. Ei taatusti hälvene.

Vierailija
91/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:46"]

mä luulen että tyttäresi valehtelee. Kukaan ei voi saada ihan yhtäkkiä päänsärkyä siitä että toinen haisee tupakalle.

Ja ei, siinä hajussa ei ole sellaisia myrkkyjä että tyttäresi niihin altistuisi.

voi hyvää päivää taas.

[/quote]

Minä, aikuinen ihminen, osaan erottaa hyvin, mikä päänsärkyni laukaisee ja mikä ei. Ja luulet minunkin valehtelevan, kun kerron tupakanhajun aiheuttavan päänsärkyä?

[/quote]

Liian kireä pipo aiheuttaa sitä myös.

Vierailija
92/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmiset yliherkistynyt vai mitä? Luokassani, armaisella 80-luvulla, oli useampi, jotka haisi tupakalle ja/tai lehmänlannalle. Ei niitä mitenkään noteerattu. En muista, että olisin saanut mitään angsteja kaverista, jonka vaatteet haisi röökille ja kävin vielä heillä kylässäkin saamassa lisäsavustusta. Omassa kodissani ei poltettu, ei edes ulkona.

Vierailija
93/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:56"]

Oletko "tiedenainen" muuten se sama spämmipostaaja, joka tunkee copypasteaan heti ensimmäisenä jokaiseen tatuointeja edes etäisesti liippaavaan keskusteluun? TYYLI teillä ainakin on SAMA!

[/quote]

En ole. Mua ei voisi ihmisten tatuoinnit vähempää kiinnostaa. Ihan sama, mitä joku ihoonsa antaa tikata. Ja, jotkut tatuoinnit on jopa hienoja. Tosin aika harvat, valitettavasti.

Vierailija
94/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:29"]

[/quote]

Et voi olla tosissas.....

[/quote]

Kyllä voin!

Kiitos hyvistä perusteluista ja linkeistä. Otin niistä sopivia lainauksia ja laitoin opettajalle sähköpostia. Jos maanantaina ei asiaan tule muutosta, haen tytön oireilusta lääkärin lausunnon ja otan yhteyttä rehtoriin.

Jos sekään ei auta, mikä seuraavaksi? Kaupungin joku ylin kouluviranomainen? Koskaan aiemmin ei ole tarvinnut koulun toiminnasta valittaa, joten en ihan tiedä.

Vierailija
95/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:07"]

Eniten säälittää se tyttö, jonka äiti sairastuttaa oman lapsensa tupakoimalla SISÄLLÄ. Sivuvaikutuksena vielä lisäksi tämä koulussa hajun takia hyljeksityksi tuleminen.  En todellakaan uskonut, että nykyään joku oikeasti vielä polttaa sisällä asunnossa ja vielä uskomattomampaa se on, jos samassa taloudessa alaikäisiä lapsia. Mun mielestä ehdottomasti lastensuojeluilmoituksen paikka. Tupakansavussa oleminen on paljon suurempi terveysriski kuin vaikkapa lapsen illalla yksinjättäminen baariin lähdön takia tai tukistaminen. Nämä molemmat on lastensuojeluasioita ja ehdottomasti pitäisi olla myös lapsen kotona sisällä tupakointi. Opettaja on vaikeassa tilanteessa mutta pitäisi vaikka kouluterveydenhoitajan/ koululääkärin kanssa ottaa asia äidin kanssa vakavasti puheeksi Ja jos asia ei parane, tehdä ls- ilmoitus. Tämä siis lääkärin kommenttina asiaan. 

[/quote]

Joo, laitoin tämänkin pointin tuohon viestiin opettajalle, kiitos siitä. Enhän tiedä, vaikka koulusta olisi jo oltu yhteydessä lapsen äitiin tai lastensuojeluviranomaisiin asian tiimoilta, eihän opettaja saa sellaisia minulle kertoa.

Vierailija
96/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakan haju ei ole myrkyllistä, mutta esim. itse migreeniä sairastavana ymmärrän hyvin, että haju saattaa laukaista migreenikohtauksen ja joillakin näköjään päänsäryn. Käykään lääkärillä tuosta päänsärystä ja jos lääkärin kirjoittaa sitten todistuksen, että lapsi ei voi istua tuon luokkakaverin vieressä.

Itse olisin kyllä vielä huolestuneempi tästä tupakansavuisesta luokkakaverista, jonka äiti polttaa ketjuna kotona ja lapsi kulkee koulussa samoissa vaatteissa. Siitä mainitsisin ehkä myös koululääkärille/terveydenhoitajalle/kuraattorille tai soittaisin lapsen äidille ja jos se ei auttaisi niin voisi tuosta tehdä lastensuojeluilmoituksen. Ei lapsen tarvitse joutua kotonaan kokea passiivista tupakointia ja elää käryssä. Muutenkin lapsella tulisi olla puhtaat vaatteet.

Vierailija
97/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:18"]

Ymmärrän kyllä, että tupakanhajussa ei ole mukava olla, mutta tuskin tämän tytön vaatteet koko päivää tupakalle haisevat, ei ainakaan niin voimakkaasti, että hänestä oireita saa. Eiköhän tupakan haju häivene aamun aikana niin miedoksi, että ei sentään muut siitä sairastu.

Mielestäni suurempi ongelma on se, että jotkut pesevät lastensa vaatteita kauheilla kukkaistuoksuisilla pyykinpesuaineilla, että niistä voi todellakin saada päänsäryn, sillä se katku ei häviä edes päiväkausien tuuletuksella, mutta auta armias jos siitä valittaa niin silloin aletaan suureen ääneen haukkua moukaksi joka ei ymmärrä hyvän tuoksun päälle. Hyi ollakaan miten työkaverini vaatteet löyhkää kauhealle myrkylle ja hän ei itse sitä tajua.

[/quote]

Voi kuule, mihin se haju niistä hälvenisi, kun ne vaatteet on kyllästetty siinä löyhkässä?? Sä et taida tajuta, millainen se haju on. Ei siinä ole kyse mistään lievästä tupakansavun hajusta, vaan se on täysin kuvottava löyhkä, joka ei lähde vaatteista millään. Mun lasten luokalla on sisarukset, joiden kotona poltetaan. Ne lapset haisee ihan kammottavalta. Mun lapset on pari kertaa käyneet siellä kylässä niin, ettei perheen isä (joka siis on se, joka polttaa sisällä)  ole kotona. Silti mun lasten vaatteet, hiukset ja iho haisee kotiin tullessa niin karsealta, että kaikki vaatteet menee suoraan pesuun ja muksut suihkuun. Ja tämä siis muutaman tunnin vierailun aikana ilman, että talossa on samaan aikaan poltettu.

Mä en ole hajuallerginen enkä yliherkkä, mutta mä epäilen, että sun täytyy olla joko ketjupolttaja tai täysin hajuaistiton, jos kuvittelet, että tuon kaltainen haju "hälvenee" päivän aikana. Ei taatusti hälvene.

[/quote]

Oma enoni on ketjupolttaja ja polttaa asunnossaan sisällä yksin ollessaan. Jos siellä käy, silloin hän ei sauhuttele. Silti asunnossa on niin jäätävä lemu, että omatkin vaatteet ja hiukset ja iho alkaa haista tupakalle.

Kun sieltä asunnosta tulee ulos, on ihan sellainen olo, kuin olisi tupakassa marinoitu. Jos käyn siellä, niin laitan aina päälle pihatakin ja sellaiset vaatteet, jotka muutenkin menisi seuraavaksi pesuun. Pakko pestä vaatteet aina, kun siellä on vaikka hetkenkin kahvitellut.

Tuopakoitsijat ei ilmeisesti itse tajua, miten kamalalta heidän vaatteet ja hiukset haisee. Myös yksi tätini ja hänen miehensä polttaa, tosin aina ulkona. Mutta heidän ympärillä leijuu sellainen kamala, pinttynyt tupakan haju vaikka kuinka vaihtaisivat vaatteita.

Mä en ymmärrä, miten joku voi yölläkin nousta kesken unien tupakoimaan? :O  Olen joskus ollut tätini luona yötä ja joka kerta hän mennyt ulos tupakalle aamuyöstä.

Vierailija
98/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ääliö linkkaa saksaa tänne, olisit kääntänyt kun kerran olet niin kielitaitoinen. Minustakin haisevat ihmiset ovat rasittavia, eikä sellaisen vieressä ole kiva istua. Meilläkin oli joskus koulussa eräs, joka haisi lehmänpaskalle, samoin valkosipuli on luotaantyöntävä haju. Mutta ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin siirtyä kauemmas, ei toistenihmisten tapoihin voi juuri vaikuttaa ja kieltää heitä haisemasta.

Vierailija
99/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:07"]

[/quote]

Juuri samaa mieltä. Muistan itse lapsena valittaneeni vanhemmilleni siitä, että polttavat sisällä. Kärsin migreeneistä eikä tupakansavussa eläminen tehnyt hyvää niillekään. Vanhempani eivät kuunnelleet lapsen mutinoita, mutta otin seuraavan kerran itse asian puheeksi lääkärikäynnillä, jossa äitini oli mukana ja onneksi lääkärin kehoituksesta vanhempani siirtyivät polttamaan parvekkeelle.

Vierailija
100/130 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:32"]

Tupakan haju ei ole myrkyllistä, mutta esim. itse migreeniä sairastavana ymmärrän hyvin, että haju saattaa laukaista migreenikohtauksen ja joillakin näköjään päänsäryn. Käykään lääkärillä tuosta päänsärystä ja jos lääkärin kirjoittaa sitten todistuksen, että lapsi ei voi istua tuon luokkakaverin vieressä.

[/quote]

Mutta kun se itse hajukin on myrkyllistä. Mitä te luulette, että haju on? Jotain olematonta vai? Haju on pieniä molekyylejä sitä haisevaa ainetta itseään. Kun tupakan haju leijuu sieraimiin toisen vaatteista, niin itse asiassa nenän reseptoreihin tulee niitä samoja myrkkyjä, joita tupakka ja tupakan savu sisältää.

Itse asiassa tilanne on vielä pahempi, koska ilman saasteille altistuessaan nikotiinista tulee vieläkin myrkyllisempi aine.

Jos luokassa ei saa tupakoida, ei siellä myöskään saa haista tupakalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän