Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, jotka salilla treenaavat minipainoilla! Kertokaa..

Vierailija
26.11.2013 |

mikä on pointtina ja mistä moinen oppi on opittu?

Ei ole tietenkään multa pois, mutta olen ihmetellyt asiaa. Olen salilla seurannut n 30v naista, joka on puolisen vuotta käynyt usein mun kanssa samaan aikaan. Hän on hoikahko, nk. laiha läski. Treenaa laitteissa ja painoa on 10-15kg, kun ehkä tarkoituksenmukaisempaa olisi ottaa n. 30kg paino laitteeseen.

Muistelen, että lukion liikuntatunnilla 90-luvun puolivälissä opettaja neuvoi tekemään pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja näin taannoin teinkin. Nyt tuntuu ihan hullulta, kun eihän sillä saa mitään tulosta.

Toinen, mitä ihmettelen on juoksumatolla/crossarissa lehtiä lukevat ihmiset. Saatteko tosiaan treenattua ja luettua samaan aikaan tehokkaasti?

Ja siis vielä kerran korostan, että ei ole minun _ongelmani_, kunhan ihmettelen.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:01"]

Eri tavoitteet ihmisillä on ihan jees, mutta katsoessani ihmisten treenaamista olen tullut siihen tulokseen ettei suurimmalla osalla ole mitään tavoitetta. Ennen kuin kukaan huutaa omaan treeniin keskittymisestä, katson muita ihmisiä ja heidän harjoitteluaan inspiraationäkökulmasta. Minäkään en ole sixpackistani tai 160kg penkkituloksestani huolimatta ole niin hyvä etten voisi oppia lisää kanssatreenaajilta.

Kohtuullisesta saliedistyksestäni johtuen ihmiset ympärilläni kyselevät minulta melko usein vinkkejä saliharjoitteluun ja yleensä oikeaan elämäntyyliin liittyen. Itse pyrin aina palauttamaan keskustelun tavoitteisiin, sen helposti lähtiessä menemään detaljeihin siitä mitä painoja kannattaisi juuri nyt käyttää. 

Tavoite paremmasta peilikuvasta on yhtä validi kuin lihaskestävyyden lisääminen, näin esimerkkinä. Usein kuitenkin kuulen enemmän pseudotavoitteita, parhaana esimerkkinä kiinteytyminen. Mitä se kiinteytyminen tarkoittaa lopulta? Niin juuri. Se tarkoittaa lihaskasvua. Laitetaan se lihassolu töihin.

Kun tavoite ei ole ihmiselle selvä, ei ole oikeita keinoja. Tällöin saliharjoittelun tulokset jäävä vaillinaiseksi ja sillä kuitataan lähinnä hyvä omatunto ja sosiaalinen hyväksyntä. Harjoittelu on päämäärätöntä eikä perustu mihinkään ohjelmaan, siinä ei ole selkeitä tavoitteita eikä tuloksia ja niiden kehittymistä seurata. Tottakait, itsekin treenaan fiilispohjalta joskus, mutta kuntoilu on ennenkaikkea tavoiteellista pitkän aikavälin toimintaa.

Itse todistan joka päivä useita ihmisiä jotka kärsivät luultavasti ylläkuvatusta ongelmasta. Oli ihminen nainen tai mies, lihava tai laiha, näen harjoittelusta heti kumpaan leiriin hän kuuluu. 

Kumpaan leiriin sinä kuulut?

[/quote]

