Te kaikki joilla on LA Elokuussa <3
Heippa! Tän keskustelun tarkoituksena on jakaa kokemuksia raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Kaikki ne joilla on LA Elokuussa niin keskustelemaan! :) Minulla on 1.8 laskettuaika! <3 Toista lasta odotan.. plussan sain tänään ! <3
Kommentit (450)
Mä ostin BioOilia, Johnson&Johnson raskausarpi öliyä ja Garnierin öliyä ja Nivea Soft rasvaa. Pulloja ja puteleita nyt löytyy. Minulla on todella huono iho ja raskausarpia tulee erittäin herkästi reisiin ja mahaan. Tunnen heti, kun iho alkaa venymään niin se kutisee. Mä rasvaan siis jo joka päivää ja yritän nyt ensi kuusta aloittaa 2 kertaa päivässä. Varmasti arpia tulee, mutta jos vain jotekin saisi ehkäistetty.
kobetops + vaaveli
Heippa!
Täällä kanssa yksi elokuussa synnyttävä ;) LA 13.8
Oon siis 21 vuotias, toista lasta odottava äippä :) Esikko täyttää maaliskuussa 3 vuotta <3
Oireita ei ekassa raskaudessa ollu mitään ja nyt oli alussa etovaa oloa ( onneksi mennyt jo ohitse), liitoskipuja, ihan järkyttävän kovia sellasia ja turvotusta ym.. Täällä kuitenkin kakkosta ootellaan jo ihan innolla :)
Mielenkiinnolla jään odottamaan kaikkien tarinoita raskauden etenemisestä :)
Mamma & natunen 12+0
Heippa !
Sokerirasituksesta selvittiin "hengissä" :D Olo oli kyllä tosi nälkäinen ja vähän ällötystä oli mutta rasitus onnistui! Tänään pitäisi selvitä testien tulokset et onko sitä sokeritautia. toivotaan ettei olisi! Vaikka suurella todennäköisyydellä se on kun oli edeltävässä raskaudessakin se.
Kävin samalla reissulla myös sen alkuraskauden lääkäri käynnin. Ja oli oikein mukava käynti. Lääkäri otti papa kokeen ja sitten tunnusteli paikat. Kaikkien pitäis olla ok. Sydänäänet kuunneltiin ja sitten lääkäri kysyi että haluaisinko myös että ultrataan ja tottahan toki se mulle passas! :D Ja siellä se pikkuinen hypähteli ja lääkäri totes että näyttää kyllä normaalisti kehittyvältä ja niskaakin katsoi ja sanoi että sekin alue on siisti. Muutaman kuvankin sain mukaan.
Meillä tuo lääkäri käynti olisi vasta rv18 mutta mut laitettiin jo aikasemmin taustojen vuoksi.
Synnytys pelostanikin sain jutella lääkärin kanssa ja senkin asian suhteen on luottavaisempi mieli. Menen jossain vaiheessa käymään synnytystapa arvioinnissa. Esikoisen synnytys oli sen verta rankka että mun synnytyskertomukseen oli laitettu että seuraavassa raskaudessa suositellaan tulevan siihen synnytystapa arviointiin. Jos alkaa jännittämään ihan hirveesti niin sekin aika laitetaan vähän aikasemmalle jos haluan.. norm. se olis rv38 paikkeilla vasta. :)
Tosi hyvä mieli jäi kaikin puolin!! :)
Tsuuper rv14
Täällä pahoinvointi rupeaa helpottamaan, vaikka vieläkään ei meinaa lämmin ruoka niin hyvin maistua.. Mutta parempaan päin kuitenkin jo, onneksi! :)
Tänään aamulla vetäisin mammahousut ekan kerran jalkaan ja ei taida olla paluuta enää normifarkkuihin.. On nää niin mukavat! Ja eipähän purista mistään :)
Raskausaika on mennyt kyllä niin nopsaa, paljon nopeammin mitä esikoista odottaessa. Hyvä vaan. :)
Esikoista odottaessa sain vähän raskausarpia mahaan ja reisiin, mutta nopeasti vaalentuivat eikä niitä enää kyllä juurikaan näe. Nyt ovat vähän ruenneet kutisemaan tämän uuden tulokkaan myötä :) Faktahan on oikeasti se, että jos raskausarpia on tullakseen niin ne tulee. Raskausarvet syntyvät niin syvällä ihossa, että mitkään voiteet ei voi siihen vaikuttaa. Riippuu ihan kudostyypistä. Itse rasvasin esikoisen aikaan ja nyt ihan vain hajusteettomalla perusvoiteella, ettei tarvitse koko ajan raapia ihoa, kun kutisee.. Varmaan tämä talvikin nyt vaikuttaa että meinaa iho kuivaa.
Nyt päikkäreille niin jaksaa touhuta sitten loppupäivän :)
MomFor2 13+5 <3
Mulla meni ehkä viikko vähän helpommin pahoinvoinnin suhteen, mutta nyt etovuutta on ollut taas pitkin päivää ja tänään tuli ihan ylös asti :( pystyn kyllä aika kivasti syömään, mutta yhtäkkiä saattaa tulla jäätävä oksetuskohtaus. Mäkin olen kyllä huomannut, että pahoinvointi on kotona pahimmillaan, ja varmaankin johtuu ihan siitä, ettei ole mitään ns. "häiriötekijöitä" ja helpommin tulee sitten vellottua siinä huonovointisuudessa :D pystyn syömään aika laidasta laitaan, mutta hedelmien lisäksi on ruvennut tekemään mieli erilaisia pullia ja suklaapatukoita :DD vieläkin kyllä tuntuu, ettei rakaudesta oikein ole ulkoisia merkkejä :(
Mites muuten kun tuo sokerirasitus testi on vissiin aika yleinen käytäntö, niin millä perustein siihen yleensä määrätään?
clueless 13+1
CLUELESS: Se sokerirasitukseen meneminen varmaan riippuu neuvolastakin että kuin ne herkästi laittaa. Mut minut laitettiin edellisessä raskaudessa huonon olon vuoksi.. tuntui että tulee sellasia voimattomuus kohtauksia jotka oli todella voimakkaita. Niin otettiin se kaiken varalta ja minulla todettiin se sitten. Mulla oli kuitenkin ihan ruokavaliolla hoidettava.. Sit nyt ne laittaa minut automaattisesti niihin testeihin kun mulla oli se edellisessä. Mulla ei ollut sitä diabetesta ainakaan nyt alkuvaiheessa.. sain tulokset päivällä kuulla!! Jes! :) Joudun kuitenkin rasitukseen myös siinä loppuvaiheessa (26-28rv).
Muita syitä minkä vuoksi ne saattaa laittaa siihen on jos on ylipainoa tai jos on suvussa 2-tyypin tai 1-tyypin diabetesta.
-Tsuuper
Np-ultra takana ja kaikki näytti olevan hyvin :) Maha on alkanut kasvaa sen verran, että oppilaat jo kuiskailevat keskenään...Ekat mammavaatteet on hankittu, mutta en ole vielä tohtinut käyttää. Ajattelin mennä tavallisilla farkuilla niin kauan kun mahtuvat vielä ihan hyvin, eiköhän niitä äitiysfarkkuja ehdi sitten myöhemmin käyttää kyllästymiseen asti :) Masussa tuntuu kaikenlaisia nipistelyjä ehkä enemmän kuin aikaisemmin, mutta ei varsinaista kipua. Oon rasvaillut mahaa ihan tavallisella rasvalla, ja sillä ajattelin pärjätä loppuun asti. Toivottavasti ei kaduta myöhemmin...
Täälläkin on sokerirasitus takana, kävin tiistaina siellä. Ja oli kyllä kauhea kokemus! Mutta onneksi on ohi! Jouduin odottamaan ylimääräisen tunnin alussa, ja pelko kokoajan että joudun juksee veskii oksentaa :/ kun oisi pitänyt nimellä kutsua.. mutta heidän järjestelmässä oli tapahtunut virhe ja minun aikaani ei löytynyt ja kun menin niin otin varmuuden vuoksi numerolapun, kun en tiennyt miten toimii.. (onneksi otin heti sen numerolapun, muuten oisi ollut varmaan vielä pidempi ja rankempi kokemus).
No en halua kertoa muille kauhutarinoita! Mutta minunkohdalani kävi vain huono tuuri, ja kun pahoinvoinnit ovat vielä jatkuneet.. Niin ei kovin mukavaa tuo nälissään oleminen ollut.
Onko kellään muulla ollut jatkuvaa suht kovaa päänsärkyä? joka yltyy välillä, ja jos ei pääse lepäämään silloin niin tulee oksennus?
