Te kaikki joilla on LA Elokuussa <3
Heippa! Tän keskustelun tarkoituksena on jakaa kokemuksia raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Kaikki ne joilla on LA Elokuussa niin keskustelemaan! :) Minulla on 1.8 laskettuaika! <3 Toista lasta odotan.. plussan sain tänään ! <3
Kommentit (450)
Mites muuten onko muilla ollut noita neuvolalääkäri käyntejä? Mulla olisi torstaina, ja rupesin tässä miettimään, että mitäs siellä on yleensä tehty? Ottaako ne jonkun papan, vaaai miksi sisätutkimus ylipäänsä tehdään? :D
tänään oli ensimmäinen ultra ja ikäviä uutisia tuli. Ei löytynyt pieneltä sykettä, koko vastasi rv9 ja nyt ois ollu kuitenki jo 12 viikko menossa. :( tsemppiä kaikille keillä asiat on paremmin! Minä poistun nyt tästä ketjusta mutta toivottavasti saisin kohta liittyä jo johonki toiseen :P
1.8. Leontine+(kaksoset) Helsinki/Naistenklinikka
1.8. MomFor2 Oulu/OYS
2.8. Jarnis TAYS
3.8. Janskina+luumu/Salon aluesairaala SAS
4.8. IZ86 Seinäjoki/SeKS
4.8 Tsuuper Oulu/OYS
5.8. Clueless Hyvinkää/naikkari/kättäri?
6.8. Miliami + papu Pori/Satakunnan keskussairaala (?)
8.8. TatjanaL & sintti Etelä-Savo/ Mikkelin keskussairaala
9.8 Suskulii & pömpylä / HUS
10.8. Hubbabubba1 Turku / Tyks
16.8 kobetops + vaaveli Lahti/P-HKS
18.8. Peetutee/ KSKS jyväskylä
19.8. Ampivainen / TAYS
20.8. NUORIVAUVAHAAVEILIJA & "Vallu" / TYKS
21.8. Robinette- & pallero
23.8. Future & öttiäinen / TAYS
25.8. Minttu 3108 & tiitiäinen / TAYS
26.8 jjennnnni / TAYS
28.8 mallawi / TAYS
Täällä edelleenkin odotellaan ekaa ultraa, joka on vasta ensi viikolla. Siihen saakka on vain jännitettävä, onko mahassa pieni, jolla sydän sykkii. Maha on ainakin turvonnut ja ruokaa tarvii edelleen n. parin tunnin välein, mutta etovaa oloa ei juuri enää ole. Toivon parasta ja pelkään pahinta, kunnes toisin todistetaan.. Hirveää tämä odottaminen.
Kaikille ikävien uutisien saajille voimia ja ilonpilkahduksia ikävän keskelle!
Ampivainen 11+0
Paljon jaksamista teille, joille on tullut ikäviä uutisia!
Itsellä oli viikko sitten neuvolalääkäri, minulta otettiin papa, koska viime kerrasta olikin jo tovi. Lääkäri kokeili kohdun koon ja kuunteli sydänäänet.
Tsuuper: Minun kaverini esikoinen on poika ja kun hän odotti toista lasta, niin oli aivan varma että tulee tyttö, sillä raskaus oli ollut niin erilainen... Mutta poika tuli :)
Täälläkin rupee pahoinvointi helpottamaan ja välillä menee jopa lämmin ruoka alas, keitot varsinkin uppoaa jo hyvin :) Onneksi! Ekat oksennukset tuli tässä yhtenä päivänä mutta ihanaa kun ei kuitenkaan ihan koko ajan enää ällötä! Mullakin on pari oikein komeaa finniä ilmestynyt poskeen.. Illalla masu on jo melkoinen pallo, turvotusta varmasti osa mutta kyllä jo vauvamasu vähän näkyy. Esikoista odottaessa masu tuli paljon myöhemmin näkyville, nyt on samanlainen masu kun esikoisen kanssa rv 20 ;) Nyt siis rv 13 menossa.. Mutta niinhän se taitaa mennä yleensä että seuraavissa raskauksissa maha tulee aiemmin esille, eikä tuo nyt haittaa, päinvastoin! Tulis vaan jo selkeä vauvamasu <3
MomFor2 rv13
Tsuuper, täällä kans etova olo ruokailun jälkeen. Välillä tulee jopa ylös. :/
Clueless, meillä täällä tehdään np-ultran yhteydessä myös gynekologinen tutkimus samalla. Mutta kuulemma vain enää tämän kuukauden loppuun saakka, itselläni ultra 31.1 joten ehdin juuri ja juuri :D Neuvolassa sanoi että yritä saada tammikuun puolelle aika, kun niillä loppuu kuulemma joku sopimus.
Suskulii ja pömpylä 11+3
Heipat kaikille!
Meillä tosiaan viime viikolla oli se np-ultra ja tänään saatiin tulokset - riski Downin syndroomaan on olemattoman pieni. Yksi voitto taas kotiin, vaikka ei tuo 100%:sti tervettä lasta lupaakkaan. Ensi viikolla olisi sokerirasitus. Saas nähdä kuinka paastoamisesta selviää.
Minulla ollut samoja oireita kuin Tsuuperilla eli syömisen jälkeen tulee etova olo. Varsinkin aamupalan jälkeen saa vielä hetkeksi jäädä puhaltelemaan. Oksentaa ei onneksi ole tarvinnut. Tässä vaiheessa inhottavin raskausoire on keskellä yötä pissalle herääminen kun ennen on saanut nukkua yöt ihan rauhassa.
Ostettiin kotiin oma doppleri ja nyt pari kertaa on sydänääniä kuunneltu. Ehkä tuolla jossain vaiheessa mielenrauhaan vaikuttava tekijä on, mutta nyt ääniä tulee kuunneltua harvakseltaan. Toki viime viikollahan vasta ultrassa oltiin.
Kohta puolin olisi töissä tarkoitus raskaus paljastaa. Vähän hirvittää jo valmiiksi! :)
NN 12+1
1.8. MomFor2 Oulu/OYS
2.8. Jarnis TAYS
4.8. IZ86 Seinäjoki/SeKS
4.8 Tsuuper Oulu/OYS
4.8 Noita Normaali
19.8. Ampivainen / TAYS
26.8 jjennnnni / TAYS
28.8 mallawi / TAYS
Täältä hyppää mukaan remmiin uusi odottaja :)
Muutaman kerran olen käynyt lukemassa näitä kirjoituksia, kaikkia en ole jaksanut/kerinnyt vielä. Jotenkin epäuskova olo vieläkin.
Olen 25-vuotias ja entuudestaan on -11 poika. Tätä uusinta tulokasta odotettiin yli vuosi ja plussasin muutama päivää ennen uutta vuotta.
Tänään mentäisiin 9+2 viikoilla ja laskureiden mukaan laskettu aika olisi 25.8. Mutta varmasti muuttuu. Ensimmäisessä neuvolassa kävin viime viikolla ja nyt odotellaan kutsua ensimmäiseen ultraan, ehkä sitten uskoo tähän raskauteen ja vauvaan paremmin :D
Oireita on ollut, jatkuva kylmyys, etova olo ja väsymys.
Moikka!
Kiitoksia vastauksista!:)
Täällä aletaan jo jotenkin tottumaan tuohon että välillä yökityttää ja välillä pitää oksentaa.. Se alkaa jo tuntuun miltei normaalilta olotilalta :D
Täällä tunnetaan jo pienen pieniä potkuja masussa <3
Ehkä johtuu siitä että tunnen liikkeitä jo näin aikasin kun on ollut raskauksia takana ja sitten myös se että kohtuni on kallelleen eteenpäin. Raskauskin näkyy minulta jo hyvissä ajoin.
Ens viikolla minulla on myös meno sokerirasitukseen kun aikaisemmassa raskaudessa minulla oli se raskaudenaikainen diabetes.
