Te kaikki joilla on LA Elokuussa <3
Heippa! Tän keskustelun tarkoituksena on jakaa kokemuksia raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista. Kaikki ne joilla on LA Elokuussa niin keskustelemaan! :) Minulla on 1.8 laskettuaika! <3 Toista lasta odotan.. plussan sain tänään ! <3
Kommentit (450)
Ensimmäisessä neuvolassa käyty ja kaikki oli hyvin! <3 Tosin pienempi kaveri oli mitä luulin laskeneeni, näyttäisi nyt rv 8+3 - LA tod. näk. 10.8. Tarkentavat vielä np-ultrassa sitä. Pikkuinen, vajaa 2 cm pitkä muruliini siellä kölli ja ihana sydämen syke kuului - on se vain joka kerta yhtä hellyttävää!!! <3 :)
Täällä myös yöt on silkkaa peppuroimista, etenkin jos on mennyt illasta torkahtamaan sohvalle/lapsia nukuttaessa! :/ Ja vetämätöntä oloa myös, vai liekö se johunee joulun syömisistä vielä... ;)
Onnellista tätä vuotta kaikille!! :)
Ensimmäinen yritys päätyi keskenmenon viikolla 6.. Ja nyt ollaan taas raskaana :) viikkoja 8+3.
LA olis omien laskujen mukaan 10.8.
Esikoinen on 1v 9kk <3 En ole vielä neuvolaa saanut varattua. ;)
Tää väsymys, ja voimattomuus on jotain ihan kamalaa. Unirytmi on täysin sekaisin, kun yöllä et saa nukuttua, ja aamulla sitten väsyttää senkin edestä.
Täytyy varmaan harkita jotain vitamiinivalmistetta aloitettavaksi, koska ei tästä mitään tuu.. tuo ulkona oleva pimeys ja harmauskin saa mielen ihan masentuneeksi :( Tulisi edes sitä lunta, niin se vähän lisäisi valoisuutta, ja vois ulkoilla.
Pahoinvointi sentään tuntuu täällä helpottavan, ruokahalu on ennallaan ja kasvanutkin huomattavasti. Silti selkeästi kaikki raikkaat ja kevyet ruuat, eli hedelmät, keitot, salaatit ja kala uppoaa paremmin, kuin raskas ja rasvainen.
Mitään mielitekoa ei edelleenkään näy, mikä on kummallista, koska sellainen on aina ollut edellisissä raskauksissa. Ehkäpä sekin sieltä vielä ilmestyy.
Sen sijaan haen tähän hetkelliseen mielitekoon nyt kaupasta paketillisen Eskimo-puikkoja, kumpa ne ei hupenisi heti parissa päivässä.. :)
Rapo 9+1
Hei,
keskusteluun liittyy uusi odottaja.
Rv 6 menossa ja laskettuaika 28.8.2014. Ensimmäistä lasta odotan, joten jännittää tämä uusi tila. Plussattua tuli 20.12.2013 ja neuvola varattuna 15.1.2014.
Pahoinvointi ja arat rinnat kiusanneet viime viikkoina. Muuten erittäin onnellinen pienestä asukkaasta :)
Hei, täälläkin uusi odottaja ilmoittautuu linjoille :)
Rv 8+4 olisi menossa ja LA 18.8, ensimmäistä lasta odotan. Neuvola on 10.1. ja jos kaikki hyvin menee, synnytyssairaala on PKKS eli Pohjois-Karjalan Keskussairaala.
Tämä "ötökkä" nappasi kiinni heti ensimmäisestä kierrosta pillerien lopettamisen jälkeen ja onnellisena odotamme tulevaa. Öllötystä on ollut heti plussasta lähtien (9.12), mutta apteekista hommaamat pahoinvointirannekkeet ovat tepsineet hyvin :) Toki kaikki raikkaat hedelmä- ja marjajuomat ovat olleet suuri osa öllötyksen helpotuksessa myös. Nyt on öllötys onneksi vähenemään päin, kipeät rinnat ovat tällä hetkellä ainoa oire raskaudesta :)
Heippa!
