Luokkatoverin äiti TUPAKOI, lapseni kärsii! Mitä teen?
Tyttäreni siirrettiin tämän viikon alussa istumaan koulussa sellaisen tytön viereen, joka haisee kuulemma kamalasti tupakalta. Lapsi on valittanut, että hän ei voi hengittää tämän tytön vieressä ja tulee päänsärkyä. Joutui eilen päänsäryn vuoksi jäämään harrastuksestakin pois illalla.
Tuolla kyseisellä tytöllä on kuulemma joka päivä koulussa samat haisevat vaatteet. Ja hänen kotonaan käyneet tytöt sanovat, että hänen äitinsä polttaa sisällä tupakkaa ketjussa.
Soitin asiasta opettajalle, joka tuntui ärtyvän asiasta. Hän sanoi, että tämän tytön istumapaikkaa on luokassa syksyn aikana jo vaihdettu kahdesti eikä hän voi koko ajan muuttaa istumajärjestystä. Että minun pitää ajatella tuota tyttäreni luokkakaveria, miten kurjaa on, jos kukaan ei huoli viereensä istumaan.
Onko muka oikein, että minun tyttöni joutuu sitten kärsimään hajusta? Tupakan hajulle altistuminen on yhtä paha kuin altistua itse tupakan savulle, siinä hajussahan on ne kaikkein myrkyllisimmät aineet. Millainen vastuu on koululla lapseni terveydestä? Ei voi olla minun tyttäreni syy, että jonkun luokkatoverin äiti ei välitä lapsestaan ja tupakoi.
Mitä voisin tehdä seuraavaksi, kun opettajalle asiasta sanominen ei auttanut?
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:00"]
"Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:45"]
"Tupakan haju sisältää samoja myrkkyjä, kuin tupakan savu. Haju/tuoksuhan on ilmassa leijuvia molekyylejä siitä itse aineesta, joka haisee. Jo säännöllisestä tupakan hajulle altistumisesta esim. toisen ihmisen vaatteissa voi aiheutua syöpään johtavia solumuutoksia."
Ööh... sanattomaksi vetää. Enkä itsekään pidä tupakan hajusta, saati polta. Mutta silti olen sanaton.
[/quote]
Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen."
[/quote] Juuh, luin kyllä. MIten ihmeessä te pystytte elämään, jos te pelkäätte saavanne syövän koska ihmiset lähellänne haisevat tupakalle?! Ihan oikeasti, en itsekään polta enkä tykkää tupakan hajusta, mutta jotain rajaa! Eikö kannattaisi pelätä ihan jotain muuta, ettehän te voi liikkua missään! En ala tästä tämän enempää vääntää, mutta miettikää nyt... ei elämää kannata tehdä niin mahdottoman vaikeaksi! Ette varmasti saa syöpää vain siksi, että jotkut haisevat tupakalle. Toinen asia tietysti on, jos on esim. ykiherkkyyttä kuten ap:n lapsella ilmeisesti. Minäkin kehotan ap:ta ottamaan yhteyttä kaverin äitiin.[/quote]
Aika harvoin tupakointiin nykyään törmää. Kukaan työpaikallani ei tupakoi, kukaan ystävistäni ei tupakoi eikä kukaan sukulaiseni tupakoi. Missä piireissä sitä tupakkaa vedetään posket lommolla? (varmaan samoissa joissa notkutaan lähiöpubeissa ja kiskotaan sidukoita/kossua/lonkeroa kotosalla)
[/quote]
No, ilmeisesti tämän tytön äiti on jonkin sortin syrjäytynyt, koska kuulemma on aina kotona. Ei juurikaan käy missään muualla kuin kaupassa. Ja keittiön pöytä ja tiskit kuulemma notkuu tölkkejä.
Siis todella kurjaa tuon haisevan luokkatoverin kannalta. Mutta en nyt muutenkaan usko, että tyttäreni kannattaa hänen seurassaan kamalasti liikkua, voi saada huonoja vaikutteita isompana.
[/quote]
Ei kannata tyttöä tuomita vaan auttaa. Itse tekisin lastensuojeluilmoituksen jos tietäisin että jossain on noin huonosti tilanne. Omankin tyttöni luokalla on samantyylinen tapaus ja lapsi säälittää minua kovasti. Hänellä todennäköisesti kuitenkin jonkilainen yhteys lastensuojeluun on jo olemassa koska on jäänyt luokalleen. (mikä oli myös äidin syy)
Jos sinulle tapahtuisi jotain ettet voisi huolehtia lapsestasi niin tahtoisitko yhteiskunnan auttavan vai vain syrjivän. Ei kukaan lapsi ansaitse asua tupakansavussa eikä varsinkaan sotkussa ja tupakansavussa.
Wikipedian mukaan tupakan hajulle altistuminen on haitallisinta lapsille. Vaikka se, että joutuu haistelemaan tupakoijan haisevia vaatteita tai ihoa tai istumaan autossa, jossa on tupakoitu, aiheuttaa myrkyille altistumista.
http://en.wikipedia.org/wiki/Third-hand_smoke
Ja taas ei suomeksi ole tätäkään juttua kukaan kirjoittanut!
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:44"]
En usko, että itse haju on välttämättä myrkyllistä, mutta päänsäryn siitä saan kyllä minäkin ja migreenin välillä. Ei kai sinun auta kuin sanoa lapsellesi, että ilmoittautuu sairaaksi aina kun vieruskaverista tulee hajuhaittaa, joka alkaa tuntua päässä. Eihän hänellä ole velvollisuutta olla sairaana koulussa. Toki tässä kärsii hänen oma oppimisensa, mutta eiköhän paikka saada vaihdettua tämän myötä.
[/quote]
Opetusministeriön mukaan "Kouluympäristön tulee ylläpitää fyysistä terveyttä". Jos tyttäreni altistuu koulussa tupakan hajulle ja saa siitä oireita, niin silloin koulu ei täytä tuota velvoitettaan.
Miksi minun tyttäreni pitäisi kärsiä, jos jonkun oppilaan vanhempi ei välitä lapsestaan sen vertaa, että ei lopeta tupakointia? Ei se ole minun lapseni syy. Joskaan ei tuon toisenkaan. Mutta miksi minun lapseni täytyy kärsiä, jotta toisella olisi kivaa?
Tuo hajutyttö on jo siirretty kerran pois yhden astmaatikon vierestä ja kerran pois toisen tytön vierestä (jolla ei ole mitään allergioita kuulemma). Miksi sitten minun tyttöni täytyy istua hänen vieressään?
[/quote]
No ei pidä istua, en itsekään istuisi enkä soisi oman lapseni istuvan, jos hänkin saisi päänsärkyä samalla tavalla kuin itse saan. Mutta, jos kerran opettaja ei suostu vaihtoon ilman tappelua, esitin tässä kiristyskeinoa paikanvaihdon aikaansaamiseksi.
Ihme ettei ihmiset oo kuollu sukupuuttoon... kamala meteli nyt hajuhaitoista, sissus.
Muistattehan että ne kynttilätkin oli vaarallisii? Et kai ap altista tyttöäsi kynttilöillekään?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:09"]
"Eli kannattaa altistaa lapset tupakansavulle? Kannattaa vaikka opettaa ne tupakoimaan, koska kuollaan me kuitenkin? "
Tarkkuutta, tarkkuutta. Ei kannata altistaa lapsia tupakansavulle. Onko ap:n lapsi nyt altistettu tapakansavulle, koska hänen vieruskaverinsa haisee tupakalle? Tässä tapauksessa kannattaa pitää erillään (lapsen) passiivinen tupakointi sekä se, että ap:n kaveri haisee tupakalta. Kysymyshän on ap:n lapsesta, joka istuu passiivisen tupakoitsijan vieressä (mikä surettaa tämän lapsen puolesta).
[/quote]
Osaatko englantia? Jos osaat, tällä ja edellisellä sivulla on siteerattu tutkimuksia, joissa kerrotaan, että ns. kolmannen käden passiivinen tupakointi (vaatteista leviävät tupakan myrkyt) ovat todella haitallisia, etenkin kehittyvän lapsen aivoille.
"Tupakkalain 11a §:n mukaan ympäristön tupakansavu on syöpävaaralli-nen aine.
Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan milloin asunnossa tai muussa oles-kelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin ver-rattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka menettely tai toimenpide on syynä tällaiseen epäkohtaan, ryh-tymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi."
Laitapa opettajalle sähköpostia, jossa on tuo Scientific Americanin artikkelin linkki ja sitten tämä lainaus Valviran sivuilta...
Tässä Hesarissa ilmestynyt juttu suomeksi niille, joilta englanti ei taitu:
Voihan pesupähkinä ja arganöljy sentään. Mitä vielä paljastuu tämän kuvitteellisen äidin taustoista? Tatuointi? Eineksien syöminen ja epäekologiset vaatteet? Tupakointikortti on jo käytetty, hajustettu pesuaine-kysymys ohitettu. Tuttu ja turvallinen luomuvauhkoajan provo.
mutta kun minun poikani ei halua istua sinun tyttösi vieressä koska se kuulema haisee paskalle
Ymmärrän kyllä, että tupakanhajussa ei ole mukava olla, mutta tuskin tämän tytön vaatteet koko päivää tupakalle haisevat, ei ainakaan niin voimakkaasti, että hänestä oireita saa. Eiköhän tupakan haju häivene aamun aikana niin miedoksi, että ei sentään muut siitä sairastu.
Mielestäni suurempi ongelma on se, että jotkut pesevät lastensa vaatteita kauheilla kukkaistuoksuisilla pyykinpesuaineilla, että niistä voi todellakin saada päänsäryn, sillä se katku ei häviä edes päiväkausien tuuletuksella, mutta auta armias jos siitä valittaa niin silloin aletaan suureen ääneen haukkua moukaksi joka ei ymmärrä hyvän tuoksun päälle. Hyi ollakaan miten työkaverini vaatteet löyhkää kauhealle myrkylle ja hän ei itse sitä tajua.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:46"]
mä luulen että tyttäresi valehtelee. Kukaan ei voi saada ihan yhtäkkiä päänsärkyä siitä että toinen haisee tupakalle.
Ja ei, siinä hajussa ei ole sellaisia myrkkyjä että tyttäresi niihin altistuisi.
voi hyvää päivää taas.
[/quote]
Minäkin saan, joka kerta kun olemme kavereiden kanssa viihteellä
"Eli kannattaa altistaa lapset tupakansavulle? Kannattaa vaikka opettaa ne tupakoimaan, koska kuollaan me kuitenkin? "
Tarkkuutta, tarkkuutta. Ei kannata altistaa lapsia tupakansavulle. Onko ap:n lapsi nyt altistettu tapakansavulle, koska hänen vieruskaverinsa haisee tupakalle? Tässä tapauksessa kannattaa pitää erillään (lapsen) passiivinen tupakointi sekä se, että ap:n kaveri haisee tupakalta. Kysymyshän on ap:n lapsesta, joka istuu passiivisen tupakoitsijan vieressä (mikä surettaa tämän lapsen puolesta).
[/quote]
Et sitten vaivautunut lukemaan noita linkattuja juttuja? Se, että altistuu tupakan hajulle on ihan verrattavissa passiiviseen tupakointiin! Jo se, että joku haisee tupakalle on haitallista muille lapsille! Ja toki aikuisillekin, mutta vielä haitallisempaa kehittyville lapsille. Tupakalta haiseminen pitäisi kieltää julkisissa tiloissa samalla tavoin kuin tupakoiminenkin.
Se, että äiti, isä tai isovanhempi haisee tupakalle lasta hoitaessaan on lähes sama, kuin puhaltaisi tupakansavua suoraan lapsen kasvoihin.
Koska aina joku joutuu istumaan hänen vieressään.
Olet inhottava koulukiusaaja.
Opeta nyt tytöllesikin että toi likka on terveyshaitta niin kukaan ei vahingossakaan leiki sen kaa.
[/quote]
Ja tuon haisevan tytön äitikö ei ole koulukiusaaja? Eikö se, että altistaa toisen terveydelle haitallisille aineille ole kiusaamista?!
"Se, että äiti, isä tai isovanhempi haisee tupakalle lasta hoitaessaan on lähes sama, kuin puhaltaisi tupakansavua suoraan lapsen kasvoihin."
Joo onhan se, ihan sama.
Ei tästä tämän enempää, minun lapseni eivät altistu koska emme itse polta. Jos joku meistä tulee joskus syövän saamaan, siihen on varmasti muitakin syitä kuin että joskus joudumme olemaan sellaisten seurassa, jotka tupakalle haisevat. Harvoin tosin, harva tuttavamme polttaa, mutta silti. Se pelkkä haju ei meitä tapa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:16"]
Voihan pesupähkinä ja arganöljy sentään. Mitä vielä paljastuu tämän kuvitteellisen äidin taustoista? Tatuointi? Eineksien syöminen ja epäekologiset vaatteet? Tupakointikortti on jo käytetty, hajustettu pesuaine-kysymys ohitettu. Tuttu ja turvallinen luomuvauhkoajan provo.
