Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesalainen! Miksi juokset metroon vaikka seuraava menee muutaman minuutin päästä?

Vierailija
22.09.2020 |

Naurettavan näköistä! Miksi ei voi kotoa tai sieltä mistä on tulossa lähteä sen verran ajoissa että ehtii metroon juoksematta?
Ei muuten missään oikeassa METROPOLISSA näe näitä juoksijoita.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivempi olla sen aiemman kyydissä, kuin odotella laiturilla. Inhoan turhaa seisoskelua. Jos missaan sporan tai dösän, kävelen mielummin seuraavalle pysäkille, kuin seisoskelen odottelemassa.

Inhoan myös ajoissa olemista. Olen mielummin juuri ajallaan, mikä sitten saattaa tarkoittaa pientä kiirettä toisinaan. 

Mikä siinä ajoissa olemisessa on niin inhottavaa? Ihan samaa elämäsi aikaa sinä käytät olet sitten sen ajan kotona tai siellä paikassa minne olet menossa. Pieni aika hetken paikallaan on tosi tärkeää psyykelle. Miettiä vain rauhassa asioita. Vai onko niin, että miettiminen ja itsen kanssa oleminen ahdistaa?

Mä kyllä mietiskelen ja olen itseni kanssa mieluummin omalla kotisohvalla kuin metroasemalla.

Minusta taas on todella viihdyttävää vain katsella muita maisemia ja ihmisiä.

Vierailija
62/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitten myöhästyn ratikasta jne. Työmatkat Helsingissä voivat olla stressaavia ja minuuttiaikataulutettuja.

Itse olet laittanut oman aikataulusi riippuvaiseksi kulkuvälineistä. Lähde aiemmin, niin ei tarvi juosta. Ei haittaa yhtään jos on jossain paikassa 15 min etuajassa.

Minä ainakin juoksen mielummin kun olen 15 min etuajassa tai lähden kotoa yhtään aiemmin kuin on pakko. Mikä siinä juoksemisessa on niin kauheaa, että sitä pitäisi välttää kaikin keinoin?

Ei juoksemisessa ole mitään pahaa. Senkun juokset. Minäkin juoksen iltaisin lenkin tuolla puistossa.

Kunhan et sitten juokse ja tunge laukkua/käsiä/jalkoja sinne metron oven väliin ja myöhästytä kaikki muita omalla itsekkyydelläsi ja traumatisoi kanssamatkustajia kun kätesi ja jalkasi jää oven väliin ja metro lähtee liikkeelle. En nimittäin unohda koskaan sitä muistoa. Koko metrovaunu huusi ja säikähti, mutta onneksi joku sai tytön vedettyä pois oven välistä juuri ennen kuin hän olisi osunut puomiin ja raahautunut raiteelle.

No ihan eri asia tuo ovien väliin tunkeminen, sehän on ehdottomasti kiellettyä. Juoksemisessa sen sijaan ei ole mitään pahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä (olen tuo hidas juoksijoiden optimistia ihaileva). Usein katson kuinka kaukaa nuoret ehtivät juosta junaan. Ja harmittelen mielessäni, jos joku juoksija kuitenkin myöhästyy junasta. Usein kuulen junassa oli joiden naureskelevan myöhästyneelle. Mielestäni se kertoo jotain suomalaisuudesta.

Vierailija
64/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sitten myöhästyn ratikasta jne. Työmatkat Helsingissä voivat olla stressaavia ja minuuttiaikataulutettuja.

Mikset lähdeä kotoa ajoissa niin ettei tarvi juosta?! Lähde 2 minuuttia aiemmin. Ei luulis olevan vaikeaa.

Luuletko että kaikki ihmiset tulevat metroon kävelemällä suoraan kotoaan?

Jotain vikaa täytyy elämänhallinnassa olla jos ei pysty aikatauluttamaan elämäänsä.

Luuletko, että ne bussi- ja metroaikataulut pitävät paikkansa? Ihan sama miten itse aikatauluttaa, niin esim. bussi-metro-ratikka - työmatkan aikatauluttaminen ei ole pelkästään omasta elämänhallinnasta kiinni..

No juuri elämänhallinnastahan siinä on kyse jos tajuaa, että ei pysty omalla toiminnallaan vaikuttamaan noihin, joten SIKSI täytyy lähteä tarpeeksi AJOISSA. Ottaa huomioon, että kulkuvälineiden toiminta ei ole varmaa, mutta kun varaa aikaa yllätyksiin riittävästi, niin ei ole myöhässä, vaikka ei ehdi jonkun itsestä riippumattomasta syystä tarvitsemaansa välineeseen. Ihmiset, jotka ovat toistuvasti myöhässä ovat rasittavia ja heillä on patologinen tarve hallita aikaa ja välineitä. He päättävät, että lähtevät juuri oman minuuttiakataulun mukaan, mikä tietenkin kusee, koska liikkuvia elementtejä koko pakassa on niin paljon.

Miksi kuvittelet, että ne juoksijat ovat myöhässä jostain? Minä ainakin juoksen jos ehdin ihan vain siitä syystä, etten halua seisoskella pysäkillä turhaan 5-15 minuuttia, kun pienellä juoksupyrähdyksellä sen voi välttää. Minulla on liukuva työaika, mutta silti juoksen joka viikko vähintään kerran bussiin aamulla kun ne tulevat miten sattuu (myös etuajassa).

Ahaa, kiitos selventämisestä. Tämä onkin siis jonkunlainen ämpärilogiikka. Eli haluat ehtiä mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin, koska se on sulle jotenkin plussaa ja kotiinpäin. Ja odottelu on sulta pois.

Vierailija
65/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti ekana mieleen että voi olla jatkoyhteys mihin pitää ehtiä. Ja ei aina metrot mene 2min välein, voi olla 10min että pääsee toiselle päättärille idässä. Ratikoilla väli on usein jopa 12min. Muutama juoksuaskel ja ehdit aiempaan niin miksei

Vierailija
66/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä (olen tuo hidas juoksijoiden optimistia ihaileva). Usein katson kuinka kaukaa nuoret ehtivät juosta junaan. Ja harmittelen mielessäni, jos joku juoksija kuitenkin myöhästyy junasta. Usein kuulen junassa oli joiden naureskelevan myöhästyneelle. Mielestäni se kertoo jotain suomalaisuudesta.

Jep. Muistan kun ulkomailla juoksin yön vikaan bussiin ja herrasmies pyysi kuskia odottamaan sen hetken ja piti ovea auki mulle. Tuli hyvä mieli eikä viivästyttänyt kauaa. Meitä oli vaan pari matkustajaa

Vierailija
67/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet laittanut oman aikataulusi riippuvaiseksi kulkuvälineistä. Lähde aiemmin, niin ei tarvi juosta. Ei haittaa yhtään jos on jossain paikassa 15 min etuajassa.

Minä ainakin juoksen mielummin kun olen 15 min etuajassa tai lähden kotoa yhtään aiemmin kuin on pakko. Mikä siinä juoksemisessa on niin kauheaa, että sitä pitäisi välttää kaikin keinoin?

Ei juoksemisessa ole mitään pahaa. Senkun juokset. Minäkin juoksen iltaisin lenkin tuolla puistossa.

Kunhan et sitten juokse ja tunge laukkua/käsiä/jalkoja sinne metron oven väliin ja myöhästytä kaikki muita omalla itsekkyydelläsi ja traumatisoi kanssamatkustajia kun kätesi ja jalkasi jää oven väliin ja metro lähtee liikkeelle. En nimittäin unohda koskaan sitä muistoa. Koko metrovaunu huusi ja säikähti, mutta onneksi joku sai tytön vedettyä pois oven välistä juuri ennen kuin hän olisi osunut puomiin ja raahautunut raiteelle.

No ihan eri asia tuo ovien väliin tunkeminen, sehän on ehdottomasti kiellettyä. Juoksemisessa sen sijaan ei ole mitään pahaa.

Ei ole mitään pahaa? Siinä sitten pahimmassa tapauksessa törmäillään metrosta poistuneisiin laiturilla käveleviin ihmisiin. Ängetään väkisin pienistä väleistä, tönien muista välittämättä. Tai sitten toiset saa hyppiä näitten juoksijoitten alta pois. Jos ei ole juoksijoita huomaavinaankaan saa pahoja katseita, tuhahtelua tai jos haistattelua. Juokseminen on itsekästä ja tyhmää.

Vierailija
68/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme selityksiä täällä :D Katso aikataulut, lähde kotoa ajoissa niin ei tarvitse juosta.

Menen bussilla metroasemalle. Jos bussi tulee oikeaan aikaan, odottelen metroa asemalla kaksi minuttia. Aika usein se bussi ei kulje minuutilleen aikataulussa eikä niitä busseja kulje parin minuutin välein. Eli minun pitäisi mennä sillä kymmenen minuuttia aiemmin menevällä bussilla, jotta ehtisin varmasti oikeaan metroon? Ei siinäkään ole järkeä.

Itse menisin sillä 10 minuuttia aiemmalla bussilla. Ei tarvii stressata ja juosta hikipäässä kun tietää varmasti, että ehtii.

Eli lahjoittaisit pois 50 minuuttia joka viikkoisesta vapaa-ajasta, olettaen että joka arkipäivä kulkisit sillä bussilla. Toiset eivät halua tuota tehdä, vaan mielummin käyttävät sen 50 minuuttia muuhun ja juoksevat silloin tällöin.

Mihin se aika lahjoitetaan? Minne se sinun mielestä menee? Minusta se on edelleen omaa aikaa, enkä ole antanut sitä minnekkään. Voin sinä aikana vaikka kuunnella tai lukea kirjaa tai piirtää tai suunnitella asioita. Käyttää sen hyödyksi ja omaksi iloksi. Se on erilaista kuin vaikkapa täällä mieluummin priorisoitu sohvalla maattu aika, mutta juuri siksi todella hyvää aikaa.

Vierailija
69/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Suurin osa ei kulje metroasemalta metroasemalle, vaan metrosta jatketaan ratikkaan, bussiin tai junaan, josta sitten jatketaan vielä seuraavaan kulkuvälineeseen. Yhdestäkin myöhästyminen tarkoittaa sitä että seuraavaa vaihtovuoroa saattaa joutua odottamaan 15 minuuttia. Tätähän toki maalainen ei tajua kun voi mukavasti tallustella autoonsa ja ajaa toimiston ilmaisesta parkista suoraan omakotitalon pihaan. 

Vierailija
70/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin liikenteessä yleensä, köyhillä on kiire juosta rahan perässä ja ne on stressaantuneita kun se raha ei kuitenkaan riitä.

Vierailija
71/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme selityksiä täällä :D Katso aikataulut, lähde kotoa ajoissa niin ei tarvitse juosta.

Menen bussilla metroasemalle. Jos bussi tulee oikeaan aikaan, odottelen metroa asemalla kaksi minuttia. Aika usein se bussi ei kulje minuutilleen aikataulussa eikä niitä busseja kulje parin minuutin välein. Eli minun pitäisi mennä sillä kymmenen minuuttia aiemmin menevällä bussilla, jotta ehtisin varmasti oikeaan metroon? Ei siinäkään ole järkeä.

Itse menisin sillä 10 minuuttia aiemmalla bussilla. Ei tarvii stressata ja juosta hikipäässä kun tietää varmasti, että ehtii.

Eli lahjoittaisit pois 50 minuuttia joka viikkoisesta vapaa-ajasta, olettaen että joka arkipäivä kulkisit sillä bussilla. Toiset eivät halua tuota tehdä, vaan mielummin käyttävät sen 50 minuuttia muuhun ja juoksevat silloin tällöin.

Mihin se aika lahjoitetaan? Minne se sinun mielestä menee? Minusta se on edelleen omaa aikaa, enkä ole antanut sitä minnekkään. Voin sinä aikana vaikka kuunnella tai lukea kirjaa tai piirtää tai suunnitella asioita. Käyttää sen hyödyksi ja omaksi iloksi. Se on erilaista kuin vaikkapa täällä mieluummin priorisoitu sohvalla maattu aika, mutta juuri siksi todella hyvää aikaa.

Eihän se työmatkailu ole mukavaa aikaa.

Sä oot just tommonen joka esittää valaistunutta, mut on oikeesti vaan tuomitseva ja kuvittelee olevansa toisia ylempänä. Oothan sä sentään oivaltanut muka jotain elämästä ja kiireestä.

Työskentele vielä vähän mielesi kanssa niin empatiakin kehittyy siinä mukana

Vierailija
72/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tätä ajatuskuviota kyseenalaisteta? Lähtee varmuuden vuoksi (turhaan) aikaisemmin, vaikka voisi lähteä myöhemmin ja kiirehtiä?

Kiire ja stressi on ihmiselle paha asia. Tulee kaikenlaisia ongelmia, kroppa voi huonosti, on ylivireessä ja ylipainoinen. Suomalaisistahan on ylipainoisia 60% mutta stressi ei silti näköjään huoleta.

Vierailija
73/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkani: bussi, metro, bussi ja bussi.

Minuuttiaikataulu jatkoyhteyksineen.

Vierailija
74/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivempi olla sen aiemman kyydissä, kuin odotella laiturilla. Inhoan turhaa seisoskelua. Jos missaan sporan tai dösän, kävelen mielummin seuraavalle pysäkille, kuin seisoskelen odottelemassa.

Inhoan myös ajoissa olemista. Olen mielummin juuri ajallaan, mikä sitten saattaa tarkoittaa pientä kiirettä toisinaan. 

Mikä siinä ajoissa olemisessa on niin inhottavaa? Ihan samaa elämäsi aikaa sinä käytät olet sitten sen ajan kotona tai siellä paikassa minne olet menossa. Pieni aika hetken paikallaan on tosi tärkeää psyykelle. Miettiä vain rauhassa asioita. Vai onko niin, että miettiminen ja itsen kanssa oleminen ahdistaa?

Mä kyllä mietiskelen ja olen itseni kanssa mieluummin omalla kotisohvalla kuin metroasemalla.

Minusta taas on todella viihdyttävää vain katsella muita maisemia ja ihmisiä.

Minusta on viihdyttävää istua ja katsoa kun ihmiset juoksee hikipäässä.

Vierailija
75/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset lähdeä kotoa ajoissa niin ettei tarvi juosta?! Lähde 2 minuuttia aiemmin. Ei luulis olevan vaikeaa.

En ole tuo kelle vastasit mutta kaikille se metro ei ole ensimmäinen kulkuneuvo

ja jos joku kulkuneuvo sössii aikataulua pitää juosta. Itellä olis tarvinnu lähteä tunti 15min aiemmin tai ottaa se riski että voi joutua juoksemaan. Nykyään onneksi pääsen autolla kotoa töihin niin ei enää tarvi stressata kulkuneovosta toiseen.

Vierailija
76/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se työmatkailu ole mukavaa aikaa.

Sä oot just tommonen joka esittää valaistunutta, mut on oikeesti vaan tuomitseva ja kuvittelee olevansa toisia ylempänä. Oothan sä sentään oivaltanut muka jotain elämästä ja kiireestä.

Työskentele vielä vähän mielesi kanssa niin empatiakin kehittyy siinä mukana

Heh, kiitos :) valaistunut onkin uutta. Empatiaa minulla on, mutta tässä asiassa sitä ei kyllä tarvi mihinkään, kun kukaan ei varsinaisesti ole missään pulassa. Kyseessä on vain se kuinka ajan käsittää ja miten siihen suhtautuu.

Vierailija
77/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Oulussa jossa hyvä julkinen liikenne tarkoittaa sitä että jonnekin menee bussi puolen tunnin välein ruuhka-aikana. Täällä ilahtuu kun joutuu odottamaan vain varttitunnin. Olin puoli vuotta töissä Helsingissä ja tuona aikana minusta kuoriutui sulava metroon juoksija joka hermostui neljän minuutin odottelusta.

Vierailija
78/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko juosta, kun landet seisoo liukuportaiden väärällä puolella tien tukkeena. 😉

Vierailija
79/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Landejuntti! Miksi se sinua kiinnostaa? Onko teidän kylälle jo saatu liikennevalot?

Vierailija
80/123 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla liikkeessä. Heti kun pysähtyy paikalleen yli 30 sekunniksi, niin joku hörhö, kerjälainen, narkkari on hihassa kiinni.