50 000 allekirjoittajan raja rikki – sukupuolineutraalia henkilötunnusta vastustava kansalaisaloite eduskunnan käsiteltäväksi
No niin. Kansalaisilla sentään vielä järki päässä.
Kommentit (164)
Oli syy sitten turvallisuus tai transien mielipiteet tämä hankinta on aivan liian kallis tähän tilanteeseen.
Kiva että omaa hetua pitää varjella mutta silti sitä pyydetään labran näytteenotossa pelkillä sermeillä eristetyssä tilassa luettelemaan. Olen monesti kuullut sermin takaa toisen asiakkaan hetun.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tiedä, onko sekään sitten kovin turvallista, että kaikki joutuvat jatkuvasti kantamaan sitä hetuaan jossain taskussa ja paperinnurkissa, kun eivät muista sitä ulkoa. onhan pin-koodikin turvallisempi, kun sen painaa mieleensä eikä se ole kirjoitettuna rypistyneelle paperille kissankokoisilla kirjaimilla.
Harvemmin sitä hetua mihinkään tarvii. Tarvitset kelakorttia, tarvitset henkilöllisyystodistusta jne
Vierailija kirjoitti:
Oli syy sitten turvallisuus tai transien mielipiteet tämä hankinta on aivan liian kallis tähän tilanteeseen.
Ei tämä ole mikään tämän viikon muutos. Asia on vasta laitettu suunnitteille. Vuosien päästä voidaan vasta alkaa harkitsemaan konkreettisia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastustan tämänkaltaista sukupuolineutraaliutta ihan periaatteesta.
Sinä et sitten ole kovinkaan älykäs.
Ei voi olla älykäs jos pitää perinteisiä arvoja tärkeämpinä kuin kaikenmaailman vouhotuksia? Sulla ei taida olla ikää vielä edes 14v?
Perinteinen arvo suoraan 70-luvulta?
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä olen sitten tyhmä, kun minun mielestäni täysin neutraalin sotun (sukupuoli, ikä, yms.) kanssa olisi helpompi esiintyä toisena. Luihu-Lassen vm. -65 on nykyisellään aika mahdoton esiintyä Laurana vm. -96 missään, vaikka olisi löytänyt tämän lompakon bussin lattialta.
Ainoa tapa millä erotat kuuskymppisen miehen kaksvitosesta naisesta on hetun toiseksi viimeisestä merkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla älykäs jos pitää perinteisiä arvoja tärkeämpinä kuin kaikenmaailman vouhotuksia? Sulla ei taida olla ikää vielä edes 14v?
Perinteinen arvo suoraan 70-luvulta?
1670-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla älykäs jos pitää perinteisiä arvoja tärkeämpinä kuin kaikenmaailman vouhotuksia?
Ei voi olla älykäs jos kuvittelee hetun liittyvän "perinteisiin arvoihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö oikeasti millainen tietoturva on sotu, missä on vaan 3 merkkiä arvattava? Hetu on avain aika moneen paikkaan, ja on aivan liian leväperäisesti levitelty aiemmin, joten on kaikkien etu, että se muutetaan.
Juuri näin. Nyt kun hetusta näkee suoraan sen iän ja sukupuolen, voi mistä vain selville saadulla hetulla tehdä rikoksia kun valitsee uudeksi käyttäjäksi ihmisen joka on suunnilleen tuon ikäinen ja oikeaa sukupuolta.
Jos niitä ei hetusta näkyisi, ei hetua voisi väärinkäyttää läheskään niin helposti vaan aina pitäisi tietää myös jo erikseen että minkä ikäiselle ja sukupuolta olevalle ihmiselle juuri tuo hetu kuuluu.
Täytyyhän sinun myös tietää hetun omistajan nimikin. Vai meinaatko soittaa jonnekin firmaan, "päivää, olen 123456-123B, tilaisin kilon timantteja, kiitos".
En minä nyt oikein ymmärrä tätä argumenttia muutenkaan. Sinulla on nimi, hetu, osoite, pankkikortin numero, ja niin edelleen. Jos joku saa näistä selville tarpeeksi monta tietoa, identiteettivarkaus on aina mahdollinen. Pelkästään yhdellä tiedolla ei kukaan tee mitään.
Ei läheskään kaikissa tilanteissa tarkisteta sitä että henkilön nimi ja hetu kuuluvat edes samalle ihmiselle. Jos siis ilmoitat jonkun nimen ja omaan olemukseesi sopivan hetun niin sillä tekee monia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua miksi ihmisillä on tähän niin vahva kanta. Jos tuleville sukupolville annetaan hetu, jossa ei näy sukupuoli, niin mitä väliä? En kyllä näe järkeä siinä, että kaikille jaettaisi uusi hetu. Olen tyytyväinen nykyiseen, enkä millään jaksaisi opetella uutta. Varmasti olisi ikävä monille vanhuksillekin nimenomaa siksi, että sen vanhan todennäköisesti muistaa ulkoa.
Yksinkertaiselle kaikki ihmeellistä ja kummallista.
Tämä täysin turha muutos aiheuttaa minimissään miljardin kustannukset.
Toisaalta, voisihan sen miljardin antaa vaikka Italiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tajua miksi ihmisillä on tähän niin vahva kanta. Jos tuleville sukupolville annetaan hetu, jossa ei näy sukupuoli, niin mitä väliä? En kyllä näe järkeä siinä, että kaikille jaettaisi uusi hetu. Olen tyytyväinen nykyiseen, enkä millään jaksaisi opetella uutta. Varmasti olisi ikävä monille vanhuksillekin nimenomaa siksi, että sen vanhan todennäköisesti muistaa ulkoa.
Muutosta ei tehtäisi jos se olisi turha. Luulisi tyhmemmänkin sen tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene läpi vaikka olis 100000 nimeä, mutta saavathan taas edustajat höpöttää istunnossa, kun ei ole parempaa tekemistä.
En tiedä kuka siellä höpöttelisi kun tätä kannattaa ainakin seuraavat puolueet:
- Keskusta (hankkeen käynnistäjä ja nykyinen hallituspuolue)
- Kokoomus (hankkeen käynnistäjä)
- Perussuomalaiset (hankkeen käynnistäjä)
- SDP (nykyinen hallituspuolue)
- Vasemmistoliitto (nykyinen hallituspuolue)
- Vihreät (nykyinen hallituspuolue)
- RKP (nykyinen hallituspuolue)
En usko että krisseleillä tai liikenytilläkään on kauheasti mitään tätä vastaan, eli mitäköhän tämänkin aloitteen tehnyt ameeba kuvitteli tällä saavuttavansa?
Persut ovat toki olleeet köynnistämässä hanketta mutta voihan ne silti öyhöttää että tämä on Marinin hallituksen transihmisten aloitteesta keksimä lski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä uudistushan ei tule toteutumaan nopeasti vaan pitkän siirtymäajan jälkeen. Oikeastaan kaikkia systeemejä päivitetään joka tapauksessa vähän väliä kun tulee muutenkin uusia tarpeita joten tämäkin vain otetaan huomioon jonkun päivityksen yhteydessä.
Vai kuvittelevatko ihmiset että käytämme ihan muuttumattomia tietojärjestelmiä vuosikymmenestä toiseen? Tuo kulu on siis ihan laskennallinen ja perustuu oletukseen että kaikki mahdolliset järjestelmät päivitetään vain juuri tätä varten ja muuten ei tehtäisi koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole sitten parempi että uusitaan järjestelmiä sen miljardin edestä? Saadaan koodareille töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tämä muutos on kyllä täysin turha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tämä muutos on kyllä täysin turha
Ei tietenkään ole. Siinähän se tarve on ihan selkokielisesti esitetty kaikissa hankepöytäkirjoissa.
Paljonko on transihmisiä Suomessa? 0,1%? Ja heidän takiaan näin massiivinen ja kallis muutos? Pitääkö samalla muuttaa kaikki kirjoitus brailleksi myös sokeiden takia tai maailmaan visuaaliset hälyytykset kuuroille. Kaikkialle. Koska vähemmistöillä on oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on transihmisiä Suomessa? 0,1%? Ja heidän takiaan näin massiivinen ja kallis muutos? Pitääkö samalla muuttaa kaikki kirjoitus brailleksi myös sokeiden takia tai maailmaan visuaaliset hälyytykset kuuroille. Kaikkialle. Koska vähemmistöillä on oikeuksia.
Ei. Kaikki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jälkeen onkin sitten turha väittää että vastustuksen kohde ei ole nimenomaan se uuden tunnuksen sukupuolineutraalius vaan vain kustannukset tai muu turhuus.
Ihmisten suurin huoli on siis se että he eivät enää sotusta saa selville toisen sukupuolta.
Kuinka moni nykyäänkään näkee siitä sukupuolen? Minä en ainakaan tiedä, missä se näkyy.
Kun on lukenut tämänkin palstan aikaisempia keskusteluja niin joidenkin maailma suunnilleen romahtaa kun sotu ei enää yksilöisi henkilön sukupuolta.
Mutta sen näkee siis numeroiden viimeisestä numerosta. Jos se on pariton niin kyse on miehestä ja jos parillinen niin nainen.
Väärin. Sosiaaliturvatunnuksen toiseksi viimeinen merkki kertoo sukupuolen. (Viimeinen merkki voi olla joko numero tai kirjain.)
Täytyyhän sinun myös tietää hetun omistajan nimikin. Vai meinaatko soittaa jonnekin firmaan, "päivää, olen 123456-123B, tilaisin kilon timantteja, kiitos".
En minä nyt oikein ymmärrä tätä argumenttia muutenkaan. Sinulla on nimi, hetu, osoite, pankkikortin numero, ja niin edelleen. Jos joku saa näistä selville tarpeeksi monta tietoa, identiteettivarkaus on aina mahdollinen. Pelkästään yhdellä tiedolla ei kukaan tee mitään.