Elatusmaksuihin tilitysvelvollisuus
Nykyisiin elatusmaksuihin tulisi sisällyttää maksun saannin edellytyksenä tilitysvelvollisuus. Eli lähivanhemman tulisi etävanhemman niin pyytäessä pystyä esimerkiksi kuitein osoittamaan että elatusapu on tosiasiassa käytetty lapsen hyväksi. Tällä hetkellä etävanhemmalla ei ole juuri muuta keinoa kuin luottaa lähivanhemman hyvään tahtoon tässä asiassa. Läpinäkyvyys lisäisi luotettavuutta ja avoimuutta ja varmaankin vähentäisi riitoja ja parantaisi maksuhalukkuutta
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Eräskin saa 1700€ 3 lapsen avulla + omat ja uuden miehen maksamat rahat. Lapset ovat puolet ajasta isällään ja isä maksaa kaikki vakuutukset, isot ostokset 1/3 vaatteista, kaikki harrastukset jne.
Nainen ostelee lasten rahalla itselleen hm vaatteita. Työnteko ei kiinnosta, vaikka lapsista nuorinkin on jo tokalla ja lapset muualla ison osan ajasta.
Tähän on tultava muutos. Ei ole exän asia maksaa työnvieroksujan ja uuden kumppanin eloa. Uusi kumppani ei tietysti ole kirjoilla asunnossa, että rahan saanti on maksimoitu.
50/50 tilanteessa tulee lähivanhemmuus siirtää puolessa välissä toiselle osapuolelle, että rahahanat menevät välillä toiseen suuntaankin.
En usko tuota ollenkaan muuten kuin siinä tapauksessa, että kaikki lapset ovat vaikeasti vammaisia ja Kela maksaa heistä vammaistukea.
Ei pidä paikkansa.
Lähi saa lasten kautta vuokraankin rahaa.
Summa ei ole tietystikään eksakti, mutta lähellä. Täällä on lukuisia kertoja jo ollut listauksia siitä mitä kaikkea lähi saa etään verrattuna, vaikka lasten hoitaminen menee puoliksi.
Olen itse hyvätuloinen lähivanhempi ja lasten isä eli etä on pitkäaikaistyötön. Luonapito 50/50. Kyllä mä välillä mietin sitä, että miten suuren eron huoltajuus tekee meidän tilanteisiin. Lapsia ei oteta exän laskelmissa juurikaan huomioon. Jos lapset olisi hänellä kirjoilla, hän saisi varmasti paljon enemmän kaikkia tukia kuin nyt. En kyllä juurikaan niistä tukiasioista tiedä, mutta näin oletan. Olen sen myös joskus lastenvalvojalla lasketuttanut, että paljonko minä maksaisin hänelle elatusmaksuja, jos mikään muu ei muuttuisi kuin lasten kirjat niin vastaus oli reilut 700 euroa kuussa. Nyt exällä on nollasopimus ja Kela maksaa minulle elatustuen.
Lasten asumistahan ei oteta laskelmissa huomioon kuin lähihuoltajan kohdalla, ei vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon. Luonapitovähennys taas on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa.
Kyllä järjestelmässä on oikeasti paljon puutteita ja se mahdollistaa myös sen rahan nyhtämisen exältä. Tätä ei vaan haluta myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit taas tämän aloituksen? Tästähän puhuttiin joskus muutama viikko sitten. Miten siis voitaisiin todistaa, että ostetut perunat ja leivät ovat menneet nimenomaan lapsille? Tai mitä se elareita maksava tekee jollain vuokra- tai sähkölaskukuiteilla?
Ja mitä nämä ylipäätään etälle kuuluvat? Ei etäkään erittele joka kuukausi kustannuksiaan ja maksaa isompaa elaria, jos sattui tilissä olemaan paljon ylitöitä.
Varmaan myös etän menoja ja tuloja aletaan myös valvoa jos kerran lähinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa. Eräskin saa 1700€ 3 lapsen avulla + omat ja uuden miehen maksamat rahat. Lapset ovat puolet ajasta isällään ja isä maksaa kaikki vakuutukset, isot ostokset 1/3 vaatteista, kaikki harrastukset jne.
Nainen ostelee lasten rahalla itselleen hm vaatteita. Työnteko ei kiinnosta, vaikka lapsista nuorinkin on jo tokalla ja lapset muualla ison osan ajasta.
Tähän on tultava muutos. Ei ole exän asia maksaa työnvieroksujan ja uuden kumppanin eloa. Uusi kumppani ei tietysti ole kirjoilla asunnossa, että rahan saanti on maksimoitu.
50/50 tilanteessa tulee lähivanhemmuus siirtää puolessa välissä toiselle osapuolelle, että rahahanat menevät välillä toiseen suuntaankin.
En usko tuota ollenkaan muuten kuin siinä tapauksessa, että kaikki lapset ovat vaikeasti vammaisia ja Kela maksaa heistä vammaistukea.
Ei pidä paikkansa.
Summa ei ole tietystikään eksakti, mutta lähellä. Täällä on lukuisia kertoja jo ollut listauksia siitä mitä kaikkea lähi saa etään verrattuna, vaikka lasten hoitaminen menee puoliksi.
Asumistuki
Elatus
Yh lisä
Yh korotus
Toimeentulotuki
Jne tuet
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvätuloinen lähivanhempi ja lasten isä eli etä on pitkäaikaistyötön. Luonapito 50/50. Kyllä mä välillä mietin sitä, että miten suuren eron huoltajuus tekee meidän tilanteisiin. Lapsia ei oteta exän laskelmissa juurikaan huomioon. Jos lapset olisi hänellä kirjoilla, hän saisi varmasti paljon enemmän kaikkia tukia kuin nyt. En kyllä juurikaan niistä tukiasioista tiedä, mutta näin oletan. Olen sen myös joskus lastenvalvojalla lasketuttanut, että paljonko minä maksaisin hänelle elatusmaksuja, jos mikään muu ei muuttuisi kuin lasten kirjat niin vastaus oli reilut 700 euroa kuussa. Nyt exällä on nollasopimus ja Kela maksaa minulle elatustuen.
Lasten asumistahan ei oteta laskelmissa huomioon kuin lähihuoltajan kohdalla, ei vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon. Luonapitovähennys taas on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa.
Kyllä järjestelmässä on oikeasti paljon puutteita ja se mahdollistaa myös sen rahan nyhtämisen exältä. Tätä ei vaan haluta myöntää.
Joillakin menee niin, että tuo exäsi kaltainen on se lähi ja ne tilanteet ovat todella väärin. Tuon tahallisesti työttömän exän rahoittaminen on väärin varsinkin kun lapset ovat puoliksi kummallakin vanhemmalla ja maksaja maksaa todella paljon enemmän lasten kuluja kuin vain tuon 700€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olisi hyvä tehdä aloite. Tämä on oikea epäsuhta ja porsaanreikä muutenkin epäsuhtaisessa äitiä suosivassa erovanhemmuuslainsäädännössä ja oikeuskäytänteissä.
Äitihän edelleen määrätään 90% riidallisista tapauksista lähivanhemmaksi, yleensä mitä mielikuvituksellissimmilla syillä. Yleensä riittää kun äiti kertoo mielipiteenä että isä on alkoholisti niin se kertomus muuttuu sitten prosessissa faktaksi jolta lasta tietysti pitää suojella määräämällä äiti lähivanhemmaksi.
Usein pienituloisempi äiti sitten määrätäön myös vastaanottamaan elatusmaksu etävanhemmalta joka yleensä on satoja euroja, silloinkin kun lapsi myöhemmin ehkä asuu vuoroviikkosysteemillä.
Pitäisi ottaa reilusti huomioon jo elatuamaksua laskiessa että ottaako etävamhempi myös osaa elatukseen esim. asunnolla jossa on lapselle tilaa tai oma huone. Miksi tämäkin huomioidaan vain lähivanhemman tarpeena?
Ja elatusmaksu pitäisi jaotella sen mukaan paljonko etävanhempi maksaa asumisesta, paljonko ruoasta ja vaatteista ja paljonko harrastuksista.
Jos elari on vaikka 200 kuussa äidille, ja äiti asuu kaksiossa lapsen kanssa (vaikka 10v) niin ei sen lapsen asumiseen ja syömiseen ja vaatteisiin mene yhteensä 400 kuussa. Ei millään. Silloin pitäisi pystyä osoittamaan että se elari menee lapsen tilille tai johonkin nimenomaan lapsen etuun, eikä äidin kampaajakäynteihin ja uusiin vaatteisiin.
T: nimimerkki on kokemusta
400€ kyllä menee teiniin ihan kevyesti kuukaudessa. Just eilen tilasin lukiolaiselle kirjoja 150€:lla. Saa omiin menoihinsa (osa vaatteista, vihkot, kynät, välipalat jne.) lapsilisänsä 100€. Bussilippu 40€/kk. Harrastus onneks vain 20€/kk. Lisäksi asuminen ja ruoka. Mulla on mies jakamassa kustannuksia ihan vapaaehtoisesti, asumme siis ihan ydinperheenä. Mutta kyllä nuo kuluttaa. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Ei tässä ydinperheelliselläkään rahaa jää omiin menoihin ja säästöön. Kaikki menee perheeseen mitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa.
Summa ei ole tietystikään eksakti, mutta lähellä. Täällä on lukuisia kertoja jo ollut listauksia siitä mitä kaikkea lähi saa etään verrattuna, vaikka lasten hoitaminen menee puoliksi.Asumistuki
Elatus
Yh lisä
Yh korotus
Toimeentulotuki
Jne tuet
Elatusmaksu, vammaistuki ja lapsilisä ilman korotuksia tulee, muita ei, vaikka olenkin lapsen yh-/lähivanhempi🤔🤔 Missä näitä huikeita tukia jaetaan, pitääkö laittaa lankkua naamaan myös?
Vierailija kirjoitti:
Juu. Siinä saisi tarkistaa kuiteista, kuinka monta siivua juustoa lapsi on syönyt ja kuinka monta palaa vessapaperia käyttänyt. Minä veloitan laskelmista etävanhemmalta tilitoimistohinnaston mukaiset taksat.
Rupesin just tätä miettimään. Miten ruokalaskusta tehdään ne laskennat lapsiin, sähkömaksusta, vedestä, asumiskustannuksista? Entäs lapsen kustannukset, kun lasta kuljetetaan ympäri ties mihinkä? Jokainen viikkoraha, vaatteet, tavarat, koulutarvikkeet... Kaikista kuitit etävanhemmalle, vai? Että etävanhempi voi olla sellainen sala-stalkkaaja ja näin tietää tasan tarkkaan mitä toinen vanhempi ostelee? Ja että jokaisesta liian kalliista suklaapatukasta tai ylimääräisestä limasta voi kilahtaa ja olla maksamatta ensikuun elareita?
Se teidän elatusmäärä minkä lähetätte on oikeasti olematon hinta siitä, miten paljon lapsiin menee rahaa ja AIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa.
Summa ei ole tietystikään eksakti, mutta lähellä. Täällä on lukuisia kertoja jo ollut listauksia siitä mitä kaikkea lähi saa etään verrattuna, vaikka lasten hoitaminen menee puoliksi.Asumistuki
Elatus
Yh lisä
Yh korotus
Toimeentulotuki
Jne tuetElatusmaksu, vammaistuki ja lapsilisä ilman korotuksia tulee, muita ei, vaikka olenkin lapsen yh-/lähivanhempi🤔🤔 Missä näitä huikeita tukia jaetaan, pitääkö laittaa lankkua naamaan myös?
Piti olla lankkia, mutta kyllä joillekin pitäisi pistää sitä lankkuakin 😂
Ja mitenköhän nuo sitten olisi mahdollista erottaa muista menoista? Hankitaanko vaikkapa kaksi eri jääkaappia, joista toinen lapselle? Sitten verkkokamera lapsen jääkaapin oveen ja lukko, jonka etävanhempi voi avata kännykällä kun lapsi sitä tekstiviestillä pyytää...
On se kumma miten joillekin on kiva niitä lapsia on tehdä, mutta sitten hyvin vaikeaa osallistua niitten elättämiseen... Suomessa on elarit lievästi sanoen kohtuullisia verrattuna koko joukkoon muita länsimaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Siinä saisi tarkistaa kuiteista, kuinka monta siivua juustoa lapsi on syönyt ja kuinka monta palaa vessapaperia käyttänyt. Minä veloitan laskelmista etävanhemmalta tilitoimistohinnaston mukaiset taksat.
Rupesin just tätä miettimään. Miten ruokalaskusta tehdään ne laskennat lapsiin, sähkömaksusta, vedestä, asumiskustannuksista? Entäs lapsen kustannukset, kun lasta kuljetetaan ympäri ties mihinkä? Jokainen viikkoraha, vaatteet, tavarat, koulutarvikkeet... Kaikista kuitit etävanhemmalle, vai? Että etävanhempi voi olla sellainen sala-stalkkaaja ja näin tietää tasan tarkkaan mitä toinen vanhempi ostelee? Ja että jokaisesta liian kalliista suklaapatukasta tai ylimääräisestä limasta voi kilahtaa ja olla maksamatta ensikuun elareita?
Se teidän elatusmäärä minkä lähetätte on oikeasti olematon hinta siitä, miten paljon lapsiin menee rahaa ja AIKAA.
Just näin, etä voi nurista jokaisesta jugurttipurkistakin, liian kalliita kun tarjolla olis ollu halpismerkkikin. Ja lapsen leivän päälle riittää pelkkä sipaisu halvinta margariinia, kun kinkut ja juustot on liian kalliita. Takkikin voi olla halvin mahdollinen. Ja tarviiko sitä uutta takkia edes, eihän se vanha ole kuin ihan vähän pieni, kyllä se vielä yhden talven menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin, etä voi nurista jokaisesta jugurttipurkistakin, liian kalliita kun tarjolla olis ollu halpismerkkikin. Ja lapsen leivän päälle riittää pelkkä sipaisu halvinta margariinia, kun kinkut ja juustot on liian kalliita. Takkikin voi olla halvin mahdollinen. Ja tarviiko sitä uutta takkia edes, eihän se vanha ole kuin ihan vähän pieni, kyllä se vielä yhden talven menee.
Joo! Tai miten tästä tai tästä kaupasta saisi ne jugurtit ja juustot halvemmalla.. Tai miten tästä ja tästä paikasta saisi halvemmat vaatteet lapselle (ei mitään väliä sen lapsen omasta mielipiteestä millaisia vaatteita haluaa käyttää)...
En nyt tilityksistä tiedä, mutta aivan käsittämättömiä nämä elatusmaksuasiat on. Maksan ex-vaimoilleni 800 euroa kuussa kahdesta lapsesta. Olemme molemmat hyvätuloisia ja lapset on luonani 6 päivää 2 viikon aikana, hänellä 8. Molemmilla samat asumiskulut.
Tilanne johtaa siihen että hän voi laittaa helposti koko tuon 800 euroa kuussa säästöön, joka kuukausi. Mulla menee kädestä suuhun. Ja lisäksi vielä käännytään mun puoleen jos pitää ostaa jotain kallista, kuten mopoa tai uutta pelikonetta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tilityksistä tiedä, mutta aivan käsittämättömiä nämä elatusmaksuasiat on. Maksan ex-vaimoilleni 800 euroa kuussa kahdesta lapsesta. Olemme molemmat hyvätuloisia ja lapset on luonani 6 päivää 2 viikon aikana, hänellä 8. Molemmilla samat asumiskulut.
