Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, jotka salilla treenaavat minipainoilla! Kertokaa..

Vierailija
26.11.2013 |

mikä on pointtina ja mistä moinen oppi on opittu?

Ei ole tietenkään multa pois, mutta olen ihmetellyt asiaa. Olen salilla seurannut n 30v naista, joka on puolisen vuotta käynyt usein mun kanssa samaan aikaan. Hän on hoikahko, nk. laiha läski. Treenaa laitteissa ja painoa on 10-15kg, kun ehkä tarkoituksenmukaisempaa olisi ottaa n. 30kg paino laitteeseen.

Muistelen, että lukion liikuntatunnilla 90-luvun puolivälissä opettaja neuvoi tekemään pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja näin taannoin teinkin. Nyt tuntuu ihan hullulta, kun eihän sillä saa mitään tulosta.

Toinen, mitä ihmettelen on juoksumatolla/crossarissa lehtiä lukevat ihmiset. Saatteko tosiaan treenattua ja luettua samaan aikaan tehokkaasti?

Ja siis vielä kerran korostan, että ei ole minun _ongelmani_, kunhan ihmettelen.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa taas vahvistuu käsitys, että saleilla käy vinksahtaneita tyyppejä.

Vierailija
62/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:36"]

Spin-offina tästä keskustelusta olisi mukava tietää ihmisistä enemmän. Uskon että treeniohjelma ja tavoitteellisuus kuntoilusta näkyy myös elämän monille muilla osa-alueilla. Olisi mielenkiintoista tietää onko aihetta tutkittu laajemmin.

[/quote]

Joo aivan, tavoitteeton treenaaja on löysä ameeba elämässään kaikin tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:01"]

Eri tavoitteet ihmisillä on ihan jees, mutta katsoessani ihmisten treenaamista olen tullut siihen tulokseen ettei suurimmalla osalla ole mitään tavoitetta. Ennen kuin kukaan huutaa omaan treeniin keskittymisestä, katson muita ihmisiä ja heidän harjoitteluaan inspiraationäkökulmasta. Minäkään en ole sixpackistani tai 160kg penkkituloksestani huolimatta ole niin hyvä etten voisi oppia lisää kanssatreenaajilta.

Kohtuullisesta saliedistyksestäni johtuen ihmiset ympärilläni kyselevät minulta melko usein vinkkejä saliharjoitteluun ja yleensä oikeaan elämäntyyliin liittyen. Itse pyrin aina palauttamaan keskustelun tavoitteisiin, sen helposti lähtiessä menemään detaljeihin siitä mitä painoja kannattaisi juuri nyt käyttää. 

Tavoite paremmasta peilikuvasta on yhtä validi kuin lihaskestävyyden lisääminen, näin esimerkkinä. Usein kuitenkin kuulen enemmän pseudotavoitteita, parhaana esimerkkinä kiinteytyminen. Mitä se kiinteytyminen tarkoittaa lopulta? Niin juuri. Se tarkoittaa lihaskasvua. Laitetaan se lihassolu töihin.

Kun tavoite ei ole ihmiselle selvä, ei ole oikeita keinoja. Tällöin saliharjoittelun tulokset jäävä vaillinaiseksi ja sillä kuitataan lähinnä hyvä omatunto ja sosiaalinen hyväksyntä. Harjoittelu on päämäärätöntä eikä perustu mihinkään ohjelmaan, siinä ei ole selkeitä tavoitteita eikä tuloksia ja niiden kehittymistä seurata. Tottakait, itsekin treenaan fiilispohjalta joskus, mutta kuntoilu on ennenkaikkea tavoiteellista pitkän aikavälin toimintaa.

Itse todistan joka päivä useita ihmisiä jotka kärsivät luultavasti ylläkuvatusta ongelmasta. Oli ihminen nainen tai mies, lihava tai laiha, näen harjoittelusta heti kumpaan leiriin hän kuuluu. 

Kumpaan leiriin sinä kuulut?

[/quote]

160kg penkistä, wauuuu

nyt tuli aihevapaan paras valhe :DDDDDDDDDDDDD

[/quote]

Miksi niin valhe?

Niin olen siis noin 30-vuotias mies, treenaan 8-10h viikossa salilla. Jos näkisit minut et epäilisi hetkeäkään, lupaan sen.

Vierailija
64/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen painojen ongelmana on se, että kun tavoite on saavutettu, niiden avulla on hankala pitää tilanne stabiilina. Ja jos ei pääse salille vaikka sairauden vuoksi, on ne lihakset aika äkkiä menetetty. Pienten painojen kanssa tehty tulos ei näy ulospäin, mutta se pitää kropan kunnossa.

Vierailija
65/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet painot käytössä, koska olen heikko. Ja vaikka edistystä hitaasti tapahtuukin, on painot silti vielä hyvin pienet "normaaliin" tasoon verrattuna. Sitten tuleekin väsymystä tai sairastelua, enkä jaksa käydä/kykene käymään salilla pitkään aikaan, ja taas on aloitettava aivan alusta. Minulle sitä lihasta kun ei tule sitten oikein millään.

Joskus nuorempana söin lähes kuin ammattibodarit, vetelin lisäproteiinia ja noudatin kunnon harjoitteluohjelmaa. Siitä huolimatta en päässyt lihasten koon ja voiman suhteen edes monen sohvaperunan tasolle, kroppa kyllä muuten näytti varsin hyvältä mutta voimaa ei tullut paljoa lisää. Mutta en jaksa enää sellaista rääkkiä ja esim. 2 kertaa viikossa tehtynä salitreeni ei minulle juurikaan lihaksia tuo.

Minä kävin jo nuorena ties missä testeissä, missä lihakseni todettiin normaalia heikkommaksi, ja olin kuitenkin aktiivinen, paljon liikkuva ihminen. Minun lihaksissa vaan on jotain vikaa, jota ei voi parantaa ja jota ovat lääkäritkin ihmetelleet.

Joten anteeksi nyt vaan että vitputan niillä pikkupainoilla siellä salilla, katso eri suuntaan jos et kestä.

Vierailija
66/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:23"]

Joku voi olla vaan laiska, joku haluaa vaan nimellisesti "käydä salilla", 

[/quote]

Tätä taisi ap ajaa takaa, mutta kyllä taas löytyy miljoona muuta syytä tulla salille treenaamaan nollapainoilla. Mutta pitääpä seuraavan kerran ajatella, että ehkä heillä on vakava sairaus, selkä tohjona, ovat juuri nousseet sektiopöydältä tms. niin ei sitten ärsytä niin paljoa. 

Vierailija
67/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oienet painot käytössä, koska aloitin juuri kuntosalilla käynnin uudestaan parin vuoden tauon jälkeen. Tauon aikana olen harrastanut vain kestävyysurheilua (=pitkiä juoksulenkkejä), joten lihaskunto on ihan nollassa. Tarkoitus ei ole edes kasvattaa lihaksia vaan saada salitreenistä tukea juoksuharrastukseen eli lihasten kehittyessäkään en luultavasti tule mihinkään valtaviin painoihin siirtymään. Tarkoitus on saada omaa treeniä monipuolisemmaksi ja pääasiallinen tavoite on juoksun puolella parannella omia puolimaraton aikoja ja ehkä ensi vuonna juosta maratonkin viimein.

Vierailija
68/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:46"]

Mulla on taustalla halvaantuminen ja vaikka sitä ei enää ulkonäöstä huomaa niin lihaskunto on todella heikko. 

[/quote]

Kuin myös.

Vierailija
69/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:23"]

Joku voi olla vaan laiska, joku haluaa vaan nimellisesti "käydä salilla", 

[/quote]

Tätä taisi ap ajaa takaa, mutta kyllä taas löytyy miljoona muuta syytä tulla salille treenaamaan nollapainoilla. Mutta pitääpä seuraavan kerran ajatella, että ehkä heillä on vakava sairaus, selkä tohjona, ovat juuri nousseet sektiopöydältä tms. niin ei sitten ärsytä niin paljoa. 

[/quote]

Miksi jonkun toisen laiskuuskaan ärsyttää yhtään sen enempää kuin jotain muustakaan syystä "löysästi" treenaaminen? Treenaa sä kovaa ja anna laiskojen olla laiskoja ja sairaiden sairaita. Ei ole keltään pois.

Vierailija
70/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kauan ihmetellyt sitä, miksi ei voida kunnioittaa erilaisia ihmisiä joilla on erilaiset tavoitteet. Itse harrastan monipuolisesti liikuntaa 4-5 kertaa viikossa, mutta keskeisesti treeniohjelmaani kuuluu voiman ja lihasten kasvatus. Olen n. 165 cm koko S nainen ja minusta on mahtavaa kun peilistä huomaa että lihasta on tullut lisää! ;) Puhumattakaan tuloksista treeneissä. Kunnioitan kaikkia erilaisia liikkujia, ja olenkin ihmetellyt miksi niin paljon saa lukea kaikkea negatiivista lihaksia treenaavista naisista... Totta se on että vaatteita ei oikein ole suunniteltu tälle vartalotyypille, mutta en todellakaan luopuisi sen takia minulle tärkeästä harrastuksesta josta saan itselleni hyvän olon!!

Vierailija
71/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se teitä liikuttaa jos jollaki ei oo tavotteita :D

Tän vuoks en käy salilla! Joku kotilehmä hirnuu siellä tehden 30 painoilla ku mua huvittaa vaan urheilla ilman suurempia ponnistuksia.

Esim juoksijan ei tartte käsiä ni lujaa reenata, et sillä tarttis olla yhtää mitään vaikutusta, mut käsiä pitää silti jonku verran reenata, et pysyy balanssi. 

Vierailija
72/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rehellisesti siksi, että kunto on niin kauhean huono. Salilla käynti vasta aluillaan ja ihan nollasta lähdetään.  Ei mulla nouse yhtään isommat painot kuin ne laitteiden miniminit, vähän lihasryhmästä riippuen tosin. 

Tätä olen salilla pohtinutkin joskus, että löytyykö sieltä sellasia ihmisiä kuin ap, eli niitä jotka huomaa ne mun mitättömät painot. Hävettää nimittäin joskus ladata koneeseen se 5-15kg, kun tietää että seuraava mimmi latoo siihen ainakin sen 20kg päälle, usein paljon enemmän.

Jotenkin olen tähän asti silti kuvitellut, että ei ketään kiinnosta miksi siinä laitteessa on vaan 5kg vastusta mun jälkeen ja jos kiinnostaakin, on ihminen tarpeeksi fiksu keksiäkseen järkevän syyn ihan itse.

Vierailija
73/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulosta sieltä salilta pitäisi hakea? Itse treenaan sellaisilla painoilla, että tulee hiki, mutta ei ole tarvis laihtua tai saada lihaksia. Kunhan käyn luustokatoa ehkäisemässä. Salilla käydään ylläpitämässä peruskuntoa, ei siellä kaikki ole jotain tuloksia hakemassa. Minä en ainakaan tarvitse mitään tuloksia. Kuule, treenaan jopa keipillä ilman mitään painoja! 

Mitäs tuloksia sitä muiden tuijottamisellla asaa? Mulla ainakin menis tuhottomasti aikaa tehdä omat treenit ja siihen päälle vielä muiden kyttäämiset. 

Vierailija
74/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aloituksen alkuillasta ja nyt muistin tulla vilkaisemaan: kauhea haloo. Kahteen kertaan yritin sanoa, että muiden treenaaminen ei mulle kuulu eikä ole multa pois, kunhan _ihmettelen_. Silti täällä useampi kuin yksi tai kaksi ovat ottaneet kauheat löylyt ja vetäneet omia johtopäätöksiään.

Ei tarvitse erikseen _kytätä_ ketään, mutta kun nyt kulkee silmät auki turuilla ja toreilla niin kaikenlaista huomaa. No, tämä nyt meni monella saivarteluksi ja jokunen provosoitui, mutta ap kiittää, asia tuli selväksi ja sain vastauksen.

Huoh. Välillä kyllä ihmettelen, miten valikoiden moni täällä lukee tekstejä ja ylianalysoi asioita rivien välistä päätyen aivan älyttömiin johtopäätöksiin.

Vierailija
75/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:13"]

Kävin pitkään salilla, jossa kävi myös mies, jonka treeni oli suurinpiirtein tällainen: hän lämmitteli puoli tuntia vatsa- tai selkäkoneessa tehden kuutta toistoa ja viiden minuutin lepo sarjojen välissä (enkä liioittele, ne tauot oli ihan sairaan pitkiä). Sen jälkeen hän siirtyi laitteisiin tai irtopainoihin, ja latasi aina ihan maksimipainot, siis sellaiset, joita hän pystyi vääntelemään hampaat irvessä vain kuusi toistoa. Ja väliin taas ne viisiminuuttiset tauot, joiden aikana hän pureskeli kettuuntuneen näköisenä kynsinauhojaan. Yleensä mun treeni oli jo lopussa kun hän vaihtoi kolmanteen laitteeseen, joten en koskaan tiennyt, viettikö hän salilla esim. tunnin tai kaksi. 

Voitte varmaan arvata, että tämä mies ei saanut ensimmäistäkään näkyvää lihasta kroppaansa tällä pelleilytreenillä, ehkäpä ne olemattoman näköiset lihakset kipeytyi kovista painoista ja hän siksi uskoi kehittyvänsä. Mutta ihan jokainen näki että kehitystä ei tapahtunut. Laiha mies pysyi laihana. 

[/quote]

Nyt on pakko kommentoida tähän että seuraamasi mies on tehnyt maksimivoima-tyyppistä treeniä (toistoja max 6), ei siis ole ollutkaan hakemassa lihaskasvua. Esim itselläni on tällä hetkellä saliohjelmassa osa maksimivoimatreeniä; teen 5 x 5 toiston sarjoja, painot on aikalailla tapissa. Ja siinä ne tauot on väkisin pidemmät kuin normaalisti.

Jokainen salilla pidempään käynyt tietää ettei kenenkään muun treenejä kannata arvostella, niille on aika usein hyvä peruste.

Vierailija
76/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:45"]

Kirjoitin aloituksen alkuillasta ja nyt muistin tulla vilkaisemaan: kauhea haloo. Kahteen kertaan yritin sanoa, että muiden treenaaminen ei mulle kuulu eikä ole multa pois, kunhan _ihmettelen_. Silti täällä useampi kuin yksi tai kaksi ovat ottaneet kauheat löylyt ja vetäneet omia johtopäätöksiään.

Ei tarvitse erikseen _kytätä_ ketään, mutta kun nyt kulkee silmät auki turuilla ja toreilla niin kaikenlaista huomaa. No, tämä nyt meni monella saivarteluksi ja jokunen provosoitui, mutta ap kiittää, asia tuli selväksi ja sain vastauksen.

Huoh. Välillä kyllä ihmettelen, miten valikoiden moni täällä lukee tekstejä ja ylianalysoi asioita rivien välistä päätyen aivan älyttömiin johtopäätöksiin.

[/quote]

Minä en kyllä huomaa kenenkään laitteissa käyttämiä painoja, jos en erikseen kiinnitä huomiota. Joskus kyllä huomaan, että on tosi keyyillä painoilla treenattu ennen minua ja joskus tosi raskailla, mutta en koskaan kiinnitä huomiota siihen, kuka siinä ennen minua oli. Kun joku toinen treenaa, en takuulla huomaa heidän käyttämiään painoja muuten kuin kyttäämällä sitä erikseen. Tai en siis ole huomannut, kun en kyttää. 

Vierailija
77/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttääjien takia moni ei uskalla aloittaa salitreeniä ollenkaan. Takuulla ei huomaa millä painoilla joku yksittäinen treenaaja treenaa, ellei katso - tai sitten siellä salilla käy vaan tyyliin jotain max kolme ihmistä kerrallaan. 

Vierailija
78/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypertrofinen treeni hidastaa nyrkkeilyssä ja pidemmässä painissa hyytyy kesken.

Aiemmin noudatin tuota "No pain,no gain"-linjaa. Nykyään käyn heiluttelemassa jalkoja ja käsiä aina välillä, että pysyy kunnossa aina seuraavaan vääntöön elävän vastuksen kanssa. Ja olen miettinyt tuota samaa, kun olen arvuutellut miksi tuo treenaa noin.. oikeastaan se ei kuuluu hittojakaan muille ja syitä löytyy kyllä vääristä treeniopeista, terapeuttisiin- tai todella spesifistisiin harjoitteisiin, joista et ehkä edes tiedä mitään.

Vierailija
79/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tän keskustelun kuuluis pyöriä sen ympärillä onko painot isot vai pienet, vaan millä intensiteetillä treenaa. Olen 30v nainen, fyssari ja body fitness kilpailija ja takana yli 10v tavoitteellista ja kovaa salitreeniä. Sali on tärkeä harrastus, lapsiperheen elämän vastapainoa ja tuttujen tapaamista siellä. Mutta sitten kun treenataan, niin tehdään se keskittyneeti ja niin että tuntuu.  Turha siellä on vain käydä niin ettei tule hiki eikä tunnu missään. Sellaista "käymistä" ja tuttujen tapailua voi harrastaa muualla ilmaiseksi. Joskus teen isoilla painoilla ja joskus jopa ilman lisäpainoja kiertoharjoittelutyylistä treeniä omaa kroppaa ja sen vastusta käyttäen, mutta pointtini on se että aina tulee hiki eikä naama pysy peruslukemilla. Sama se millä painolla vemputtaa, kunhan keskittyy siihen mitä tekee. Useimmilla naisillahan ei ilmekään värähdä, ei tule hiki, eikä pihaustakaan kuulu viimeistä toistoa tehdessä ja aina ihmettelen että onko niillä niin kova kunto, kun itse ähkin ja hikoilen. :)

Itseasiassa tässä vuosien varrella monessa liikkeessä on painot vaan vähentyny, kun on oppinut tekemään liikkeet oikeisiin lihaksiin keskittyen ja saamaan kaiken tehon irti itsestä. Sama siis mitä painoja käytät, kunhan vaan otat hieman edes tehoja irti itsestäsi ja tulet joskus pois mukavuusalueeltasi. Tämä koskee myös verryttelijöitä ja kuntoutujia.

Enkä siis moiti tässä nittä, jotka eivät siellä salilla hikoile ja ähki tai miettivät kauppalistaa reidenlähentäjäkoneessa, vaan ihmettelen vain, että saako siitä oikeasti jotakin irti, meneekö rahat hukkaan salikortissa...?

Vierailija
80/120 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyttääjä-sami antanut neuvoja tässä ketjussa? Se joka sai porttikiellon salilta.