Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset, jotka salilla treenaavat minipainoilla! Kertokaa..

Vierailija
26.11.2013 |

mikä on pointtina ja mistä moinen oppi on opittu?

Ei ole tietenkään multa pois, mutta olen ihmetellyt asiaa. Olen salilla seurannut n 30v naista, joka on puolisen vuotta käynyt usein mun kanssa samaan aikaan. Hän on hoikahko, nk. laiha läski. Treenaa laitteissa ja painoa on 10-15kg, kun ehkä tarkoituksenmukaisempaa olisi ottaa n. 30kg paino laitteeseen.

Muistelen, että lukion liikuntatunnilla 90-luvun puolivälissä opettaja neuvoi tekemään pitkiä sarjoja pienillä painoilla ja näin taannoin teinkin. Nyt tuntuu ihan hullulta, kun eihän sillä saa mitään tulosta.

Toinen, mitä ihmettelen on juoksumatolla/crossarissa lehtiä lukevat ihmiset. Saatteko tosiaan treenattua ja luettua samaan aikaan tehokkaasti?

Ja siis vielä kerran korostan, että ei ole minun _ongelmani_, kunhan ihmettelen.

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tavoitteet ihmisillä on ihan jees, mutta katsoessani ihmisten treenaamista olen tullut siihen tulokseen ettei suurimmalla osalla ole mitään tavoitetta. Ennen kuin kukaan huutaa omaan treeniin keskittymisestä, katson muita ihmisiä ja heidän harjoitteluaan inspiraationäkökulmasta. Minäkään en ole sixpackistani tai 160kg penkkituloksestani huolimatta ole niin hyvä etten voisi oppia lisää kanssatreenaajilta.

Kohtuullisesta saliedistyksestäni johtuen ihmiset ympärilläni kyselevät minulta melko usein vinkkejä saliharjoitteluun ja yleensä oikeaan elämäntyyliin liittyen. Itse pyrin aina palauttamaan keskustelun tavoitteisiin, sen helposti lähtiessä menemään detaljeihin siitä mitä painoja kannattaisi juuri nyt käyttää. 

Tavoite paremmasta peilikuvasta on yhtä validi kuin lihaskestävyyden lisääminen, näin esimerkkinä. Usein kuitenkin kuulen enemmän pseudotavoitteita, parhaana esimerkkinä kiinteytyminen. Mitä se kiinteytyminen tarkoittaa lopulta? Niin juuri. Se tarkoittaa lihaskasvua. Laitetaan se lihassolu töihin.

Kun tavoite ei ole ihmiselle selvä, ei ole oikeita keinoja. Tällöin saliharjoittelun tulokset jäävä vaillinaiseksi ja sillä kuitataan lähinnä hyvä omatunto ja sosiaalinen hyväksyntä. Harjoittelu on päämäärätöntä eikä perustu mihinkään ohjelmaan, siinä ei ole selkeitä tavoitteita eikä tuloksia ja niiden kehittymistä seurata. Tottakait, itsekin treenaan fiilispohjalta joskus, mutta kuntoilu on ennenkaikkea tavoiteellista pitkän aikavälin toimintaa.

Itse todistan joka päivä useita ihmisiä jotka kärsivät luultavasti ylläkuvatusta ongelmasta. Oli ihminen nainen tai mies, lihava tai laiha, näen harjoittelusta heti kumpaan leiriin hän kuuluu. 

Kumpaan leiriin sinä kuulut?

Vierailija
42/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on nähnyt minut treenaamassa ja ihmetellyt minipainoja, niin luultavasti a) olen tehnyt lämmittelysarjaa tai b) palannut salille pitkän tauon jälkeen ja "herätellyt" lihaksiani. Harvinaista tuo on, että joku oikeasti olemattomilla treenaisi - ellei juuri todistaja satu otolliseen aikaan ihmettelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitonen kirjoitti jokseenkin alentuvasti, vaikka yrittikin pehmentää sanomaansa tuolla "kiva nainen" -kommentilla.

Minulle on useampi fysioterapeutti sanonut, että ilman painojakin on hyvä treenata. Esim. jumppakuminauhasta ei juuri vastusta tule, mutta sen avulla on helpompi noudattaa oikeaa liikerataa.

Vaihtoehto vähille painoille kun ei välttämättä ole isot painot, vaan se, että henkiö ei liiku lainkaan. Pienilläkin jumppaliikkeillä voi pitää yllä nivelten liikkuvuutta, vaikkei lihaksia tai edes kestävyyttä kasvata. Mikä tahansa  liikkuminen on aina parempi kuin ei mitään (vaikka jotkut luulevat toisin).

t: eräs, joka ei nykyisin liiku yhtään 

Vierailija
44/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluan vaan kehittää lihaskestävyyttä ja kiinteyttä, en bodata maksimipainoilla. Lisäksi tekniikka pysyy paljon puhtaampana kun on sellaiset hyvin hallittavat painot.

Vierailija
45/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse "treenaan" kevyesti ihan vain sen takia että se on kivaa. En tarvitse sen kummempaa kunnon kohotusta, saati lihaksia, joten en välitä rehkiä rasittavan kovaa. Liikuntaa se on kevyempikin. Jos tekisin kovempaa ja raskaammin, en viitsisi kohta tehdä sitäkään. Haluan että liikunta on helppoa ja hauskaa.

Vierailija
46/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä pienillä painoilla vemputtajia on vähintään puolet salilla kävijöistä. Ehkä eivät edes välitä tuloksista; on vain kiva ajatella ja sanoa, että tulipahan treenattua.

Moni puhua pälpättää laitteessa kuntoilleessaan ja huomaa ettei ole hengästymistä tai hikoilua havaittavissa. Jos hiki mainaa tulla, niin sehän on tauon paikka minipainojen vemputtamisesta.

Siinä vaiheessa, kun jokin kuntoa kohottava väsymystila uhkaa, on aika lähteä kotiin syömään kulutetut kalorit takaisin.

Vierailija
47/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pienillä painoilla tehty happotreeni on vain hyväksi. Mulla on nyt jalat kipeämmät kuin ikinä kun pistin viimeksi prässiin 40 kiloa ja tökin kelkkaa ylös suurinpiirtein korvien takaa hitaasti ja monen monta kertaa (toki happotreeniin kuuluu myös sumokyykyt, joista nyt ehkä kärsin). Tavallisesti siinä prässissä on kuitenkin 170 kiloa lisäpainoja, eikä lihasarkuutta tule läheskään tässä määrin kuin nyt on. Välillä lihas hermottuu paremmin kun käyttää pienempiä painoja. Enkä tarkoita nyt, että kilon käsipainoja kannattaisi tästä syystä käyttää. Mutta on lihaksia (esim. vaikka hauis) jotka on helpompi löytää ja eristää kun ei yritä brassailla sillä kilomäärällä mikä nousee ylös.

Lihasmassaa on todellakin työläs kerätä. Minä en ole kummoisiakaan muskeleita saanut kovallakaan treenillä aikaiseksi. Olkapäät tosin ovat vastanneet treeniin hyvin.

Vierailija
48/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: Olet niin oikeassa.

Minua harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka eivät treenaa kunnolla. Siis mietin, että miksi he haluavat maksaa salilla käymisestä, kun siitä heidän minipainolöysäilystään ei ole mitään hyötyä. Yhtä turhaa on maksaa laskettelulippu rinteeseen ja istua kaakaolla kahviossa, tai ostaa hienot ja kalliit juoksulenkkarit, jos käy kerran kuukaudessa kävelemässä niillä. 

Kävin pitkään salilla, jossa kävi myös mies, jonka treeni oli suurinpiirtein tällainen: hän lämmitteli puoli tuntia vatsa- tai selkäkoneessa tehden kuutta toistoa ja viiden minuutin lepo sarjojen välissä (enkä liioittele, ne tauot oli ihan sairaan pitkiä). Sen jälkeen hän siirtyi laitteisiin tai irtopainoihin, ja latasi aina ihan maksimipainot, siis sellaiset, joita hän pystyi vääntelemään hampaat irvessä vain kuusi toistoa. Ja väliin taas ne viisiminuuttiset tauot, joiden aikana hän pureskeli kettuuntuneen näköisenä kynsinauhojaan. Yleensä mun treeni oli jo lopussa kun hän vaihtoi kolmanteen laitteeseen, joten en koskaan tiennyt, viettikö hän salilla esim. tunnin tai kaksi. 

