Aikuisten puheviat
Ystäväni miehellä on paha r-vika ja olen miettinyt, miksei hän mene puheterapeutille. Kuulostaa tyhmältä kun aikuinen mies säräyttää ärrää samalla tavalla kuin oma alle kouluikäinen esikoiseni (joka on ärräkoulussa). Ei miesparkaa voi ottaa tosissaan! Sama juttu yhdellä kollegalla, jolla on löllö L-kirjain puheessa. Puhevika nyt vaan omassa mielessäni syö ihmisen auktoriteettia. En halua provosoida, kunhan ihmettelen! Jos sinulla on puhevika, mikset tee asialle mitään?
Kommentit (44)
Mitähän toi ap tekee, jos sen lapsi ei opi puheterapiasta huolimatta puhumaan oikein?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:31"]
"Ihan on omassa päässänne vikaa, jos häiriinnytte", totesi r-vikainen.
Ei vaan alan asiantuntija. Eikö se puheterapeutin kertoma ole mennyt perille? Se, että jollain on "puhevika", johtuu hänen puhe-elimistöstään. Se ei ole vika. Se ei ole terveydelle vaarallista. Se ei estä ymmärtämästä ihmistä. Kysymys on ihan vaan asian arvottamisesta. Puhevian "korjaaminen" vertautuu persereiän valkaisuun.
No, r-vian kuulee kaikki, persereikää näkee harvempi. Ellei työskentele prostituoituna. Itse teen asiakaspalvelutyötä suht. Uskottavalla alalla myös puhelimessa ja olen kyllä ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni, että veivät minut aikanaan puheterapeutille.
Ruotsalaisillakin ärrän sorauttaminen on yleistä.