Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä eroa on huono- ja hyväosaisten syömistottumuksilla?

Vierailija
22.11.2013 |

Vai onko niissä eroa Suomessa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaiset (alempi ja ylempi keskiluokka) puputtavat omien havaintojeni mukaan paljon eineksiä. Oikeasti köyhällä on varaa "vain" terveelliseen, itsetehtyyn kotiruokaan: laatikoita, keittoja, risottoja, pastaa yms. Itse kyllä pidän kotiruoasta :) Jos olisin varakkaampi, ostaisin enemmän kalaa ja mereneläviä, kalliimpia pähkinöitä, erikoisempia hedelmiä jne., mutta muuten pitäisin ruokailutottumukset nykyisenlaisina.

T: köyhä

Vierailija
22/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 19:50"]

Me ollaan pienituloisia(tulot molemmilla alle 2000/kk)

syömme täysjyväpastaa,tummaa riisiä,hedelmiä,vihanneksia(laiskuuden takia yleensä pakasteesta) salaattia tummaa leipää,myös sekaleipää,kanaa,kalaa,jauhelihaa,harvemmin eineksiä.Leivän päällä kalkkunaa/juustoa.karkkipäivä kerran viikossa.Mitäs me ollaan?

[/quote]

suomalaisia vihanneksia päivittäin talvellakin? Myös erikoissalaatteja? Valkoista kalaa kuten kuhaa tai ahventa kaupasta ostettuna? Muuten ihan köyhää menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta köyhä ihminen ja wt-ihminen eivät ole toisiinsa rinnastettavia asioita. varallisuudesta riipumatta ihminen voi olla ns. "fiksu ihminen" tai "juntti".

Lisäksi esim. nuo jonkun mainitsemat Profeel jugurtit ymv. eivät todellakaan ole mitään ns. "hyvää ravintoa" vaikka niitä sellaisina markkinoidaankin. Parasta ruokaa on luonnonmukainen, mahdollisimman vähänkäsitelty ruoka. Joten jos vaikka ajatellaan maustamatonta luomujugurttia johon laittaa mukaan itse poimittuja mustikoita =paljon parempaa mitä joku Profeel jugurtti.

Sama pätee oikeastaan kaikkeen ruokaan, ja yleensä ihmiset joilla on ns. raha tiukassa (mutta jotka eivät ole tyhmiä) käyttävät sen rahan fiksusti, eli tekevät esim. kaalilaatikkoa ruuaksi (joka edullista ja terveellistä) sen sijaan että ostaisivat sisäfilettä (kallista), tai roiskeläppä pitsoja (huonoa ravintoa).

Lisäksi nuo luomumunat naurattavat, esim. itse olen aikanaan ostanut, kun olin köyhä opiskelija, aina luomumunia. Käytännössö minulla oli kaksi vaihtoehtoa: ostaa luomumunia tai olla ostamatta, koska en olisi nauttinut ruuasta johon olisin käyttänyt tehokanalan tuottamia munia. Sitten taas muissa asioissa säästin, esim. ostin hedelmiä vain tarjouksista jne.

Suurimmalla osalla pienituloisia on kuitenkin mahdollisuus hieman tehdä valintoja, vaikka ne eivät ole niin isoja mitä hyvätuloisilla, niin kuitenkin. Ja esim. minulle on aina merkinnyt sen ruuan laatu eniten, ei siihen ole vaikuttanut se onko budjetti ollut opiskelijan vai työssäkäyvän. Ja mielummin minä esim. ostin pussin porkkanoita ja luomumunia vert. olisin ostanut tehotuotettuja munia ja viikunoita.

Vierailija
24/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla tuli radiosta ohjelma köyhyydestä. Sen mukaan ainakin osa köyhistä joka pyörtyilee nälkäänsä. Ja mitä syödään: mehuun sekoitetaan venhäjauhoja, puuroa, leipää. Todella ankealta kuulostaa. 

Vierailija
25/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rucolassa on tuhottomasti nitraattia - olkoot kuinka erotteleva tekijä tahansa, niin mielummin syön jäävuorisalaattia kuin rucolaa. 

Vierailija
26/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:59"]

Rucolassa on tuhottomasti nitraattia - olkoot kuinka erotteleva tekijä tahansa, niin mielummin syön jäävuorisalaattia kuin rucolaa. 

