Ikeassa nähtyä. Täysin pihalla olevat vanhemmat ja sokerimätöt.
Ikeassa kassajonossa nähtyä: Huomattavan lihava nuori pariskunta rattaiden ja vielä puhumattoman taaperon kanssa, mukana myös isoäiti (?), joka myös huomattavan lihava. Seisoivat viereisessä jonossa. Lapsi alkaa kyllästyä ja hermostua rattaissa odotteluun, kitinä alkaa. Mitä tekevät seurueen aikuiset?
No, äiti sanoo isoäidille, että annapa se eväskassi siitä, ja isoäiti kaivaa rattaiden tavaratasolta laukun ja alkaa tonkia. Laukussa näkyy karkkipussi, suklaapatukoita ja jotain snacksejä. Äiti pyytää antamaan suklaapatukan, jonka isoäiti ojentaa, ja äiti sitten avaa ja antaa alle vuoden ikäiselle taaperolleen! Rauhoittaakseen / lohduttaakseen! Tottakai myös aikuisseurue alkaa samalla mättää makeisia vuoroaan odottaessaan. Lapselle toki tarjoillaan myös esanssimehua juotavaksi.
Meinasin pudottaa silmät päästäni, kuvaannollisesti, en sentään kehdannut tuijottaa. Miten joku voi olla _noin_ autuaan pihalla! Että miksikö kansa lihoo, no kaikissa tapauksissa asiaa ei tarvitse ihmetellä kovin paljoa...
Millaiset edellytykset noilla metodeilla kasvatettu lapsi saa ruokavalioon ja painonhallintaan tulevaisuudessa. Täysin surkeat. Minun kävi lasta sääliksi. Luultavasti jo ennen alakoulua lihava lapsi, täyttä väkivaltaa lasta kohtaan.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän mä ees syö mitään ja mulla on vaan niin isot luut, helppohan se teillä on olla laihoja kun teillä on sellaiset geenit, terveellinen ruoka on kallista, eikä mulla ole siihen varaa. Mumsmums om nom nom.
Kertoo sinusta aika paljon, että haluat pilkata lihavia.
En lihavia vaan heidän defenssejään, joilla pidetään kynsin hampain kiinni saavutetuista läskeistä. Riisukaa nuo selitykset, niin voitte ehkä laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naps, ilmoitin asiattomaksi, lasten pilkkaaminen on sairasta ja tässä jutussa on nyt viaton lapsi osallisena, jotta saatte tuoda esiin omaa erinomaisuuttanne, joten poistoon koko paska.
Kukaan ei kritisoi ja pilkkaa lasta tässä, vaan puhutaan kasvatuksellisesta läskiydestä. Kolahtaako omaan nilkkaan?
Luuletko ettei nämä läskittelyt ja pilkkaamiset kohdistu siihen lapseenkin? Lihavasta lapsesta voi tulla lihava aikuinen ja se että yleensäkkin saadaan avoimesti pilkata lihavia, kohdistuu ihan jokaiseen ylipainoiseen joka tuolla kulkee, iästä riippumatta ja siitä riippumatta miksi on lihonut ja siitä riippumatta, että onko jotenkin muutenkin sairas tai vammainen ihminen kyseessä, jos olet lihava, olet arvoton ja näin ei saisi olla.
Sairasta menoa. Tämä keskustelu ei käsittele lainkaan asiallisesti lihavuus-teemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enhän mä ees syö mitään ja mulla on vaan niin isot luut, helppohan se teillä on olla laihoja kun teillä on sellaiset geenit, terveellinen ruoka on kallista, eikä mulla ole siihen varaa. Mumsmums om nom nom.
En lihavia vaan heidän defenssejään, joilla pidetään kynsin hampain kiinni saavutetuista läskeistä. Riisukaa nuo selitykset, niin voitte ehkä laihtua.
Ajattelit siis, että pilkkaaminen vähentäisi niitä defenssejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naps, ilmoitin asiattomaksi, lasten pilkkaaminen on sairasta ja tässä jutussa on nyt viaton lapsi osallisena, jotta saatte tuoda esiin omaa erinomaisuuttanne, joten poistoon koko paska.
Kukaan ei kritisoi ja pilkkaa lasta tässä, vaan puhutaan kasvatuksellisesta läskiydestä. Kolahtaako omaan nilkkaan?
Tuo just. Oman lapsen ruokavalion korjaaminen ei vaadi oman itsen korjaamista. Se olisi välittämistä, ja jos tietää jo niin paljon että haluaa itselleen muutosta, niin mikä pakko on tehdä se sama ongelma omalle lapselle?
Mutta tähän ei saisi puuttua koska tähän on Oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ettei nämä läskittelyt ja pilkkaamiset kohdistu siihen lapseenkin? Lihavasta lapsesta voi tulla lihava aikuinen ja se että yleensäkkin saadaan avoimesti pilkata lihavia, kohdistuu ihan jokaiseen ylipainoiseen joka tuolla kulkee, iästä riippumatta ja siitä riippumatta miksi on lihonut ja siitä riippumatta, että onko jotenkin muutenkin sairas tai vammainen ihminen kyseessä, jos olet lihava, olet arvoton ja näin ei saisi olla.
Sairasta menoa. Tämä keskustelu ei käsittele lainkaan asiallisesti lihavuus-teemaa.
Kerro esimerkki mitä pitäisi tehdä, antaa olla vain? Hyvin pieni osuus on niitä joille lihavuus on sairaudesta johtuvaa.
Jokainen tietää ettei pidä lohtu/tunnesyödä ja itselle se voi olla vaikeaa tai on vaikea oppia pois jos on sellaiseen syömishäiriön kierteeseen joutunut, mutta älä nyt hyvä ihminen opeta tätä tapaa eteenpäin! Kuinka vaikeaa olisi vaikka kiinnittää lapsen huomio siihen mitä kaupassa näkyy tai mitä tänään tehdään tai mitä tapahtuu seuraavaksi jne.
N30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomannut että lihavat on usein hirveän tarkkoja ettei lapsi saa makeaa/juuri lainkaan makeaa. Tietävät että heti on ihmiset syyllistämässä että tuokin lihava lihottaa lapsensa samanlaiseksi yms. Moni lihava myös laittaa lapsensa urheiluharrastukseen ja muutenkin vahtii ettei lapsesta vain tulisi lihava.
Ihan sama mistä keskustellaan, niin joku tulee kertomaan, että MINÄ TAAS OLEN HUOMANNUT, ETTÄ ASIA ON JUURI PÄINVASTOIN!!
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.Mä tiedän yhden sairaalloisen lihavan äidin, joka lapsen saatuaan vannotti, että opettaa hänelle terveelliset elämäntavatja liikunnan ilon. Silti tälläkin lapsella oli jo alle vuoden ikäisenä vauvana suklaapatukat suussa ja kun ihmiset kritisoivat asiaa, äiti loukkaantui verisesti ja kirjoitti puolustuspuheenvuoroja someen. Lähes kaikissa kuvissa, joita äiti someen lapsestaan laittaa on jokin yhteys ruokailuun: yhdessä syödään pullaa, kakkua, jätskiä, juuri puhumaan oppinut lapsi halusi huoltoasemalle ostamaan karkkia jne. Aika haastavaa kasvaa normaalipainoikseksi moisessa ympäristössä.
Tiedän saman tyylisen tapauksen, joka syyttää lasten lihavuudesta geenejä. Kuitenkin lapset syövät normaaleina aamu- ja välipaloina muun muassa ranskanleipää voilla ja kermajuustolla, vanukkaita, sokerimuroja ymsyms. Ja herkut sitten siihen päälle, esimerkiksi päivittäisiin aterioihin sisältyy jälkiruoka (jätski, leivos, suklaapatukka tms.). Hurjaa, miten toiset ovat sokeita omalle toiminnalleen. Siksi pitäisikin neuvolan ja terveydenhuollon puuttua napakammin näihin tapauksiin.
Jotkut pitävät edelleen noita suklaamuroja sun muita normaaleina lasten välipaloina. Tosiasiassa niiden syöttäminen aamupalaksi on lähes sama asia, kuin jos lapsi vetäisi heti aamusta napaansa keksiä tai karkkia. Ja minä en tosiaan käsitä, että jos on itse kärsinyt lihavuudesta, niin siirtää saman ongelman lapsillekin.
Ikeassa nähtyä: en minä kyttää mitä toiset syövät. Ei minua toisten syömiset kiinnosta. Kyllä koko konkkaronkasta näki, että on tullut mätettyä. Siinä sitä suklaapatukat ja kassin sisältö, eikä ensimmäistä kertaa pappia kyydissä...
Toivottavasti ei osuta samoille kaupoille, en millään jaksa tollaista 50-lukulaista taivastelevaa tanttaa. Se varmaan nyt auttaa jotenkin jotain, että täällä taas asiaa kauhistelet. Piste.
Ai niin, ei syytä huoleen: Ikea ei kuulu paikkoihin, joissa asioin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit siis, että pilkkaaminen vähentäisi niitä defenssejä?
Lihavat ottaa loukkauksena kaiken lihavuudesta puhumisen. Ihan sama miten päin tätä asiaa käsittelee. Lihava selittää ja keksii syitä miksi ei voi/halua laihduttaa, eikä suostu näkemään sitä, että juuri ne selittelyt pitää häntä lihavana. Jos oikeasti tajuat, että olet läski ja elät epäterveellisesti ihan ITSE omilla valinnoillasi, niin voit muuta sitä. Muuta elämääsi! Pilko paskat tapasi ja selitykset ja muuta niitä palanen kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomannut että lihavat on usein hirveän tarkkoja ettei lapsi saa makeaa/juuri lainkaan makeaa. Tietävät että heti on ihmiset syyllistämässä että tuokin lihava lihottaa lapsensa samanlaiseksi yms. Moni lihava myös laittaa lapsensa urheiluharrastukseen ja muutenkin vahtii ettei lapsesta vain tulisi lihava.
Ihan sama mistä keskustellaan, niin joku tulee kertomaan, että MINÄ TAAS OLEN HUOMANNUT, ETTÄ ASIA ON JUURI PÄINVASTOIN!!
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.Mä tiedän yhden sairaalloisen lihavan äidin, joka lapsen saatuaan vannotti, että opettaa hänelle terveelliset elämäntavatja liikunnan ilon. Silti tälläkin lapsella oli jo alle vuoden ikäisenä vauvana suklaapatukat suussa ja kun ihmiset kritisoivat asiaa, äiti loukkaantui verisesti ja kirjoitti puolustuspuheenvuoroja someen. Lähes kaikissa kuvissa, joita äiti someen lapsestaan laittaa on jokin yhteys ruokailuun: yhdessä syödään pullaa, kakkua, jätskiä, juuri puhumaan oppinut lapsi halusi huoltoasemalle ostamaan karkkia jne. Aika haastavaa kasvaa normaalipainoikseksi moisessa ympäristössä.
Tiedän saman tyylisen tapauksen, joka syyttää lasten lihavuudesta geenejä. Kuitenkin lapset syövät normaaleina aamu- ja välipaloina muun muassa ranskanleipää voilla ja kermajuustolla, vanukkaita, sokerimuroja ymsyms. Ja herkut sitten siihen päälle, esimerkiksi päivittäisiin aterioihin sisältyy jälkiruoka (jätski, leivos, suklaapatukka tms.). Hurjaa, miten toiset ovat sokeita omalle toiminnalleen. Siksi pitäisikin neuvolan ja terveydenhuollon puuttua napakammin näihin tapauksiin.
Jotkut pitävät edelleen noita suklaamuroja sun muita normaaleina lasten välipaloina. Tosiasiassa niiden syöttäminen aamupalaksi on lähes sama asia, kuin jos lapsi vetäisi heti aamusta napaansa keksiä tai karkkia. Ja minä en tosiaan käsitä, että jos on itse kärsinyt lihavuudesta, niin siirtää saman ongelman lapsillekin.
Noiden epäterveellisten välipalojen lisäksi monissa perheissä syödään hyvin ravinneköyhää ruokaa. Lautasella saattaa joka aterialla olla pelkkää perunaa ja kastiketta tai makaronia ja kalapuikkoja. Ei siis koskaan kasviksia tai salaattia, hyviä hiilareita tai kuitua. Jos tuollaiseen yksipuoliseen syömiseen oppii lapsena, on ruokavaliota hankalaa monipuolistaa aikuisena.
Musta on aivan oikein, että tästä asiasta puhutaan. Syytönhän se lapsi on siihen, että vanhemmat ehdollistavat lapsensa ruoalle ja syöttävät epäterveellistä tavaraa ihmiselle, joka ei ole kykeneväinen tekemään vielä itse vastuullisia päätöksiä. Olen itsekin ollut lapsena lihava juuri siksi, että vanhemmat syöttivät karkkia, pikaruokaa, eineksiä, limuja, sokerimehuja ja muuta tyhjää energiää päivittäin. En tiedä tarkalleen, mitä kaikkea söin alle 5-vuotiaana, mutta lapsuudessa oli aivan tyypillistä, että söimme vähintään kerran viikossa pikaruokaa, lauantaisin ostettiin kaikille lapsille isot säkit karkkia, sipsia mutustettiin perjantaisin ja lauantaisin ja keksejä, vanukkaita ja sokerimuroja sai syödä vaikka joka päivä aamiaiseksi. Juurikin näillä pidemmillä ostosreissuilla muistan, ettei vanhemmat koskaan pakanneet evästä mukaan. Sitten kaupasta ostettiin sokerimättöä pahimpaan nälkään tai haettiin pikaruokalasta jotain "Pientä naposteltavaa". Eli suomeksi kahden aterian kaloreita vastaava annos rasvaista, sokerista "evästä". Lisäksi äiti kehotti aina laittamaan urheiluharjoituksiin mentäessä pulloon mehua, ettei "ala heikottamaan." Hänen mielestään pelkän veden juominen on huonoksi ja siitä tulee paha olo.
