Tyttären uusi poikaystävä on täysi luuseri
19-vuotias tyttöni on alkanut seurustelemaan pojan kanssa, jonka tausta ei miellytä minua ollenkaan.
- Perhe ns. wt, vanhemmat olleet työttöminä kuulemma pari vuotta
- Harrastaa skeittausta ja pukeutuu sen mukaisesti. Ei urheile (tyttöni on kova lenkkeilemään).
- Opiskellut vain ammattitutkinnon ja tällä hetkellä varastohommissa... meinaa kuulemma vielä jotain opiskella mutta luulempa että jää vain puheen asteelle! Tytär käynyt lukion ja opiskelee yliopistossa.
En vaan kestä tätä poikaa, vaikka yrittääkin minua kovasti mielistellä. Tytär seurusteli ennen pojan kanssa, joka oli anopin unelma, joten ehkä olen vaan ollut liian syvällä pilvilinnoissani. Toivon eroa, ja olen sen tytöllenikin ilmoittanut.
Kommentit (113)
Ehkä poika katselee vielä mitä tekee. Skeittaus on tosi urheilua. itse en skeittaile, mutta sen voin sanoa, että se on ihna taitolaji.
Olisiko nyt tavoitteet hieman liian korkealla? voihan sitä myöhemmin vaikka yliopistotutkinnon suorittaa. täällä opiskellaan kolmen lapsen kanssa, samoin mieheni joka pänttää lakikirjoja. En koe olevani luuseri vaikka en heti yliopistoon mennytkään. Jospa pojan vanhempien työpaikat ovat menneet vaikkapa Kiinaan?
Tarkoitatko vanhempana lapsesi parasta, vai kaipaisitko hänelle vain sitä menestystä mitä et itse saanut? Vai että lapsen pitäisi olla teidän vanhempien kunnian ja arvojen pönkittäjä omien elämänarvojensakin kustannuksella?
Olisiko tytär parisuhteineen jotenkin hienompaa statusta teille vanhemmille? Ettei hänestä vain tulisi perheen musta lammas kun "nai luokkansa alapuolelta"?
Minun on pakko sanoa, että ap:n tavoin ajattelevat vanhemmat ovat auttamatta vanhanaikaisia. Samankaltaista häpeäntunnetta kuin niinä aikoina, kun oman luokkansa alapuolelta naiminen oli iso häpeä perheelle - eikö siitä olisi jo 2000-luvulla päästy eroon länsimaisessa hyvinvointivaltiossa?
Siinä asiassa olen feministi henkeen ja vereen, että minun ei naisena tarvitse ratsastaa kenenkään statuksella. Minä olen tasan yhtä arvokas koulutuksineni, harratuksineni ja arvoineni, vaikka mieheni ei olisi yliopistoa käynyt, atleettiurheilua harrastava ydinfyysikko. Kumppanini "alhaisempi koulutus" ei pysty tekemään minulle häpeää, eikä taatusti perheellenikään.
Toivottavasti ap ajattelet tyttärestäsi tällä tavoin. Olisi kauheaa, jos hänen arvonsa olisi riippuvainen siitä, minkälainen hänen miehensä on tai tulee olemaan.
Toivon että tämä näkökulma avaisi vähän silmiä: monet sydämen arvoihin vetoavat täällä puhuvat enemmän kuin asiaa, mutta epäilen ettet siitä välitä.
On ymmärrettävää, että haluat tyttärellesi parasta, mutta kaikkiin elämänvalintoihin et kuitenkaan voi vaikuttaa. Arvot siirtyvät pitkälti kasvatuksen mukana, etkä selvästikään ole onnistunut hoitamaan kasvatustyötäsi kunniakkaasti, kun tyttäresi sattui valitsemaan rinnalleen varastotyöläisen akateemisen ja älykkään miehen sijaan.
Surullista, miten moni jotenkin luulee luuserielämäntyylin ja hyväsydämisyyden kulkevan käsi kädessä tai vastaavasti olettavan, etteivätkö kouluttautuneet ja järjellä ajattelevat ihmiset voisi olla myös rakastavia ja empaattisia. Itse ainakin seurustelen niin kunnianhimoisen ja pitkälle kouluttautuvan kuin mitä lempeimmän ja sydämellisen ihmisen kanssa.
Älä herranjestas puutu. Itse seurustelin ammattikoululaisen kanssa, olin itse lukiossa. Äiti ei suostunut edes tapaamaan koko poikaa tuon vuoksi enkä saanut itse käydä heillä eli suhdetta joutui salailemaan... ja loppu tuli tietenkin äitini vuoksi. Nykyään ko. mies on valmistumassa korkeakoulusta ja kuuluu edelleen ystäviini, erittäin mukava tyyppi. Äidille olen edelleen katkera...
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 00:35"]
millainen tämä tyttäresi entinen poikaystävä sitten oli, kun hän taisi mieleesi olla?
[/quote]
Entinen poikaystävä oli käytöstavat omaava ja fiksu. Asiallinen, mutta osasi vitsaillakin. Ulkonäöltään uhreilullinen, ns. raamikas ja miehekäs, sellainen, että pystyy olemaan turvana. Pukeutumistyyli siisti ja nuorekas. Urheilullinen ja panosti aikansa opiskeluun. Eron syy on minulle vieläkin hämärä.
[/quote]
Ehkä tyttö tuli mustasukkaiseksi ja päätti heivata entisen pois kun näki kuinka sinä pidät pojasta. Ajatteli että jotuuu aina pelkäämään että poikakaveri pettää sinun kanssasi...
Tilanne on aivan kuin mieheni kanssa, kun olin tuon ikäinen :D Lisäksi miehellä oli 3000 euron ulosottovelat, mutta edelleen ollaan yhdessä :) Pintapuolin tuollainen mies voi vaikuttaa huonolta miesvaihtoehdolta, mutta asia on tyttäresi ja hän tietää paremmin mitä tekee.
