Te kaikki joilla on LA Elokuussa <3
Heippa! Tän keskustelun tarkoituksena on jakaa kokemuksia raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Kaikki ne joilla on LA Elokuussa niin keskustelemaan! :) Minulla on 1.8 laskettuaika! <3 Toista lasta odotan.. plussan sain tänään ! <3
Kommentit (450)
Ei onnistunut suljetun ryhmän perustaminen multakaan.
Joku kyseli saikun syistä, selkäkivuilla mennään, jos jotain tarvii. Ne kun on muutenkin ihan oikea eikä keksitty syy, kun yläselkä on pysyväistilaltaan rikki.
Viikkoja 6+1. Näinköhän vaan pysyisin kärryillä näistä viikoista jo vihdoin ja viimein, koskaan ennen en oo pysynyt.
Raskaudesta ei kannata työhaastattelussa alkuvaiheessa mitään sanoa, työpaikalle pitää kertoa 2kk ennen äitiysloman alkua.
Leontine: kiitos blogivinkeistä!
Täällä etova olo on saavuttanut pisteen, jossa ruuanlaitto tai edes kaupassakäynti tuntuu vastenmieliseltä. alas ei mene oikein muuta kuin mehukeittoa, hapankorppuja ja hedelmäpilttejä. päivisin iskee hirvee nälkä, ja jos innostun syömään ison ruoka-annoksen, tulee siitäkin kuvottava olo jälkeenpäin. Onneksi mulla on säästössä 2 lomaviikkoa ja pidän ne kyllä heti vuoden alussa, jos pahaolo äityy sietämättömäksi.
Mites te muut olette voineet ja mitä olette pystyneet syömään? :)
rv 6+6
Heipä hei! Täällä 7+4 menossa.. ja ihan järkkyä olla koko ajan kauheessa etomis olossa. Ei oo oksennus vielä lentänyt mut ei kaukana ole ollu. Tuntuu että kaikki on jo kokeiltu mut etovuus vaan pysyy ja on. Ihan hetkittäin se häviää mutta voi sanoo että suurimmaksi osaksi se tunne on. :/ Ootteko te muut pahoinvoivat oivaltaneet joitakin hyviä konsteja millä sais pahan olon hyvin pois..? Vaikka sehän on kyllä niin yksilöllistä että mikä kellekki auttaa mut voisin vaikka kokeilla jos esiin putkahtaa joku sellainen mitä en ole hoksannut vielä kokeilla! :) Alkaa nyppimään se kun ei voi kauppaankaan lähtä kun se oksettava olo on kokoajan ja jos sattuis niin että se oksennus lentäs just jossai ku olis menossa...saapa nähä jääkö osa joululahjoista ostamatta. :(
noup,täällä ei mitään kuvotusta,ei mitään :/ huolestuttaa kun ei ole ollut mitään! Olihan mulla viikon verran kuvotusta ja sitten oksensin sen 4 päivää mutta siihen se sitten loppui. Viikkoja ei tuolloin ollut edes vielä kuutta,joten vähän nyt epäröin ett onko masussa mitän :/ ainoastaan rinnat on vähän arat..se on ainut oire..tänään 6+6
Clueless ja Tsuuper: Musta tuntuu, että mun etova olo pahenee iltapäivää ja iltaa kohden. Oon kuitenkin onneksi pystynyt hyvin syömään, vaikka monet ruuat ällöttää ja esim. makeita kakkuja ja pullia (ja jouluruokia) en kestä edes ajatella. Semmosia mitkä mulla auttaa ja maistuu on esim. kylmä vesi, kylmät tuoremehut ja raikkaat hedelmät. Mehujäitä oon kans vetäny :D Vähän jännittää mitä joulupöydässä pystyn syömään kun nyt tuntuu että ällöttää vaan pelkkä ajatus kinkusta ja laatikoista...Viikkoja 6+3.
Tällä on olo vaihdellut vähemmän etovasta ja melkein oksennukseen... onneksi se yökkö ei vieläkään ole tullut, vaikka tänään aamupäivällä se on ollut todella lähellä! Ja tämän päivän olot ovat olleet kauheimmat koko ajalta, koko aamuna ei mennyt muuta kuin vettä alas.. ja kun sain päivällä nukuttua, koiran kanssa ulkoiltua sen jälkeen.. nii ihana mieheni tokaisi että syödäänkö takoja, ja minun heti teki mieli niitä (yksi lempiruuistani) niin aluksi kokkaaminen oli aika etovaa, mutta siitä selvittyä ja ekan haukun otettua niin oi että kun ne upposi! Ja olin niin onnellinen tästä! ja etova olokin helpotti! siinä kun pelkällä keitolla elänyt koko viikon... Ja söin sitten lisää parin tunnin päästä, kun oli niin ihanaa kun ruoka maistui! :) Pelkään taas aamua jos on samanlainen kuin tänään, että mikään ei mene alas, ja tokaisin miehelleni että pitäisi laittaa herätys parin tunnin välein yöllä ja syödä, ettei paha olo yllättäisi aamulla!
rv 5+5
Leontine: mä itseasiassa kokeilin tota herätys juttua yhtenä aamuna :D ei kyllä ollut herätys läpi yön soimassa, mutta aamulla laitoin herätyksen tuntia aiemmaksi oikeaa herätystä. Muutaman hankalan ja pahasti etovan aamun jälkeen laitoin tuon herätyksen varuiksi soimaan, jotta olisi paremmat saumat toipua huonovointisuudesta ennen töihin lähtöä. Mua on kyllä hieman ruvennut yökkökohtaukset nyt jännittämään tämän etovuuden myötä, koska mun työssä ei ole kyllä mitään mahdollisuutta ruveta yökkäilemään kesken päivän, enkä halua tulevan palkankorotuksen vuoksi tuoda raskautta vielä hetkeen esiin. Miliami: mullakin huonovointisuus on pahentunut parina viime päivänä iltaa kohden...mutta aika vaihtelevaa on ollut, ja aamut kyllä jännittää joka kerta.
niin ja vielä kysymys kaikille: syöttekö jotain ravintolisilä, jos niin mitä? Itselläni ollut jo ennen raskautta (sekä tietenkin myös nyt) käytössä foolihappo sekä homeopaattinen kalsium ja magnesium valmiste.
Ja sieltä se yökkö tuli tänä aamuna, ajattelin että jos herään ja saisin nopeasti jotain syötyä ettei etovuus ehdi iskeä.. ja siinä ruisleivät veden kera... eikä 5 min niin oli jo ylhäällä, sen jälkein sain puolikkaan vesilasin kamppailtua, ja se nyt toistaiseksi on pysynyt alhaalla... Olin eilisen aamun jälkeen melkein varma että tänään ei kyllä pysy sisällä..
Clueless: söin ennen raskautta paljon eri vitaminejä ym.., mutta nytten raskautumisen myötä hain apteekista Mama Multivitamin valmisteen(tässä on jätetty a vitamiini pois,ja on paljon kaikkia hivennäisaineita ja oikea määrä vitamiinejä jonka raskaana oleva/imettäjän pitäisi saada..), ja juon joka aamu berokkaa, kun siihen olen tottunut.
Vitamiineista: Juon totuttuun tapaan aamuisin c-vitamiiniporejuoman ja lisäksi syön Multivita Raskaus&Imetys -pillereitä (sisältää esim. rautaa ja foolihappoa) ja Omega 3-kapseleita (ei A-vitamiinia!). Musta oli vähän outoa että kun soitin neuvolaan, niin siellä ei kysytty/kerrottu esim. foolihaposta mitään vaikka muuten täti kyllä haastatteli puhelimessa. Onhan se liian myöhäistä ottaa asia puheeksi vasta ensimmäisellä neuvolakerralla. Onneksi oon itse ottanut asioista selvää jo hyvissä ajoin.
Minulla pahoinvointi lakkasi oikeastaan kokonaan joksikin aikaa, mutta se on palannut. Tavallaan onneksi, koska aloin pelkäämään kun olo hävisi. Minulla on erilaisia oireita kun esikoista odottaessa, mutta osa samoja. Rinnat oli tosi arat esikoisen kanssa, nyt ei ole niin minkäänlaisia tissikipuja. Paha olo on nyt ehkä pahempi kun ekan kanssa ja sitä tulee pitkin päivää. Ekassa raskaudessa minulla oli paha olo jota kutsuin kello-yhdeksän-pahaksi-oloksi, koska se tuli iltaisin aina aika tarkkaan ysiltä. Piti muistaa syödä ennen sitä. Nyt en pysty taaskaan syömään suklaata, mikä on intohimoni noin niin kun normaalisti. Se vaan etoo. Kirpeä salmiakki ja suolalaku on nams. Vaalea, tuore joku maalaisleipä tms. on ihan törkeä intohimo kun laittaa juustoa ja metukkaa päälle. Herranen aika! Vesi tulee kielelle pelkästä ajatuksesta :D! Onneksi noita saa syödä raskaana ollessa :D! Jano on yhtä hirveä kun ekassa raskaudessa. Juomista pitäisi tarkkailla, koska saatan juoda pahimmillani 5 l päivässä, mutta en pysty olemaan janossa :/.
Minäkään en kyllä erota kohtua tunnustelemalla.
Ensi viikolla on eka neuvola esikoisen 12kk käynnin yhteydessä. Ajattelin sielä inistä, josko pääsisin ultraan. Nyt ei ole rahaa laittaa 80 eur yksityiselle, mutta olisi ihanaa nähdä pieni!
Olen ilmeisesti aika turvonnut, vaikka housut menee kyllä normaalisti jalkaan. Olen kertonut raskaudestani siskolle ja 2 parhaalle ystävälleni vasta. Äitini eilen sanoi siskolleni esikoisen synttäreillä, että olenkohan raskaana kun maha näyttää erilaiseslta. Vaikka yritin laihistaa damn it :D! Ja tänään aamulla sanoi, että "ensi jouluna on aika vilskettä kun on lapsia juoksentelemassa ja vauva!" olin vaan, että joo joo, tai sitten saatan olla maha pystyssä silloin, heh. Viime raskaus näkyi kyllä ihan selvästi jo vklla 12, olin niin turpea ja olen suht hoikka. Nyt olis menossa 7+0 ja jos nyt jo raskauden huomaa, niin oho, olenpa turvoksissa sitte..
Onpa teillä rankkaa pahoinvointia. Toivottavasti sen sais jotenkin pidettyä kurissa. Ennen en oo aavistanutkaan, miten kovaa tuo ns. aamupahoinvointi voi olla!
Itsellä on nyt menossa rv 4+4 tai 4+3. On olo, että olenkohan raskaana vai en. Olen tuntenut olevani tavallistakin pirteämpi. Oireita kyllä on ilmaantunut, tissikipu on yltynyt ja eilen iski päänsärky. Alavatsaa juilii säännöllisen epäsäännöllisesti aika kovastikin. Kipuilua on missä milloinkin mutta aika paljon vasemman munasarjan kohdalla. Pelkään, että tämäkin on taas kohdunulkoinen.
Varasin ajan yksityiselle varhaisultraan ensi perjantaille. Ei millään malttaisi odottaa sinne asti :) Siellä pitäisi selvitä ainakin, onko raskaus oikeassa paikassa. Julkisella puolella asiat etenee julmetun hitaasti, ja ehkä joskus ensi viikon lopulla vasta saan lähetteen varhaisultraan...
Välillä menee ihan mahdottomuuksiin tämä mun stressaaminen. Eilen söin mausteista ruokaa ja join alkoholitonta olutta, ja rupesin heti miettimään voiko liian mausteinen ruoka tai alkoholiton olut (joka paljastui "alle 0,5-prosenttiseksi") olla haitaksi. Bussissa istuminen tuntuu aiheuttavan semmoista tärinää, että alavatsa tulee vähän kipeäksi, joten pelkään kulkea bussillakin.
Onko teillä muilla ollut alavatsakipuilua viime aikoina? Millaista se on ollut ja missä kohdassa? Ootteko kertoneet siitä lääkärille tai neuvolaan?
Entä mietittekö tarkkaan, mitä uskallatte syödä? Tuleeko teille koskaan epätoivoinen olo, että ei voi aina muistaa katsoa, mitä joku ruoka sisältää?
Ravintolisistä: Syön Multivitan raskausvitamiineja, Möllerin tuplaa (jossa ei ole A-vitamiinia) ja maitohappobakteerivalmistetta. Lisäksi mulla on ollut maca käytössä pari kuukautta, enkä uskalla lopettaa sitä, koska joillakin keskutelupalstoilla ihmiset ovat saaneet keskenmenon lopetettuaan macan syömisen äkisti.
Moikka, täällä ilmottautuu yksi elokuinen lisää. la olisi 13.8, eli viikkoja nyt 5+4.
Meillä esikoinen täyttänyt elokuun lopussa 2-v, joten hieman alle 3 vuotta tulisi ikäeroa.
Ensimmäisessä raskaudessa oksensin 24/7 rv 6-21 ja painoa lähti 10kg, joten nyt jännittää joudunko kestämään saman uudestaan. Pientä etovaa oloa on ollut tähän mennessä, mutta ei muuta.
Robinette-: Mulla on alavatsakipuja vaihtelevasti, viime aikoina lieviä. Kolme kertaa oli kuitenkin ihan alkuviikoilla yöllä tosi kovakin kipu, ekalla kertaa (4+3) soitin päivystykseenkin ja epäilivät mahdollista keskenmenoa. Kipu kesti kuitenkin vain n. 15-30 min. ja tällaista oli viimeksi yli viikko sitten. Mitään vuotoa ei ole ollut, viime viikon perjantaina tein varuiksi vielä uuden selvästi positiivisen raskaustestin ja oireet (esim. paha olo) jatkuu, joten en ole ollut erityisen huolissani. Luin että kovatkin kivut on ihan normaaleja jos vuotoa ei ole. En ole ollut asiasta yhteydessä neuvolaan, mutta perjantaina menen sinne varhaisultraan ja kerron samalla kivuista. Käsittääkseni myös kohdunulkoisessa olisi todennäköisesti oireena kivun lisäksi vuotoa?
Täällää menossa nyt viikot 7+1. Viime viikolla oli neuvola, mutta se nyt meni ihan perustietoja täytellessä. Tammikuuta jo odotan, siellä edessä verikokeet, niskapoimuseulonta ja laajempi neuvola/lääkärikäynti. :)
Viime viikolla oli lähinnä sellainen olo ettei ruoka oikein maita. Lueskelemalla teidän postauksianne päätin kokeilla shmootieta ja ne tuntuivat menevän mukavasti. Ennemmin suuhun on laittanut jotain raikasta ja suolaista kuin makeaa. En tosin ole varma johtuuko raskaudesta vai flunssasta.
Itse syön multivitan raskaus ja imetys ravintolisää, ja kyllä, todella tarkkaan mietin myös mitä uskallan suuhuni laittaa. Esim. Kiiu kertoi syövänsä salmiakkia ja lakritsia; itse en uskalla niitä syödä edes pieniä määriä. Mietin jopa sitä että monissa rasvaseosksissa, kuten Oivariinissä on a-vitamiinia. Uskallankohan niitäkään enää käyttää! Ja toiseksi huomasin että monissa kana- ja jouluruuissa käytetään inkivääriä mausteena... Joten taitaa jäädä Saarioisten kanakeitto jatkossa kaupan hyllylle... Kaloja taas pitäisi syödä muttei yksipuolisesti eikä sisävesien kaloja liikaa. Taidankin hakea jotain raskausomegaa luontaistuotekaupasta ja jättää kalatkin vähemmälle.
Ajattelin että musta ei koskaan tuu sellaista stressaavaa odottajaa mikä kyttää kaikki ainekset tarkkaan, ja kenen elämää raskaus vaikeuttaa ihan hirmuisesti, mutta tässä sitä vaan ollaan! :D
Täällä on tänään alkanut ensimmäiset kuvotukset. Vatsa huutaa ruokaa, mutta ajatus kaikesta etoo. Väkisin sain vedettyä puoli kulhoa nuudeleita, tän päälle täytyy kyllä kohta käydä nukkumaan. Paistoin oiken valkosipulipatonkia, mutta tuolla se nyt makaa uunipellillä koskemattomana.. Toisaalta kiva, että raskaus saa nyt muitakin fyysisiä todisteita, kuin pelkän plussan ja rintojen arkuuden, mutta jos tätä kauan kestää niin en tiedä mitä teen. Mies asuu musta 60km päässä, joten täällä ei nyt tähän hätään lohduttajaakaan ole.
Mistä päin muuten muut odottelijat ovat? Itse asun Varsinais-Suomessa. Huomenna eka neuvola, jänskää :)
Huomenia! Uuteen viikkoon mukavasti vapaapäivin.
Olo on enenevissä määrin huonovointinen. Huonovointisuus tulee aalloissa ja sitä en ehkä eniten aamuisin. Joskun päivän mittaan tulee iltaan saakka näitä etomisaaltoja. Silloin etenkin jos on yhtään nälkä. Olenkin hyväksi havainnut, että vaikka väkisin syö jotain, niin se on helpottanut.
Makeaa ei minunkaan tee mieli, mikä on aika erikoista, koska olen suklaahiiri muuten. Joskus himoitsen jotain suolaista ja epäterveellistä. Lisäksi salaatit uppoaa hyvin, samoin kuin hedelmät ja maustetut keitot. Ruisleipä tomaatilla on herkullista!
