Mitä ammattikuntaa tai ammattia arvostat eniten?
Mitä ammattikuntaa tai ammattia arvostat eniten? Voisitko itse toimia kyseisessä ammatissa?
Kommentit (33)
Milläköhän tasolla esimerkiksi lukutaito, matemaattikka ja tieteet olisivat ilman toimivaa perusopetusta? Ilman niitä on lääkäreidenkään vaikea toimia.
Insinöörejä. Koko yhteiskunta nojaa tekniseen kehitykseen. Ilman insinöörejä liikuttaisiin vieläkin hevosilla ja lääkärikin olisi henkiparantajan tasolla.
Itse arvostan kaikkia ammatteja, sanon muutaman joita arvostan eniten.
voimalaitoksen käyttäjiä/voimalaitostyöntekijöitä! Suomi olisi aika karu paikka ilman sähköä ja lämpöä. Ei niistä sairaaloistakaan (hoitoala) olisi iloa jos sähköt olis poikki.Opettajien olisi huono opettaa ilman sähköä ja lämpöä, oppilaat kylmissään ja opettaminen vaikeaa kun ei voi luntata googlesta asioita. Miettikää mitä kaikkea jäisi tekemättä jos ei olisi sähköä/lämpöä.
Myös ne tyypit jotka työskentelee öljynjalostuksessa (kemiantyöntekijä?) ovat tärkeitä! jos ei olis bensaa, vaikeasti vammautuneiden potilaiden olis vaikeaa päästä sairaalaan. Roskakuskeja ja muita kuljetusalan työntekijöitä arvostan, mut ilman bensaa jäis roskat mätänemään roskakatoksiin ja tuotteet/elintarvikkeet toimittamatta kauppoihin.
Vesilaitoksella- ja jätevedenpuhdistamolla työskentelevät puhdistamon hoitajat ovat myös tärkeitä yhteiskunnalle, puhdas vesi on tärkeintä! En voisi elää ilman jokapäiväistä suihkua, tai sitä että voin käydä paskalla/kusella vessassa ja vetää jätökset alas.. huussi olisi maailman inhottavin paikka ja kaupungeissa ei edes ole sellasia. Myös se että saan puhdasta vettä hanasta.
toki nuo oli vain minun arvoasteikossa korkealla, lääkäreitä väheksymättä, mut faktat faktoina!
Kun asetan ammatit arvojärjestykseen, pohdin mitä ilman kehitys ei voi jatkua. Miten siirrämme tiedot ja taidot seuraaville sukupolville ilman koulutusta. Palaisimmeko ilman opettajia takaisin oppipoika menetelmään? Kaikki luetellut ammatit ovat tärkeitä ja niiden harjoittajat ansaitsevat kunnioituksen. Niiden kehitys ja jatkuvuus on kuitenkin turvattu peruskoulutuksella. Ilman sitä olisi vaikea (mielestäni mahdoton) pitää nykyistä elintasoa yllä.
Lähihoitajat, sairaanhoitajat, lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat.
Kuolemansyyntutkija on todella kiehtova ammatti.
Siivoojat, roskakuskit, huoltomiehet, jne Ilman heitä hukuttaisiin paskaan eikä mikään toiimisi.
Hoitoalan ihmiset ja juuri siksi, että itse en pystyisi. Toinen samasta syystä on ne yläasteikäisten opettajat, jotka jopa pystyvät opettamaan. Seuraavana samat kuin numerolla 20, noita kaikkia hommia kyllä voisin itsekin tehdä, myös käydä tarvittaessa koulutuksen noihin. Suurin osa ammateista on kuitenkin tärkeitä, mutta on sellaisiakin, joiden lopettaminen ei haittaisi ketään. Esim. suora puhelinmyynti, missä soitetaan asiakkaalle. Ihmiset osaavat ostaa itsekin nykyään.
Täytyy sanoa, että arvostan oikeasti valtavasti yksityisen vientiteollisuuden työntekijöitä, he meille työllään ja veroillaan maksavat tämän kaiken muun.
lääkäreitä opettavat opettajat on itsekin lääkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 08:29"]
Täytyy sanoa, että arvostan oikeasti valtavasti yksityisen vientiteollisuuden työntekijöitä, he meille työllään ja veroillaan maksavat tämän kaiken muun.
[/quote]
ei taida olla ihan noin yksioikoista. Lobbaukselle heille on suotu sopivat olosuhteet saada tuotteet kaupaksi, esim. sotaa käydään jotta sotateollisuus saa tuotteitan myytyä, minä en ainakaan pysty ihailla noita USA:n vientiteollisuuden vetureita.
Itse arvostan sellaista mistä on mahd vähän haittaa kuten vaikka kynsienlaittaja, opettaja, siivooja.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 08:31"]lääkäreitä opettavat opettajat on itsekin lääkäreitä.
[/quote]
Niinpä, ei se ihan niin mene, että jos on valmistunut opettajaksi, voi opettaa esim. ala-asteen tokaluokkaa tai sit lääkiksessä :D
Lääkärit, poliisit, palomiehet, ensihoitajat (ambulanssi), sairaanhoitajat jne...