Vierailija

Ystäväni miehellä on paha r-vika ja olen miettinyt, miksei hän mene puheterapeutille. Kuulostaa tyhmältä kun aikuinen mies säräyttää ärrää samalla tavalla kuin oma alle kouluikäinen esikoiseni (joka on ärräkoulussa). Ei miesparkaa voi ottaa tosissaan! Sama juttu yhdellä kollegalla, jolla on löllö L-kirjain puheessa. Puhevika nyt vaan omassa mielessäni syö ihmisen auktoriteettia. En halua provosoida, kunhan ihmettelen! Jos sinulla on puhevika, mikset tee asialle mitään?

Sivut

Kommentit (37)

Olihan eräällä resitentilläkin häiritsevä ärrä-vika; miksei se voinut hoitaa ärräänsä puheterapeutilla? Onko tommoset sitten enää niin hoidettavissa aikuisiällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

No minä ihan peukutinkin tuota 3:n kommenttia enkä ole r-vikainen. Todellakin, aina ei noille puhevioille edes voida mitään. Aikuisilla ihmisillä varsinkin voi johtua vaikka oikomattomista hampaistakin, kun silloin heidän lapsuudessaan ei mitään oikomishoitoja järjestetty.  

Mina kuulin kerran kun eras aussi puhui ihan kuin Ice Agen Sid :D Oli tosi suloinen kuuloista, mutta tosiaan en voinut olla ajattelematta etta monen ihmisen voi olla vaikea ottaa hanta vakavasti kun lassyttaa niin pahasti 

Joskus tietynlaiset puheviat voivat kuulostaa hyviltä, etenkin jos ne ikään kuin sopivat persoonaan. Muistaakseni Esko Rekolalla oli aikamoinen ärrävika. Eikä sorauttelu suinkaan häiritse.

Minulla on r-vika. Kävin monta vuotta lapsena puheterapeutilla, mutta en oppinut. Itseopiskeluni aikuisenakaan ei ole tuottanut tulosta. Joskus saan sanottua ärrän oikein irrallisena, mutta en sanan osana. Jos ap olet keksinyt jonkun pillerin, jonka voisin nielaista ja r-vikani hoituisi, niin kerropa.

Vierailija

"Ihan on omassa päässänne vikaa, jos häiriinnytte", totesi r-vikainen.

Ei vaan alan asiantuntija. Eikö se puheterapeutin kertoma ole mennyt perille? Se, että jollain on "puhevika", johtuu hänen puhe-elimistöstään. Se ei ole vika. Se ei ole terveydelle vaarallista. Se ei estä ymmärtämästä ihmistä. Kysymys on ihan vaan asian arvottamisesta. Puhevian "korjaaminen" vertautuu persereiän valkaisuun.

Ja ne puheviat ei välttämättä aina korjaannu, vaikka kuinka yrittäisi... minun pojaltani on yritetty ärrää korjata nyt jo kohta 6 vuotta, eikä se ole siitä muuttunut. Tuskin enää muuttuukaan, niin se on vakiintunut. Minua ei kyllä tuo pieni sorautus häiritse yhtään, toivottavasti ei muitakaan ihmisiä!

Itse ihmettelen sitä, jos jonkun suhtautuminen esim.ammatti-ihmiseen muuttuu ääntämisen erilaisuuden takia. Siinä olisi kylllä syytä miettiä omia arvojaan.

Vierailija

Ja ne puheviat ei välttämättä aina korjaannu, vaikka kuinka yrittäisi... minun pojaltani on yritetty ärrää korjata nyt jo kohta 6 vuotta, eikä se ole siitä muuttunut. Tuskin enää muuttuukaan, niin se on vakiintunut. Minua ei kyllä tuo pieni sorautus häiritse yhtään, toivottavasti ei muitakaan ihmisiä!

Eiköhän sen korjauksen voisi lopettaa? Minusta tuntuu, että ne puheterapeutit ovat alusta alkaen sanoneetkin, ettei tarvi "korjata"?

Vierailija

Olihan eräällä resitentilläkin häiritsevä ärrä-vika; miksei se voinut hoitaa ärräänsä puheterapeutilla? Onko tommoset sitten enää niin hoidettavissa aikuisiällä?

Yksi mun kaveri kävi lapsena pitkään puheopetuksessa tuloksetta r-vian vuoksi. Hänen ollessa aikuinen syyksi paljastui liian lyhyt kielijänne. Leikkaukseen hän ei halunnut eikä joku ärrän sorautus häntä tai meitä muitakaan haittaa.

Vierailija
Vierailija

Eiköhän sen korjauksen voisi lopettaa? Minusta tuntuu, että ne puheterapeutit ovat alusta alkaen sanoneetkin, ettei tarvi "korjata"?

Kyllä, olet ihan oikeassa, meille "korjata oli väärä termi". Tämä "uudelleenopetteluprosessi" on ollut niin pitkä sen takia, että viimein, vuosien kyselemisen jälkeen, yksi hammaslääkäri totesi saman minkä olen aina tiennyt - pojalla oli kireä kielijänne, mikä esti R.n ääntämisen kunnolla. Se leikattiin ja sen jälkeen aloitettiin uudelleen harjoitukset - nyt vuosi treenattu ilman tulosta, hanskat on jo heitetty tiskiin!

Itsellänikin on pieni r-vika, mitä ei helposti edes huomaa. Aikoinaan opettelin sitä monta vuotta, mutta tuloksetta. Itse olen oppinyt hyväksymään sen, että olen puhevammainen ja että se on enemmänkin osa persoonallisuuttani :)

Vierailija
Joskus tietynlaiset puheviat voivat kuulostaa hyviltä, etenkin jos ne ikään kuin sopivat persoonaan. Muistaakseni Esko Rekolalla oli aikamoinen ärrävika. Eikä sorauttelu suinkaan häiritse.

Joo, joillekin se sopii. Tiedän yhden kauniin naisen, jonka r-vika vain jotenkin kummasti tekee hänestä entistä sensuellimman.

Enemmän mua häiritsee se, jos ihan vaan muodin mukana aletaan harrastaa jotain "vikaa", kuten nykyään sellainen ihmeellinen lussuässä. Enää terävä pissis-s ei ole muotia vaan sellainen löysä s pienillä variaatioilla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat