Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uskovaiset suhtautuvat alkoholiin kielteisesti vaikka Raamatussa

Vierailija
25.11.2013 |

... lotrataan viinin kanssa vähän joka käänteessä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskovaisena suhtaudun alkoholin humalahakuiseen käyttöön kielteisesti. Minun uskoni mukaan elämä Jeesuksen kanssa on parasta mahdollista elämää, joten miksi lähteä etsimään "hauskanpitoa" keinotekoisesti ja itseään satuttaen? Alkoholissa pahaa ei ole niinkään juoma itsessään eikä edes humaltuminen, vaan se, mitä se saa ihmiset tekemään. Estot vähenevät ja sitä hinkutetaan ties kenenkä kanssa kaikki viikonloput baarin tanssilattialla. Ei ihmistä ole luotu sitä varten, että hän saisi vetää perseet ja estoitta tarjota ruumistaan humalassa ventovieraille vaan ilon ja hauskuuden tulisi lähteä universumin luojasta, hänestä joka hauskanpidon on keksinytkin. Yleinen vääräluulo uskovaisista on se, että ajatellaan, että meidän elämämme on jotenkin rajoitettua ja kieltojen täyttämää. Itse koen saavani olevan vapaa kaikin tavoin!

Vierailija
22/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:19"]

Raamatussa sanotaan "olkaamme raittiit" ja raittius tarkoittaa sitä ettei käytä päihteitä eikä ole niistä riippuvainen.

Jos juo yhden viinilasillisen ruuan kanssa, mutta ei päihdy siitä, eikä ole riippuvainen viinistä, niin tätä en pidä tuomittavana.

[/quote]

Eli Raamattu suhtautuu alkoholiin yhtä kaksinaamaisesti kuin meikäläisten Alko? Saa humaltua kunhan on raitis ja juodakin saa kunhan ei humallu?

REPS.

[/quote]

Ei saa päihtyä. Jos yksi viinilasillinen ei päihdytä, sen voi juoda, jos ei ole alkoholiriippuvuutta (ei tarvitse sitä lasillista).

[/quote]

Älä nyt viitsi. Jeesus täytti KUUSI kiiviastiaa viinillä, Kaanaan häissä.

Jeesuksen mielestä ihmiset saivat kännätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:14"]

Jeesus sanoo: Älkää juoko sit viiniä josta tulee paha meno (= humalatila)

[/quote]

No hölöhölö. Tuo on omasta päästä keksitty juttu. Jesse piti huolen siitä, ettei viini lopu.

Vierailija
24/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan "olkaamme raittiit" ja raittius tarkoittaa sitä ettei käytä päihteitä eikä ole niistä riippuvainen.

[/quote]

Tarkkaan ottaen Paavalin kirjeessä seisoo

"Valvokaamme ja olkaamme raittiit."

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kristittyjen pitää välttää nukkumista? No ei. Kristityt voivat nukkua. Kristityt voivat kännätä.

Timoteuksenkin Paavali neuvoo ottamaan hivenen ainetta, lääkkeeksi.

Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia ja tunsivat juutalaisten tavat. He tiesivät  että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.  Pääsiäisaterialle köyhimmänkin piti ostaa sen verran viiniä että voivat vetää kunnon perseet. Isien perinnäistapojen mukaan sen verran piti olla kännissä että jalat pettivät alta.

Vierailija
25/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 00:39"]

Itse uskovaisena suhtaudun alkoholin humalahakuiseen käyttöön kielteisesti. Minun uskoni mukaan elämä Jeesuksen kanssa on parasta mahdollista elämää, joten miksi lähteä etsimään "hauskanpitoa" keinotekoisesti ja itseään satuttaen? Alkoholissa pahaa ei ole niinkään juoma itsessään eikä edes humaltuminen, vaan se, mitä se saa ihmiset tekemään. Estot vähenevät ja sitä hinkutetaan ties kenenkä kanssa kaikki viikonloput baarin tanssilattialla. Ei ihmistä ole luotu sitä varten, että hän saisi vetää perseet ja estoitta tarjota ruumistaan humalassa ventovieraille vaan ilon ja hauskuuden tulisi lähteä universumin luojasta, hänestä joka hauskanpidon on keksinytkin. Yleinen vääräluulo uskovaisista on se, että ajatellaan, että meidän elämämme on jotenkin rajoitettua ja kieltojen täyttämää. Itse koen saavani olevan vapaa kaikin tavoin!

[/quote]

Minäkin koen olevani vapaa, myös nauttimaan alkoholista ilman mitään hinkutuksia ja muita hölmöilyjä. Ystävien kanssa iltaa vaikka kotona tai mökillä, tai sitten jossain viihtyisässä pubissa nauttien olutta, pelaten ehkä bilistä. Mulla on sekä nais- että miespuolisia kavereita, enkä minä niitten kanssa harrasta mitään epäsopivaa vaikka joisinkin. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, sen ei tarvii olla, vaikka uskovainen oliskin.

Vierailija
26/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankara ja ehdoton raittiusliike hakee valistukselleen voimaa ja auktoriteettia valjastamalla jopa Jumalan vankkureitaan vetämään. Jos eivät  juopot muuten meitä usko, niin uhataanpa Jumalalla! Alhaista meininkiä.

Vierailija
27/57 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 kirjoittaa. Niin, kuten totesin itsekin, kuvailemasi illanvietto ystävien kanssa on mielestäni ok, ja itsekin saatan nauttia siiderin tai pari seurustelujuomana. Olen edelleenkin vain sitä mieltä, että en tarvitse humalaa illanistujaisissa ystävieni kanssa tai löytääkseni seuraa. Minun ei tarvitse paeta todellista maailmaa pitääkseni hauskaa. Ihmisillä on erilaisia tapoja taaplata tällä pallolla :)

Vierailija
28/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juo yhden viinilasillisen ruuan kanssa, mutta ei päihdy siitä, eikä ole riippuvainen viinistä, niin tätä en pidä tuomittavana.

Raittius tarkoittaa tuossa kohden ensisijaisesti Sanan raittiutta, ei viinin juomista. Näin olen ymmärtänyt. "Kupeet totuuteen vuötettynä"

Vierailija
29/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaan ottaen Paavalin kirjeessä seisoo

"Valvokaamme ja olkaamme raittiit."

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että kristittyjen pitää välttää nukkumista? No ei. Kristityt voivat nukkua. Kristityt voivat kännätä.

Timoteuksenkin Paavali neuvoo ottamaan hivenen ainetta, lääkkeeksi.

Ensimmäiset kristityt olivat juutalaisia ja tunsivat juutalaisten tavat. He tiesivät  että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.  Pääsiäisaterialle köyhimmänkin piti ostaa sen verran viiniä että voivat vetää kunnon perseet. Isien perinnäistapojen mukaan sen verran piti olla kännissä että jalat pettivät alta.

Olkaamme raittiit ja valvovia...TARKOITTAA SANAN RAITTIUTTA, ei lihallista valvomista, ei juomista. Sanassa raittiit. Puhdas sana.

Vierailija
30/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lootin tyttäret juottivat isänsä känniin ja käyttivät hyväkseen.

Vierailija
31/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meininki on sama kuin normaalielämässäkin, kun johtajat sanoo alamaisilleen että tehkää kuten sanon älkääkä kuten minä teen.

Vierailija
32/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen legendaarisista bileistä jäi niin kovat traumat, että niitä ei haluta enää muistella. 

Vierailija
33/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yhden uskovaisen mielipide: suhtaudun kielteisesti alkoholin väärinkäyttöön. En vastusta paria saunakaljaa tai lasillista viiniä ruoan kanssa yms. Vastustan sitä kun alkoholi hallitsee ihmisen elämää ja aiheuttaa surua läheisille. Ongelma on tietysti se että jollain se kohtuukäyttö vaihtuu liikakäytöksi, eli oon sitä mieltä että alkoholin kanssa tulee olla todella varovainen.

Tässä yhden ateistin mielipide on sama kuin yhden uskovaisen.

Vierailija
34/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän me kaikki tiedämme, että humalassa ihmiset tekevät moraalittomia tekoja, mitä ei selvinpäin tekisi.

Se on tietysti jokaisen oma asia, että haittaako se itseään. Minua haittaa, en halua olla himokas narttu vaan siveellinen ja sivistynyt nainen, korkealla moraalilla varustettu. Minä haluan siis ihan itse olla sellainen. Se tuntuu hyvältä ja voin arvostaa itseäni, kun en tunne itseäni halvaksi luntuksi.Ihan sama mitä Raamatussa lukee.

Vierailija
35/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä erottaa ihmistä Jumalasta, on syntiä.

Jos juo alkoholia, ja alkaa sen seurauksena tekemään syntiä, se on pahasta.

Raamattu listaa erikseenkin tiettyjä syntejä esimerkiksi, mutta uskossa oleva ihminen myös ns kehittyy uskossa ja usko kasvun myötä alkaa ymmärtämään paremmin mikä on syntiä ja mistä kannattaa tehdä parannus.

Viinin juominen siks itsessään ei ole ongelma, mutta siitä mahdollisesti seuraava humala on.

Itse olen uskova, ja juon myös viiniä, mutta pohdin juurikin omaa alkoholinkäyttöämi, koska illanvietoissa itse esim kiroilen vanhasta tottumuksesta, heitän helpommin turhan törkeää läppää, saatan juoruilla enemmän tai olla aika itseriittoinenkin.

Edellä olevat asiat eivät kirkasta Jumalaa, joten ne erottavat minua Jumalasta, ja ne ovat siis syntiä. Tähän vaikuttaa tietysti vielä sekä seura että alkoholin määrä, mutta senpä takia uskovan ihmisen tulee valvoa j tarkkailla itseään. Meidän uskovien velvollisuutena on kuitenkin kirkastaa Jumalaa, loistaa Kristuksen valoa, täällä maailmassa, ei häpäistä Häntä omalla toiminnallamme.

Vierailija
36/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnossahan on hyvin pitkälti kyse siitä, että pidetään kiinni toimivista, hyviksi todetuista ratkaisuista. Nuo raamatun opetuksethan on vähän niin kuin vertauskuvia.

Tältä kantilta mielestäni alkoholiin kielteisesti suhtautuminen on hyvinkin looginen johtopäätös

Vierailija
37/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Luther ollut olutmiehiä? Hän oli saksalainen, joten oli ihan täysin ymmärrettävääkin, että kalja maistui.

Vierailija
38/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko prosentteja oli antiikin ajan viinissä?

Vierailija
39/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikä erottaa ihmistä Jumalasta, on syntiä.

Jos juo alkoholia, ja alkaa sen seurauksena tekemään syntiä, se on pahasta.

Raamattu listaa erikseenkin tiettyjä syntejä esimerkiksi, mutta uskossa oleva ihminen myös ns kehittyy uskossa ja usko kasvun myötä alkaa ymmärtämään paremmin mikä on syntiä ja mistä kannattaa tehdä parannus.

Viinin juominen siks itsessään ei ole ongelma, mutta siitä mahdollisesti seuraava humala on.

Itse olen uskova, ja juon myös viiniä, mutta pohdin juurikin omaa alkoholinkäyttöämi, koska illanvietoissa itse esim kiroilen vanhasta tottumuksesta, heitän helpommin turhan törkeää läppää, saatan juoruilla enemmän tai olla aika itseriittoinenkin.

Edellä olevat asiat eivät kirkasta Jumalaa, joten ne erottavat minua Jumalasta, ja ne ovat siis syntiä. Tähän vaikuttaa tietysti vielä sekä seura että alkoholin määrä, mutta senpä takia uskovan ihmisen tulee valvoa j tarkkailla itseään. Meidän uskovien velvollisuutena on kuitenkin kirkastaa Jumalaa, loistaa Kristuksen valoa, täällä maailmassa, ei häpäistä Häntä omalla toiminnallamme.

Tämä. Juovuksissa tai darrassa ei yhteys yläkertaan toimi kunnolla. Huomasin tämän vasta kun lopetin viinan kanssa läträämisen.

Vierailija
40/57 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on käsitetty väärin, jos ei ymmärretä, että "kiellot" ovat oikeasti ihmisen parhaaksi annettuja elämänohjeita.

Esim humalatilasta usein seuraa hankaluuksia. Ongelmia voi monesti välttää hyvinkin, kun seuraa näitä vanhoja hyviä ohjeita, jotka Raamatussa mainitaan.

Ruoan siunaaminenkin edistää ihmisen hyvinvointia, kun hän virittäytyy olemaan kiitollinen syödessään. Jumala ei siitä hyödy, vain itse ihminen. Kiitollisuus saa elintoiminnot toimimaan oikealla tavalla ja kaikki ruoka on silloin hyväksi. Se on kuin taikuutta, mutta se on vain biologiaa.