Naiset, jotka salilla treenaavat minipainoilla! Kertokaa..
mikä on pointtina ja mistä moinen oppi on opittu?
Ei ole tietenkään multa pois, mutta olen ihmetellyt asiaa. Olen salilla seurannut n 30v naista, joka on puolisen vuotta käynyt usein mun kanssa samaan aikaan. Hän on hoikahko, nk. laiha läski. Treenaa laitteissa ja painoa on 10-15kg, kun ehkä tarkoituksenmukaisempaa olisi ottaa n. 30kg paino laitteeseen.
Muistelen, että lukion liikuntatunnilla 90-luvun puolivälissä opettaja neuvoi tekemään pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja näin taannoin teinkin. Nyt tuntuu ihan hullulta, kun eihän sillä saa mitään tulosta.
Toinen, mitä ihmettelen on juoksumatolla/crossarissa lehtiä lukevat ihmiset. Saatteko tosiaan treenattua ja luettua samaan aikaan tehokkaasti?
Ja siis vielä kerran korostan, että ei ole minun _ongelmani_, kunhan ihmettelen.
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:54"]
15 kommentoi. En minä arvota ihmisiä tavoitteiden perusteella, liikkumisen ilo tai aivojen tuuletus ovat yhtä valideja syitä kuntosaliharjoittelulle kuin minun peilin ehdoilla tapahtuva harjoitteluni.
Tavoitteellisuuteen, tuloksiin ja kehittymiseen liittyen, itse yritän ottaa elämässä aina kaikesta kaiken irti ja tehdä kaiken täysillä, pyrkien aina parhaimpaan lopputulokseen. Tämä pätee niin työhön, harjoitteluuni kuin juhliini. Ajattelen niin että olemalla 10h päivässä töissä tai 2h salilla voin tehdä tästä ajasta merkityksellistä itselleni vaatimalla itsestäni parasta ja antamalla itsestäni kaiken. Muuten koen olevani paikalla turhaan, ikäänkuin vajaakäytöllä. Töissä mennään täysillä, treeniä painetaan täysillä ja kun on aika juhlia kaasu painetaan todellakin pohjaan :) Living life to the fullest.
[/quote]
Hyi kun kuulostaa kamalalta.
Sä varmaan meditoisitkin "ihan täpöllä" jos osaisit.
[/quote]
Tiedän, monet kauhistelevat tiukkaa elämäntyyliäni. Elän viisi päivää viikossa hyvin spartaaaa-meiningillä, jolloin työ, ravinto, treeni ja uni ova ainoat komponentit jotka päiviini mahtuvat. Toisaalta viikonlopulla vedetään sokka irti. Rankka työ ja rankat huvit, you know.
Mikä parasta, olen huomannut tämän tiukan 5/2 jaksotuksen sopivan minulle erittäin hyvin. Ja mikä parasta, voin erittäin hyvin, olen onnellinen ja tiedän tarkalleen miten tällä hetkellä minun kannattaa elämääni elää.
Minäkin olen maratoonari, mutta juoksu ei ole mulle kaikki kaikessa. Siksi teen hyvin monelaisilla painoilla hyvin monenlaisia treenejä. Teen isoilla painoilla ulkonäön takia, vaikka lihasmassa hidastaakin. Teen myös pienillä painoilla kestävyyden takia. Teen ilman painoja liikkuvuuden takia. Teen isoilla painoilla räjähtävää voimaa, ja ilman painoja myös. Sekä teen kehonpainolla saadakseni voimaa (esim. toes to bat, leuanveto jne.)
Ei mua haittaa mitä muut tekevät, mutta on pakko myöntää että tuntuu oudolta jos näkee jonkun tekevän kuukausitolkulla samaa samoilla pienillä painoilla. Sitä on vaikea ymmärtää, miksi? Miksi ei kaipaa vaihtelua, miten voi motivoitua siitä?
Sama jos tietäisin jonkun juoksevan kaksi kertaa viikossa rauhallisesti 3 km, ymmärrän että kaikki liikunta on hyväksi ja voi olla mieluisa rutiini, mutta että ei pyri kehittymään yhtään, sitä en ymmärrä. On niin vieras ajatus itselleni. En sano että niin ei saisi tehdä, mutta sitä ON vaikea ymmärtää.
Sitäkin on vaikea ymmärtää, että miksi tätä kysyttäessä ihmisiltä menee hermo. Jos haluaa käydä salilla vain lisäämässä verenkiertoa, tapaamassa tuttuja tai saamassa omaa aikaa, niin miksi ei voisi sanoa sitä vaan pitää hikeentyä?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:17"]
Mä olen maratoonari ja teen pienillä painoilla pitkiä sarjoja, ja vielä siten, että vaihdan ilman taukoa toiseen liikkeeseen, jotta sydänlihas joutuu pumppaamaan verta joka puolelle kroppaa -> kestävyyskunto kasvaa. Tosin treenaamiseni on melkoista "riehumista" ja hiki roiskuu, vaikka painot ovatkin pieniä...
Olen pyöreälihaksinen, Kim Kardashian -tyyppinen nainen ja haen liikunnan avulla enemmänkin hoikkaa, ajokoiramaista kroppaa, ja yritän pitää mitat kurissa. Mulle sopii parhaiten kestävyysliikunta.
[/quote]
toes to baR siis :)[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:37"]
Minäkin olen maratoonari, mutta juoksu ei ole mulle kaikki kaikessa. Siksi teen hyvin monelaisilla painoilla hyvin monenlaisia treenejä. Teen isoilla painoilla ulkonäön takia, vaikka lihasmassa hidastaakin. Teen myös pienillä painoilla kestävyyden takia. Teen ilman painoja liikkuvuuden takia. Teen isoilla painoilla räjähtävää voimaa, ja ilman painoja myös. Sekä teen kehonpainolla saadakseni voimaa (esim. toes to bat, leuanveto jne.)
Ei mua haittaa mitä muut tekevät, mutta on pakko myöntää että tuntuu oudolta jos näkee jonkun tekevän kuukausitolkulla samaa samoilla pienillä painoilla. Sitä on vaikea ymmärtää, miksi? Miksi ei kaipaa vaihtelua, miten voi motivoitua siitä?
Sama jos tietäisin jonkun juoksevan kaksi kertaa viikossa rauhallisesti 3 km, ymmärrän että kaikki liikunta on hyväksi ja voi olla mieluisa rutiini, mutta että ei pyri kehittymään yhtään, sitä en ymmärrä. On niin vieras ajatus itselleni. En sano että niin ei saisi tehdä, mutta sitä ON vaikea ymmärtää.
Sitäkin on vaikea ymmärtää, että miksi tätä kysyttäessä ihmisiltä menee hermo. Jos haluaa käydä salilla vain lisäämässä verenkiertoa, tapaamassa tuttuja tai saamassa omaa aikaa, niin miksi ei voisi sanoa sitä vaan pitää hikeentyä?
Mä olen maratoonari ja teen pienillä painoilla pitkiä sarjoja, ja vielä siten, että vaihdan ilman taukoa toiseen liikkeeseen, jotta sydänlihas joutuu pumppaamaan verta joka puolelle kroppaa -> kestävyyskunto kasvaa. Tosin treenaamiseni on melkoista "riehumista" ja hiki roiskuu, vaikka painot ovatkin pieniä...
Olen pyöreälihaksinen, Kim Kardashian -tyyppinen nainen ja haen liikunnan avulla enemmänkin hoikkaa, ajokoiramaista kroppaa, ja yritän pitää mitat kurissa. Mulle sopii parhaiten kestävyysliikunta.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:35"]
15 kommentoi. En minä arvota ihmisiä tavoitteiden perusteella, liikkumisen ilo tai aivojen tuuletus ovat yhtä valideja syitä kuntosaliharjoittelulle kuin minun peilin ehdoilla tapahtuva harjoitteluni.
Tavoitteellisuuteen, tuloksiin ja kehittymiseen liittyen, itse yritän ottaa elämässä aina kaikesta kaiken irti ja tehdä kaiken täysillä, pyrkien aina parhaimpaan lopputulokseen. Tämä pätee niin työhön, harjoitteluuni kuin juhliini. Ajattelen niin että olemalla 10h päivässä töissä tai 2h salilla voin tehdä tästä ajasta merkityksellistä itselleni vaatimalla itsestäni parasta ja antamalla itsestäni kaiken. Muuten koen olevani paikalla turhaan, ikäänkuin vajaakäytöllä. Töissä mennään täysillä, treeniä painetaan täysillä ja kun on aika juhlia kaasu painetaan todellakin pohjaan :) Living life to the fullest.
[/quote]
[/quote]
Tiedän, monet kauhistelevat tiukkaa elämäntyyliäni. Elän viisi päivää viikossa hyvin spartaaaa-meiningillä, jolloin työ, ravinto, treeni ja uni ova ainoat komponentit jotka päiviini mahtuvat. Toisaalta viikonlopulla vedetään sokka irti. Rankka työ ja rankat huvit, you know.
Mikä parasta, olen huomannut tämän tiukan 5/2 jaksotuksen sopivan minulle erittäin hyvin. Ja mikä parasta, voin erittäin hyvin, olen onnellinen ja tiedän tarkalleen miten tällä hetkellä minun kannattaa elämääni elää.
[/quote]
Kiva.
Minusta tuo kuulostaa siltä, että ihminen pakenee sitä mitä oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
No, ehkä jotkut luulevat, ettei ko. henkilö tee muuta, jos hän tekee salilla aina samantyyppistä treeniä, esim. niillä pienehköillä painoilla. Mä juoksen salitreenin lisäksi pitkiä, rauhallisia lenkkejä ja nopeita, lyhyempiä lenkkejä, käyn ohjatussa lihaskuntojumpassa, vedän leukoja ja nostelen pölkkypainoja lenkkipolun varrella, hiihdän luisteluhiihtoa jne. Salilla tulee kyllä treenattua aina aika samantyyppisesti, kun siellä välillä enemmän innostun käymään. Ei kannata luulla, että se salitreeni on ainoa juttu, mitä ko. ihminen tekee kuntonsa eteen :-)
t. se maratoonari
Minä kuulostan ihan tuon aloitusviestin kolmekymppiseltä "laihalta läskiltä", joka treenaa pienillä painoilla. :) Terveyssyistä en voi treenata suuremmilla painoilla; ne joko eivät nouse tai nivelet voivat mennä sijoiltaan. Minun pitää olla varovainen liikkeissäni. Olen yrittänyt kasvattaa lihasvoimaa ja -kuntoa, mutta se kasvaa hyvin hitaasti. Olen kuitenkin joissain laitteissa päässyt jo toiseksi pienimpään painoon. :)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiva.
[/quote]
Niin kuinka helppoa on taas sanoa miten muiden tulisi elää elämäänsä? Olen äärimmäisen tyytyväinen ja onnellinen elämääni tällä hetkellä.
15
Mä treenaan aina maksimipainoilla, mutta mulla ne vaan valitettavasti on melko pienet :D
Siis, en ole kauhean motivoitunut lihaskuntotreenistä mutta aina välillä yritän aktivoitua kuten nyt raskaana kun raskas aerobinen liikunta ei enää sovi. Sitten joudun aina aloittamaan "alusta" pienillä painoilla. Mutta siis teen aina painoilla joilla jaksan juuri tehdä niitä 3x10 sarjoja.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiva.
[/quote]
Niin kuinka helppoa on taas sanoa miten muiden tulisi elää elämäänsä? Olen äärimmäisen tyytyväinen ja onnellinen elämääni tällä hetkellä.
15
[/quote]
Sanoinko mä?
Vastasin sulle, että kiva kun olet "äärimmäisen tyytyväinen ja onnellinen". Hieno juttu sulle, ei sopis mulle :)
Tsemii treeniin! Täysii, täysii!
No riippuu mitä tuloksia haluaa. Ei kaikki salilla käyvät halua mitään isoja lihaksia.
Jos tekee body pumpissa kyykyt alle 30kg, niin mitä hyötyä siitä on? Mistä nää naiset löytää motivaation tehdä jotain tehotonta?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:15"]
Jos tekee body pumpissa kyykyt alle 30kg, niin mitä hyötyä siitä on? Mistä nää naiset löytää motivaation tehdä jotain tehotonta?
[/quote]
Käyn yleensä pumpeissa, joissa jalkaosuus on jätetty pois. Mutta kaikilla saleilla, missä käyn joskus vieralijana, ei sellaista ole, joten teen sitten vain kevyen treenin siinä aikani kuluksi. Miksi, se on minun oma asiani. Muutenkaan en käy pumpissa hakemassa mitään tuloksia, vaan vahvistamassa kroppaa istumatyön vastapainoksi.
onneksi ei tarvitse käydä salilla!
Käykö niillä saleilla muuten lähtökohtaisesti pelkkiä ääliöitä, vai tyhmenevätkö normaalit ihmiset kun menevät sinne?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 19:57"]
Vanha myytti. Naisen vaatteiden koko ei kasva, kun kasvattaa lihaksia. Harvoilla miehilläkään koot muuttuvat. Naisille tulee vain kiinteämpi keho. Miehillä koko voi muuttua mies-hormoni testosteronin takia, joka mahdollistaa isomman lihasmassan. Meillä naisilla ei ole MIES-hormonia ;), eli suuria mies-lihaksia on turha pelätä, koska meistä ei ole siihen. Ellet ole olympia-tason painonnostaja.
[/quote]
No kyllä minulla ainakin paitojen hihat kiristää ja olkapäät käy tiukaksi. Ja en edes kovin paljoa käy salilla, vaan muut lajit on päälajeina.
Tyhmäähän se on siksi, että lihasten ja voimien kasvu ei ole rajua ja yllättävää, vaikka oikeasti:D Kuluisi enemmän energiaa, kiinteytyisi ja kunto kohenisi. Eli just sitä, mitä heteronaisille syötetään sopivaksi kuntosaliharjoitteluksi, jotta olisi vielä naisellinen. Kyllä mä vähän halveksun, pakko myöntää.
Itse olen ns. läski normaalipainoinen, eikä mun ole mitään järkeä mennä pipertämään pieniä painoja pitkiä sarjoja. Saan saman hyödyn tekemälä 8-15 toistoa voimieni äärirajoilla, mutta huolellisesti. Menee vähemmän aikaakin! Joku saattaa kattoa mua silti säälivästi, että tossa taas tollanen typerä hetskunormatiivinen typykkä näpertää 15 kg painoilla, kun pelkää lihaksien poksahtavan. Pahoitteluni, reisilihakseni ovat tosiaan niin heikot, että en jaksa enempää. Loput reisistä on läskiä.
Joten ymmärrän kyllä itsekin voivani erehtyä katsellessani teitä oi pitkätukkaiset naiset.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:49"]
Tyhmäähän se on siksi, että lihasten ja voimien kasvu ei ole rajua ja yllättävää, vaikka oikeasti:D Kuluisi enemmän energiaa, kiinteytyisi ja kunto kohenisi. Eli just sitä, mitä heteronaisille syötetään sopivaksi kuntosaliharjoitteluksi, jotta olisi vielä naisellinen. Kyllä mä vähän halveksun, pakko myöntää.
Itse olen ns. läski normaalipainoinen, eikä mun ole mitään järkeä mennä pipertämään pieniä painoja pitkiä sarjoja. Saan saman hyödyn tekemälä 8-15 toistoa voimieni äärirajoilla, mutta huolellisesti. Menee vähemmän aikaakin! Joku saattaa kattoa mua silti säälivästi, että tossa taas tollanen typerä hetskunormatiivinen typykkä näpertää 15 kg painoilla, kun pelkää lihaksien poksahtavan. Pahoitteluni, reisilihakseni ovat tosiaan niin heikot, että en jaksa enempää. Loput reisistä on läskiä.
Joten ymmärrän kyllä itsekin voivani erehtyä katsellessani teitä oi pitkätukkaiset naiset.
[/quote]
Minä olen tuo, kenen paidan hihat kiristää :)
Mutta salilla ei onneksi panta kiristä päässä. En ole koskaan nähnyt sellaista salillakävijää, ketä pitäisi katsoa päästä varpaisiin.
Oikeasti salille tulo on monelle pelottavaa juuri siksi, että siellä on näitä touhutätejä, jotka kyttää muita. Toki he ovat hyvännäköisiä ja osaavat hommansa.
Mutta jos ajatellaan ihan kansanterveyden kannalta, olisi hienoa jos kokeneemmat kannustaisi uusia ja arkoja.
Ja jos joku kokee, että hän haluaa vemputtaa jossain laitteessa turvallisesti, hän vemputtaa.
Eli samalla salilla on käynyt 60v nainen, joka on todella laiha ja ei lihaksia tippaakaan. Hän on vemputtanut laitteissa todella pienillä painoilla. Ollaan juteltu aina jonkin verran ja kerran hänelle sanoinkin, että ihan hyvä, kun kokeilet rauhassa laitteita ja teet koko kroppaa kevyesti pohjakunnon. Herättelet hermoston ja totuttelet oikeaoppisiin liikkeisiin ihan minimipainoilla.
Nyt kohta kaksi vuotta kuljettuaan, hänelle on alkanut hienosti kehittyä lihaksia ja tekee jo osan sarjoista isommilla painoilla. On tosi mahtavaa katsoa, kuinka hänellä riittää maltti rakentaa itselleen lihaskuntoa pohjalta hommaamatta rasitusvammoja. Pienillä painoilla ja kepillä hän on opetellut oikeita liikeratoja ja nyt kun hän on varmepi, hän lisää painoja.
Sekö olisi ollut sitten parempi, että kyseinen nainen ei olisi kehdannut tulla salille lihaskuntoaan parantamaan, kun siellä olisi timmit naiset halveksineet pienillä painoilla vemputtajaa. Lihaskunto olisi pysynyt heikkona ja tasapaino. Jokin päivä olisi ehkä horjahtanut ja lonkka murtunut.
Mitä te saatte sillä, että nostatte itsenne toisten yläpuolelle. Kaikki liikunta on eteen päin. Vaikka vain sekin, että kilon painolla heiluttelee itselleen liikkuvuutta.
Moni varmaan katsoo minunkin treenejä joskus ihmeissään. Kuminauhoja, keppiä, tasapainolautaa. Kilon painoilla liikeratoja ja liikkuvuutta samaan aikaan, kun vieressä joku vetää penkkipunnerrusta 100kg tangossa.
Upeinta treeniä olen nähnyt tekevän erään nuoren tytön. Kuntoutti nähtävästi itseään jostain rasitusvammasta. Keskimmäistä pakaralihasta, syviä mahalihaksia, lonkankoukistajien teenausta. Pieniä painoja ja varmaan joku katsoi halveksien. Mutta itse olen harvoin nähnyt kenenkään tekevän niin ammattitaitoista treenausta.
Tänään otin jo kilon painot hartioihin/hartia.
Mietin vaan pumpissa tuossa illalla, että miten joku voi keskittyä pumppiin ja seurata muiden käyttämiä painoja yhtä aikaa. Mieleeni tuli, että pääsääntöisesti samat naamat, ainakin puolet, on samoja samoissa jumpissa ja usein vielä samoilla paikoillakin. Mutta siitä huolimatta, että olen oppinut monta naamaa muistamaan, en yhtään saa päähäni millaisia painoja kukin käyttää lukuunottamatta yhden pienikokoisen naisen käyttämät painot olen huomannut, kun tekee niin isoilla. Senkin siksi, että me olemme usein vierekkäin.
Sanoopa nuo ohjaajatkin, että tehokkaampaa on tehdä pienillä painoilla oikein kuin isoilla väärin.
En lukenut koko ketjua:
Vastaus otsikon kysymykseen: olen vasta aloittanut treenaamisen, joten pienillä painoilla teen sen takia, koska isommilla en jaksa tehdä puhtaasti. Haahaa, voitte nauraa kynäniskalle js sen pienille painoille...
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:13"]
Kävin pitkään salilla, jossa kävi myös mies, jonka treeni oli suurinpiirtein tällainen: hän lämmitteli puoli tuntia vatsa- tai selkäkoneessa tehden kuutta toistoa ja viiden minuutin lepo sarjojen välissä (enkä liioittele, ne tauot oli ihan sairaan pitkiä). Sen jälkeen hän siirtyi laitteisiin tai irtopainoihin, ja latasi aina ihan maksimipainot, siis sellaiset, joita hän pystyi vääntelemään hampaat irvessä vain kuusi toistoa. Ja väliin taas ne viisiminuuttiset tauot, joiden aikana hän pureskeli kettuuntuneen näköisenä kynsinauhojaan. Yleensä mun treeni oli jo lopussa kun hän vaihtoi kolmanteen laitteeseen, joten en koskaan tiennyt, viettikö hän salilla esim. tunnin tai kaksi.
Voitte varmaan arvata, että tämä mies ei saanut ensimmäistäkään näkyvää lihasta kroppaansa tällä pelleilytreenillä, ehkäpä ne olemattoman näköiset lihakset kipeytyi kovista painoista ja hän siksi uskoi kehittyvänsä. Mutta ihan jokainen näki että kehitystä ei tapahtunut. Laiha mies pysyi laihana.
[/quote]
Nyt on pakko kommentoida tähän että seuraamasi mies on tehnyt maksimivoima-tyyppistä treeniä (toistoja max 6), ei siis ole ollutkaan hakemassa lihaskasvua. Esim itselläni on tällä hetkellä saliohjelmassa osa maksimivoimatreeniä; teen 5 x 5 toiston sarjoja, painot on aikalailla tapissa. Ja siinä ne tauot on väkisin pidemmät kuin normaalisti.
Jokainen salilla pidempään käynyt tietää ettei kenenkään muun treenejä kannata arvostella, niille on aika usein hyvä peruste.
[/quote] perusvoimaa on 5*5 maksimivoimaa on 3 ja alle.
Terveydelliset syyt, koittakaa jo tajuta erilaiset lähtökohdat!