Tesla paljasti ihmeakkunsa – Sähköautojen hintoihin tulossa roima pudotus
Uuden akkuteknologian jujuna on yksinkertaistaa kennoston rakennetta niin, että muun muassa koboltin käytölle ei ole enää tarvetta. Koboltti on kallis mineraali, mutta sen tuotantoketjussa on myös paljon epäinhimillisiä seikkoja.
Teslan ja Muskin toiveena on, että uuden teknologian myötä akkujen tuotanto yksinkertaistuu ja halpenee niin paljon, että markkinoille voidaan tuoda 25 000 dollaria maksavia sähköautoja. Toteutuessaan sähköautojen valmistuskustannukset olisivat samalla tasolla kuin polttomoottoriautojenkin. Musk lupaa, että 25 000 dollarn sähköauto on totta kolmessa vuodessa.
Niin se tekniikka etenee ja vanhojen sähköautojen hinnat myös. Ei mitään järkeä ostaa nopeasti vanhenevaa tekniikkaa jota ei tahdo saada sitten myytyä kun pitäisi vaihtaa.
Kommentit (560)
No ennen sitä ei kannata siis ainakaan ostaa sähköautoa.
Nykyisten sähköautojen arvo tippuu käytännössä nollaan kun nuo uudet tulevat markkinoille. :D
Kuka nyt ostaisi loppuun ajetut surkean teknologian akut sisältävän sähköauton jos uuden paremman saa jo suht. edullisesti?
Teslan akut ovat muutenkin hemmetin iso kokoelma "sormiparistoja". Aivan lapsen kengissä koko akkuteknologia vielä.
Paljonko Teslan kurssi tippui viime viikolla?
Tähän saakka mullistavia akkukeksintöjä ovat esitelleet vain rahoitusta etsivät aloittelevat yritykset.
Markkinoilla on jo alle 25000 taalaa maksavia sähköautoja, kuten esim. Seat Mii Electric.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilu loppuukin 3 vuoden kuluttua jääden vaativien hippien marginaali-ilmiöksi, kaasun ottaessa markkinat.
Kaasuautojen osuus uusautomyynnistä on itse asiassa kääntynyt ainakin Suomessa jo hienoiseen laskuun kun sähköautot ja lataushybridit valtaa markkinoita.
Köyhät ja kateelliset parjaavat sähköautoja! Hauskaa. 😂🥳😂 Eikö oma 20 vuotta vanha Corolla riitä?
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilu loppuukin 3 vuoden kuluttua jääden vaativien hippien marginaali-ilmiöksi, kaasun ottaessa markkinat.
Ei kukaan järkevä halua kaasuautoa. Kolaritilanteessa on räjähdysvaara.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten sähköautojen arvo tippuu käytännössä nollaan kun nuo uudet tulevat markkinoille. :D
Kuka nyt ostaisi loppuun ajetut surkean teknologian akut sisältävän sähköauton jos uuden paremman saa jo suht. edullisesti?
Ja kenelle tämä tulee yllätyksenä???
Mitähän muita metalleja niiden takia tarvitsee louhia?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten sähköautojen arvo tippuu käytännössä nollaan kun nuo uudet tulevat markkinoille. :D
Ei sen enempää kuin vaikkapa kaasariautojen hinnat olisivat tippuneet nollaan suorasuihkutuksen tullessa markkinoille, tai pumppusuutinautojen hinnat olisivat tippuneet nollaan common railin tullessa markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoilu loppuukin 3 vuoden kuluttua jääden vaativien hippien marginaali-ilmiöksi, kaasun ottaessa markkinat.
Ei kukaan järkevä halua kaasuautoa. Kolaritilanteessa on räjähdysvaara.
Aika vähän bensa-autotkaan räjähtelee kolareissa, vaikka se bensa palaa autoissa kaasumuodossa.
VW taitaa tehdä tuon hintaluokan jo ensi vuonna ja akkuja kehittää moni muukin firma.
Vierailija kirjoitti:
No ennen sitä ei kannata siis ainakaan ostaa sähköautoa.
Sähköauto "kannattaa" ostaa juuri silloin kun sellaisen haluaa hankkia. Jos asuu jossain käymättömillä korpimailla pitkien etäisyyksien takana sellaista ei kannata välttämättä hankkia koskaan, kun jos taas asuu jossain kaupunkialueella ja auton tarve on lähinnä työmatka-ajoa ja kaupassa sekä harrastuksissa käyntiä niin sähköauto olisi kannattanut hankkia jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Teslan akut ovat muutenkin hemmetin iso kokoelma "sormiparistoja". Aivan lapsen kengissä koko akkuteknologia vielä.
