tuun vihaseks kun käyn facebookissa
kateus vaivaa. muilla kivoja kuvia kavereiden kanssa ja inside-läppää, mulla ei :(
Kommentit (27)
Ettekö te sitten itse elä hyvää elämää, vai miksi olette kateellisia? Itse tapaan ystäviä pari kertaa vikossa, ja aika usein tehdään jotakin hauskaa ja (meidän mielestämme) kuvaamisen arvoista. Tykkään myös laittaa ruokaa ja tehdä arjesta kivan näköistä. Tämä myös näkyy Facebook-aikajanallani. Jos tällainen häiritsee, niin ehkä pitäisi tehdä omalle tilanteelleen jotakin?
Olen ottanut ihan toiselaisen tavan käyttää koko Facebookia. Kirjoitan vain sellaisia asioita, joista jokainen ymmärtää missä minä tai perheeni olemme kulkeneet. Kirjoitan siitä mitä ajattelin tai mitä toivoin, missä petyin. Osallistun kavereiden iloon tai pettymykseen myötätuntoisilla kommenneilla. Laitan mielelläni valokuvia kuin otteina "valokuvapäiväkirjasta".
Kirjoitan mielelläni positiivisista asioista, koska sellaisia on kiva lukea muiltakin. Faceen eivät kuulu teinieni angstaukset tai parisuhdeongelmani. Ne ovat yksityisempiä asioita. Kyse ei ole oman julkisuuskuva siloittelusta vaan rajojen laittamisesta.
Jos joku heittää tällaista sisäpiirijuttu, josta ei kukaan saa selvää, annan koko asian olla. Ohitan vain. En ala kysellä yksityisviestillä. Jos huomaan, että joku puolituttu on lähinnä lukenut kuulumisiani vuoden verran osallistuamatta mitenkään juuri minun elämääni, poistan hänet.
Jäljelle jää siis vähitellen sellainen joukko, joiden kanssa on kivaa olla tekemisissä molempiin suuntiin. Ei siellä tarvitse roikottaa ihmisiä, joiden kanssa ei viihdy edes virtuaalisesti.
Mun mielestä on outoa ja hieman vastenmielistä, että aikuiset ihmiset kokevat tarvetta tuoda itseään ja tekemisiään esiin niin, miten facebookissa monet tekevät. Petyn ihmisiin siellä. Luonnossa mukavat ihmiset antavat itsestään huomionkipeän ja typerän kuvan itsestään päivityksillään. Lähden pois naamakirjasta etten enää tiedä 'liikaa' tutuistani.
Mä luulen, että tuolla ekstroverttiudella ja introverttiudella on tosiaan jotain tekemistä asian kanssa. Kun nyt mietin niin nämä eniten julkistavat ovat myös niitä ekstroverteimpia livenäkin. Kai sitä vaan ihmiset ovat niin erilaisia tuossakin suhteessa. Toisille fb:n "julkisuus" on luonnollista, toisille luonnotonta. Mä olen ollut fb:ssä 6-7 vuotta, ja mulle on edelleen luonnotonta kirjoitella sinne julkisesti juuri mitään.
8
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 00:20"]
Mä en kanssa ymmärrä sitä, että pitää laittaa päivitys tyyliin: "kiitos x olipa ihana nähdä!" Miksei voi vaan laittaa toiselle inboxiin viestiä samasta asiasta? No siksi, että pitää kaikille "todistella", että mulla on kavereita ja elämää. ym.
Mun kaverit tekee välillä mulle tätä, kun ollaan jossain tavattu ja musta se on noloa!
[/quote]
Joo! Oon ihan samaa mieltä, mä en vaan ymmärrä tota kiittelyä!? Se on vaan käsittämättömän noloo. Ja mikä parasta nää tyypit ei kyl mun mielestä koskaan livenä kiittele tms. Tai sit se että lässytetään kavereille eli oot rakas tai muruseni ja sydämmiä perään ja sama juttu kukaan ei puhu livenä tolleen kavereilleen. Niin noloo. :O Ihme esittämistä. Ehkä oon sit itte niin juro tapaus, mut mun mielestä toi on hiukan teennäistä touhua! :D
Ei ärsytä mikään facessa kun en ole siellä :)
poistakaa työkin tunnuksenne, ei sieltä jää kuin paha mieli!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:32"]
Joillakin vaan on tapana heittää sitä "inside"-läppää vaikka väkisin, se kuuluu asiaan heillä. Tiedän, kun olen itse ollut mukana joissakin illanistujaisissa, joita sitten osa porukasta on jälkikäteen hehkuttanut fb:ssä. Ihan mukavaa on ollut, mutta ei mitään niin kreisiä ja huikeeta kuin mitä läpänheittäjät antavat ymmärtää. Sitä vaan vähän niin kuin kuuluu poimia illasta joku ns. kohokohta ja sitten hekotella sille fb:ssä.
Vähän niin kuin radio-ohjelmista tulee aina ne mainosstripit jostain "hassusta" keskustelunpätkästä. Kun on pakko poimia jokin hassunhauska juttu mainokseen niin se poimitaan vaikka juttu olisi ihan kuiva.
Asiat harvemmin ovat sellaisia miltä fb:ssä näyttää.
[/quote]
No mutta joillakin on sosiaalinen elämä ja sitä "inside"-läppää ihan oikeasti. Lähinnä se on tarkoitus jakaa niiden asianomaisten ja ehkä muidenkin kavereiden kanssa, ei kaikki jaksa karsia jotain mielensäpahoittajia pois joukosta.
[/quote]
Joo se on ihan totta, että joillakin on sitä myös oikeasti. Tuo, että ei niin mietitä kenelle kaikille ne kommentit näkyy on kai vaan mun introvertille mielelle jotenkin outoa. Kun itse kaipaan yksityisyyttä enkä ole sen tyyppinen, että muutenkaan huutelisin asioitani ympäriinsä niin tuntuu niin oudolta, että jotkut haluavat julkistaa asioita jollekin parille sadalle ihmiselle. Kai mun on vaan tosi vaikea käsittää sitä, että nämä ihmiset eivät oikeasti miettisi sitä että ne jutut näkyy kaikille.
8