Miksi kuntoilu pitäisi olla tavoitteellista pitkän aikavälin toimintaa? Itse olen urheillut nuorena kilpaa, salilla aloin käymään aikuisiässä ja nyt siellä on tullut vietettyä aikaa vuosikausia n.4 kertaa viikossa. Lihastakin on mukavasti tullut, en tykkää tosin kun takaapäin alkaa hartiat ja kädet näyttämään turhan miesmäisille minun makuuni, toki lihasta saa jonkun verran olla naisellakin yläkropassa mutta itse tykkään lähinnä sirommasta ylävartalosta itselläni. Pitäisikö tässä sitten kuulua johonkin leiriin, jos ei ole mitään muita tavoitteita kuin pysyä hyvässä kunnossa fyysisesti ja saada kiva kroppa? Treenaan lujaa ja mulla on ollut vain yksi saliohjelma, muita ohjelmia olen vedellyt "päästäni" ja suurimman osan ajasta treenannut fiilispohjalta enkä minkään ohjelman mukaan. Painot on ihan kohtuullisia, kestävyyskuntokin hyvä, mielestäni nuo kaksi kun yhdistää niin tulee parhaimman näköinen kroppa. En myöskään vedä kaikkea äärimmilleen kuten juoksua (sydämen takia) ja jalkaprässiä (polven takia) mutta olen silti saanut tuloksia vaikka en mikään painonnostaja olekaan. Suvussani lihakset kehittyvät ehkä astetta nopeammin kuin joillain (liekö nuoruuden kilpaurheilustakin hyötyä kun on teinivuosilta asti pakarat olleet aika lihaksikkaat), mutta ahkeralla tekemisellä olen saanut lihasta vaikka en mitään 100 kilon painoja olekaan käytellyt. Ei ole tarvetta jatkuvasti olla nostamassa painoja, kun samoillakin painoilla saa ylläpidettyä voimaa ja kroppaa:) Miksi ei riitä tavoitteeksi oma hyvä olo ja välillä itsensä haastaminen, miksi pitäisi olla kehittämässä itsestään jokin kilpajuoksija tai painonnostaja?

Vierailija
82/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko joku tosissaan, että minipainoilla vemputtajat ovat kaikki kuntoutujia tai kestävyysurheilijoita? Itse käyn yliopiston salilla jossa suurin osa kävijöistä on nuoria aikuisia ja voin ihan rehellisesti todeta, että suurin osa minipainoja käyttävistä ei yksinkertaisesti tiedä miten treenata. Tavoite näillä ihmisillä on juurikin tuo mystinen 'kiinteytyminen' (newsflash, kiinteä kroppa on sellainen missä on lihasta!) ja kuvitellaan että tekemällä 100x10kg reidenlähentäjälaitteessa saa sisäreiden läskit katoamaan. Usein pelkona on muuttuminen Peter Parker-tyyliin yhdessä yössä epäviehättäväksi lihaskimpuksi. Ja mistä tiedän, että asia on näin? Koska olin itse 10v sitten samanlainen ja minulla on ystäviä jotka ajattelevat juuri näin (= saan litteän vatsan kun teen 200 vatsarutistusta joka ilta). 

Sama se mulle on miten ihmiset treenaa, liikunta on aina hyvästä, mutta harmittaa joskus näiden 1kg käsipainojen kanssa heiluvat kun tuhlaavat vain aikaansa (ja vievät tilaa, sori).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh...

Vierailija
84/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:45"]

Samaa mieltä, ei oikeasti omaan treeniinsä keskittyvä ehdi noin tarkaan seuraamaan mitä muut tekee tai rekisteröimään sitä, millainen ihminen milläkin painoilla tekee. Enemmän ap:sta tulee se kuva, että hän itse  istuu laitteissa heiluttelemassa tyhjää, kun kerran noin tarkkaan ehtii seurata muita.

Kyllä itselläkin saattaa joskus pistää silmään esim jalkaprässissä, että ohhoh tekipä kovakuntoisen näköinen ukko pienillä painoilla kun joudun lisämään niitä itselleni. Tälle ajatukselle urhautuu kuitenkin max muutama sekunti, jonka aikana ehdin myös arvaamaan jokusen syyn niille pienille painoille, thats it.

[/quote]

'Käyn pienellä kuntosalilla, joka varustettu lähinnä näilä "lehtien lukulaitteilla" ja vapailla painoilla. Treenaan siellä siis vapailla painoilla suuria perusliikkeitä jaainoa tila salilla tehdä niitä on koko salin leyisen peilin edessä. Välillä tuntee sen tuijotuksen ja sitten tulee peilin kautta katsottua näitä tuijottajia ja yleensä he istuskelevat tai vempuilevat laitteissa. Ja tuolla salilla ihmiset oikeasti tuijottavat, kun siellä oikeasti tekee jotain.

Vierailija
85/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 00:02"]

Onko kyttääjä-sami antanut neuvoja tässä ketjussa? Se joka sai porttikiellon salilta.

[/quote]

Kyttääjä-Sami muuten toimii nykyään ravintoneuvojana tälle yhdelle kansainvälisen tason hiihtäjälle.Rivien välistä kun olen lukevinani pienen väheksynnän ko.liikunta-alan toimijaa kohti, että onkohan ihan ns.turha tyyppi, jos kelpaa neuvomaan maajoukkuetason urheilijaa, kyse vielä hiihdosta...?

Vierailija
86/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha myytti. Naisen vaatteiden koko ei kasva, kun kasvattaa lihaksia. Harvoilla miehilläkään koot muuttuvat. Naisille tulee vain kiinteämpi keho. Miehillä koko voi muuttua mies-hormoni testosteronin takia, joka mahdollistaa isomman lihasmassan. Meillä naisilla ei ole MIES-hormonia ;), eli suuria mies-lihaksia on turha pelätä, koska meistä ei ole siihen. Ellet ole olympia-tason painonnostaja.

Vierailija
87/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha myytti. Naisen vaatteiden koko ei kasva, kun kasvattaa lihaksia. Harvoilla miehilläkään koot muuttuvat. Naisille tulee vain kiinteämpi keho. Miehillä koko voi muuttua mies-hormoni testosteronin takia, joka mahdollistaa isomman lihasmassan. Meillä naisilla ei ole MIES-hormonia ;), eli suuria mies-lihaksia on turha pelätä, koska meistä ei ole siihen. Ellet ole olympia-tason painonnostaja.

Vierailija
88/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
89/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:05"]

Kuinka tarkasti tarkkailet sitten kanssakävijöitä?

Mistä tiedät ettei ole menossa ensimmäinen lämmittelysarja, tai pudotussarjan viimeinen osuus ?

[/quote]

Löysäilijät ja tosissaan treenaajat erottaa aina toisistaan, oli niillä menossa sitten eka tai vika setti. 

[/quote]

Hah, niin totta. Siitä myös tietää, onko tyypissä ainesta kovakuntoiseksi. Vähän luikkuvartaloinen tai pyöreä, jolla asenne näyttäisi olevan kohdallaan on todennäköisesti juuri aloittanut liikunnan ja tuloksia tulossa, kun taas nämä vastaavat ulkoisesti, mutta mukavuusalueella tekijät on siellä "kuntoilleet" jo pitkään. :D

Vierailija
90/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:57"]

[/quote]

Paitsi että mun rintaliivikoko ei ole enää 65D vaan ympärys on lähemmäs 70 koska selkä on leventynyt. Mikä ei kyllä haittaa yhtään, kun vähän leveämpi ja ryhdikäs yläkroppa tasapainottaa leveää lantiota mukavasti. Muut vaatekoot onkin sitten pysyneet samana tai pienentyneet salitreenin aloitettuani. 

Vierailija
91/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa teillä mennä urheilujuomat väärään kurkkuun, kun pumpissa teen hartiat kokonaan ilman painoja ja hauikset aika pienillä. En selittele syitä, sillä mitä se teille kuuluu. 

Vierailija
92/120 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 00:02"]

Onko kyttääjä-sami antanut neuvoja tässä ketjussa? Se joka sai porttikiellon salilta.

[/quote]

Kyttääjä-Sami muuten toimii nykyään ravintoneuvojana tälle yhdelle kansainvälisen tason hiihtäjälle.Rivien välistä kun olen lukevinani pienen väheksynnän ko.liikunta-alan toimijaa kohti, että onkohan ihan ns.turha tyyppi, jos kelpaa neuvomaan maajoukkuetason urheilijaa, kyse vielä hiihdosta...?

[/quote]

Sami?

Vierailija
93/120 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse parantelen sääriluun murtumaa yhdeksättä kuukautta josta johtuen jalkaliikkeiden painot itse painonnostotangon lisäksi vain 10-20kg.En viitsi kaikille ohi kulkeville huudella miksi näin eikä vaiva tietty ulospäin näy. Siinäpä pohtivat:)

Vierailija
94/120 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos rasvaprosentti pysyy samana ja lihaksen koko kasvaa, niin kyllä sekä fyysiset mitat, paino että vaatekoko kasvaa. Jos lihas kasvaa ja rasvaprosentti pienenee, niin sitten eri asia..