Sehän Teslassa on yksi sen hyviä puolia. Ei tarvi uusia koko akustoa kerralla vaan huolloissa aletaan uusia sormiparistoja kennosto kerrallaan siinä vaiheessa kun tehot alkavat akuista heikentyä eli n. 10 vuoden ajon kohdalla. Ei nosta vuosihuoltokuluja kovin paljoa ja huoltokulut muuten sähköautoissa pienemmät kuin polttomoottoriautoissa. Todennäköisesti noiden vanhojen autojen akustotkin voidaan pikkuhiljaa huolloissa muuttaa vastaamaan uutta akkuteknoloigaa kuten Tesloja päivitetään huolloissa muiltakin osin vastaamaan uutta teknologiaa. Periaatteessa ikuinen auto jos sen haluaa sellaisena pitää. Alumiinikorikin. Voi siis noilla perusteilla sekä edullisemmilla huoltokuluilla, edullisemmalla ajoneuvoverolla ja etenkin selvästi edullisemmilla tai jopa ilmaisilla polttoainekuluilla hankkia Teslan jo nytkin. Säästöä syntyy matkan varrella jo sen verran mitä sitä odottelemalla hintojen laskua parin vuoden päästä tulisi. Meillä ainakin suvun yhteiskäyttö vm. 2016 Tesla Model S tulee pysymään suvussa, siirtyy meiltä isovanhemmilla ja kohta hankitaan siskon perheen kanssa Model X koska perhekoko ja kuljetustarpeet sitä luokkaa että tarvitaan isompi. Asutaan siis kaikki samassa kaupungissa. Itseäni kiinnostaisi omaan käyttöön Model 3 mutta ei tällä hetkellä vielä mahdollista kun tarvitaan isoa autoa niin ei varaa hankkia tuon hintaista pienempää kakkosautoksi. Mutta kunhan päästään isosta eroon tai käytettyjen hinnat laskevat niin kolmonen tai Y ilmestyy perheen kakkosautoksi.
En jaksa uskoa että autoliikkeet lähtevätkö upottamaan sähköautojen myyntihintoja kun ne myyvät hyvin nykyisilläkin vaikka valmistus kulut ja sisäänosto hinnatkin puolittuisivat. Saisivatpa autoista ainakin sitten paremman katteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun Tesloja saa kohta noin halvalla, niin dieselillä ei aja kuin persut.
Ja ne jotka autoa tarvivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslan akut ovat muutenkin hemmetin iso kokoelma "sormiparistoja". Aivan lapsen kengissä koko akkuteknologia vielä.
Sehän Teslassa on yksi sen hyviä puolia. Ei tarvi uusia koko akustoa kerralla vaan huolloissa aletaan uusia sormiparistoja kennosto kerrallaan siinä vaiheessa kun tehot alkavat akuista heikentyä eli n. 10 vuoden ajon kohdalla. Ei nosta vuosihuoltokuluja kovin paljoa ja huoltokulut muuten sähköautoissa pienemmät kuin polttomoottoriautoissa. Todennäköisesti noiden vanhojen autojen akustotkin voidaan pikkuhiljaa huolloissa muuttaa vastaamaan uutta akkuteknoloigaa kuten Tesloja päivitetään huolloissa muiltakin osin vastaamaan uutta teknologiaa. Periaatteessa ikuinen auto jos sen haluaa sellaisena pitää. Alumiinikorikin. Voi siis noilla perusteilla sekä edullisemmilla huoltokuluilla, edullisemmalla ajoneuvoverolla ja etenkin selvästi edullisemmilla tai jopa ilmaisilla polttoainekuluilla hankkia Teslan jo nytkin. Säästöä syntyy matkan varrella jo sen verran mitä sitä odottelemalla hintojen laskua parin vuoden päästä tulisi. Meillä ainakin suvun yhteiskäyttö vm. 2016 Tesla Model S tulee pysymään suvussa, siirtyy meiltä isovanhemmilla ja kohta hankitaan siskon perheen kanssa Model X koska perhekoko ja kuljetustarpeet sitä luokkaa että tarvitaan isompi. Asutaan siis kaikki samassa kaupungissa. Itseäni kiinnostaisi omaan käyttöön Model 3 mutta ei tällä hetkellä vielä mahdollista kun tarvitaan isoa autoa niin ei varaa hankkia tuon hintaista pienempää kakkosautoksi. Mutta kunhan päästään isosta eroon tai käytettyjen hinnat laskevat niin kolmonen tai Y ilmestyy perheen kakkosautoksi.
VMP
Vierailija kirjoitti:
En jaksa uskoa että autoliikkeet lähtevätkö upottamaan sähköautojen myyntihintoja kun ne myyvät hyvin nykyisilläkin vaikka valmistus kulut ja sisäänosto hinnatkin puolittuisivat. Saisivatpa autoista ainakin sitten paremman katteen.
Eivät saisi euroakaan kun se yksi liike myy 30% halvemmalla ja vei koko markkinan itselleen.
Sähköautoilu loppuukin 3 vuoden kuluttua jääden vaativien hippien marginaali-ilmiöksi, kaasun ottaessa markkinat.