Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen opi koskaan, kumpi on koillinen ja kumpi kaakko?

Vierailija
22.09.2020 |

Olen suomenkielinen ja olin koulussa ysin oppilas, mutta en ole koskaan saanut pysymään mielessä, kumpi ilmansuunnista on koillinen ja kumpi kaakko. Kaikki niihin liittyvät muistisäännöt ja muut unohtuu nopeasti. Mulla menee myös välillä arjessa oikea ja vasen ja itä ja länsi sekaisin, vaikka osaan ne kyllä teoriassa hyvin. Tietääkö kukaan, mistä tällaiset vaikeudet voi johtua ja onko niille tehtävissä mitään?

Lounaan ja luoteen kanssa mulla ei kuitenkaan ole mitään ongelmia - voikohan johtua siitä, että olen aina asunut Lounais-Suomessa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

WC-istuimen vastapäiseen seinään koristeeksi kartta, josta ne ilmansuunnat painuvat mieleen kun sitä tuijottaa esim. vuoden ajan päivittäin.

Vierailija
22/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin numeroihin liittyvät ongelmat voivat johtua lukihäiriöstä. En edes itse muista noita väli-ilmansuuntia ajattelematta KOrillinen KAljaa LOiskahti LUmeen.

Minä opin muistamaan nuo vasta yli 30v iässä ja juuri tuolla lorulla.

En ymmärrä, miksi ne olivat minulle niin vaikeita. Olen kuitenkin pärjännyt hyvin opinnoissa ja töissä. Lukihäiriötäkään eintiettävästi ole eikä mikään muu ole tuottanut vaikeuksia.

Loru on pelastaja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin tuon ihan vaan kaupungin sijoittelun mukaan: Kajaani,koillinen- Kotka,kaakko. 

Vierailija
24/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakko ja Laatokka, siitä muistan kaakon.

Vierailija
25/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen käden, jossa ei ole kelloa, peukalo osoittaa luoteeseen, jos kääntää kättä vähän vasemmalle.

Vierailija
26/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin aikanaan hyvä litania: koira kalusi lounaaksi luuta. Hyvin pysynyt mielessä viimeiset 15-vuotta.

Meillä tämä sama, en ole sen jälkeen unohtanut.

Vierailija
27/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kaakon siitä kun tiedän missä on Karjala. Ja tiedän, että se on kaakossa. Karjala ja kaakko. Ka-Ka.

Lounaan tiedän, kun asun lounaan suunnassa. Sitten on luode. L ja L.

Lounas ja luode on peräkkäin.

No yksi jää jäljelle vaikkei sitä muistaisikaan, mutta poissulkevalla menetelmällä tietää.

Ajattelen myös, että koillinen on kylmä sana, eli koillisessa on kylmää, on pohjoisessa, lähellä jäämerta.

28/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOIra KAluaa LOUNAaksi LUuta

Vierailija
29/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse selittänyt itselleni, että siksi  nuo väli-ilmansuunnat on minulle vaikeita kun olin sairaana (influenssa) kun niitä koulussa muinoin opeteltiin.  Pääilmansuunnat on ihan selkeitä, yleensä. Mutta joudun aina mielessäni lukemaan tuon litanian koillinen kaakko lounas ja luode, ennenkuin tajuan, missäpäin jokin paikka on. Ja sitten kun pitäisi joskus ymmärtää tai jopa sanoa englanniksi nämä väli-ilmansuunnat.

Toinen vajavaisuus minulla on kun pitäisi kirjoittaa käsin siis pikku-d tai pikku-b. Yleensä toimin niin, että katson jostain lehdestä mallia :) jos siellä lukee banaani, niin tiedän, että b siis on noinpäin! Tai kirjoitan sen sanan jollekin lappuselle ja huomaan, että ei, danaani on väärin.

Hassua kyllä, työkaverini tunnusti ihan saman asian olevan hänellekin hankala. Päätimme olla kertomatta tästä työkavereille...

Vierailija
30/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin aikanaan hyvä litania: koira kalusi lounaaksi luuta. Hyvin pysynyt mielessä viimeiset 15-vuotta.

Meille opetettiin litania: koillinen, kaakko, lounas, luode. Hyvin on pysynyt mielessä.

Vierailija
31/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Nupit kaakkoon' on hyvä muistisääntö.

Vierailija
32/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PohjoiNEN ja koilliNEN on vierekkäin

Koillinen on pohjoisen ja idän välissä. Koillinen-kaakko-lounas-luode-litanian avulla se on helpointa muistaa.

Samoin kuten oman aurinkokunnan planeettojen järjestys on helppo muistaa litaniana: Merkurius, Venus, Maa, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus sekä Pluto vuoteen 2006, jolloin se menetti planeetan statuksen. Jupiterin ja Saturnuksen kaikki kuita ei pysty luettelemaan ulkomuistista niiden suuren lukumäärän takia.

Vierailija
33/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistaa siitä että vasemmalla puolella on l- alkuiset imansuunnat. Nupit kaakkoon eli volume käännetään voluuminupista täysille oikeaan suuntaan. Viivamerkki on tällöin kaakossa.  Lounais-Suomi. No sehän kertoo jo missä on lounas. Nuo kaksi muuta luode ja koillinen on sitten lopuksi helppo arvata.

Vierailija
34/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele, että vastakkain ovat ko-lo ja ka-lu.

Armeijassa opittua.

Vierailija
35/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

koka ~ Coca cola

Vierailija
36/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan johtui siitä.