[/quote]

http://www.ts.fi/teemat/luonto/89005/Kasvisten+nitraatit+hyvaksi+terveydelle

Vierailija
27/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nitraatti voi muuttua kehossa nitraateiksi, ja yleinen suositus on, että niiden saantia kannattaa rajoittaa. Rucolassa on erityisesti talviaikaan ja kasvihuoneviljelyssä erityisen paljon nitraattia ja siksi sitä suositellaan käytettäväksi rajoitetusti. Kasviksisten ravintoaineista voi varmasti hyötyä valikoimalla niitä järkevästi ruokavalioonsa.  

Vierailija
28/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumuksista en tiedä, en pidä asianani kytätä toisten ruokatapoja... Se mun täytyy kyllä sanoa, että olemme ystäväni kanssa huomanneet miten paljon rahatilanne vaikuttaa myös ruokavalion terveellisyyteen. Olemme molemmat opiskelijoita, mutta minulla raha-asiat ovat HIEMAN paremmalla tolalla. Minulla on varaa tehdä ihan kunnon liha-lisuke-salaatti ruokaa. Ostan lisäksi hedelmiä ja toisinaan tuoremehua. Lisäksi mulla on aina pakastimessa leipää. Ystäväni taas syö "sitä mihin on sillä hetkellä varaa". Esimerkiksi kertoi että kerran olisi kovasti tehnyt mieli kanaa ja riisiä, mutta kun laski rahojaan ja ruokaan menevää summaa totesi että halvemmaksi tulee ostaa ranskalaisia ja nakkeja. On aika surullista jos oikeasti on näin pidemmän päälle. Ja siis nyt ei oo kyse ehkä taaskaan TOTTUMUKSISTA vaan siitä mihin kaverillani on varaa. Kyllä hänkin syö koulussa terveellisen aterian mielellään (tai ainakin vähän terveellisemmän, ei munkaan ruoka aina mikään terveyden perikuva ole)

Vierailija
29/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös välttelen rucolaa tuon nitraatin takia...vaikka se hyvää onkin.

Vierailija
30/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on sellainen näppituntuma, että vähän koulutetut ostavat paljon eineksiä, makkaroita, pakasteranskalaisia, vanukkaita yms. Paremmin koulutetut ostavat terveellisempää ruokaa. Itse olen käynyt vaan amikset mutta olen perehtynyt ravintoasioihin enkä käytä eineksiä ollenkaan enkä lasten purkkiruokia. Teen kaikki ruuat alusta asti ja käytän esim. täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia runsaasti. Ja niitä luomumunia;-).

Vierailija
31/42 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistun pienituloiseksi duunariksi, nyt olen vielä pienituloisempi opiskelija. Olen kasvissyöjä, en juo alkoholia, polta tupakkaa tai syö makeita leivoksia jne. Suuren osan ruuasta teen itse: paljon erilaisia keittoja ja wokkeja, ainut syömäni valmisruoka on pakastepinaattikeitto. Tähän talouteen ei ole koskaan ostettu valkoisia jauhoja tai sokeria.

Vierailija
32/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsuudessä syöty ainakaan

-valkoista leipää

-muroja

-eineksiä (pari kertaa vuodessa ryynimakkaraa, joskus lapsille hätävaraksi pinaattilettuja)

-kaupan mehuja/limppareita

-makeutusaineita

Muistan että lapsena kinusin miksi ei voitu ikinä syödä valkoista riisiä tai nakkikastiketta :D

Saatiin joskus "herkkuja", esim. vanukkaat jälkiruoaksi, mut ei voi sanoa että oisivat kuuluneet normaaliin ruokavalioon.

Syötiin paljon kasvis- ja kalapainotteista ruokaa. Syötiin kyllä hyvin, ja joka päivä oli kotona tehtyjä leivonnaisia ym hyvää.

Ei ole kenenkään perheessä tarvinnut ikinä laskea kaloreita tai kärsiä paino-ongelmista.

Joo ja ei oltu rikkaita.

Vierailija
33/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 19:50"]

Me ollaan pienituloisia(tulot molemmilla alle 2000/kk)

syömme täysjyväpastaa,tummaa riisiä,hedelmiä,vihanneksia(laiskuuden takia yleensä pakasteesta) salaattia tummaa leipää,myös sekaleipää,kanaa,kalaa,jauhelihaa,harvemmin eineksiä.Leivän päällä kalkkunaa/juustoa.karkkipäivä kerran viikossa.Mitäs me ollaan?

[/quote]

suomalaisia vihanneksia päivittäin talvellakin? Myös erikoissalaatteja? Valkoista kalaa kuten kuhaa tai ahventa kaupasta ostettuna? Muuten ihan köyhää menoa.

[/quote]

Teistä en tiedä mutta meidän köyhä perhe kalastaa omat kalansa. Nytkin pakkanen täynnä kuhaa, siikaa, ahventa ja haukea. Joo, eihän se nyt suoraan merestä ole mutta kalaa kuitenkin ja ainakin kotimaista. Talvella käydään sitten pilkillä ja toivottavasti tänäkin vuonna saataisiin muutama made keittoa varten.

Pakko ostaa halvimpia vihanneksia ja hedelmiä mutta parempi nuokin kuin ei mitään. Muutoinkin suositaan ihan perussapuskaa. Meidän pöydässä ei siis mitään rapuja näy, ei edes katkarapuja.

Vierailija
34/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 22:42"]

Mul on sellainen näppituntuma, että vähän koulutetut ostavat paljon eineksiä, makkaroita, pakasteranskalaisia, vanukkaita yms. Paremmin koulutetut ostavat terveellisempää ruokaa. Itse olen käynyt vaan amikset mutta olen perehtynyt ravintoasioihin enkä käytä eineksiä ollenkaan enkä lasten purkkiruokia. Teen kaikki ruuat alusta asti ja käytän esim. täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia runsaasti. Ja niitä luomumunia;-).

[/quote]

Vähän koulutettu ei ole sama asia kuin huono-osainen. 

Vierailija
35/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:06"]

Minusta köyhä ihminen ja wt-ihminen eivät ole toisiinsa rinnastettavia asioita. varallisuudesta riipumatta ihminen voi olla ns. "fiksu ihminen" tai "juntti".

[/quote]

Näin juuri. Suomalaiset ovat ottaneet termin white trash käyttöön, vaikka suurin osa ei näytä edes tietävän, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
36/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön yleensä vadelmakiisseliä, kananmunia, hedelmän, marjoja tai hedelmän paloja maustamattomassa rahkassa ja juon rooibosteetä. Kuulun siis tähän köyhempään väestöön, koska opiskelen vielä. 

Vierailija
37/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 13:48"]

Itse syön yleensä vadelmakiisseliä, kananmunia, hedelmän, marjoja tai hedelmän paloja maustamattomassa rahkassa ja juon rooibosteetä. Kuulun siis tähän köyhempään väestöön, koska opiskelen vielä. 

[/quote]

Tuo siis oli vasta aamupala :D Lounaan syön koulussa ja kotona päivälliseksi salaatin, satunnaista kasvisruokaa, sekä hedelmää.

Vierailija
38/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 02:06"]

Meillä ei lapsuudessä syöty ainakaan

-valkoista leipää

-muroja

-eineksiä (pari kertaa vuodessa ryynimakkaraa, joskus lapsille hätävaraksi pinaattilettuja)

-kaupan mehuja/limppareita

-makeutusaineita

Muistan että lapsena kinusin miksi ei voitu ikinä syödä valkoista riisiä tai nakkikastiketta :D

Saatiin joskus "herkkuja", esim. vanukkaat jälkiruoaksi, mut ei voi sanoa että oisivat kuuluneet normaaliin ruokavalioon.

Syötiin paljon kasvis- ja kalapainotteista ruokaa. Syötiin kyllä hyvin, ja joka päivä oli kotona tehtyjä leivonnaisia ym hyvää.

Ei ole kenenkään perheessä tarvinnut ikinä laskea kaloreita tai kärsiä paino-ongelmista.

Joo ja ei oltu rikkaita.

[/quote]

Keskustelu käsittelee ymmärtäkseni nykyhetkeä! 60-luvulla johtajat oli usein lihavia, nykyään harrastekilpaurheilijoita, ajat ja kulttuuri muuttuu.

Vierailija
39/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:52"]

Keskiluokkaiset (alempi ja ylempi keskiluokka) puputtavat omien havaintojeni mukaan paljon eineksiä. Oikeasti köyhällä on varaa "vain" terveelliseen, itsetehtyyn kotiruokaan: laatikoita, keittoja, risottoja, pastaa yms. Itse kyllä pidän kotiruoasta :)

T: köyhä

[/quote]

Tää tiivistää olennaisen, terveellinen kotiruoka, reps.:D

Vierailija
40/42 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 03:07"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:06"]

[/quote]

Näin juuri. Suomalaiset ovat ottaneet termin white trash käyttöön, vaikka suurin osa ei näytä edes tietävän, mitä se tarkoittaa.

[/quote]

Aikuisiällä vähävaraisesta, mutta sivistyksessä kasvaneesta ei saa junttia tekemälläkään. Ja toisinpäin, huonommista olosita olevasta ei saa sivistynyttä mitenkään, vaikka rahaa olisi miljoonia, nousukas on oikea termi.