[/quote]
Osaatko lukea? Tässä ketjussa on nyt ainakin neljään tutkimukseen johtavan linkin, joista kolme on englanniksi ja yksi suomeksi, avulla esitelty sitä, miten vaatteista ja muista pinnoista haihtuvat tupakan myrkyt ovat erittäin haitallisia, etenkin lasten aivoille. Jos tosiaan osaat lukea, niin palaa taaksepäin ja lue ihmeessä.
Tätini polttaa sisällä ja haju tarttuu joka paikkaan. Hän tykkää tehdä käsitöitä ja tekee niitä myös minulle ja lapsilleni. Muuten ihan kiva, mutta käsityöt haisevat tupakalle ihan hirveästi. Niitä ei voi käyttää, tai ainakin pitää pestä monta kertaa... Ja itse en ole mikään tupakan himovastustaja, polttelen itsekin silloin tällöin, mutta ulkona, ilman lapsia.
Ota yhteyttä rehtoriin.
Kurjaa sen haisevan lapsen kannalta. :-(
Myös itävaltalaiset ovat heränneet asiaan. On todettu, että mitä vanhempaa tupakan haju esim. vaatteessa on, sitä vaarallisemmaksi sen sisältämät nikotiini muuttuu.
Gefährlicher Gestank
Neue Studien: Auch kalter Rauch kann schädlich sein
Wer zur Zigarette greift, mag denken, der Qualm verwehe mit dem leisesten Lüftchen in weite Ferne. Für den Rauch trifft das zwar zu – viele schädliche Substanzen bleiben jedoch hängen: an den Händen, am Pullover, an den Haaren. Und sie lagern sich auf Teppichen ab, auf Kästen und so manchem Teddybär. Forscher beschäftigen sich erst seit kurzem intensiv mit diesen Schadstoffen und gaben dem Phänomen den Namen „Thirdhand Smoke“. Wie gefährlich ist dieser „Rauch aus dritter Hand“?
Der Mief des kalten Rauchs wird auf dem Arbeitsweg schon verwehen…Wer daran glaubt, liegt falsch: Es ist gar nicht so leicht, den Mief abzuschütteln, der in der Fachsprache Thirdhand Smoke genannt wird. Wer raucht oder passiv mitraucht, trägt viele Rauchinhaltsstoffe lange Zeit an seinen Haaren und seiner Kleidung mit sich herum. Wer in Innenräumen raucht, bedeckt seine Teppiche, Kommoden, Nippes, Wände, Couch mit einer hauchdünnen Schadstoffschicht. Dieser Belag setzt sich auch auf Oberflächen in Raucherlokalen ab. Eine zusätzliche Belastung also für die Mitarbeiter dieser Lokale – und ein weiterer Grund für schärferen Nichtraucherschutz.
Experten sprechen im Zusammenhang mit dem Phänomen von den „drei R“: Thirdhand Smoke bestehe aus den Schadstoffen des Tabakrauchs, die auf Oberflächen oder im Staub verbleiben (Remain), die wieder an die Luft abgegeben werden (Re-emitted), oder die mit anderen Umweltbestandteilen reagieren (React), um sekundäre Schadstoffe zu bilden.
Nikotin reagiert also mit salpetriger Säure, wodurch sogenannte tabakspezifische Nitrosamine entstehen, die krebserregend sind. Vereinfacht gesagt, wird Tabakrauch also immer gefährlicher, je älter er ist.
Dabei entstehen ultrafeine Partikel, die kleiner sind als 100 Nanometer; kleiner also als lungengängiger Feinstaub. Diese Winzlinge können sich überall im Körper festsetzen, beispielsweise im Knochenmark, den Lymphknoten oder im Herzen.
Noch nicht untersucht wurde bisher, wie hoch die Belastung für Kinder ist, deren Eltern nur außerhalb der Wohnräume rauchen. Sie tragen bekanntlich die Rauchschadstoffe auf der Kleidung in die Wohnung.
Man müsse bedenken, dass die Radiometalle im Tabakrauch sehr effektiv in die Lungenbläschen inhaliert werden und im Lungengewebe großteils Alphastrahlung emittieren, die sehr energiereich ist und daher schädlicher als beispielsweise Röntgenstrahlen
http://www.medizinpopulaer.at/archiv/medizin-vorsorge/details/article/gefaehrlicher-gestank.html
Koska aina joku joutuu istumaan hänen vieressään.
Olet inhottava koulukiusaaja.
Opeta nyt tytöllesikin että toi likka on terveyshaitta niin kukaan ei vahingossakaan leiki sen kaa.