Minulla on jatkunut viime viikosta lähtien päivittäinen päänsärky, alko migreenillä, viime keskiviikkona ja sitten on ollut joka päiväistä päänsärkyä joka alkamisestaan vain yltyy! Sitten vietänkin loppupäivän ihan "koomassa" kun nukun ja yritän syödä vähän väliä..
Tiedän että päänsärky voi olla yksi oireista, tämä vain tuntuu niin tyhmältä kun minulla on oireet ollut ihan kuin lukisi jostain ohjekirjasta raskauden oireita, ja viikoista, niin pystyn samaistumaan kaikkiin.. toivottavasti ei nyt olisi näin loppuun asti! vähäsen jo pelottavaa :D Mutta monet sanoo kun on tuplat niin on myös tuplana oireet, pitääköhän tämä paikkaansa?
Leontine rv 13+6 ja kaksoset
Heippa ja tervetuloa uudet odottajat :)
Meillä tosiaan oli eilen ensimmäinen ultra, siellä meidän vauveli heilutteli käsiä ja sydän löi hienosti <3 Oltiin miehen kanssa molemmat ihan itku silmässä. Kaikki oli hyvin, koko vastas viikkoja 11+4 (menkoista laskettuna 11+1 tänään), lääkäri teki myös pikasen sisätutkimuksen ja varattiin jo aika rakenneultraan huhtikuulle. Kävin myös veriseulassa ja nyt odotellaan vastauksia muutama päivä.
Raskausarvista joku kyseli, niin mulle tulee tosi herkästi arpia reisiin, muttei mahaan, mutta molempia oon jo rasvaillut ihan samalla Dovella ku muutenkin koko kroppaa. Mulla on pakkasilla ihan mielettömän kuiva iho ja pakko rasvata kahdesti päivässä tai raavin ihan verille kun kutiaa niin paljon.
Sukupuolen näkemisestä, niin mun äiti sano, että alusta asti näkee sukupuolen virtsarakon koosta, että tytöillä olis suurempi. Niin ainakin oli joku lääkäri sille joskus sanonut. Tän perusteella äiti veikkaili juurikin sitä tyttöä :D
Eipä täällä enää muita oireita ole kun turvotus ja jatkuva nälkä. Jos en saa ruokaa heti kun siltä tuntuu, niin iskee paha olo, joten syön aika tiuhaan aina jotain pientä.
NVH ja rakkauspakkaus 11+1 <3
Hei!
Minulla oli tänään 1 lääkärin neuvola. Tuttu nla lääkäri, entinen työkaveri ja 13-vuotiaan luokkakaverin äiti. Mukavasti meni. Pikkuinen nukkui, mutta ihan vauvan näköinen oli <3 Mulla on istukka ihan etuseinässä, mikä saattaa vaimentaa vauvan potkuja, ja saattaa ehkä olla syy siihenkin, että dopplerilla sydänäänet ei niin vahvasti kuulu. Huomenna olis heti perään niskaturvotus ultra ja sinne mennään yhdessä miehen kanssa.
Mä olen kaikki raskauteni (tämä tuleva on siis pikkunelonen, iltatähti) säästynyt kokonaan raskausarvilta *kop kop*. Siitäkin huolimatta, että teininä sain raskausarpia sisäreisiin ja rintoihin naisellistumisen myötä. Luonnollisesti toivoisin säästyväni nytkin, mutta aika näyttää. Rasvailin joskus aiemmin ihan perusvoiteilla tai Body Shopin kookosrasvalla. Nyt olen ostanut sitä uutta Bepanthenin raskausarpien ehkäisyvoidetta, ihan kokeilumielessä.
Sokerirasitukseenkin tosiaan pitäisi varata aika. Siihenkin ekaa kertaa elämässä. Mulla kriteerinä on lähinnä oman isän ja hänen puoleisen suvun kova tyypin II DM rasitus. Se olis viikoilla 14+ eli ensi viikon jälkeen. Pidän sitä ihan hyvänä asiana, koska itsekin varailen asiakkaille aikoja rasituksiin ja opastan heitä siihen, joten ihan hyvä on olla itselläkin käytännön kokemusta asiasta.
Muuta ihmeellistä ei tässä olekaan. Tänään ja huomenna hoidan sairasta tokaluokkalaista kuopusta kotosalla.
Finola 12+3
Leontine: Jep päänsäryt tullut tänne myös kaveriksi :( Mies vähän nauroi että on se kumma,että aina ku tutustun uuteen raskausviikkoon,niin mulla on heti ne vaivat mitä siellä luetellaan :D mutta niin se vain on! Ei siis kauheen kiva juttu. Jos nukun liikaa tai en en syö kunnolla,niin särkee varmasti :/
Täällä sitten moni tietää,töissä tietävät,ystävät tietävät,perhe tietää :) Päätettiin nyt sitten kertoa,kun niin moni on spekuloinut ja kysellyt,että ei jaksettu enää salata asiaa. Mullakin on jo vähän mahaa tullut(pienen pieni kumpu),niin en jaksa yrittää töissä peitellä sitä. Saas nähdä mitä yksi työkaveri meinaa ku hänel taustalla 5 vuotta yritystä,eikä ole vielä tärpännyt :/
Mä en ole koko raskausarpi asiaa edes ajatellut....mutta niin,tulee jos tulee,ei kai sille mitään mahda oikein :/ Mun iho on niin kurjassa kunnossa että huh! Hiton pakkanen yms tekee siitä niin kuivan,et hyvä kun mulla edes on ihoa enää.
Janskina 13+4
Moro taas!
Niskapoimu-ultra takana ja toistaiseksi valtakunnassa kaikki hyvin. Vauveli oli kovasti liikkuvainen ja näytti täydelliseltä pieneltä ihmiseltä. Laskettua aikaa siirrettiin aikaisemmaksi eli menkkojen perusteella 12+4 ja nyt sikiön koon mukaan 13+3. Eli laskettu aika siirtyi 11.8 --> 5.8. Niskaturvotus oli normaali ja samoin riski sairastua downin syndroomaan.
Nyt on hyvä fiilis. Mies kertoi jo vanhemmilleen ja anoppi sieltä heti soittelikin. Omille vanhemmille en koe ihan yhtä helpoksi kertoa. Äiti on vähän sellanen omaa elämää viettävä mummo, joka nyt, kun lapset on lentäneet pesästä, matkustelee monta kertaa vuodessa ja nauttii elämästään. Varmaan on iloinen pikkusesta, mutta ei varmastikaan yhtä hössöttävä kuin anoppi. Lapsille ajateltiin kertoa tänä viikonloppuna. Uskon, että noi teinitkin suhtautuu ihan hyvin ja tuo 8-vuotias on varmaan innosta piukea. Nyt jo piirtelee perhekuvia, jossa minä hoidan vauvaa??!! Mistä lie moinen ajatus tullut päähän.
Oikein ihanaa päivää kaikille
Finola nyt sittenkin 13+3
Iloisia uutisia np-ultrasta, sielä heiluikin neljät pienet kädet ja jalat! <3<3<3 Sydän suli kyllä aivan täysin! Pikkuisilla oli eri lasketut ajat toisella 10.8 ja toisella 11.8, mutta laskettua aikaa ei siirretty vaan pysyy 9.8. Tuli kyllä huudettua apua kun näin heti että niitä onkin kaks :D <3
Lääkäri oli jo määräämässä mua verikokeisiin kun ollut pahoinvointia niin kauan eikä oo helpottanut yhtään vieläkään. Mutta kätilö seisoi vieressä hiljaa ja kun alettiin ultraamaan niin hymyili ja sanoi että arvasi siellä olevan kaksi.
Leontine, mulle sanottiin että raskausoireet tulevat paljon voimakkaampina kun kaksosia odotellaan.
Suskulii ja pikkuset 12+6
SUSKULII : Onnea teille kovasti odotukseen!!! :) Huiii.. on varmasti jännää nyt yrittää sopeutua tupla uutisiin.. :) Ihanaa <3
Viime viikolla käytiin np-ultrassa ja kaikki hyvin! Down-riski oli 1:100000. Kaksi kättä ja kaksi jalkaa löytyy, kymmenen sormea, molemmat aivopuoliskot, reisiluu 6 mm ja selkäranka hyvännäköinen(sanoi kätilö) :) Ja peukalo oli taas pikkuisella suussa! <3
Ylihuomenna sokerirasitukseen. Se hieman pelottaa ja mietityttää, mutta positiivisin mielin olen kuitenkin menossa sinne pariks tunniks istumaan. Mielummin olisin kuitenkin töissä...
Päänsärkyä täälläkin ollut jo parin viikon ajan ja tuntuu välillä pahenevan. Seksihalut päänsäryn ja väsymyksen takia kateissa. Aamuisin en pysty pesemään kunnolla hampaita, kun meinaa oksettaa niin kovaa. Aamupuurokin on alkanut tökkiä ja viilin syönnin jouduin jättämään jo alkuvaiheessa, kun se yökötti niin kovaa.
Kaikki herkut himottaa, tällä hetkellä salmiakki, jota ei pahemmin sais edes syödä. Mutta himoan myös salaatteja, omenoita ja tähän aikaan niin maukaita appelsiineja :)
Mitkä ruoat teitä muita himottaa? Entä yököttää? Onko jotain erikoisia mielitekoja?
-iz86 13+5
Täällä ei ole mitään erityisiä yökötyksiä tai himoja. Kaikki saattaa tulla ylös, oli kyse mistä ruoasta tahansa.
Täällä on noussu kuume eilen, että miten huono olo koko ajan. Eilen oksensin 7 kertaa, pulssi jatkuvasti yli 100(jopa levossa). Päivystykseen eivät suostuneet ottamaan vastaan illalla.. :/ Tänään käyty vain kyökkimässä vessassa, mitään ei tule ylös koska mitään en ole saanut menemään alas. Mehua on tullu juotua.. Huomenna täytyy kyllä soittaa neuvolaan.. Huoli pikkusista on kyllä niin suuri tällä hetkellä <3
Minä joudun valitettavasti poistumaan tästä ryhmästä, sillä viime torstaina ultrassa selvisi, että sikiöllä ei löydy sydämensykettä enää ja kasvu on pysähtynyt viikolla 8+ jotain (viikot olisivat olleet 11+2 silloin) :( Onnea hurjasti teille muille odotukseen!
1.8. Leontine+(kaksoset) Helsinki/Naistenklinikka
1.8. MomFor2 Oulu/OYS
2.8. Jarnis TAYS
3.8. Janskina+luumu/Salon aluesairaala SAS
4.8. IZ86 Seinäjoki/SeKS
4.8 Tsuuper Oulu/OYS
4.8 Noita Normaali
5.8. Clueless Hyvinkää/naikkari/kättäri?
6.8. Miliami + papu Pori/Satakunnan keskussairaala (?)
8.8. TatjanaL & sintti Etelä-Savo/ Mikkelin keskussairaala
9.8 Suskulii & pömpylä / HUS
10.8. Hubbabubba1 Turku / Tyks
16.8 kobetops + vaaveli Lahti/P-HKS
18.8. Peetutee/ KSKS jyväskylä
20.8. NUORIVAUVAHAAVEILIJA & "Vallu" / TYKS
21.8. Robinette- & pallero
23.8. Future & öttiäinen / TAYS
25.8. Minttu 3108 & tiitiäinen / TAYS
26.8 jjennnnni / TAYS
28.8 mallawi / TAYS
Kauhean huono olo täälläkin on viimeisten viikkojen aikana ollut. olen miettinyt tuota kaksosraskausmahdollisuuttakin, kun molemmin puolin sukua on kaksosia ja kolmosia... Huih. Ultraan on kuitenkin puolitoista viikkoa, jossa sitten näkee mitä mahassa on.
Meillä on niin paljon muutakin menossa tässä, että jotenkin tämän pienen odottaminen on jäänyt tuota kuvotusta lukuunottamatta taka-alalle. En ole kummallakaan aiemmalla kerralla voinut näin pahoin ja jotenkin on ihan vetämätön olo. :(
Mä alan kohta vaipua epätoivoon, tää jatkuva pahoinvointi ja oksentelu väsyttää niin! Tälläkin hetkellä tekis mieli juosta vessaan oksentamaan. :/ Töissä ollessa pahoinvointi on paljon lievempää, en oo käyny kun kerran töissä oksentamassa. Tuntuu että se on kotona pahimmillaan.. Kaverikaan ei hirveesti lohduttanut, kun kertoi että on kuullut joidenkin oksentavan koko raskauden ajan.
Kyllähän tuo kohtu tuntuu kun selällä makaa, etenkin aamuisin =) Kovasti jännittää perjantaina oleva ultra <3
Mietin tässä noita raskausarpia, te joilla on aiempia kokemuksia niin milloin kannattaisin ruveta rasvailemaan ja mitä suosittelisitte? :)
Suskulii & Pömpylä 12+3