Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole enää varaa asua Helsingissä

Vierailija
22.11.2013 |

Aika surkeaa. Hintataso tavallisissa vuokra-asunnoissa on karannut niin korkealle, ettei pienituloisella ole enää varaa asua kuin ehkä jossain Malminkartanossa, kaupungin asunnossa. Me emme saaneet kaupungin asuntoa, vuokrasimme halvimman mitä löysimme. Muutosta on kulunut kaksi vuotta ja vuokra nousee alkuvuodesta 5%. Tämän myötä meidän on etsittävä itsellemme uusi koti.

Meillä on Helsingissä sukulaiset ja ystävät, mutta ei auta: tuloista 60% kuluu vuokraan tällä hetkellä ja se on aivan liikaa. Lähikunnissa vuokrat eivät ole juuri halvempia, ihmeissäni katselin esim. Vantaan karseimpia lähiöitä, huonokuntoisista asunnoista pyydettiin vain satasen halvempaa vuokraa. Kuinkahan kauas sitä pitää muuttaa..?

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:19"]

Ei mene jakeluun. Meidän perheemme asuu Tampereella, vuokraa maksamme neliöstä 1050e kaikkine kuluineen (autopaikat ym). Keskustaan on matkaa 6 km. En ymmärrä tuota, että Helsingissä asuminen on niiiiiiin kallista, eihän se ole. Kantakaupungissa ei ole kenenkään pakko asua. Myös täällä on kallista ja palkat taatusti pk-seutua alhaisemmat. 

[/quote]

Tampere taitaakin olla Suomen toiseksi kallein kaupunki asuntojen suhteen? Ainakin mitä olen vuora-asuntojen hintoja seuraillut netissä.

Onhan tuo silti huomattavasti halvempaa kuin Helsingissä asuminen. Vastaavalla vuokralla vastaavalla etäisyydellä keskustasta saisit Helsingistä kaksion nykyhinnoilla. Kauempaakin korkeintaan kolmion ja silloin ollaan jo julkisella liikenteellä 0,5-1 tunnin työmatkan päässä keskustasta riippuen sijainnista.

Helsingin asuntopolitiikka on muutenkin ollut ihan hanurista viimeiset parikymmentä vuotta. Tänne olisi pitänyt alkaa rakentamaan paljon enemmän ja erityisesti pieniä asuntoja jo kauan aikaa sitten. Tällä hetkellä valtaosa Helsingin kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia ja pieniä asuntoja on vain murto-osa asuntokannasta. Päättäjät on mokanneet ja pahasti ja luultavasti täysin tahallisestikin, kun heillä itsellään ja heidän kannattajillaan on rahat kiinni ylikalliissa asunnoissa.

Nämä muut isot kaupungit saisi ottaa asuntojen suhteen mallia Turusta. Siellä on asuntojen hinnat pysyneet järkevinä ihan keskustassakin ja jopa pienipalkkainen sinkku voi elättää itsensä palkallaan ja ehkä saada tarpeeksi lainaakin pieneen yksiöön.

Vierailija
62/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:20"]

Enpä koko ketjua jaksanut kahlata, mutta milloin pienituloisella on muka ollut varaa asua Helsingissä muualla kuin kaupunginvuokraghetoissa?

[/quote]

Siitä asti, kun on ollut pakko olla varaa asua muualla kuin kaupunginasunnoissa. Niihin ei nimittään nykyään kuka tahansa pääsekään. Varsinkin yksinasuvilla kaupungin asunnon saanti käytännössä mahdotonta, kun pieniä asuntoja vapautuu niin vähän ja jonossa on reippaasti yli 10000 jossei jopa 20000 pienten asuntojen hakumusta. Isojen perheasuntojen kanssa tilanne on vähän parempi, muttei niitäkään kaikille riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:49"]

Meillä ei ikinä olisi varaa asua vuokralla. Heittää nyt joka kuukausi tonnin verran rahaa hukkaan! Kun sen voi maksaa itsellekin. Vuokralla asuminen on todella rikkaitten touhua...

[/quote]

Asun mukavassa kaksiossa viiden kilometrin päässä Helsingin keskustassa. Rahani riittävät juuri ja juuri asunnon vuokraan. Olen keskituloinen, mutta jos ostaisin asunnon, minulla olisi varaa vain yksiöön Helsingin huonomaineisimmilla alueilla. Aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä tuntuisi sitä paitsi todella karulta muuttaa pieneen yksiöön, sijaitsi se missä tahansa.

Vierailija
64/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:04"]

Eiköhän se ole vaan järjestelykysymys. Puolison kanssa ostettiin kolme huonetta+keittiö Punavuoren ja Kampin väliltä Fredalta, putkirempat ja muut remontit tehty. Tämä kolme vuotta sitten kun oltiin vielä opiskelijoita, parin vuoden sisään valmistumassa, ilman takaajia. Maksettiin pelkkiä korkoja, molemmilla lainaa saman verran, kuukaudessa meni asumiseen tämän hetkisillä korkoindekseillä plus vastike noin 300e (taloyhtiöllä paljon vuokratuloja katutason putiikeista).

Nyt ollaan työelämässä, molemmilla kävelymatkat töihin ja lyhennetään lainaa, 600-800e kuussa per nuppi, mikä ei ole ihan hirveästi palkasta. 

Mieluummin näin kuin vuokralla, olisi tullut hitusen kalliimmiksi juuri opiskeluaikoina kuin tuo pelkkä korkojen lyhentäminen.

[/quote]

Niinpä!

Vierailija
65/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:39"]Olemme nyt kaksi vuotta asuneet Lontoossa ja maksamme yksiöstä 1500 euroa kuussa. Sijainti on kyllä hyvä, mutta asunto aivan peruskuntoinen

[/quote]lontoossa on 30 % paremmat palkat.

Vierailija
66/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne, joten tunnen tuskasi. Oma ratkaisumme oli pitkän ja ahdistavn puhtaroinnin jälkeen tinkiä rajusti neliöistä ja ottaa lainaa jotta saimme  ostettua pienen kerrostalokolmion hyvien yhteyksien päästä Käpylästä. Nyt kahdella lapsellamme on yhteinen huone ja se oli aluksi jotenkin iso ongelma mulle. Siis noin henkisesti. Olin aina ajtellut että muksuilla pitäisi ainakin isompana olla omat huoneet. Tämä tuntuu kuitenkin hyvältä ratkaisulta nyt kun tähän on totuttu. Tavaran määrää karsittiin paljon ja koemme tehneemme hyvän ratkaisun. 

Kannattaisiko teidänkin miettiä kuinka 

Vierailija
67/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:46"]

En ymmärrä, että miten niin ei ole varaa. Palkat on sellaiset, joita työnantajalla on varaa maksaa, ja jos Helsingissä ei saa omasta mielestään riittävästi rahaa, niin todennäköisesti on valinnut vääränlaisen tavan elää.

En usko, että palkat ovat mitenkään ratkaisevasti alempia Helsingissä kuin muualla maassa. Joka tapauksessa se on ihan oma valinta, jos haluaa asua vuokralla Helsingissä eikä osta omaa asuntoa. Kaikilla on samat mahdollisuudet tehdä rahaa, jostain syystä Helsinkiin kokoontuvat ne, joilla ei ole taitoa käyttää rahaa.

[/quote]

Kyse ei ole siitä, etteikö palkat olisi kohdallaan, useimmitenhan pk-seudulla saa vielä pk-lisän kalliin elämisen takia. Se vain ei kompensoi sitä, että esim. Salossa kaksio maksaa 430e ja samankokoinen helsingissä maksaa 830e.... se satasen pk-lisä ei paljoo hymyilytä siinä vaiheessa...

Itse olen juuri muuttamassa pk-seudulle ja todellakin minulla tulee menemään puolet palkasta asumiseen. elämä on todellakin valintoja täynnä, Helsingissä minulla on kuitenkin paremmat työllistymismahdollisuudet omaan alaani, kuin Salossa.

Vierailija
68/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy taas kerran todeta, että olimme kyllä herran aikaan oman kodin ostopuuhissa silloin v.2003 kun teimme kaupat tästä kodistamme. Omakotitalossa emme edes haluaisi asua, liian laiskoja niihin pihatöihin+öljy ym kulut mitä omk tuo tullessaan, ei kiitos.

Ostimme me siis kodin pienkerrostalosta jota ei vielä silloin oltu alettu rakentamaankaan, saimme siis vaikuttaa pohja, lattia ym materiaaleihin, väreihin jne.

Lainasumma jonka otimme oli 150 000€, siitä jäljellä 80 000€.

Niin ja kotimme siis sijaitsee 15km päässä Hgistä, liki 100m2 pienkerrostalohuoneisto jossa 3mh, keittiö, olohuone, vh, wc, kh/sauna sekä 20m2 lasitettu terassi ja aidattu piha.

Nyt myyvät vastaavia mutta huonommilla materiaaleilla, ilman vh ja tuota terassia ja hinnat pyörivät siinä 220 000€ tietämissä, auts!!

Vierailija
69/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tsäänssiä saada yli 300 000 euron asuntolainaa jos haluais hesasta ostaa kolmion. pakko asua kalliilla vuokralla, suurinosa tuloista menee vuokraan. se on perseestä mut minkäs teet , jossakin on pakko asua ! 

Vierailija
70/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelenkohan vain, mutta luulen muistavani tämän tarinan vuodelta 2003. Kirjoittelitko tänne jo silloin, mutta silloin nimimerkillä?

Vierailija
71/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen yh ja asun Helsingissä. Ratikalla pääsee kätevästi, koulut ja päiväkoti lähellä. Kivat ulkoilualueet. Kolmiossa asutaan 1550,- vuokra, sis vesi, sähkö, pyykkitupa. Ei ole autoa, julkisia käytän tai kävelen. Kova on vuokra, mutta jää meillä ihan kivasti ruokaan, vaatteisiin ja harrastuksiin rahaa.

Olisi kiva tietää paljon menee asumiseen+työmatkoihin niillä, ketkä asuvat 50 km Helsingistä, mutta käyvät siellä töissä.

Vierailija
72/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin palstailun v.2007

[quote author="melba" time="22.11.2013 klo 21:50"]

Kuvittelenkohan vain, mutta luulen muistavani tämän tarinan vuodelta 2003. Kirjoittelitko tänne jo silloin, mutta silloin nimimerkillä?

[/quote]

Vierailija
73/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Turkuun, jos täältä löytyy töitä. Maksamme nyt vuokraa 600 eur/kk, rivitalokaksiosta takapihalla ja saunalla, työpaikoillemme Turun keskustaan bussilla 15 min, omalla autolla 10 min. Aikeissa ostaa vuoden päästä oma omakotitalo, noin 150 000-170 000.

Vierailija
74/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja vasta 62 sen sanoi:

Muutto pienempään. Toki pienet asunnot ovat suhteessa kalliimpia, mutta halvempia silti.

Vierailija
75/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ettei pienituloisella ole enää varaa asua kuin ehkä jossain Malminkartanossa, kaupungin asunnossa"

meillä Malminkartanossa kaupungin asunto jossa vuokra 1250e,ei täälläkään niin kauhean huokeeta ole asua :/

Vierailija
76/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene jakeluun. Meidän perheemme asuu Tampereella, vuokraa maksamme neliöstä 1050e kaikkine kuluineen (autopaikat ym). Keskustaan on matkaa 6 km. En ymmärrä tuota, että Helsingissä asuminen on niiiiiiin kallista, eihän se ole. Kantakaupungissa ei ole kenenkään pakko asua. Myös täällä on kallista ja palkat taatusti pk-seutua alhaisemmat. 

[/quote]

En asu keskustassa minäkään vaan peräti Vantaan puolella. Maksan yksiöstä 680 euroa. Joku voi sanoa, että tyhmä kun maksan, ei ole kuitenkaan vaihtoehtoja kun ei ole suhteita, jossain on pakko asua.

Vierailija
77/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:46"]

En ymmärrä, että miten niin ei ole varaa. Palkat on sellaiset, joita työnantajalla on varaa maksaa, ja jos Helsingissä ei saa omasta mielestään riittävästi rahaa, niin todennäköisesti on valinnut vääränlaisen tavan elää.

En usko, että palkat ovat mitenkään ratkaisevasti alempia Helsingissä kuin muualla maassa. Joka tapauksessa se on ihan oma valinta, jos haluaa asua vuokralla Helsingissä eikä osta omaa asuntoa. Kaikilla on samat mahdollisuudet tehdä rahaa, jostain syystä Helsinkiin kokoontuvat ne, joilla ei ole taitoa käyttää rahaa.

[/quote]

Kyse ei ole siitä, etteikö palkat olisi kohdallaan, useimmitenhan pk-seudulla saa vielä pk-lisän kalliin elämisen takia. Se vain ei kompensoi sitä, että esim. Salossa kaksio maksaa 430e ja samankokoinen helsingissä maksaa 830e.... se satasen pk-lisä ei paljoo hymyilytä siinä vaiheessa...

Itse olen juuri muuttamassa pk-seudulle ja todellakin minulla tulee menemään puolet palkasta asumiseen. elämä on todellakin valintoja täynnä, Helsingissä minulla on kuitenkin paremmat työllistymismahdollisuudet omaan alaani, kuin Salossa.

[/quote]

Ei se ole hullu, joka pyytää isoa vuokraa vaan se, joka suostuu maksamaan. Oma ongelmasi: teet itse sen valinnan, että annat vuokranantajan rikastua.

Vierailija
78/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:25"]

[/quote]

Jeps, meillä 1180e 5h + k, Helsingissä 15min päässä keskustasta. Kaupungin asunto.

[/quote]

Tiedät itsekin, että ei niitä noin vaan saa kaupungin asuntoja, jos käy töissä ja hoitaa muutenkin asiansa.

Vierailija
79/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tätä ketjua. Poikani asuu Kampissa kaksiossa, maksaa vastiketta alle 200 e/kk. Ei se minusta nyt niin iso summa ole, etteikö siihen olisi varaa. Eli miksi ei voisi vaikka opetella tiukkaa rahankäyttöä, säästää ja ostaa oman asunnon sen sijaan, että maksaa yli 1000 e/kk?

Vierailija
80/164 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:25"]

[/quote]

Jeps, meillä 1180e 5h + k, Helsingissä 15min päässä keskustasta. Kaupungin asunto.

[/quote]

Ja lisäys, ei ole mikään ghetto vaan 2000-luvulla rakennettu alue jossa sekä vuokra- että omistusasuntoja, ikkunasta näkyy peltoja :)

[/quote]

Ei kannata brassailla kaupungin asunnolla. Niitä ei riitä kaikille tarvitsijoille. Minusta teidän suurperheenne(?) voisi asua kolmiossa. Miksi yhteiskunnan pitää rahoittaa toisten asumista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi