mitä kotitöitä 11, 9 ja 3 vuotiaille
ylihuolehtiva perheenäiti haluaisi saada lapsille iän mukaista vastuuta kotitöistä, mutta on hivenen hukassa.
mitä voisi siis teettää, ottaen huomioon että joka ilta on harrastuksia ja soittoläksyjä jne. eli aikaa ei ole kovin paljon kuitenkaan. soittoläksyt 30 min on mielestäni tärkeämmät kuitenkin. vaikka elämän perustaitojakin tarvittaisiin.
vinkkejä siis kehiin!
Kommentit (5)
11 ja 9 vuotiaat pystyvät tekemään jo lähes kaikkea. Tehdä ruokaa, leipoa, siivota, imuroida yms yms.
Meillä yhdeksän vuotias tyhjentää tiskikoneen (arkisin 1krt/päivä), siivoaa omia jälkiään yleisesti sekä oman huoneensa (myös imuroi) kerran viikossa. Lisäksi vie roskat pyydettäessä. Minusta tuossa on sopivasti vasta yhdeksän täyttäneelle.
30 min soittoläksyä ei vie kuin sen 30 min :)
isoille ainakin omien sotkujen siivous ja oman huoneen siistinä pito, roskien vienti, pyykkien vienti ja haku, viikkaus omaan kaappiin. tiskit koneeseen, tiskikoneen tyhjennys vaikka kerta viikkoon, ruuanlaittoapu, ei vie paljon aikaa mutta rutiinit auttaa eikä sitten isona ole hukassa oman kodin hoidon kanssa. ja oppii arvostamaan äitiään joka tekee samoja hommia monta kertaa enemmän ja ihan joka päivä!!
meillä kaksi 11v ja tekevät noita hommia tosin joka kerta pitää patistella, mikä ärsyttää, onneksi mies on kärsivällinen ohjaaja ja patistelee kun minä tekisin karhunpalvelusta tekemällä ne itse (nopeammin)
Meillä 9 -vuotias imuroi, 11 -vuotias moppasi ja yhdessä tamppasivat matot, tyhjäsivät tiskikoneen aina apuna ja joskus ominpäinkin. 3 vuotiaana näille riitti omien leikkien siivoaminen pois leikin jälkeen
Omien jälkien siivousta, tavarat paikoilleen käytön jälkeen, astiat pesukoneeseen ruuan jälkeen. Nämä joka päivä. kerran viikossa isommilla omien huoneiden siivousta (apua ja neuvoja saa tarvitessa) .toisinaan Roskien vienti samalla kun itse menevät ulos. Joskus siivouspäivänä teen niin että lapset saavat itse valita yhden tehtävän, esim haluaako imuroida rappuset, kerätä lelut olohuoneesta vai siivota vessaa.
ei liian pitkiä pätkiä kerralla, meillä samanikäisillä menee parhaiten kun tehdään yhden tai kahden tehtävän pätkissä, siten että kaikki osallistuvat johonkin.