Saa vaan nähä et miten siitä selvii kun mulla täytyy laittaa aamusta heti jotain suuhun.. meilkein ennen kuin sängystä nousen. Ja kun siinä ei saanu syödä mitään muutamaan tuntiin. noh jos epäonnistuu ni sittehän sitä pitää mennä uuelleen.. toivottavasti niin ei käy.
Tsuuper rv13
Tsuuper: Tsemppiä sokerirasitukseen!
Noita normaali: Onneksi olkoon, että riski Downin syndroomaan on olematon :)
Clueless: Kiitos kannustuksesta :) Ei oo kyllä mitään syytä löytynyt noihin vuotoihin, vaikka lääkärikin on mua tutkinut. Tuo etinen istukka mua vähän pelottaa, koska ilmeisesti se on jotenkin herkempi vaurioitumaan tai jotain? Ainakin seksiä pitäisi kuulemma välttää, jos on etinen istukka.
Mä sain sydänäänet kuulumaan kotidopplerilla tänään rv 9+6! <3 Aluksi kuului joku oma valtimon syke, sitten pienen etsiskelyn jälkeen ilmeisesti istukka (?) ja sitten vauvan syke! Siitä ei voinut erehtyä, se oli sellainen tosi nopea jumps-jumps-jumps-jumps. Kahdesti sitten hukkasin sen ja pienen etsiskelyn jälkeen löysin taas. Voikohan dopplerin käytöstä olla haittaa, jos sitä käyttää liikaa?
Mua jännittää sikiöseulonnat. Mietin pitkään haluaisinko edes osallistua. Olisi kauhea tilanne, jos selviäisi, että lapsella on todella vaikea sairaus ja eläisi vain muutaman päivän. Sitten joutuisi miettimään, jatkaako raskautta vai ei. En haluaisi edes ollenkaan joutua sellaisen valinnan eteen missään tilanteessa.
Ai niin, Clueless: Onko sulla ollu enää vuotoja?
Robinette- Kiitos. Meille oli ihan itsestään selvää, että osallistutaan seulontaan. Eihän siihe varautua osaa mikä sieltä vastaukseksi tulee mutta ei kannata turhaan pelätäkkään. Eikä vastaus tietenkään 100%:nen ole. Sinänsä vähän hassu koko selontajuttu ( ainakin näin kun kaikessa on ensikertalainen). Tsemppiä kuitenkin, tulit sitten mihin tulokseen tahansa :)
Unohtui kertoa tuossa aiemmin, että meille jo np-ultrassa tohtori povaili poikaa. Millä todennäköisyydellä näillä viikoilla sukupuoli voisi selvä olla? Onko jo äideillä kokemusta? Itsehän toivon kovasti tyttöä ja mies poikaa, vaikkakaan asialla ei tietysti merkitystä ole, kunhan terve käärö saadaan. Kai kaikilla joitain toiveita on? ;)
Noita normaali: Kun odotin esikoista niin puhuin lääkärin kanssa tästä sukupuolen näkymisestä np-ultrassa. Hän sanoi että niillä viikoilla millä np-ultra tehdään, niin tytön ja pojan sukupuolielimet ovat lähes samannäköiset. Tytöilläkin näyttää aivan kuin olisi pippeli. Tässä linkki, jossa näkyy hyvin kuvat viikolta 11 http://baby2see.com/gender/external_genitals.html
Mutta sitten taas kuulee näitäkin tarinoita että on tiedetty sukupuoli jo ekassa ultrassa.. Lääkäri sanoi myös, että se mistä ehkä voisi päätellä sukupuolen näin aikaisessa vaiheessa on sukupuolielinten asento, ei se muoto. Jännää kyllä että jotkut eivät saa varmaa tietoa sukupuolesta edes rakenneultrassa ja jotkut saa ainakin veikkauksen jo näinkin alussa :) ja kyllähän niitä virheitä tulee rakenneultrissakin, että odotettu tyttö syntyykin poikana tai päinvastoin.. Meille lääkäri sanoi esikoisen rakenneultrassa että "on kyllä niin selvä poika! Jos syntyy tyttö niin minä lopetan työt!" Ja näkihän sen itsekin selvästi että poika on :) Sekin toki riippuu sikiön asennostakin että näkyykö haaroväliin.. Olen kuullut että jotkut lääkärit kieltäytyy kertomasta sukupuolta, vaikka se näkyisi... Onko kellään tästä kokemuksia? Ja miten muut, haluatteko tietää sukupuolen ennen syntymää? Me halutaan, kun ollaan niin malttamattomia :) Toivotaan että on sitten rakenneultrassa vauveli sopivassa asennossa että näkyy :)
Mulla ei kyllä ole mitään väliä, kumpi sieltä tulee. Mutta mies puhuu koko ajan pojasta, jos sieltä nyt sattuu sitten tyttö tulemaan niin voi olla pettymys sille :D Kaveri oli nähny unta että tulee tyttö.. Mulle tärkeintä että on terve :) Kyllä mä haluan sen sukupuolen tietää kans, oon niin malttamaton myös kaikessa :D kaikki pitäis saada heti nyt, inhoan odottamista! :D
Hei,
edelleen menossa mukana, vaikkei aktiivisesti ole kirjoittamaan ehtinyt :)
7.8 siis oletettu la (varmistunee tänään ekassa ultrassa), synnärinä Hyvinkää ja tulossa numero 6.
Sukupuoli meinattiin tällä kertaa selvittää, mutta jättää kertomatta kyselijöille, edelliseltä kun meni hermo, kun muusta ei ollut kukaan kiinnostunut. Rakenneultrassa tosin siis vasta, en edes elättele toiveita, että vielä voisi sanoa mitään siitä, että kumpi tämä tulokas on. Myönnän toivovani tyttöä.
Alun paha olo on hellittänyt ja väsymyskin osin väistynyt, maha alkaa näkyä halusi tai ei.
Moikka taas ja kiitos kaikille osaa ottaneille <3
Mulla on edelleen ihan hirveen kamala pahoinvointi 24/7, jota ei ole ollut aikaisemmissa raskauksissa. Ei tytöillä eikä pojalla. Olenkin varma että mahassani asuu alien :D
Kävin np- ultrassa ja laskettu aika siirtyi 10.8 ---> 3.8, vikkelä kaveri oli ja pää oli ihan samanmuotoinen kuin isällänsä <3
Mä en yhtään muista kuinka aikaseen pitäis liikkeet tuntua kun kuopuksen raskaudesta on se 10.vuotta... Tietääkö joku?
Mut nyt neuvolaan --->
Hubbis+Alien 12+4
Robinette- mulla ei nyt ole ollut vuotoja, ja tänään itseasiassa huomasin, että np-ultrassa lääkäri oli kirjoittanut paperiin, että mulla istukka on lähellä kohdunsuuta? :o en muista että tälläisesta olisi ollut mitään puhetta...ainoastaan, että kohtuni on taaksepäin kallistunut. Saas nähdä miten tilanne kehittyy, istukkahan saattaa kuulemma hieman muuttaa paikkaa raskauden edetessä.
Suskuli meilläkin mies kovasti toivoo poikaa, ja itse myös toivon mieheni kannalta poikaa, koska muuten saan varmaan pyöräytellä näitä muksuja niin kauan kunnes se poika tulee :DDD mutta siis sisimmässäni toivoisin tyttöä, koska itse olen aina ollut hyvin tyttömäinen tyttö ja lapsen kasvaessa yhteisiä harrastuksia/kiinnostuksen kohteita olisi varmasti enemmän tytön kanssa...tämä on mielestäni ihan luonnollista? Mutta rehellisesti sanottuna, en ole pettynyt kummankaan kohdalla, koska ihaninta on, että olen ylipäänsä onnistunut tulemaan raskaaksi ja tärkeintä tässä kohtaa on saadaan terve vauveli<3
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvolalääkäri, joka meni ihan kivasti. Lääkäri oli tosi nuoren näköinen ja hieman pihalla joistain asioista, mutta muuten ihan ok. Verenpaineet on ollu koko ajan ok. Odotin, että paino olisi pompsahtanut muutaman kilon verran, kun on tullut syötyä vähän mitä sattuu, mutta lähölukemissa vielä mennään. Lääkäri yritti jollain vanhalla rakkineella saada sydänääniä vatsanpäältä kuulumaan, mutta ainoastaan istukan pulssi löytyi. Kokeiltiin sitten vielä ultrata vatsanpäältä, ja siellähän se pikku tyyppi ja läpättävä sydän näkyi<3 hauskaa miten kaveri on viikossa kasvanut sen verran, että tuli nyt vatsanpäältäkin ultratessa näkyviin kallistuneesta kohdustani huolimatta (toisin kuin viikko sitten).
Etovuutta on yhä ilmassa, ja etovaa oloa pahentaa jatkuvasti limaisen ja tukkoisen tuntuinen nielu sekä jatkuvat pienet röyhtäykset :S
clueless + babe 12+2
NOITA NORMAALI: En usko että tuossa vaiheessa voidaan tietää kumpi on tulossa. Minulle edellisessä raskaudessa se np-ultraaja sanoi että näillä viikoilla ei voida sanoa kumpi olisi tullut ja selitti juuri niinkuin tuossa MOMROR2 sanoi että molemmilla niin tytöillä kuin pojillakin on uloke siellä..
Mut mietin nyt itse tuota niin silloin esikoista odottaessa kun saimme ultra kuvat niin niissä näkyi selvä "tappi" ja monet alkoikin kuvien perusteella sanomaan että meille on varmasti poika tulossa.. yritin heillekkin sanoa että ei sitä tuossa vaiheessa voi sanoa kumpi on tulossa.. Mutta nyt kun kävimme tän raskauden np-ultrassa niin en ainakaan huomannut mitään "uloketta" muttta tokihan ne asennotkin saattoivat olla erillaiset ettei se ultrassa vain nyt näkynyt..
Mutta eipä nuista tiiä sitte ... spekuloijahan voi ja arvuutelle :D
Hirveen vaan kaukana se rakenneulraki meillä jokaisella vielä et kauan me saahaan jokainen jännätä! :D
tsuuper rv13
Niin ja tosiaan tuohon edelliseen lisään vielä sen että se tosiaan oli poika se esikoinen...
1.8. MomFor2 Oulu/OYS
2.8. Jarnis TAYS
4.8. IZ86 Seinäjoki/SeKS
4.8 Tsuuper Oulu/OYS
26.8 jjennnnni / TAYS
28.8 mallawi / TAYS
Tsemppiä MAMA12 ja hubbabubba!
Tsuuper, mulla ainakin on samanlaista outoa etomista aina ruoan jälkeen, ihan sama mitä oon syönyt tai kuinka paljon. Juon aina vettä siihen päälle niin se on tuntunut helpottavan :)
Täällä edelleen jännityksellä odotetaan ensviikon ultraa. Ei tosiaan olla vielä sydänääniä kuultu, joten aikalailla pelottvat fiilikset on. Olo on kuitenkin edelleen sama, joten eiköhän siellä joku oo kotona :) Paha olo alkaa jo helpottamaan, väsymys samoin, ja tilalle on tulleet himo paprikaan ja kaikkiin raikkaisiin hedelmiin sekä jatkuva vessassa ravaaminen ja pohjaton nälkä :D Masua nippailee ja jomottelee aika ajoin ja iltaa kohden turvottaa söpösti. Niin ja kasvoissa on finnejä vaikka muille jakaa! Viimisen kuukauden on ollut ihan taukoamatta finni nenänpäässä eikä auta peseminen tms. Ihastuttava punakuono :D
NVH + vauveli 9+6 <3