Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten puheviat

Vierailija
23.11.2013 |

Ystäväni miehellä on paha r-vika ja olen miettinyt, miksei hän mene puheterapeutille. Kuulostaa tyhmältä kun aikuinen mies säräyttää ärrää samalla tavalla kuin oma alle kouluikäinen esikoiseni (joka on ärräkoulussa). Ei miesparkaa voi ottaa tosissaan! Sama juttu yhdellä kollegalla, jolla on löllö L-kirjain puheessa. Puhevika nyt vaan omassa mielessäni syö ihmisen auktoriteettia. En halua provosoida, kunhan ihmettelen! Jos sinulla on puhevika, mikset tee asialle mitään?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen sitä, jos jonkun suhtautuminen esim.ammatti-ihmiseen muuttuu ääntämisen erilaisuuden takia. Siinä olisi kylllä syytä miettiä omia arvojaan.

Vierailija
22/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:46"]

Ja ne puheviat ei välttämättä aina korjaannu, vaikka kuinka yrittäisi... minun pojaltani on yritetty ärrää korjata nyt jo kohta 6 vuotta, eikä se ole siitä muuttunut. Tuskin enää muuttuukaan, niin se on vakiintunut. Minua ei kyllä tuo pieni sorautus häiritse yhtään, toivottavasti ei muitakaan ihmisiä!

[/quote]

Eiköhän sen korjauksen voisi lopettaa? Minusta tuntuu, että ne puheterapeutit ovat alusta alkaen sanoneetkin, ettei tarvi "korjata"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:19"]

Olihan eräällä resitentilläkin häiritsevä ärrä-vika; miksei se voinut hoitaa ärräänsä puheterapeutilla? Onko tommoset sitten enää niin hoidettavissa aikuisiällä?

[/quote]

Yksi mun kaveri kävi lapsena pitkään puheopetuksessa tuloksetta r-vian vuoksi. Hänen ollessa aikuinen syyksi paljastui liian lyhyt kielijänne. Leikkaukseen hän ei halunnut eikä joku ärrän sorautus häntä tai meitä muitakaan haittaa.

Vierailija
24/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:46"]

Ja ne puheviat ei välttämättä aina korjaannu, vaikka kuinka yrittäisi... minun pojaltani on yritetty ärrää korjata nyt jo kohta 6 vuotta, eikä se ole siitä muuttunut. Tuskin enää muuttuukaan, niin se on vakiintunut. Minua ei kyllä tuo pieni sorautus häiritse yhtään, toivottavasti ei muitakaan ihmisiä!

[/quote]

Eiköhän sen korjauksen voisi lopettaa? Minusta tuntuu, että ne puheterapeutit ovat alusta alkaen sanoneetkin, ettei tarvi "korjata"?

[/quote]

Kyllä, olet ihan oikeassa, meille "korjata oli väärä termi". Tämä "uudelleenopetteluprosessi" on ollut niin pitkä sen takia, että viimein, vuosien kyselemisen jälkeen, yksi hammaslääkäri totesi saman minkä olen aina tiennyt - pojalla oli kireä kielijänne, mikä esti R.n ääntämisen kunnolla. Se leikattiin ja sen jälkeen aloitettiin uudelleen harjoitukset - nyt vuosi treenattu ilman tulosta, hanskat on jo heitetty tiskiin!

Vierailija
25/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on pieni r-vika, mitä ei helposti edes huomaa. Aikoinaan opettelin sitä monta vuotta, mutta tuloksetta. Itse olen oppinyt hyväksymään sen, että olen puhevammainen ja että se on enemmänkin osa persoonallisuuttani :)

Vierailija
26/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:42"]Joskus tietynlaiset puheviat voivat kuulostaa hyviltä, etenkin jos ne ikään kuin sopivat persoonaan. Muistaakseni Esko Rekolalla oli aikamoinen ärrävika. Eikä sorauttelu suinkaan häiritse.[/quote]

Joo, joillekin se sopii. Tiedän yhden kauniin naisen, jonka r-vika vain jotenkin kummasti tekee hänestä entistä sensuellimman.

Enemmän mua häiritsee se, jos ihan vaan muodin mukana aletaan harrastaa jotain "vikaa", kuten nykyään sellainen ihmeellinen lussuässä. Enää terävä pissis-s ei ole muotia vaan sellainen löysä s pienillä variaatioilla.

Vierailija
27/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 13:29"]

Itsellänikin on pieni r-vika, mitä ei helposti edes huomaa. Aikoinaan opettelin sitä monta vuotta, mutta tuloksetta. Itse olen oppinyt hyväksymään sen, että olen puhevammainen ja että se on enemmänkin osa persoonallisuuttani :)

[/quote]

Mikset oppinut R-kirjainta? Opettele sitten lisää. :)

Vierailija
28/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:31"]

"Ihan on omassa päässänne vikaa, jos häiriinnytte", totesi r-vikainen.

[/quote]

No aivan sama vaikka olisikin r-vikainen todennut, tosiasia silti.

Vierailija
29/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

Joku ei osaa erottaa kirjoitusta ja puhetta. Kokeesi on hylätty!

Vierailija
30/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 13:34"]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän se tullut viestistäkin ilmi. Koska olen oppinut hyväksymään sen :) Kaikkea kun ei voi aina osata tai oppiminen on hankalaa.

Vierailija
31/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vian voi kääntää myös edukseen. Ranskanpuhuminen pukee minua.

Vierailija
32/44 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oikeasti tosi mielenkiintoista kuulla, että kaikki eivät yksinkertaisesti voi oppi lausumaan esim. sitä ärrää oikein! Tai siis "oikein" :) Tiedän, että tyhmää ja pinnallista häiriintyä moisetsa, mutta näin se nyt vaan kohdallani menee.

Ap

Vierailija
33/44 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tadat olla venäläinen kun s kirjain noin sydäntä lähellä. Teillä oliko 6 ainakin eri tapaa lausua s-kirjain.

Vierailija
34/44 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrä vika on on tuhoisa ja vammauttava puhevääristymä. Myös ihan vanhempien vastuulla että saadaan korjatuksi. Kotitreenit avain asemassa . Laiskuutta jos ei viitsi treenata .se on opittavissa .lapsena aina tietty helpommin.

Vierailija
35/44 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen tutkinut tätä ärrä vika ilmiötä aika paljon ja sanon että lopettakkaa ihmiset valheellisuus . Ärrä viassa ja puhevioissa ei ole mitään suloista .eikä ole olemassa että joku on muka vain vähän ärrä vikainen. Vakava asia tosiasn on .ja ehdottomasti vanhempien vastuulla että sieltä puheterapeutilta saadut treeni harjoitukset treenataan kotona ja joka päivä vaikka 2tuntia loppuelämän ajan. Tosiasiassa tunti päivässä muutama vuosi ratkaisee tämä vakavan ongelman .lopettakaa laiskuus ja ylpeys. Aikuisilla ylpeys ei anna monen kohdalla periksi .jotta uskaltaisi lähteä puheterapeutille ja treenata joka päivä kotona. Mutta se on sen arvoista!

Vierailija
36/44 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli r-vika lapsena. Kävin puheterapiassa mutta ei auttanut. Opin sitten koulussa jostain ihmeen syystä ja toistosta kaverien avustuksella :)

Miehelläni on r-vika ja ei ole puheterapia lapsena auttanut. Nähtiin varmaan kolme kertaa ennenkuin tajusin. Oli oppinut välttelemään r-kirjainta uusien ihmisten seurassa.

Vierailija
37/44 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni änkyttää, mutta se on minusta vain persoonallinen piirre hänessä. :) Toisaalta siihen on myös niin tottunut, ettei sitä oikein enää nykyään edes itse huomaa.

