Mitä eroa on huono- ja hyväosaisten syömistottumuksilla?
Kommentit (42)
köyhät syö vaaleaa leipää, jotain tyyliin corn flakes- tai sokerimuroja ja yleensäkin hiilarihöttöä, jauhelihaa, makkaraa yms.
Parempiosaiset kalaa, hedelmiä ja kasviksia, "puhtaita"(sokerittomia, ei-runsasrasvaisia) maitotuotteita.
Älkääkä nyt tulko sanomaan, että tiedätte jonkun köyhän, joka syö päinvastoin tai rikkaan, poikkeuksia on, mutta yleisesti näin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:25"]
köyhät syö vaaleaa leipää, jotain tyyliin corn flakes- tai sokerimuroja ja yleensäkin hiilarihöttöä, jauhelihaa, makkaraa yms.
Parempiosaiset kalaa, hedelmiä ja kasviksia, "puhtaita"(sokerittomia, ei-runsasrasvaisia) maitotuotteita.
Älkääkä nyt tulko sanomaan, että tiedätte jonkun köyhän, joka syö päinvastoin tai rikkaan, poikkeuksia on, mutta yleisesti näin.
[/quote]
Saako tyhmä wt-mamma kysyä miten nämä köyhät ja kouluttamattomat eivät ole oppineet jo peruskoulussa opetettua tietoa ihmisen ravintoaineiden ja kuitujen tarpeesta ja niiden lähteistä? Toinen asia joka kiinnostaa on tuo miten ihmisen makuaisti huononisi koulutuksen tai rahan puutteesta? (Tietääkseni corn flakesit ja sokerijogurtit ovat myös kalliimpia kuin ruispuuro ja itse tehty maustamaton jogurtti..)
No kun vertaan meitä erääseen wt-perheeseen niin he eivät syö:
äyriäisiä, paitsi ehkä katkarapuja, erilaisia erikoisjuustoja (tähän ei kuulu aura, feta, mozzarella jne), harrasta viinejä, erikoisoluita, riistaa (ellei ole itse kaadettu tai saatu jostain), luomumunia, suomalaisia vihanneksia talvella, täysjyväpastaa ja -riisiä, vaaleaa kalaa ( ellei ole itse kalastettu), erikoishedelmiä kuten viikunoita.Tässä nyt jotain
Hyväosaiset syö kalliimmin, muttei kyllä paremmin. Kaikki tuntemani varakkaat turvautuvat einekseen ja lapset käy päivittäin roskaruokapaikoissa. Valitettavasti näin myös meillä. Okei, viikonloppuisin tehdään vähän parempaa pihviä. Hevi-puoleen panosteaan, mutta totuus on, että paljon niitä menee roskiinkin. Joskus saan inspiksen ja keitän kaikki nuutuneet juures-vihannekset ja soseytan dieettipäiviä varten pakkaseen.
Sokerimuroja ei syödä, kun kukaan ei tykkää, mutta kaakaota menee ja sokeriahan sekin valtaosin.
No köyhillä ei ole lähtökohtaisesti varaa syödä niin terveellisesti kuin rikkaiden. Terveelliset ja tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat yleensä melko kalliita köyhän silmissä. Semmoiset jätetään aika usein suoraan pois ja syödään jotain hiilarimättöä.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:46"]
No kun vertaan meitä erääseen wt-perheeseen niin he eivät syö:
äyriäisiä, paitsi ehkä katkarapuja, erilaisia erikoisjuustoja (tähän ei kuulu aura, feta, mozzarella jne), harrasta viinejä, erikoisoluita, riistaa (ellei ole itse kaadettu tai saatu jostain), luomumunia, suomalaisia vihanneksia talvella, täysjyväpastaa ja -riisiä, vaaleaa kalaa ( ellei ole itse kalastettu), erikoishedelmiä kuten viikunoita.Tässä nyt jotain
[/quote]
luomumunia ei köyhemmät tosiaan osta, tavallisia saa 20 kuuden luomun hinnalla. Muutenkin hyvä lista =)
Huono-osaisen naineena olen tehnyt seuraavia huomioita:
Kokolihaa ei juuri näy ruokapöydässä. Veikkaan, että hinnan sijaan johtuu siitä ettei osata valmistaa siitä mitään: juuri ostin kilon possun ulkofilettä hintaan 4,99€.
Nirsoilua esiintyy paljon. Yksi ei syö sitä kokolihaa, toiselle ei kelpaa vihreät kasvikset, kolmas syö vain muroja...eksoottiselle ruoalle nyrpistellään.
Kasviksia ja hedelmiä ei juuri pöydässä näy ja ne vähäisetkin on sitten rajoitettu tiukasti, esim. 1 omena per lapsi. "Muuten niitä saa olla koko ajan rahtaamassa kaupasta", oli selitys kun kysyin yhdeltä äidiltä.
Puutarhan antimista harvempi osaa nauttia, esim. marjat syödään makeutettuina ja kun ei olla totuttu syömään oman maan antimia, on vaikkapa raparperi kauhistus ("se on niin kirpeää") eikä ne vadelmatkaan oikeastaan maistu.
Minua voi kai pitää köyhänä ja jopa wt:nä. Jauhan kahvin pavuista ja ostan tuorepaahdettuja papuja silloin kun on varaa. Ostan luomumunia. Syön puoli kiloa kasviksia päivässä. Syön päivittäin siemeniä ja harvemmin pähkinöitä. Minulla menee ruokaan noin 150 euroa kuukaudessa.
Suuria ihmisjoukkoja tarkastellessa eroja varmaan löytyy, mutta minusta ei tunnu, että oma ruokavalioni eroaa suuresti kenekään paremman ihmisen syömisistä. Myönnän tosin, etten harrasta esimerkiksi äyriäisiä tai erikoisoluita.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:25"]
[/quote]
Saako tyhmä wt-mamma kysyä miten nämä köyhät ja kouluttamattomat eivät ole oppineet jo peruskoulussa opetettua tietoa ihmisen ravintoaineiden ja kuitujen tarpeesta ja niiden lähteistä? Toinen asia joka kiinnostaa on tuo miten ihmisen makuaisti huononisi koulutuksen tai rahan puutteesta? (Tietääkseni corn flakesit ja sokerijogurtit ovat myös kalliimpia kuin ruispuuro ja itse tehty maustamaton jogurtti..)
[/quote]
Just. Vertaapa jotain Ingmanin tavisjogurttia tai Arkijogurttia johonkin Profeel-jogurttiin tai maustamattomaan. Kumpi onkaan edullisempaa?
Se mua ärsyttää kun jotkut ihmiset sanoo ettei oo varaa syödä terveellisesti, sitten kuitenkin on varaa leivonnaisiin, tupakkaan, alkoholiin. En ole itse varakas, mutta kyllä terveellistäkin ruokaa halvalla saa: puuroa, hedelmiä, vihanneksia, ruisleipää...
Me ollaan pienituloisia(tulot molemmilla alle 2000/kk)
syömme täysjyväpastaa,tummaa riisiä,hedelmiä,vihanneksia(laiskuuden takia yleensä pakasteesta) salaattia tummaa leipää,myös sekaleipää,kanaa,kalaa,jauhelihaa,harvemmin eineksiä.Leivän päällä kalkkunaa/juustoa.karkkipäivä kerran viikossa.Mitäs me ollaan?
Älkää sotkeko köyhiä ja juntteja. Olen köyhästä perheestä ja köyhä, muttei rahanpuute ole minusta tehnyt tyhmää. Päinvastoin kirjasto oli ilmainen harrastus nuorena ja tulikin luettua paljon ja innostuinkin jo 15v elävästä ravinnosta ja kasvissyönnistä. Se oli 90-luvun alkua jolloin kasvissyönti ei ollut niin tunnettua kuin nyt eikä kasvissyöjille tarkoitettuja valmistuotteita juuri ollut. Kokolihaa ei meillä syödä koska ryhdyin syömään lihaa vasta yli kolmikymppisenä eikä se oikein innosta vieläkään. Ei terveellinen ruoka ole kallista, juuri oli porkkanat, punajuuret, lanttu euron/2 kg, satsumat, omenat ja banaanit 99 senttiä/kg. Hedelmiä ja kasviksia saa meillä syödä niin paljon kuin huvittaa. Ruisleipää syödään enimmäkseen, pullaleipä tulee kalliimmaksikin kun sitä kuluu enemmän koska se ei täytä.
Mä luulen, että erot on pikemminkin vivahteita kuin täysin eri ruokalajeja. Esimerkiksi nyt vaikka salaatti; huono-osaiset ostaa kerän jäävuorisalaattia, hyväosaiset rucolaa. Tomaatti on hyväosaisilla kirsikkatomaattia, huono-osaisilla tavallista. Maito ja munat ostetaan luomuna "paremmissa" perheissä. Lihassa ero näkyy siinä, että huono-osaiset syövät tehotuotettua broileria, hyväosaiset puolestaan lammasta. Köyhemmissä perheissä juodaan halvinta peruslageria, kun taas paremmin tienaavat hifistelevät pienpanimo-oluilla.
Eli hienosäätöä hienosäätöä.
Meidän hyväosaisten ruokavalio koostuu tryffeleistä ja hanhenmaksapalleroista.
Mieheni on myyjä ja itse olen opiskelija eli ollaan aika köyhiä, ei mielestäni whitetrashporukkaa kuitenkaan. Panostetaan laadukkaisiin vaatteisiin, koti on kaunis ja tyylikäs, jne... Näin meillä yleensä syödään: Aamulla minä syön puuroa ja hedelmiä, mieheni ruisleipää kinkulla ja kasviksilla. Mies syö lounaan töissä ja minä jotain pientä (leivän, hedelmän, viilin...). Yleensä päivällisruuat meillä valmistetaan marinoimattomasta kanasta tai paistijauhelihasta. Yleisin kotiruoka meillä on tulinen kookoskana. Jokaiseen kokattuun ruokaan tulee runsaasti kasviksia. Iltapala on samanlainen kuin aamupala. Pari kertaa kuussa tilataan pizzaa tai käydään ulkona syömässä. Jos on tiukempaa rahasta niin tehdään lounaaksi/päivälliseksi uunipuuroa ja leivotaan sämpylöitä leivän tilalle.
Norjan lohi/kirjolohi, Nautasika/sisäfile, Halpisvaniljajäätelö/Ben & Jerry's, lähikaupan keskari/erikoisoluet, perjantaikossu/laatukonjakki, Lidl-suklaa/tryffelisuklaa, hanavesi/Vichy, kotimaiset omenat/puolalaiset omenat, marketin limppu/leipomon tuotteet, ym....
Hyvätuloisten lapset menee mäkkärille katumaasturilla, köyhemmät kavereiden kanssa.
Kun Suomen kouluissa liha tulee Brasiliasta ja Thaimaasta ja puolustetaan lihaa kasvispäiviä vastaan, broileripullien nahkaa puolustaa tv-kokki Hesarin mielipidepalstalla (sikkesikke), jne niin ruokailutottumukset on aika samat koulussa. Mössömättöä, missä lihassa on lihaan verrattavia aineita 67%.
Vähävaraisemmat syövät enemmän jauheliharuokia?
Mitenkähän ap:n "huono-osainen" taas on muuttunut monella vastaajista joksikin wt:ksi...tiedoksi vain, että monella köyhällä on sivistystä, käytöstapoja ja ihan hyvä maku.
Minun mielestäni tuo "tulot molemmilla alle 2000 € kuussa" ei vielä kuulosta suorastaan huono-osaiselta. Itse kai kuulun tuohon ryhmään, koska olen työtön ja mieheni on opiskelija. Olemme kasvissyöjiä, syömme monipuolista mutta edullista ruokaa eikä nälässä tarvitse koskaan olla, vaikka saammekin tällä hetkellä vain Kelan tukia.
Suomessa on äärimmäisen vähän todellisia huono-osaisia. Pääasiassa kyse on omista valinnoista kuten niin monessa muussakin asiassa - syödä voi kyllä lähes jokainen halutessaan hyvin, mutta elintason mataluus tai korkeus näkyy esimerkiksi matkustelussa ja shoppailutottumuksissa.
Näin wt-mammana vastaisin etten tiedä miten hienoissa perheissä syödään, mutta meillä näin: aamupalaksi aikuisilla vain kahvi/cappucino ja lapsilla vaihtelevasti puuro/ruisleipä/mysli ja lisäksi jokin hedelmä. Tarhassa ja koulussa sitten päiväruoka ja koululaisella välipalana jälleen tylsästi leipää ja hedelmä tai jogurtti. Aikuisilla eväänä edellisen päivän jämät, voileipiä ja rahka tai thaikuutio kaupan pakkasesta. Iltapäivällä sitten pääruoka, yleensä broileria ja kasviksia perunan/pastan/riisin sekä kasviksia ja salaattia. Monesti talvella papu/kala/minestronekeittoa ja kesällä feta/halloumi/lohisalaattia. Iltapalana lapsilla puuroa/jogurttia/rahkaa/munakasta ja halutessa hedelmää. Aikuisillakin keittopäivinä jotain vastaavaa iltapalaa.