Dieetillä 3 vko ja nyt viimeisellä viikolla paino NOUSSUT
1,5kg, onko normaalia?
Eli ekalla 2 vkolla lähti kilo viikossa ja nyt vikalla viikolla tuli 1,5kg lisää. Eli kolmen viikon laihdutuksen jälkeen paino vain puoli kiloa vähemmän kuin alottaessa.
Jätänkö koko homman nyt sikseen, motivaatio 0.
Olen siis syönyt normaalisti, mutta vähemmän ja kevyemmin kuin ennen, herkut pois ja liikuntaa lisännyt huomattavasti (työmatkapyöräilyt, body-jumppaa 3-4 krt/vko.)
Kommentit (11)
Ei laihdutuksessa voi noin lyhytjänteinen olla! Tosiaan, paino voi heitellä pari kiloakin ihan nestetasapainon heittelyn mukana. Naisilla varsinkin kuukautiskierto heittelee nestemäärää, esim. itse painan juuri ennen menkkoja pari kg enemmän kuin vaikka 4 päivää menkkojen alun jälkeen, PMS-turvotusta.. Myös ovulaatio kerää hieman nestettä. Samoin esim. tavallista runsaampi suolan tai hiilarien syönti, tavallista kovempi liikunta jne.
Nesteen kertyminen ei ole kuitenkaan lihomista eikä siitä tarvitse huolestua. Jatkat kuten ennenkin, kyllä se nestepöhö siitä laskee.
Kiitoksia tsempistä! Olin vaan alussa niin innoissani, kun paino tuntui tippuvan kivasti ja sitten tämä takaisku. Tyynyn kuvakin oli aamulla piirtynyt poskeen ja oli vielä parinkin tunnin päästä siinä, että kai sitä nestettä jostain syystä sitten otti ja kertyi...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:16"]
Reilu liikunnan lisäys nostaa painoa.
[/quote]
Höpö höpö. Lihaksen ja läskin ero on huimat 300g. Vastaus ap kysymykseen on: hormonit.
[/quote]
Liikunta lisää nesteturvotusta. Lihakset ovat vähän hämmentyneitä yhtäkkisestä rasituksesta. Jos tämän suuntainen turvotus jatkuu kannattaa etsiä liikuntamuoto, joka ei kerrytä nesteitä.
No miks ne lihakset ei kahdella ekalla viikolla hämmentyneet vaan vasta nyt? :) Hämeessä kyllä asun...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:29"]
[/quote]
Höpö höpö. Lihaksen ja läskin ero on huimat 300g. Vastaus ap kysymykseen on: hormonit.
[/quote]
Nyt oli puhe vähän eri asiasta, siitä että äkillinen liikunnan lisäys aiheuttaa lihaksiin mikrotason vaurioita ja tämä kerää nestettä kudoksiin reippaasti.
Kiitos. Reilu liikunnan lisäys nostaa painoa = äkillinen liikunnan lisäys aiheuttaa lihaksiin mikrotason vaurioita ja tämä kerää nestettä kudoksiin reippaasti.
Olen käynyt peruskouluni 80-luvulla...valtavasti on kirjoitetun tekstin merkitys muuttunut.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:29"]
[/quote]
[/quote]
Nyt oli puhe vähän eri asiasta, siitä että äkillinen liikunnan lisäys aiheuttaa lihaksiin mikrotason vaurioita ja tämä kerää nestettä kudoksiin reippaasti.
[/quote]
Olisit heti sanonut. Yksi lause jättää vähän turhan paljon tulkinnan varaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:45"]
Kiitos. Reilu liikunnan lisäys nostaa painoa = äkillinen liikunnan lisäys aiheuttaa lihaksiin mikrotason vaurioita ja tämä kerää nestettä kudoksiin reippaasti.
Olen käynyt peruskouluni 80-luvulla...valtavasti on kirjoitetun tekstin merkitys muuttunut.
[/quote]
Voikohan tätä tapahtua myös esimerkiksi viikon liikuntatauon jälkeen? Olen laihduttanut ja lenkkeillyt noin kuukauden. Lenkkeilystä jouduin pitämään äskettäin viikon tauon flunssan takia ja aloitin taas muutama päivä sitten. Nyt paino junnaa, vaikka olen ollut tarkka syömisten kanssa...
Luin jostain, että myös hiilarit sitovat nestettä. Eli jos ruokavalio on ollut hiilaripitoisempi kuin aikaisemmin, nesteturvotus saattaa johtua myös siitä.
Vaikka rasvaa palaisi tasaisesti 0,5kg viikossa, niin paino voi silti heitellä parikin kiloa muutaman päivän sisällä, johtuen nestetasapainosta, suolen sisällöstä yms. asioista.
Aika usein käy niin että paino ei tunnu laskevan, mutta yhtäkkiä lähtee pari kiloa ja sitten taas junnataan paikallaan jne.
Sitten kannattaa miettiä mikä on pielessä, jos paino alkaa nousta viikosta toiseen. Kuukausi on lyhyt aika laihduttaessa.