Muutenkin musta on ihanaa, kuinka nykyään yhä enemmän ja enemmän puhutaan lasten ruokavaliosta. EI ole todellakaan lapsen edun mukaista syöttää joka päivä nugetteja, kalapuikkoja, kaupan jauhelihapihvejä, ranskanpottuja, perunamuusia, valkoista makaronia, vaaleaa leipää ja muroja, kuten itselleni on aikanaan syötetty. Kyllähän ne lapselle toki maistuu, mutta ei se todellakaan terveellistä ole.
Kuvaamasi perhe on uussuomalainen perhe.
Ei mitään syytä lasun tekoon tai muutakaan, koska tämä surullinen todellisuus on muualla maailmassa ihan normaalia ja ainoastaan Suomessa vanhemmat ovat hoikkia, fittejä, käyvät 5 kilometrin lenkin töiden jälkeen jonka jälkeen siivoavat kodin, pesevät pyykit ja hoitavat lapset ilman mitään ulkopuolista apua ja näin säilyvät hoikkina ja syövät porkkanaa ja antavat lapselle Ikeaan välipalaksi porkkanan paloja, jotka on kotona pätkitty omalla pihalla kasvatetuista luomuporkkanoista.
Ai, niin. Suomalainen perhe ei anna sokeria lapselle, koska se on myrkkyä ja muutenkin kultivoi lapsensa superihmisiksi jotka pärjäävät aina ja kaikessa omin jaloin.
Mutta suomalaiset ovat katoava kansa, valitettavasti.
Nämä sokeria syövät pullerot ovat tulevaisuus ja lisääntyvät vimmatusti eivätkä välitä ns. käypäsuosituksista ollenkaan.
Tässä ketjussa osoittelevat ja sokerimätöstä puhuvat ihmiset elävät suomi-kuplassa eivätkä tiedä mitä muualla tapahtuu ja mitä mättöä syödään muualla. Siitä huolimatta he elävät ainakin 55 vuotiaiksi ja lisääntyvät siinä hyvin ennen sitä ja sperman laatu riittää.
Ylipainoiset elävät kokonaisuudessaan väärin. Liikkuvat liian vähän, syövät liikaa. Sitten ollaan hetki laihdutusKUURILLA ja luullaan, että voi jatkaa samaa mässyttelyelämää sen jälkeen. Ja tätä ei saa kritisoida. Lapset opetetaan siihen samaan pienestä saakka ja siitäkään ei saa mitään sanoa. Säälin todella noita pieniä lapsia, mutta enemmän tunnen vihaa heidän laiskoja ja itsekkäitä vanhempia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti hemmottelee lastaan samoilla keinoilla, joilla hemmottelee itseään. Ja tulokset ovat näkyvillä, jos on sairaalloisen ylipainoinen. Minusta lapsen lihottamisessa on kyseessä lähestulkoon kaltoinkohtelu, johon neuvolassa pitäisi puuttua napakasti. Obeesien vanhempien lasten pitäisi olla jonkinlaisen erityisseurannan alla.
Kyllä. Mutta kun tietää lastensuojelun resurssit Suomessa muutenkin, niin epäilen että tuollasta saadaan aikaiseksi.
Luulen että äiti pelkää että lapsi jotenkin eriytyy jos elää terveellisesti, tai on vaan vaikea ruokkia. Ja eihän sitä osaa, kun oma ruoka on mitä on ja sitä on paljon.
Mutta epäilen että huono itsetunto pakottaa tekemään lapsestakin lihavan, ettei äiti jää yksin syömishäiriönsä kanssa.
Perintönä köyhyys -dokkarissa huomattavan ylipainoista äitiä vain hyssyteltiin ja myötäiltiin neuvolassa, kun tuli puheeksi ruokailutottumukset ja lihavuus. Pakko käyttää paljon kermaa ja voita, jotta ruuassa olisi makua jne., ja neuvolatäti hymisteli vieressä.
Yleensä on kuitenkin parempi, jos edes tehdään se ruoka itse ja käytetään siihen kunnon raaka-aineita, joihin kuuluu myös oikea voi ja kerma. Ruoan pitää maistua hyvältä, mutta sen tulisi olla riittävän monipuolista ja sitä ei pitäisi syödä liikaa. Paljon tyypillisempi ongelma on joka tapauksessa se, että syödään pelkkää pikaruokaa, eineksiä ja sokeriherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkään alle kouluikäistä lasta ei voi pitää vastuullisena omasta lihavuudestaan, vaan kyllä se syyllinen on vain ja ainoastaan lapsen huoltaja. Osoittaa vanhemmilta äärimmäistä piittaamattomuutta, jos jo taaperoikäiselle opetetaan sellaiset elintavat, jotka väistämättä johtavat ylipainoon. Lihavasta lapsesta kasvaa paljon suuremmalla todennäköisyydellä lihava aikuinen kuin normaalipainoisesta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihava ja ollut jo lapsesta lähtien, kiitos vanhempieni. Se on sairasta, että lapsi syötetään tahallaan lihavaksi, mä olen iloinen jos joku rohkea puuttuu. Olen yrittänyt päästä ylimääräisestä eroon koko aikuisikäni, mutta kun saan vähän laihdutettua kilot tulevat aina takaisin. Lihavuus vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteenkin. Moni ei ymmärrä, että lapsena aiheutettu ylipaino on hirveä tragedia ihmiselle. Lapsen tahallisen lihottamisen pitäisi olla laitonta.
Tämä on minulle suuri mysteeri.
Kun on itse varmasti kärsinyt lihavuudesta ja todennäköisesti vielä todella paljon ja lukemattomissa eri asioissa ja tilanteissa, mikä voima saa syöttämään oman lapsensa samanlaiseksi? Luulisi, että lastaan rakastava vanhempi tekisi kaikkensa, että näin ei kävisi. Kertokaa?
Pelko että se oma huonous näkyy korostuneesti jos lapsi pärjäisi paremmin. Mikä on sairasta. Tai sitten on vaan ihan tosiaan tyhmä.
Onpas tyhmiä kommentteja.
Yleensä suurin " kärsimys" lihavuudesta johtuu vain ja ainoastaan ympäristöstä ja sen asenteista, kiusaamisesta ja ihmisille aiheutetusta häpeästä.
Eli juuri tämän keskustelun kaltaisesta toiminnasta.
Lihavuus itsessään, jos ei nyt puhuta äärimmäisestä, esim. liikuntakykyyn vaikuttavasta lihavuudesta, harvoin aiheuttaa mitään ongelmia varsinkaan ihmisen ensimmäisen 40-50v vuoden aikana.
Itse olen ollut aina lihava, mutta päättänyt, että se ei vaikuta elämääni, siihen mitä teen, miten pukeudun, millaisiin töihin hakeudun jne. Eikä se ole vaikuttanutkaan.
Elän enimmäkseen terveellisesti, en käytä päihteitä, tupakkaa tms. ja liikun paljon. Mutta syön liikaa ja myös ihan liikaa huonoa ravintoa.
Terveyteni on kunnossa ja kaikki muukin elämässäni ( paitsi tuo ruokasuhde, jota työstän vihdoin osaavassa terapiassa). Joten lihavuuden ei tarvitse olla kärsimystä tai tragedia. Ja jos siihen haluaa puuttua, paras tapa on olla säälittelemättä tai syyttelemättä, ja tukea jokaisen lihavan lapsen ja aikuisen mahdollisimman antoisaa ja hyvää elämää, jossa häpeä ei rajoita mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan ja sen myötä aja yksin kotiin syömään.
Kun vanhemmat eivät tahallaan lihota lastaan ylipainoiseksi, lapsi ei saa taakakseen lihavuuden tragediaa. Se taisi olla ap:llakin pointti. Ja näin yksinkertaistahan se on. Kun vanhemmat syöttävät lapselleen terveellistä ja monipuolista ruokaa ja roskaruokaa vain harvoin, lapsesta ei tule lihavaa.
Sokeririippuvuus on ihan samanlainen riippuvuus kuin vaikka alkoholi- tai nikotiiniriippuvuus. Käsittämätöntä, miten joidenkin mielestä on ihan ok kasvattaa jo oma lapsensa riippuvaiseksi jostain nautintoaineesta.