Voitte varmaan arvata, että tämä mies ei saanut ensimmäistäkään näkyvää lihasta kroppaansa tällä pelleilytreenillä, ehkäpä ne olemattoman näköiset lihakset kipeytyi kovista painoista ja hän siksi uskoi kehittyvänsä. Mutta ihan jokainen näki että kehitystä ei tapahtunut. Laiha mies pysyi laihana. 

Vierailija
49/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:59"]

Onpas täällä taas vedetty kokonainen purkillinen herneitä nenuun. Ap nimenomaan sanoi, että ei ole hänen ongelmansa, ihan vaan tiedonhalusta halusi tietää. Ja kieltämättä olen joskus ihmetellyt itse samaa. Itse en treenaa kovinkaan tavoitteellisesti (kunhan lihakset saa vähän työtä) ja taustalla on aika paha selkäongelma, mutta silti treenaan ihan kunnon painoilla.

[/quote]

Kestävyysurheilija saa salilta parhaan hyödyn juuri toistamalla pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Ja tämä ei ole mitään liikunnanopettajalta kuultua mutua vaan valmentajakoulutuksessa opittua faktaa.

Vierailija
50/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, kai ymmärrät, ettei se kuntoilu kaikille ole tuollaista suorittamista. Esim. minä liikun ja käyn lenkillä ja jopa salilla ihan vain aivoja tuulettaakseni. Tarkoitus ei ole mitenkään erityisesti muokata kroppaa. Koska liikunta ei ole minulle suorittamista, minulla ei ole myöskään sen suhteen erityisiä tavoitteita, joita pitäisi täyttää. En liiku siis päteäkseni itselleni tai muille, pätemisen perusteet hankin  ihan muilla areenoilla. :)

Vierailija
51/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas vedetty kokonainen purkillinen herneitä nenuun. Ap nimenomaan sanoi, että ei ole hänen ongelmansa, ihan vaan tiedonhalusta halusi tietää.

[/quote]

Jos ap oli vilpitön, niin olisi kannattanut jättää "laiha läski" tai "ei ole minulta pois, mutta..." -jutut pois. Kuulostaa myös siltä, että hänestä ihminen ei voi liikkua, jos se ei ole yhtä "tavoitteellista, tarkoituksenmuksaista ja tehokasta" kuin mitä hän itseltään vaatii.

Vierailija
52/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan syöpää ja neljä selkänikamaani murtui kesällä 2012. Loukkaantumis- ja vahingoittumisriskin vuoksi treenaisin hyvin pienillä painoilla. Jos uskaltaisin jossain vaiheessa palata salille.

Vierailija
53/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:13"]

Onpas täällä taas vedetty kokonainen purkillinen herneitä nenuun. Ap nimenomaan sanoi, että ei ole hänen ongelmansa, ihan vaan tiedonhalusta halusi tietää.

[/quote]

Jos ap oli vilpitön, niin olisi kannattanut jättää "laiha läski" tai "ei ole minulta pois, mutta..." -jutut pois. Kuulostaa myös siltä, että hänestä ihminen ei voi liikkua, jos se ei ole yhtä "tavoitteellista, tarkoituksenmuksaista ja tehokasta" kuin mitä hän itseltään vaatii.

[/quote]

Jep, aika vaikea uskoa, että ap ei kykenisi itse keksimään selityksiä sille miksi jotkut treenaavat pienillä painoilla. Joku voi olla vaan laiska, joku haluaa vaan nimellisesti "käydä salilla", jollakin voi olla terveydellinen syy kevyeen treenaamiseen, joku voi haluta vaan kevyen tasaista kestävyystreeniä, jollekin on pääasia että tulee tehtyä jotain muuta kuin maattua sohvalla, joku lähtee vaan tuulettamaan aivojaan, jollekin liika suorittaminen ja tavoitehakuisuus vie motivaation,... vaihtoehtoja on niin kovin monia. Voin sanoa, että mua ainakin ottaisi päähän jos salilla tietäisin jonkun kyttäävän mun painoja ja seuraavan millä painoilla teen ja miten kehityn. Mitä se sille kuuluu?

Vierailija
54/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:09"]

Näitä pienillä painoilla vemputtajia on vähintään puolet salilla kävijöistä. Ehkä eivät edes välitä tuloksista; on vain kiva ajatella ja sanoa, että tulipahan treenattua.

Moni puhua pälpättää laitteessa kuntoilleessaan ja huomaa ettei ole hengästymistä tai hikoilua havaittavissa. Jos hiki mainaa tulla, niin sehän on tauon paikka minipainojen vemputtamisesta.

Siinä vaiheessa, kun jokin kuntoa kohottava väsymystila uhkaa, on aika lähteä kotiin syömään kulutetut kalorit takaisin.

[/quote]

Tarkoitat kai, että he eivät halua olla kuin sinä? Pienillä painoilla kun tulee kestävyyttä, joka on nivelille paljon tärkeämpi asia kuin se, että tuhoaa isoilla painoilla ja väärillä liikeradoilla oman tukirankansa.

Vierailija
55/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:13"]

15: Olet niin oikeassa.

Minua harmittaa niiden ihmisten puolesta, jotka eivät treenaa kunnolla. Siis mietin, että miksi he haluavat maksaa salilla käymisestä, kun siitä heidän minipainolöysäilystään ei ole mitään hyötyä.

[/quote]

Ihanko harmittaa? Kaikesta liikunnasta on hyötyä.

En nyt koko tekstiäsi lainaa, mutta vähissä on elämäsi sisältö, kun sinulla on ollut aikaa kuukausitolkulla seurailla jonkun toisen ihmisen liikkumista. Mutta tämän ketjun perusteella et ole ainoa. Onneksi en tunne kaltaisiasi ihmisiä.

Vierailija
56/120 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 17:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 14:05"]

Kuinka tarkasti tarkkailet sitten kanssakävijöitä?

Mistä tiedät ettei ole menossa ensimmäinen lämmittelysarja, tai pudotussarjan viimeinen osuus ?

[/quote]

Löysäilijät ja tosissaan treenaajat erottaa aina toisistaan, oli niillä menossa sitten eka tai vika setti. 

[/quote]

Minä en ole löysäilijäa sen enempää kuin tosissaan treenaaja. Ihan sama olisi tulla mulle pururadalla sanomaa, että juoksen liian hitaasti tms. Treenaan ryhdin, selkävaivojen ja kunnon vuoksi. En treenaa tosissani, mutta en käy salilla katselemassa miehiä tai tjsp, vaan omaan tahtiini sellaisilla painoilla, että tulee lämmin. En pelkää lihaksia, vaan pelkään, että särjen itseni jos otan liian kovat painot. Siksi sellaiset, mitkä jaksaa nostaa, kunhan vähän tuntuu. 

Mutta en tajua, mitä se kellekään kuuluu miten joku muu treenaa. Sitä paitsi kyylääjät, te tuolla aseneteellanne karkotatte pois ensikertalaiset, jotka eivät tiedä edes miten laitteita käytetään. Hävetkää! 

[/quote]

Täällä on nyt aivan väärä kuva koko hommasta. Ensinnäkin, en tuijota tai kyylää ketään. Jos treenaisit kanssani samaan aikaan et kyllä huomaisi minun rekisteröineen sinua.

Itse koen päinvastoin asenteellani kannustavan ensikertalaisia salilla. Minulta saa aina kysyä ja usein kysytäänkin neuvoa salilla, ja autan aina mielelläni. Treenaan taatusti täysillä ja toivonkin antavani muille myös esimerkilläni vähän puhtia hommaan. Olen katsos joskus itsekin ollut ensikertalainen. Siksi tiedän nyt ettei ollessani ensikertalainen ketään kiinnostanut treenini tai painoni, kun tiedän nyt saman itsekin hieman edistyneempänä. Tämä ei kuitenkaan sammuta huomiokykyäni mikä saa ihmettelemään joidenkin toimintaa aina välillä salilla.

Vierailija
57/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 18:49"]

Isoilla painoilla treenaavien on hankala löytää vaatteita: hartiat on leveät ja reidet isot. Kuka haluaa näyttää ravintolan portsarilta?

[/quote]

Naisen pitää treenata ihan sairaan kovaa, että saa ns. liian isot lihakset. Siis jotain bodyfitness-tyylistä treeniä (huom. ei bikini fitness, ne on niitä missin näköisiä). Tosi monet naiset pelkää, että heille kasvaa isot miesmäiset lihakset eivätkä siksi uskalla laittaa painoja laitteisiin. Omapahan on asiansa, mutta saleilla voi käydä myös erilaisissa jumpissa, jos se raudan nostelu ei oikeasti tippaakaan kiinnosta. 

[/quote]

No minä en kyllä ole kovin treenaillut ja vituttaa, kun t-paidan hihat taas kiristää, kun aloin kulkemaan salilla

Vähän penkkiä ja muuta ja käsivarret ja hartiat ottaa heti paidoissa kiinni

Vierailija
58/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:01"]

Eri tavoitteet ihmisillä on ihan jees, mutta katsoessani ihmisten treenaamista olen tullut siihen tulokseen ettei suurimmalla osalla ole mitään tavoitetta. Ennen kuin kukaan huutaa omaan treeniin keskittymisestä, katson muita ihmisiä ja heidän harjoitteluaan inspiraationäkökulmasta. Minäkään en ole sixpackistani tai 160kg penkkituloksestani huolimatta ole niin hyvä etten voisi oppia lisää kanssatreenaajilta.

Kohtuullisesta saliedistyksestäni johtuen ihmiset ympärilläni kyselevät minulta melko usein vinkkejä saliharjoitteluun ja yleensä oikeaan elämäntyyliin liittyen. Itse pyrin aina palauttamaan keskustelun tavoitteisiin, sen helposti lähtiessä menemään detaljeihin siitä mitä painoja kannattaisi juuri nyt käyttää. 

Tavoite paremmasta peilikuvasta on yhtä validi kuin lihaskestävyyden lisääminen, näin esimerkkinä. Usein kuitenkin kuulen enemmän pseudotavoitteita, parhaana esimerkkinä kiinteytyminen. Mitä se kiinteytyminen tarkoittaa lopulta? Niin juuri. Se tarkoittaa lihaskasvua. Laitetaan se lihassolu töihin.

Kun tavoite ei ole ihmiselle selvä, ei ole oikeita keinoja. Tällöin saliharjoittelun tulokset jäävä vaillinaiseksi ja sillä kuitataan lähinnä hyvä omatunto ja sosiaalinen hyväksyntä. Harjoittelu on päämäärätöntä eikä perustu mihinkään ohjelmaan, siinä ei ole selkeitä tavoitteita eikä tuloksia ja niiden kehittymistä seurata. Tottakait, itsekin treenaan fiilispohjalta joskus, mutta kuntoilu on ennenkaikkea tavoiteellista pitkän aikavälin toimintaa.

Itse todistan joka päivä useita ihmisiä jotka kärsivät luultavasti ylläkuvatusta ongelmasta. Oli ihminen nainen tai mies, lihava tai laiha, näen harjoittelusta heti kumpaan leiriin hän kuuluu. 

Kumpaan leiriin sinä kuulut?

[/quote]

160kg penkistä, wauuuu

nyt tuli aihevapaan paras valhe :DDDDDDDDDDDDD

Vierailija
59/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juoksija, salilla käyn matolla kun sää on ulkona huono. Pienillä painoilla teen pitkiä sarjoja kestävyystreeninä. Juoksijana en kaipaa lihasta painoksi, vaan kestävyyttä. Maratoneja takana 7.

Vierailija
60/120 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa.

Keveillä painoilla ja isoilla toistoilla voi todellakin olla paikkansa. Kuten sanoin ensimmäisessä viestissäni, kaikki on kyse tavoitteistasi. 

Ehkä ennen seuraavaa kesäkuntoviritystä kokeilen itse seuraavaa. Tästä ohjelmasta saa myös av-mammoille viritetyn version. Tässä 300-leffasta tuttu harjoitteluohjelma, eräs versio:

Pullups - 25 reps
Barbell Deadlift with 135 lbs. - 50 reps
Pushups - 50 reps
24-inch Box Jumps - 50 reps
Floor Wipers - 50 reps
Single-Arm Clean-and-Press with 36 lbs Kettlebell - 50 reps
Pullups - 25 reps

Minä ymmärrän pienet, isot ja keskinkertaiset painot. Tavoitteetonta hengailua ja laitteiden tukkimista en. Eräs työkavereistani käy samalla salilla kanssani, joku päivä kysyn että mitä hän siellä kuvittelee tekevänsä. Näkemäni perusteella on aivan sama pysyisikö kotona ja olisi rehellinen itselleen vai huijaisi itseään ja tulisi salille.

Spin-offina tästä keskustelusta olisi mukava tietää ihmisistä enemmän. Uskon että treeniohjelma ja tavoitteellisuus kuntoilusta näkyy myös elämän monille muilla osa-alueilla. Olisi mielenkiintoista tietää onko aihetta tutkittu laajemmin.