Ikeassa nähtyä. Täysin pihalla olevat vanhemmat ja sokerimätöt.
Ikeassa kassajonossa nähtyä: Huomattavan lihava nuori pariskunta rattaiden ja vielä puhumattoman taaperon kanssa, mukana myös isoäiti (?), joka myös huomattavan lihava. Seisoivat viereisessä jonossa. Lapsi alkaa kyllästyä ja hermostua rattaissa odotteluun, kitinä alkaa. Mitä tekevät seurueen aikuiset?
No, äiti sanoo isoäidille, että annapa se eväskassi siitä, ja isoäiti kaivaa rattaiden tavaratasolta laukun ja alkaa tonkia. Laukussa näkyy karkkipussi, suklaapatukoita ja jotain snacksejä. Äiti pyytää antamaan suklaapatukan, jonka isoäiti ojentaa, ja äiti sitten avaa ja antaa alle vuoden ikäiselle taaperolleen! Rauhoittaakseen / lohduttaakseen! Tottakai myös aikuisseurue alkaa samalla mättää makeisia vuoroaan odottaessaan. Lapselle toki tarjoillaan myös esanssimehua juotavaksi.
Meinasin pudottaa silmät päästäni, kuvaannollisesti, en sentään kehdannut tuijottaa. Miten joku voi olla _noin_ autuaan pihalla! Että miksikö kansa lihoo, no kaikissa tapauksissa asiaa ei tarvitse ihmetellä kovin paljoa...
Millaiset edellytykset noilla metodeilla kasvatettu lapsi saa ruokavalioon ja painonhallintaan tulevaisuudessa. Täysin surkeat. Minun kävi lasta sääliksi. Luultavasti jo ennen alakoulua lihava lapsi, täyttä väkivaltaa lasta kohtaan.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Jahas, porvooseen on tullut ikea.
Asko ja Sotka tuli juuri, eli kyllä täällä nyt tarjontaa ihan mukavasti. Kaikki isot liikkeet ihan lähellä toisiaan. Vaikka olisihan se Ikea vielä ihan kiva.
Minä taas olen huomannut että lihavat on usein hirveän tarkkoja ettei lapsi saa makeaa/juuri lainkaan makeaa. Tietävät että heti on ihmiset syyllistämässä että tuokin lihava lihottaa lapsensa samanlaiseksi yms. Moni lihava myös laittaa lapsensa urheiluharrastukseen ja muutenkin vahtii ettei lapsesta vain tulisi lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni mätti 1v synttäreillään kaksin käsin kakkua. Ihan terveeksi urheilijanuoreksi kasvoi. Nyt jo aikuinen.
Kyllähän melkein kaikki lapset tykkää kakusta ja makeasta, mutta on ihan eri asia antaa lapsenkin syödä juhlissa jotain makeaa kuin se, että jokaiseen pieneenkin kiukutteluun heti tungetaan toiselle suklaapatukka käteen.
Entäpä, jos tuo olikin perheen poikkeuksellinen retkipäivä Ikeaan eikä lainkaan jokapäiväistä toimintaan? Onko sittenkin saatanallista antaa lapselle suklaapatukka?
Alle vuoden ikäiselle ihan tosiaan on saatanallista tuossakin tilanteessa antaa suklaapatukka.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen huomannut että lihavat on usein hirveän tarkkoja ettei lapsi saa makeaa/juuri lainkaan makeaa. Tietävät että heti on ihmiset syyllistämässä että tuokin lihava lihottaa lapsensa samanlaiseksi yms. Moni lihava myös laittaa lapsensa urheiluharrastukseen ja muutenkin vahtii ettei lapsesta vain tulisi lihava.
Ihan sama mistä keskustellaan, niin joku tulee kertomaan, että MINÄ TAAS OLEN HUOMANNUT, ETTÄ ASIA ON JUURI PÄINVASTOIN!!
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt lapsi tulee jo yhdestä suklaapatukasta lihava moniongelmainen? Jotain rajaa nyt näihin provoihin.
Tunnesyöminen on iso ongelma... puhumattakaan sairaalloisesta ylipainosta ja tuhoutuneista hampaista. Suomessa on alle kouluikäisiä lapsia, joiden hampaat joudutaan hoitamaan nukutuksessa, kun suurin osa on täynnä reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni mätti 1v synttäreillään kaksin käsin kakkua. Ihan terveeksi urheilijanuoreksi kasvoi. Nyt jo aikuinen.
Kyllähän melkein kaikki lapset tykkää kakusta ja makeasta, mutta on ihan eri asia antaa lapsenkin syödä juhlissa jotain makeaa kuin se, että jokaiseen pieneenkin kiukutteluun heti tungetaan toiselle suklaapatukka käteen.
Entäpä, jos tuo olikin perheen poikkeuksellinen retkipäivä Ikeaan eikä lainkaan jokapäiväistä toimintaan? Onko sittenkin saatanallista antaa lapselle suklaapatukka?
Alle vuoden ikäiselle ihan tosiaan on saatanallista tuossakin tilanteessa antaa suklaapatukka.
Juuri näin.
Omasta mielestäni ainakin jonnekin kolmevuotiaaksi asti kakut, keksit, jäätelöt, ja muut vastaavat sokeripitoiset syötävät juhlatilanteissa tai jälkiruokana silloin tällöin on ihan riittävästi herkuttelua. Minusta on täysin vastuutonta totuttaa noin pientä lasta siihen, että karkkeja, suklaata ja sokerijuomia saa käytännössä milloin huvittaa tai pieneenkin kiukkukohtaukseen. Varsinkin, kun kiukkukohtaukset saa useimpien lasten kohdalla loppumaan antamalla ruoan tai juoman sijaan jotain virikkeitä, kuten kirjan tai lelun. Jossain kassajonossa tai muualla julkisella paikalla voi myös yrittää kiinnittää lapsen huomion johonkin ympärillä näkyvään asiaan ja näin saada lapsen mielenkiinnon muualle kuin kiukutteluun. Toki tällaiset ratkaisut vaativat kasvattajalta vähän enemmän viitseliäisyyttä ja henkisiä ponnisteluja kuin suklaapatukan antaminen, mutta varmasti maksaa itsensä takaisin parempana käytöksenä lapsen kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Omasta mielestäni ainakin jonnekin kolmevuotiaaksi asti kakut, keksit, jäätelöt, ja muut vastaavat sokeripitoiset syötävät juhlatilanteissa tai jälkiruokana silloin tällöin on ihan riittävästi herkuttelua. Minusta on täysin vastuutonta totuttaa noin pientä lasta siihen, että karkkeja, suklaata ja sokerijuomia saa käytännössä milloin huvittaa tai pieneenkin kiukkukohtaukseen. Varsinkin, kun kiukkukohtaukset saa useimpien lasten kohdalla loppumaan antamalla ruoan tai juoman sijaan jotain virikkeitä, kuten kirjan tai lelun. Jossain kassajonossa tai muualla julkisella paikalla voi myös yrittää kiinnittää lapsen huomion johonkin ympärillä näkyvään asiaan ja näin saada lapsen mielenkiinnon muualle kuin kiukutteluun. Toki tällaiset ratkaisut vaativat kasvattajalta vähän enemmän viitseliäisyyttä ja henkisiä ponnisteluja kuin suklaapatukan antaminen, mutta varmasti maksaa itsensä takaisin parempana käytöksenä lapsen kasvaessa.
Minusta yli kolmevuotiaille ja aikuisillekin kakut, keksit, jäätelöt, ja muut vastaavat sokeripitoiset syötävät juhlatilanteissa tai jälkiruokana silloin tällöin on ihan riittävästi herkuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanotaanko näin että kyllä siitä konkkaronkasta paistoi aika kauas se että kakun mättäminen ei jää pelkkiin synttärijuhliin. Kuten tässäkin tapauksessa.
Ap
Miten sen näkee? Ylipaino ei ole selitys, koska se voi syntyä muustakin kuin herkuttelusta.
P.S. Paljonkos yli 100kg se oma painosi on?
Jotenkin aina outoa, että tapausta tai havaintoa ei voi käsitellä vain havaintona. Mitä ap:n elintavat liittyy tähän mitenkään? Eihän se, että joku muukin on lihava yhtään paranna jonkun toisen lihavan elämää? Et voi tehdä väärin, vaikka joku muu tekisi enemmän väärin.
Ja ap:n pointti tässä oli hyvin ymmärrettävä, ihan vaan perusinhimillistä ihmettelyä että miten sitä ei välitä lapsestaan yhtään enempää? Että missä kohtaa elämä menee niin pieleen että pilaa oman terveytensä. Ihan sama kuin juoppojen tai narkkien ihmettely.
On omia valintoja joo. Mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt lapsi tulee jo yhdestä suklaapatukasta lihava moniongelmainen? Jotain rajaa nyt näihin provoihin.
Ei mutta tuota näkee kyllä paljon, että lapsen turhautumista ja murhetta lohdutetaan karkilla. Ja sen kun oppii ihan pienestä pitäen, niin vaikeahan siitä on päästä eroon.
Sääliksi käy tuollaisten vanhempien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Saat ihnetellä ja kauhistella ja tehdä näitä avauksia vaikka joka keskustelupalstalle mutta fakta on kuitenkin se että et tiedä perheenasioista yhtään mitään.
Joten älä nyt helkkarissa mieti olisko sinun putänyt asiaan puuttua! Ei olisi!! Sulla ei ole mitään oikeuksia puuttua muiden elämään kun et heitä tunne.
Voi ttu.
Jos kaikkea aina hyssytellään, niin eihän mikään tietoisuus koskaan lisäänny. Kaikki asiat eivät ole oikein, ja ne voisi sanoa ihan suoraan. Että teillä on ongelma perheessä ja suvussa. Että olettekste tyhmiä vai vaan haluttomia tekemään mitään.
Ja ihan suoraa sanoa että pitäkää lapsestanne huolta, vaikka ette itsestänne niin välitäkään.
Eikun "ihmisellä on oikeus ongelmiinsa"
Vaikea kuvitella, että kukaan antaisi suklaapatukan tuon ikäisen käteen. Sehän sulaa ja sotkee aivan älyttömästi! Rattaita myöten on pian kaikki suklaassa. Lisäksi putoaa/tiputtaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat ihnetellä ja kauhistella ja tehdä näitä avauksia vaikka joka keskustelupalstalle mutta fakta on kuitenkin se että et tiedä perheenasioista yhtään mitään.
Joten älä nyt helkkarissa mieti olisko sinun putänyt asiaan puuttua! Ei olisi!! Sulla ei ole mitään oikeuksia puuttua muiden elämään kun et heitä tunne.Voi ttu.
Jos kaikkea aina hyssytellään, niin eihän mikään tietoisuus koskaan lisäänny. Kaikki asiat eivät ole oikein, ja ne voisi sanoa ihan suoraan. Että teillä on ongelma perheessä ja suvussa. Että olettekste tyhmiä vai vaan haluttomia tekemään mitään.
Ja ihan suoraa sanoa että pitäkää lapsestanne huolta, vaikka ette itsestänne niin välitäkään.
Musta nää AV-avaukset on ok. Mutta olisi kamalaa, jos joku menisi oikein paikan päällä sanomaan, kuten tässä joku kannatti. Noin pieni lapsi nyt onneksi ei ymmärrä, mutta pari vuotta niin tajuaa kyllä, että tuon mielestä minussa on jotain vikaa.
Ystäväni antaa jatkuvasti suklaata, suklaamuroja ja sokerisia keksejä 2v ja 1v lapsilleen. Mun mielestä sairasta... 2v lapsi myös syö ihan koko ajan ihan tylsyyttäänkin.
Kyllä ihan paikallaa olisi jos joku noille vanhemmille asiasta sanoisi. Joo ei kuulu muille, mutta jos se sanominen vaikka vähän herättäisi miettimään sen lapsen terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten älä nyt helkkarissa mieti olisko sinun putänyt asiaan puuttua! Ei olisi!! Sulla ei ole mitään oikeuksia puuttua muiden elämään kun et heitä tunne.Voi ttu.
Musta nää AV-avaukset on ok. Mutta olisi kamalaa, jos joku menisi oikein paikan päällä sanomaan, kuten tässä joku kannatti. Noin pieni lapsi nyt onneksi ei ymmärrä, mutta pari vuotta niin tajuaa kyllä, että tuon mielestä minussa on jotain vikaa.
Samaa mieltä, ei kuulu tapoihin että toisia mennään päin näköä arvostelemaan. Sanoisin tietysti, jos vaikka kolhisivat ostoskärryllään muita tai jotain sellaista, mutta ei tuo ole ongelma muille.
Mutta yleisessä keskustelussa ja esim terveydenhoidossa elintavat voisi kyllä nostaa isommin esille. Osaan ihmisistä nyt vaan ei pysty vaikuttamaan, mikä on valitettavaa. Miettii että osa porukasta on ihan vaan tyhmiä, oikeasti ja millä vain mittareilla mitattuina.
Meillä kaikilla 4 lapsella makean syöminen on aloitettu 1v synttäreillä. Kakkua ja keksiä ovat saaneet maistaa. Jatkossa samoin kuin aikuisetkin, että kylässä ja kun on vieraita saa ottaa makeaa tarjottavaa ja lauantaisin on joku pieni herkku. Pieni karkkiaski, rusinoita tai paula-vanukas.
Tota vanukas asiaa on moni koululaisen kaveri ihmetellyt, että miten suklaavanukas on karkkipäiväherkku, mutta ei meillä vanukkaita arkena syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mistä keskustellaan, niin joku tulee kertomaan, että MINÄ TAAS OLEN HUOMANNUT, ETTÄ ASIA ON JUURI PÄINVASTOIN!!
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.
Mä tiedän yhden sairaalloisen lihavan äidin, joka lapsen saatuaan vannotti, että opettaa hänelle terveelliset elämäntavatja liikunnan ilon. Silti tälläkin lapsella oli jo alle vuoden ikäisenä vauvana suklaapatukat suussa ja kun ihmiset kritisoivat asiaa, äiti loukkaantui verisesti ja kirjoitti puolustuspuheenvuoroja someen. Lähes kaikissa kuvissa, joita äiti someen lapsestaan laittaa on jokin yhteys ruokailuun: yhdessä syödään pullaa, kakkua, jätskiä, juuri puhumaan oppinut lapsi halusi huoltoasemalle ostamaan karkkia jne. Aika haastavaa kasvaa normaalipainoikseksi moisessa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.Mä tiedän yhden sairaalloisen lihavan äidin, joka lapsen saatuaan vannotti, että opettaa hänelle terveelliset elämäntavatja liikunnan ilon. Silti tälläkin lapsella oli jo alle vuoden ikäisenä vauvana suklaapatukat suussa ja kun ihmiset kritisoivat asiaa, äiti loukkaantui verisesti ja kirjoitti puolustuspuheenvuoroja someen. Lähes kaikissa kuvissa, joita äiti someen lapsestaan laittaa on jokin yhteys ruokailuun: yhdessä syödään pullaa, kakkua, jätskiä, juuri puhumaan oppinut lapsi halusi huoltoasemalle ostamaan karkkia jne. Aika haastavaa kasvaa normaalipainoikseksi moisessa ympäristössä.
Äiti hemmottelee lastaan samoilla keinoilla, joilla hemmottelee itseään. Ja tulokset ovat näkyvillä, jos on sairaalloisen ylipainoinen. Minusta lapsen lihottamisessa on kyseessä lähestulkoon kaltoinkohtelu, johon neuvolassa pitäisi puuttua napakasti. Obeesien vanhempien lasten pitäisi olla jonkinlaisen erityisseurannan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ylipainoisten vanhempien lapset ovat todennäköisemmin ylipainoisia, kuin normaalipainoisten.Mä tiedän yhden sairaalloisen lihavan äidin, joka lapsen saatuaan vannotti, että opettaa hänelle terveelliset elämäntavatja liikunnan ilon. Silti tälläkin lapsella oli jo alle vuoden ikäisenä vauvana suklaapatukat suussa ja kun ihmiset kritisoivat asiaa, äiti loukkaantui verisesti ja kirjoitti puolustuspuheenvuoroja someen. Lähes kaikissa kuvissa, joita äiti someen lapsestaan laittaa on jokin yhteys ruokailuun: yhdessä syödään pullaa, kakkua, jätskiä, juuri puhumaan oppinut lapsi halusi huoltoasemalle ostamaan karkkia jne. Aika haastavaa kasvaa normaalipainoikseksi moisessa ympäristössä.
Äiti hemmottelee lastaan samoilla keinoilla, joilla hemmottelee itseään. Ja tulokset ovat näkyvillä, jos on sairaalloisen ylipainoinen. Minusta lapsen lihottamisessa on kyseessä lähestulkoon kaltoinkohtelu, johon neuvolassa pitäisi puuttua napakasti. Obeesien vanhempien lasten pitäisi olla jonkinlaisen erityisseurannan alla.
Kyllä. Mutta kun tietää lastensuojelun resurssit Suomessa muutenkin, niin epäilen että tuollasta saadaan aikaiseksi.
Luulen että äiti pelkää että lapsi jotenkin eriytyy jos elää terveellisesti, tai on vaan vaikea ruokkia. Ja eihän sitä osaa, kun oma ruoka on mitä on ja sitä on paljon.
Mutta epäilen että huono itsetunto pakottaa tekemään lapsestakin lihavan, ettei äiti jää yksin syömishäiriönsä kanssa.
Vaikea edes ymmärtää millaiset vanhemmat haluavat lapselleen pahaa, lihottaa lapsensa. Toivottavasti onnistut vielä painonpudotuksessa, tsemppiä!