Heh, tulee mieleen oma elämäni liki 30 vuoden takaa... Seurustelin pojan kanssa, jonka vanhempia huoletti kovasti, kun minä olin vain kaupassa töissä. Pojan piti pyrkiä Kauppakorkeaan ja menestyä. No, pyrkihän hän, muttei päässyt, on edelleen äidin suhteilla järjestämässä työpaikassa pelkillä yo-papereilla. Minä sen sijaan luin iltalukiossa 9,6 paperit, pääsin heti yliopistoon, heti tokana opiskeluvuonna hyväpalkkaisiin hommiin ja kun tää poikaystävä jätti, minä löysin Nokian insinöörin, joka todellakin sai ne optiomiljoonat.
Nyt ostin perheen vaatimattoman sähköttömän kesämörskän (sekin peritty, kun itse ei ole tienattu), luksushuvilan. 120 neliötä, 100 metriä rantaviivaa ja kahden hehtaarin tontti.
Oli siinä ex-apella ilmeessä pitelemistä...
Haluaisin sanoa, että provo, mutta valitettavasti tiedän olevan samanlaisia äitejä, jotka tuollaisella käytöksellä ajoivat lapsensa todella ahdistavaan tilanteeseen - käytännössä tuhosivat nuoruuden.
Kuule perhetaustoilla ei ole niin paljoa väliä vaan itse henkilöllä ja persoonalla. Itselläni myös ns. huonommat lähtökohdat perheen kannalta, mutta olen ihan hyvin menestynyt elämässäni. Miehenikin on suorittanut "vain" ammattitutkinnon vaikka hänellä olisi kykyjä ties mihin ja omaa korkean ÄÖ:n. Hän ei ole nähnyt tarpeelliseksi opiskella lisää, koska menestyy hyvin työssään, jossa saa käyttää päätään ja saa todella hyvää palkkaa.. eli tienaa minuakin huimasti enemmän vaikka itse olen korkeasti koulutettu ja hyvä palkkainen. Pääasia on siis persoona ja henkilö eikä perhetausta tai koulutus.
Kannattaisi miettiä, että millainen äiti ja persoona sinä olet ja millaisen kuvan annat itsestäsi. Myös mieti, että haluatko pitää välit tyttäreesi ja haluatko, että hän on onnellinen.
P.s. Skeittailu on urheilua.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 07:50"]
Miehenikin on suorittanut "vain" ammattitutkinnon vaikka hänellä olisi kykyjä ties mihin ja omaa korkean ÄÖ:n.[/quote]
Mikä on ÄÖ?
Ap on kuin mun mutsi. Kulissi-ihminen henkeen ja vereen. Aikoinani rakastuin pummiretkuun, joka tulee pilaamaan mun elämän ja tippaakaan ei auteta meitä jos muutetaan yhteen.
Nyt vuosikymmenten jälkeen retkumieheni on menestynyt ja meillä rahaa enemmän kuin äitini voisi haaveillakaan. Ostan isälle aina hienot lahjat, äidille en mitään. Isä sentään tuki silloin kun tarvittiin aikoinasn vuokrarahaan laina.
Lapsetki sanoo isoäitiään mrs Búkeeksi.. Ja päin naamaa :D
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 08:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 07:50"]
Miehenikin on suorittanut "vain" ammattitutkinnon vaikka hänellä olisi kykyjä ties mihin ja omaa korkean ÄÖ:n.[/quote]
Mikä on ÄÖ?
[/quote]
Heh, tiesin, että joku takertuisi kirjoitusvirheisiin...no huvinsa kullakin ja jos luet kirjoitukseni uudelleen, niin huomaat niitä lisää. Yleensä kuitenkin suurin osa pystyy päättelemään, mitä tuolla tarkoitin, joten se siitä :).
Tosiaan minä teen paljon useammin näitä kirjoitusvirheitä kuin mieheni, joka ei ole korkeakoulututkintoa suorittanut( ja vaikka ns. hyvästä korkeastikoulutetusta perheestä onkin). Minulla tosiaan on lukivaikeus, mutta miehellä ei.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:55"]
Ex poikaystävä lääkiksessä? Kai tiedät ettei se lääkäriys ole tae hyvästä miehestä, päinvastoin.
T lääkäri
[/quote]
Juu, sillä on ainakin hyvä mahdolllisuus olla addikti, sillä lääkärit pääsevät käsiksi varsinaiseen mömmöarsenaaliin... Lääkärit myös menettävät oikeutensa toimia lääkäreinä juuri päihteiden takia. Käyrät ovat nousussa! http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/ajankohtaista/uutisarkisto/monet_terveydenhuollon_ammattihenkilot_menettaneet_oikeutensa/
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 00:42"]
On tää provo mutta kertoo kuitenkin aloittajan arvomaailmasta kaiken. Toivottavasti sulla ei tule koskaan olemaan lapsia, puolisoa, ystäviä eikä edes sitä arvostettavaa työtäkään jota amk koulutuksella saa.
Vaikka varastohommat ei ehkä ole kaikken glamourisin duuni, niin onpa ainakin duuni. Ja paljon, todella PALJON yliopistotaustan omaavia henkilöitä työskentelee vastaavissa vähemmän hehkutetuissa töissä, sattuu olemaan edes sitä.
Jos tätä lukee joku joka sympatsioi tälläista paskaa ihmistä ja hänen arvomaailmaansa, opetelkaa näkemään todellisuus ympärillänne. Teitä ei voi edes sääliä. Noilla arvoilla ei voi kehua, kusipäitä kaikki.
[/quote]
Asia selvä. Dissaat koulutusta.