Eniten inhottaa ajatus majoneesista, munakkaasta ja yksi päivä heitin vuoallisen uunissa paistettuja kananfileitä roskiin, koska yökötti edes ajatella niitä valjun näköisiä kanoja :/ Samaten nakit inhottaa. Esikoisen odotuksesta jäi traumat kebablihaan, enkä syönyt kebabia useaan vuoteen. Nyt ei tunnu sellaista ainakaan vielä.
Itselläni on kaapissa Multivita Mama -tabletteja, mutta valitettavasti jo pelkkä ajatus tabletin otosta saa etomaan. En tiedä pitäisikö vaihtaa merkkiä vai yrittää vain väkisin :/
Eilen tuli himo maksalaatikkoon. Söin pojaltani jääneet maksalaatikon jämät, vaikka tiedän aivan hyvin, että maksalaatikko on odottajilla pannassa :/ Teki vaan mieli.
Mua vaivaa myös armottoman kovat selkäkivut. Ne ovat olleet jo kauan ennen raskautta, ja epäilen itse selkärankareumaa, vaikka sitä ei ole saatukaan kiinni tutkimuksissa. Nyt kivut ovat selkeästi pahentuneet ja nukkuminen aamuyöstä on tuskaa. Panadol 1g helpottaa oloa noin tunnissa sen verran, että saan nukutuksi ehkä 1-2t sen jälkeen kun olen herännyt. Pitäisi tehdä soitto työterveyteen, voisiko lääkäri määrätä jotain sallittuja, vähän vahvempia kipulääkkeitä, tai uusia edes Panadol-reseptin.
Että tällaista odotuksen auvoa täällä. Tällä viikolla soittelen neuvolaan, vaikka "paljastunkin" :) Ei auta.
Finola 5+6
Minä en siis uskalla, enkä pysty, syömään salmiakkia tai lakuja isoja määriä, vaikka verenpaine onkin alhainen. Ne on vaan oikeastaan ainoita makeita juttuja mitä pystyy syömään ja kirpeä salmiakki auttaa jonkin verran pahoinvointiin. Syön n. 2 kertaa viikossa pienen määrän mustaa herkkua :)! Aika hyvin on muistissa kielletyt aineet ja superherkkuja valkohomejuustoa tai graavilohta en uskalla syödä ollenkaan. Onneksi, ja ihme, ei ole tehnyt niitä yhtään mieli! En uskaltanut syödä edes leipää, jossa oli mukana muutamia pellavansiemeniä..
Ekassa raskaudessahan join rooibosteetä ihan tyytyväisenä ja vasta nyt olen tajunnut, että herranen aika, sehän on yrttijuoma, eikä sitä olisi saanut juoda :/! Mutta eipä onneksi ollut mitään vaikutusta :)!
Varoivasesti ilmoittautuu yksi odottelija. rv 4+2 menossa, laskurin mukaan LA 23.8. Ensimmäistä tässä miekkosen kanssa odotellaan. Molemmat olemme 24, minä valmistun parin päviän päästä AMK:sta ja mies ensi vuonna sitten yliopistosta. Toivotaan, että tämä itunen pysyy mukana <3 Oireiluna on ihan selkeästi vatsan nipistelyä ollut jo viikon verran, samoin palelua. Turpeakin koen olevani...
Itsellä vähän samaa ongelmaa kuin Rapolla, elikkäs olen menossa tällä viikolla kirjoittamaan vuoden mittaista työsopimusta ja koen hölmönä ihmisenä huonoa omaatuntoa asiasta... Mutta kun niin alussa mennään, niin koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.
Future rv 4+2
Mä luulen että toi mun pahoinvointi oli vatsaflunssa! Ettei liittynyt koko raskauteen ollenkaan. Se lähti pikkuhiljaa pois kuten mahatauti yleensä. Koska nyt oon ollut elämäni kunnossa jo monta päivää..pystyn syömään kaikkea,siivoamaan ja elämään täysin normaalia elämää. Ainoastaan rinnat on vähän arat,ollut jo ovulaatiosta lähtien ja maha nippailee milloin mitenkin ja alavatsa on kauhean kireän ja pinkeän tuntuinen ja kun yrittää venytellä sitä,niin tuntuu ettei se veny minnekkään :O normaalia? Väsymys on aika pientä myös. Mä miettisin viikoilla 4-5,että menen varhaisultraan,mutta olen tullut siihen lopputulokseen etten mene..Se selviää sitten viikolla 11-13 onko kaikki hyvin ja oikeassa paikassa vai ei. Jännittää ja pelottaa,mut pyrin nyt keskittymään täysillä töihin ja saamaan joulun pois alta :)