Tilanne johtaa siihen että hän voi laittaa helposti koko tuon 800 euroa kuussa säästöön, joka kuukausi. Mulla menee kädestä suuhun. Ja lisäksi vielä käännytään mun puoleen jos pitää ostaa jotain kallista, kuten mopoa tai uutta pelikonetta.
Eihän tässä pitäisi rahan liikkua ollenkaan, jos exäsi saa myös lapsilisät!
Joillekin on vaikea mennä töihin, että 50/50 tilanteessa maksaisivat omat kulunsa. Pitää kupata exää ja yhteiskuntaa kaikin tavoin. Hävetkää!
Sopii minulle. Voin heti vaikka tähän eritellä, mihin 165e/kk elarit menevät.
- Asuminen. Ilman lasta voisin asua yksiössä, joka tulisi noin 100e halvemmaksi.
- Vesimaksu 20e.
- Lapsen ruoat, arviolta 150e/kk.
- Lapsen harrastukset, 35e/kk.
- Vaatteet, arvioidaan vaikka 30e/kk.
- Kalliimpi kotivakuutus ja tapaturmavakuutus, n. 5e/kk.
- Puhelinliittymä, 10e/kk.
- Lapsen oma käyttöraha, n. 15e/kk.
- Kaverisynttärilahjat, vuositasolla ehkä 15e/kk.
- Muut aktiviteetit kuten leffassa käynti tai muu ekstra, tähän voitaisiin laskea 20e/kk.
- Iltapäiväkerho 82e/kk
Tästä tulee 472e/kk. Se jaettuna kahdelle tekee 236e/kk. Ihan ei elari riitä kattamaan isän osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Voin heti vaikka tähän eritellä, mihin 165e/kk elarit menevät.
- Asuminen. Ilman lasta voisin asua yksiössä, joka tulisi noin 100e halvemmaksi.
- Vesimaksu 20e.
- Lapsen ruoat, arviolta 150e/kk.
- Lapsen harrastukset, 35e/kk.
- Vaatteet, arvioidaan vaikka 30e/kk.
- Kalliimpi kotivakuutus ja tapaturmavakuutus, n. 5e/kk.
- Puhelinliittymä, 10e/kk.
- Lapsen oma käyttöraha, n. 15e/kk.
- Kaverisynttärilahjat, vuositasolla ehkä 15e/kk.
- Muut aktiviteetit kuten leffassa käynti tai muu ekstra, tähän voitaisiin laskea 20e/kk.
- Iltapäiväkerho 82e/kkTästä tulee 472e/kk. Se jaettuna kahdelle tekee 236e/kk. Ihan ei elari riitä kattamaan isän osuutta.
Unohdit lapsilisän.
Vierailija kirjoitti:
akat ostaa niillä rahoilla kenkiä ja iphoneja
Hauska juttu. Oon yh. Mulla ei oo ikinä ollut iphonea, mutta lapsellani on ollut useampi. Tosin ei niitä oo osteltu niillä minimielareilla.
Vierailija kirjoitti:
No, jos lapsi on hengissä voit olla varma että ne sun hikiset 160 € on kulunut siihen.
Näin. Oma exä maksaa 115e/ lapsi ja kehtaa vielä nillittää siitä välillä. Kun ei ole edes tajua mitä lapsen kasvattaminen ja hoito kustantaa....
Etän mielestä lapsi ei esim. tarvitse kalliita laktoosittomia tuotteita, vaan pärjää tavallisilla. Kuittiralli toisi myös nämä asiat taisteltavaksi, kun etän mielestä elatusmaksu menee hukkaan. Syntyessään kuollut ajatus.
Siitä olen samaa mieltä, että viikko-viikko osalta virallinen laskukaava ei toimi, vaan sitä pitäisi uudistaa.