Vierailija
38/44 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1200 vuotta myöhässä, mutta mistä löytää aikuisille kotiharjoituksia? Ärrään olen käyttänyt samoja mitä joskus muksuna tein, mutta ässään on vaikea löytää mitään kunnon ohjeita. En siis itse edes huomaa koko ässävikaani, joten tosi vaikea sanoa että mitä teen väärin. Ärrän kanssa taas en saa sitä tulemaan lyhyenä, se on joko joku teen ja deen välineistöä tai rrrRrr, tuplaa en kuitenkaan osaa.

Ei muuten mitään mutta tosi noloa kun olen kovalla työllä opiskellut venäjää ja espanjaa mutten kehtaa puhua, suomessa taas välttelen sanoja, joissa on ärrä ja etenkin tupla-ärrä. Espanjaa tai venäjää en kuitenkaan niin hyvin osaa että keksisin nopeasti ärrättömiä synonyymeja.

Vierailija
39/44 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhevika pistää korvaan vain silloin kun ihmisen kanssa ei ole ollut paljon tekemisissä. Tutun ihmisen kanssa sitä ei yleensä edes huomaa koska se ikäänkuin kuuluun hänen persoonaansa.

Yhden tuttavan jo teini-ikäiset lapset eivät olleet edes tajunneet että heidän isällään on r-vika. Ihmettelin kun he nauroivat jossain komediassa vitsille jonka pointti oli se miten joku ei osannut sanoa r-kirjainta. Kun sanoin heille että miksi te nauratte tuolle kun omalla isällännekin on sama vika niin katsoivat minuun kuin hulluun ja sanoivat että "eihän ole!".

Ilmeisesti olivat niin täysin tottuneet isänsä puhetapaan että eivät edes tajunneet siinä mitään erikoista.

Vierailija
40/44 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä ässävikainen: puheterapeutit yksityisellä puolella neuvovat mielellään, miten harjoituksia voi tehdä kotona. Varaa heiltä siis aika. Julkisella puolella ei ole resursseja ohjata aikuisia. Kotiharkkaohjeita ei löydy netistä varmaan siksi, että s-vikaisen osaaminen ja juuri sinun s-äänteesi arvioidaan aina yksilöllisesti. Muuten sitä on vaikea lähteä muuttamaan, s-äänteitä kun on tuhottomasti eri tyylisiä. :)

Aiemmille r-äänteen kanssa tuskaileville: r on yksi vaikeimpia äänteitä maailmassa, minkä vuoksi se kuormittaa meidän julkista puolta, kun lapsilla on vaikeuksia oppia se. Jotkut eivät sitä ikinä opi, eikä se haittaa ketään paitsi hysteerisiä vanhempia ja joskus lasta itseään. Persereiänvalkaisuvertaus oli osuva. Toki olisi hienoa, että suurin osa maassamme osaa r:n oikein. Joillain se vaikeuttaa puheen ymmärrettävyyttä niin paljon, että olisi hyvä opetella pois pahasta sorina-r:stä. Tätä odotetaan kuitenkin vasta 6-7-vuotiailta. Joskus vuosien terapia ei tehoa (eikä sitä tulisi tällä hetkellä kellekään antaa julkisella puolella noin kauaa, max 15 käyntiä julkisella), jos kotona ei tehdä samaan aikaan terapiajakson kanssa tuhansia toistoja. Joskus taas lapsi saa heti kerralla kiinni r:stä, ja se yleistyy puheeseen hänen oman innostuksensa myötä.

Yhden henkilön kommenttiin siitä, että hän voisi puoskarina opettaa r:ää itsekin, kun se on niin helppoa: jos ihmiset luottavat sinuun etkä kutsu itseäsi puheterapeutiksi, perusta vaikka yritys ärrää varten. Olisivatpahan pois ihan oikeiden puhe- ja kommunikaatio-ongelmien tieltä. Ärräläiset otetaan vastaan mielellään, mutta toivoisin vanhemmilta ja kaikilta aikuisilta suhteellisuudentajua siihen, miten monenlaisia ja vakavia pulmia puheen kanssa voi olla.

T. Laillistettu puheterapeutti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi