Luokkatoverin äiti TUPAKOI, lapseni kärsii! Mitä teen?
Tyttäreni siirrettiin tämän viikon alussa istumaan koulussa sellaisen tytön viereen, joka haisee kuulemma kamalasti tupakalta. Lapsi on valittanut, että hän ei voi hengittää tämän tytön vieressä ja tulee päänsärkyä. Joutui eilen päänsäryn vuoksi jäämään harrastuksestakin pois illalla.
Tuolla kyseisellä tytöllä on kuulemma joka päivä koulussa samat haisevat vaatteet. Ja hänen kotonaan käyneet tytöt sanovat, että hänen äitinsä polttaa sisällä tupakkaa ketjussa.
Soitin asiasta opettajalle, joka tuntui ärtyvän asiasta. Hän sanoi, että tämän tytön istumapaikkaa on luokassa syksyn aikana jo vaihdettu kahdesti eikä hän voi koko ajan muuttaa istumajärjestystä. Että minun pitää ajatella tuota tyttäreni luokkakaveria, miten kurjaa on, jos kukaan ei huoli viereensä istumaan.
Onko muka oikein, että minun tyttöni joutuu sitten kärsimään hajusta? Tupakan hajulle altistuminen on yhtä paha kuin altistua itse tupakan savulle, siinä hajussahan on ne kaikkein myrkyllisimmät aineet. Millainen vastuu on koululla lapseni terveydestä? Ei voi olla minun tyttäreni syy, että jonkun luokkatoverin äiti ei välitä lapsestaan ja tupakoi.
Mitä voisin tehdä seuraavaksi, kun opettajalle asiasta sanominen ei auttanut?
Kommentit (130)
mä luulen että tyttäresi valehtelee. Kukaan ei voi saada ihan yhtäkkiä päänsärkyä siitä että toinen haisee tupakalle.
Ja ei, siinä hajussa ei ole sellaisia myrkkyjä että tyttäresi niihin altistuisi.
voi hyvää päivää taas.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:46"]
mä luulen että tyttäresi valehtelee. Kukaan ei voi saada ihan yhtäkkiä päänsärkyä siitä että toinen haisee tupakalle.
Ja ei, siinä hajussa ei ole sellaisia myrkkyjä että tyttäresi niihin altistuisi.
voi hyvää päivää taas.
[/quote]
Kyllä on. Asiasta uutisoitiin Suomessakin näyttävästi pari vuotta sitten. Tietenkään, jos ei lue lehtiä, eivät nämäkään asiast tule tutuksi.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:45"]
"Tupakan haju sisältää samoja myrkkyjä, kuin tupakan savu. Haju/tuoksuhan on ilmassa leijuvia molekyylejä siitä itse aineesta, joka haisee. Jo säännöllisestä tupakan hajulle altistumisesta esim. toisen ihmisen vaatteissa voi aiheutua syöpään johtavia solumuutoksia."
Ööh... sanattomaksi vetää. Enkä itsekään pidä tupakan hajusta, saati polta. Mutta silti olen sanaton.
[/quote]
Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen.
En ole erityisen herkkänenäinen mutta voimakas pinttynyt tupakanhaju on ihan kamalaa, varsinkin jos sitä joutuu tuntikausia haistelemaan. On kyllä hyvin vaikea tilanne jos lapsen oma äiti ei piittaa, ja jos kotona/autossa polttaa niin tarttuuhan se haju pestyihinkin vaatteisiin.
Meidän lasten luokassa vaihdetaan paikkoja useasti muutenkin, ei sen nyt luulisi ison homman olevan opettajalle. Nurkkapaikka ja vähemmän herkkänenäiset (ehkä tupakoitsijoitten lapset) lähinaapureiksi.
Jo on maailman meno..joku haisee tupakalle ja joku alkaa siitä valittaa! Koko maailma haisee erilaisille hajuille jos ei mitään haista on kuollut, hankkikaa elämä!
voi hyvää päivää taas.
[/quote]
Minä, aikuinen ihminen, osaan erottaa hyvin, mikä päänsärkyni laukaisee ja mikä ei. Ja luulet minunkin valehtelevan, kun kerron tupakanhajun aiheuttavan päänsärkyä?
Tunnet hänen kotonaan käyneitä tyttöjä. Saat yhteystiedot heiltä tai heidän äideiltään.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:34"]
Ota yhteyttä tytön äitiin.
[/quote]
Miten? Ei minulla ole hänen yhteystietojaan.
[/quote]
hankit ne!! Ei ole vaikeaa, menet tytöltä kysymään, kipikapi
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:44"]
En usko, että itse haju on välttämättä myrkyllistä, mutta päänsäryn siitä saan kyllä minäkin ja migreenin välillä. Ei kai sinun auta kuin sanoa lapsellesi, että ilmoittautuu sairaaksi aina kun vieruskaverista tulee hajuhaittaa, joka alkaa tuntua päässä. Eihän hänellä ole velvollisuutta olla sairaana koulussa. Toki tässä kärsii hänen oma oppimisensa, mutta eiköhän paikka saada vaihdettua tämän myötä.
[/quote]
Opetusministeriön mukaan "Kouluympäristön tulee ylläpitää fyysistä terveyttä". Jos tyttäreni altistuu koulussa tupakan hajulle ja saa siitä oireita, niin silloin koulu ei täytä tuota velvoitettaan.
Miksi minun tyttäreni pitäisi kärsiä, jos jonkun oppilaan vanhempi ei välitä lapsestaan sen vertaa, että ei lopeta tupakointia? Ei se ole minun lapseni syy. Joskaan ei tuon toisenkaan. Mutta miksi minun lapseni täytyy kärsiä, jotta toisella olisi kivaa?
Tuo hajutyttö on jo siirretty kerran pois yhden astmaatikon vierestä ja kerran pois toisen tytön vierestä (jolla ei ole mitään allergioita kuulemma). Miksi sitten minun tyttöni täytyy istua hänen vieressään?
Jos et saa yhteyttä äitiin niin tee lastensuojeluilmoitus hänen tyttärestään. Äiti altistaa lapsen tupakansavulle sisätiloissa, pakko olla kiellettyä. Millainen"äiti"saattaa polttaa lapsensa läheisyydessä?
voi hyvää päivää taas.
[/quote]
Scientific American ei mitään keksittyjä juttuja julkaise.
Lues tästä. Jos ei englanti taivu, voin kääntää.
Smokers themselves are also contaminated…smokers actually emit toxins [from clothing and hair].
Why is third-hand smoke dangerous?
The 2006 surgeon general's report says there is no risk-free level of tobacco exposure…. There are 250 poisonous toxins found in cigarette smoke. One such substance is lead. Very good studies show that tiny levels of exposure are associated with diminished IQ.
What do you consider the most dangerous compound in cigarette smoke?
I would say cyanide, which is used in chemical weapons. It actually interferes with the release of oxygen to tissues. It competitively binds to hemoglobin [meaning it competes with oxygen for binding sites on the blood's oxygen-carrying molecule, hemoglobin]. Basically people with cyanide poison turn blue…. [And] arsenic, that is a poison used to kill mammals. We [used to] use it to kill rats. And there it is in cigarette smoke.
Why are the risks associated with exposure to third-hand smoke different for children and adults?
The developing brain is uniquely susceptible to extremely low levels of toxins.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:50"]
Jo on maailman meno..joku haisee tupakalle ja joku alkaa siitä valittaa! Koko maailma haisee erilaisille hajuille jos ei mitään haista on kuollut, hankkikaa elämä!
[/quote]
Harvassa muussa hajussa on 250 erilaista myrkyllistä ainetta, jotka mm. vaikuttaa haitallisesti älykkyyteen, elimistön hapenottokykyyn, joista osaa käytetään hermomyrkkyaseina, jne...
Veikkaan, että jos sinun lapsesi luokassa haisisi kakka jatkuvasti, nostaisit metelin. Ja kakan haju sentään vaan haisee pahalle, mutta ei liene vaarallista.
"Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:48"]
"Tupakan haju sisältää samoja myrkkyjä, kuin tupakan savu. Haju/tuoksuhan on ilmassa leijuvia molekyylejä siitä itse aineesta, joka haisee. Jo säännöllisestä tupakan hajulle altistumisesta esim. toisen ihmisen vaatteissa voi aiheutua syöpään johtavia solumuutoksia."
Ööh... sanattomaksi vetää. Enkä itsekään pidä tupakan hajusta, saati polta. Mutta silti olen sanaton.
[/quote]
Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen."
[/quote]
Juuh, luin kyllä. MIten ihmeessä te pystytte elämään, jos te pelkäätte saavanne syövän koska ihmiset lähellänne haisevat tupakalle?! Ihan oikeasti, en itsekään polta enkä tykkää tupakan hajusta, mutta jotain rajaa! Eikö kannattaisi pelätä ihan jotain muuta, ettehän te voi liikkua missään! En ala tästä tämän enempää vääntää, mutta miettikää nyt... ei elämää kannata tehdä niin mahdottoman vaikeaksi! Ette varmasti saa syöpää vain siksi, että jotkut haisevat tupakalle.
Toinen asia tietysti on, jos on esim. ykiherkkyyttä kuten ap:n lapsella ilmeisesti.
Minäkin kehotan ap:ta ottamaan yhteyttä kaverin äitiin.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:51"]
Tunnet hänen kotonaan käyneitä tyttöjä. Saat yhteystiedot heiltä tai heidän äideiltään.
[/quote]
Enpä usko, että noilla tytöillä on sen naisen puhelinnumeroa. Mutta voinhan kysyä. Opettaja ei saanut hänen yhteystietojaan kuulemma luovuttaa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:00"]
"Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen.
[/quote]
Lueppa tuosta tutkimuksesta, jonka joku vinkkasi. Olen itsekin kuullut tästä. Vaikka vanhempi tupakoisi ulkona, niin hänen vaatteensa ja ihonsa ja hiuksensa haisevat tupakalle - ja se tupakan haju altistaa hänen lapsensa samoille haitoille kuin tupakan savun hengittäminen."
[/quote] Juuh, luin kyllä. MIten ihmeessä te pystytte elämään, jos te pelkäätte saavanne syövän koska ihmiset lähellänne haisevat tupakalle?! Ihan oikeasti, en itsekään polta enkä tykkää tupakan hajusta, mutta jotain rajaa! Eikö kannattaisi pelätä ihan jotain muuta, ettehän te voi liikkua missään! En ala tästä tämän enempää vääntää, mutta miettikää nyt... ei elämää kannata tehdä niin mahdottoman vaikeaksi! Ette varmasti saa syöpää vain siksi, että jotkut haisevat tupakalle. Toinen asia tietysti on, jos on esim. ykiherkkyyttä kuten ap:n lapsella ilmeisesti. Minäkin kehotan ap:ta ottamaan yhteyttä kaverin äitiin.[/quote]
Eli kannattaa altistaa lapset tupakansavulle? Kannattaa vaikka opettaa ne tupakoimaan, koska kuollaan me kuitenkin?
[/quote]
[/quote] Juuh, luin kyllä. MIten ihmeessä te pystytte elämään, jos te pelkäätte saavanne syövän koska ihmiset lähellänne haisevat tupakalle?! Ihan oikeasti, en itsekään polta enkä tykkää tupakan hajusta, mutta jotain rajaa! Eikö kannattaisi pelätä ihan jotain muuta, ettehän te voi liikkua missään! En ala tästä tämän enempää vääntää, mutta miettikää nyt... ei elämää kannata tehdä niin mahdottoman vaikeaksi! Ette varmasti saa syöpää vain siksi, että jotkut haisevat tupakalle. Toinen asia tietysti on, jos on esim. ykiherkkyyttä kuten ap:n lapsella ilmeisesti. Minäkin kehotan ap:ta ottamaan yhteyttä kaverin äitiin.[/quote]
Aika harvoin tupakointiin nykyään törmää. Kukaan työpaikallani ei tupakoi, kukaan ystävistäni ei tupakoi eikä kukaan sukulaiseni tupakoi. Missä piireissä sitä tupakkaa vedetään posket lommolla? (varmaan samoissa joissa notkutaan lähiöpubeissa ja kiskotaan sidukoita/kossua/lonkeroa kotosalla)
[/quote]
Joo-o. Hyvä asenne. Mieti, kun lapsi, jonka elimistö vasta kehittyy, istuu joka päivä 6-4 tuntia tupakan hajussa. Mieti, mitä se aiheuttaa. Pahimmassa tapauksessa hän voi saada astman.
Et katsonut eilen Silminnäkijää, jossa asiantuntija sanoi, että lapset herkistyy ja sairastuu helpommin homekouluissa tai kouluissa joissa on muuten mikrobeja tai rakennusaineista tulee ilmaan haitallisia kemikaaleja. Yhtä hyvin vieressä istuvan vaatteiden tupakan haju voi aiheuttaa pitkän altistuksen aikana vaikka mitä. Oppilaat kun eivät voi luokassa paljon valita, että vaihtaa tunnin aikana paikkaa tai muuten liikkuisi jonnekin muualle.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 10:02"]
[/quote]
Aika harvoin tupakointiin nykyään törmää. Kukaan työpaikallani ei tupakoi, kukaan ystävistäni ei tupakoi eikä kukaan sukulaiseni tupakoi. Missä piireissä sitä tupakkaa vedetään posket lommolla? (varmaan samoissa joissa notkutaan lähiöpubeissa ja kiskotaan sidukoita/kossua/lonkeroa kotosalla)
[/quote]
No, ilmeisesti tämän tytön äiti on jonkin sortin syrjäytynyt, koska kuulemma on aina kotona. Ei juurikaan käy missään muualla kuin kaupassa. Ja keittiön pöytä ja tiskit kuulemma notkuu tölkkejä.
Siis todella kurjaa tuon haisevan luokkatoverin kannalta. Mutta en nyt muutenkaan usko, että tyttäreni kannattaa hänen seurassaan kamalasti liikkua, voi saada huonoja vaikutteita isompana.
"Eli kannattaa altistaa lapset tupakansavulle? Kannattaa vaikka opettaa ne tupakoimaan, koska kuollaan me kuitenkin? "
Tarkkuutta, tarkkuutta. Ei kannata altistaa lapsia tupakansavulle. Onko ap:n lapsi nyt altistettu tapakansavulle, koska hänen vieruskaverinsa haisee tupakalle? Tässä tapauksessa kannattaa pitää erillään (lapsen) passiivinen tupakointi sekä se, että ap:n kaveri haisee tupakalta. Kysymyshän on ap:n lapsesta, joka istuu passiivisen tupakoitsijan vieressä (mikä surettaa tämän lapsen puolesta).
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 09:37"]
Mitä myrkkyjä siinä hajussa tarkalleen ottaen on?!? Kyllä tupakan SAVU on se myrkyllinen, haju sinänsä ei ole vaarallinen vaikka ikävä onkin. Mihin se tupakalta haiseva tyttöparka sitten pitäisi laittaa istumaan, etteivät muut helikopteriäitien kullannuput altistuisi pahalle hajulle? Yksin nurkkaan vai? Vai onko ap:lle ihan sama kuka luokasta joutuu altistumaa hajulle, kunhan se ei ole oma mussukka? Ja opettajan pitäisi yhdessä apn kanssa osallistua apn lapsen paapomiseen?
JOs oma lapseni valittaisi tuollaisesta, sanoisin että hajuihin tottuu ja parasta olisi ottaa tuo tyttö mukaan porukkaan ja olla välittämättä tupakan hajusta. Oikein vihaksi pistää tuollaiset oman navan tuijottelijat.
[/quote]
Tutkimusten mukaan ns. kolmannen vaiheen altistus tupakalle eli altistuminen tupakan hajulle toisen vaatteissa on yhtä haitallista kuin tupakan savulle altistuminen.
According to the study, a large number of people, particularly smokers, have no idea that third-hand smoke—the cocktail of toxins that linger in carpets, sofas, clothes and other materials hours or even days after a cigarette is put out—is a health hazard for infants and children.
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=what-is-third-hand-smoke