Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksen opi koskaan, kumpi on koillinen ja kumpi kaakko?

Vierailija
22.09.2020 |

Olen suomenkielinen ja olin koulussa ysin oppilas, mutta en ole koskaan saanut pysymään mielessä, kumpi ilmansuunnista on koillinen ja kumpi kaakko. Kaikki niihin liittyvät muistisäännöt ja muut unohtuu nopeasti. Mulla menee myös välillä arjessa oikea ja vasen ja itä ja länsi sekaisin, vaikka osaan ne kyllä teoriassa hyvin. Tietääkö kukaan, mistä tällaiset vaikeudet voi johtua ja onko niille tehtävissä mitään?

Lounaan ja luoteen kanssa mulla ei kuitenkaan ole mitään ongelmia - voikohan johtua siitä, että olen aina asunut Lounais-Suomessa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se litania lähtee kiertämään kellon suunnassa ylhäältä koillinen, kaakko, lounas, luode niin siitä on helppo tarkastaa kumpi on pohjoisessa ja kumpi etelässä.

Vierailija
2/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimitys on epälooginen johtuen siitä, että auringonnousun suunta vaihtelee näillä leveysasteilla vuodenkierron mukaan. Aamu koittaa koillisesta vain osan vuodesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin numeroihin liittyvät ongelmat voivat johtua lukihäiriöstä. En edes itse muista noita väli-ilmansuuntia ajattelematta KOrillinen KAljaa LOiskahti LUmeen.

Vierailija
4/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PohjoiNEN ja koilliNEN on vierekkäin

Vierailija
5/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele vain toinen vedenpitävästi, älä edes yritä muistaa kumpaakin. Sitten kun muistat toisen varmasti, toinenkin asettuu paikalleen. Esim. että koillinen on oikeassa yläkulmassa / Venäjän Lapissa. Kaakko ei voi olla siellä:)

Itse käyttänyt tätä menetelmää erotteluun, toimii.

Vierailija
6/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koillismaa ja kaakonkulma on yleisesti mm. säätiedotuksissa käytettyjä termejä. Olisko niistä apuja, kun muistaa mitä alueita ne on ja mitä murteita niissä puhutaan?

Vierailija
7/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee lounas ja luode sekaisin, ja on aina lueteltava koko väli-ilmansuuntarimpsu selvittääkseen, kumpi on kulloinkin kysymyksessä.

Vierailija
8/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se litania lähtee kiertämään kellon suunnassa ylhäältä koillinen, kaakko, lounas, luode niin siitä on helppo tarkastaa kumpi on pohjoisessa ja kumpi etelässä.

Opettele tämä niin muistat.

Lisäapuna voisi olla vielä nupit kaakkoon -sanonta

Vierailija
9/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalu ja kolo on vastakkaisissa. Jos pystyt muistamaan lounaan ja luoteen voit päätellä loput!

Vierailija
10/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen kuvana, kiertää kuin kello myötäpäivään

Vierailija
11/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakko on melkein kuin kakko, joka kummarrutaan laittamaan uuniin. Tämän ajatteleminen auttaa ainakin kaltaistani innokasta leipojaa muistamaan, että kaakko on alhaalla.

Vierailija
12/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari sääntöä mitä itselle opetettu joskus:

1. Presidentti syö lounasta Kultarannassa (Naantalissa). -> Lounaan paikka tiedossa. 

2. Syötävät on alhaalla. 

3. K:t on oikeella, L:t vasemmalla

Vierailija
13/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos visuaalisesti asettaa nuo väli-ilmansuunnat Suomen kartalle, niin siitä on vaikea erehtyä.

Vierailija
14/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Po ja Ko vierekkäin

Vierailija
15/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on keskittymishäiriö. Kun muistat, että minä asun etelässä, tarkemmin kaakossa, ja kello on normaalisti vasemmassa kädessä, niin pärjäät ihan varmasti!

Vierailija
16/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat helpoiten kun katsot eteenpäin niin koillinen on edessä ja kaakko takanasi. Koillinen edessä oikealla ja kaakko takana.

Vierailija
17/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdet etelästä ja laitat ne oikealle puolelle väli-ilman suuntiin aakkosjärjestyksessä. Helppoa näin.

Vierailija
18/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap koillinen on jäämerellä päin ja kaakko Moskovan suunnalla enemmän.

Vierailija
19/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaakko on melkein kuin kakko, joka kummarrutaan laittamaan uuniin. Tämän ajatteleminen auttaa ainakin kaltaistani innokasta leipojaa muistamaan, että kaakko on alhaalla.

Ja KOI lentää ylhäällä.

Vierailija
20/36 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin aikanaan hyvä litania: koira kalusi lounaaksi luuta. Hyvin pysynyt mielessä viimeiset 15-vuotta.