Vierailija
95/120 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:49"]

Isoilla painoilla treenaavien on hankala löytää vaatteita: hartiat on leveät ja reidet isot. Kuka haluaa näyttää ravintolan portsarilta?

[/quote]

No ei todellakaan ole vaikeaa. Pitää vain osata pukeutua, ihan niinkuin laihoille eivät käy kaikki vaatteet, eikä lihavillekaan. 

Hyvälle kunnolle istuu vaatteet kuin vaatteet, kun osaa ostaa oikean kokoiset vaattee, joka on suomalaisille muutenkin vaikeaa. En nyt heti keksi, mikä olisi tälläinen vaate, mitä ei voisi löytää. 

Vierailija
96/120 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Naisilla on pienempi testosteronimäärä, jos sitä ei ole ollenkaan niin tulee ongelmia. Määrä taisi kuitenkin olla vain noin kymmenesosa miesten tuotannosta.

Vierailija
97/120 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vit***ko se teille kuuluu miten mä treenaan ja miltä näytän? 

Vierailija
98/120 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kommentoi. En minä arvota ihmisiä tavoitteiden perusteella, liikkumisen ilo tai aivojen tuuletus ovat yhtä valideja syitä kuntosaliharjoittelulle kuin minun peilin ehdoilla tapahtuva harjoitteluni.

Tavoitteellisuuteen, tuloksiin ja kehittymiseen liittyen, itse yritän ottaa elämässä aina kaikesta kaiken irti ja tehdä kaiken täysillä, pyrkien aina parhaimpaan lopputulokseen. Tämä pätee niin työhön, harjoitteluuni kuin juhliini. Ajattelen niin että olemalla 10h päivässä töissä tai 2h salilla voin tehdä tästä ajasta merkityksellistä itselleni vaatimalla itsestäni parasta ja antamalla itsestäni kaiken. Muuten koen olevani paikalla turhaan, ikäänkuin vajaakäytöllä. Töissä mennään täysillä, treeniä painetaan täysillä ja kun on aika juhlia kaasu painetaan todellakin pohjaan :) Living life to the fullest.

Vierailija
99/120 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen maratoonari ja teen pienillä painoilla pitkiä sarjoja, ja vielä siten, että vaihdan ilman taukoa toiseen liikkeeseen, jotta sydänlihas joutuu pumppaamaan verta joka puolelle kroppaa -> kestävyyskunto kasvaa. Tosin treenaamiseni on melkoista "riehumista" ja hiki roiskuu, vaikka painot ovatkin pieniä...

Olen pyöreälihaksinen, Kim Kardashian -tyyppinen nainen ja haen liikunnan avulla enemmänkin hoikkaa, ajokoiramaista kroppaa, ja yritän pitää mitat kurissa. Mulle sopii parhaiten kestävyysliikunta.

Vierailija
100/120 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:54"]

15 kommentoi. En minä arvota ihmisiä tavoitteiden perusteella, liikkumisen ilo tai aivojen tuuletus ovat yhtä valideja syitä kuntosaliharjoittelulle kuin minun peilin ehdoilla tapahtuva harjoitteluni.

Tavoitteellisuuteen, tuloksiin ja kehittymiseen liittyen, itse yritän ottaa elämässä aina kaikesta kaiken irti ja tehdä kaiken täysillä, pyrkien aina parhaimpaan lopputulokseen. Tämä pätee niin työhön, harjoitteluuni kuin juhliini. Ajattelen niin että olemalla 10h päivässä töissä tai 2h salilla voin tehdä tästä ajasta merkityksellistä itselleni vaatimalla itsestäni parasta ja antamalla itsestäni kaiken. Muuten koen olevani paikalla turhaan, ikäänkuin vajaakäytöllä. Töissä mennään täysillä, treeniä painetaan täysillä ja kun on aika juhlia kaasu painetaan todellakin pohjaan :) Living life to the fullest.

[/quote]

Hyi kun kuulostaa kamalalta. 

Sä varmaan meditoisitkin "ihan täpöllä" jos osaisit.