Täällä käyty veriseuloissa tänään ja reilun viikon päästä olisi ensimmäinen ultra, jossa mitataan niskaturvotus yms. Tuon yhden illan pienen vuodon vuoksi sain myös neuvolatädiltämme läheteen raskaushormoni arvon mittaukseen, ja tulos oli kuulemma todella suuri (149000iu) minkä mukaan kuulemma keskenmeno olisi epätodennäköinen, joten luottavaisin mielin taas<3 Jäi kyllä mietityttämään, että eikai liian suuri arvokaan voi olla hyväksi, mutta en nyt halua siitä ruveta stressaamaan, kun neuvolantätikin suhtautui asiaan positiivisesti. Näillä viikoilla nuo arvot taitaakin olla huipussaan.
Viimeks kun kävin vaa'alla paino oli vielä alle viidessäkympissä, mutta nyt varmaan alkaa tämä "massakausi", sen verran usein meinaa nälkä olla. Välillä tekee mieli vain terveellisiä ja kevyitä juttuja välillä taas hampurilaisia :D Mua on myös röyhtäyttänyt viime aikoina aika paljon, mikä saa usein pahoja kakomis reaktioita aikaan, mutta pönttöä ei ole onneksi tarvinnut halata kuin muutaman kerran.
Tsemppiä kaikille uusille plussanneille, ja toivotaan, ettei ikäviä yllätyksiä enään tälle porukalle tule!
clueless 9+6
Täällä ilmoittautuu kanssa yksi, joka odottaa pienokaista syntyväksi elokuussa. Tänään menossa 9+0 ja alustava la 8.8. Takana on yksi varhainen keskenmeno ja yhtien kuukautisten jälkeen tärppäsi heti uudestaan. Nyt on luonnollisesti kauhea pelko, että tämäkin raskaus menee kesken tai np-ultrassa selviää tämän olevan tuulimuna...
Yritän lohduttautua sillä, että ainakin vielä on erilaisia oireita (pahoinvointi, tappava väsymys, rintojen arkuus), edellisessä raskaudessa ne loppuivat aika alussa ja viikko oireiden loppumisen jälkeen alkoikin vuoto. Tosin sitä lietsoo itsensä paniikkiin niinä päivinä kun esim pahoinvointi ei ole niin voimakasta.
Tiistaina ensimmäistä kertaa neuvolaan, toivottavasti saataisiin sydänäänet kuuluviin niin voisi olla hieman rennommin mielin... (Tulipas negatiivinen kirjoitus, suurimmaksi osaksi ajasta olen aivan onneni kukkuloilla, mutta joinakin päivinä, kuten tänään sitä vaan on varma, että ei meille tätä onnea kuitenkaan vielä suoda.)
Moi kaikille!
Tatjana: Mullakin ensimmäinen neuvola tiistaina :) kerrohan sitten kuulumisia sen jälkeen. Mulla oireina väsymys,hirvittävä turvotus,rintojen arkuus ja pieni kuvotus. Sain tänään siskolta ison kasan vauvanvaatteita ja yhdet äitiyshousut. Pistin housut sitten heti jalkaan ja voi luoja kun se korostaa tätä turvotusta entistä enemmän! Ei mitään toivoa että voisin pitää niiden housujen kanssa kireitä paitoja meinaan raskaus näkyy heti. Vaikkei tämä vielä vauvamasu olekkaan,niin turvotus on kamala. Tosiaan tiistaina ensimmäinen neuvola ja oon tosi innoissani :) Nyt nauttimaan vapaapäivistä.
Janskina 9+5
Eka varsinainen neuvola takana ja kaikki hyvin, ultrattiin taas ja siellä kaveri jo heilutteli käsiä ja jalkoja :D
Pahoinvointi on helpottanut ja nyt tulee enää satunnaisesti etovia oloja. Joulun aikana kerrottiin perheille, ja kaikki olivat innoissaan :)
Uutena vaivana joulun aikana alkoi kuitenkin iskias-tyyppinen selkäkipu joka säteilee oikeaan jalkaan. Etenkin sängystä nouseminen on vaikeaa ja välillä pienikin kumartuminen tuntuu pahalta. Saa nähdä pitääkö tästä kärsiä koko raskausaika...Samanlaisia vaivoja on tosin ollut jo ennen raskautta ja ovat menneet itsestään ohi hyvin nopeasti. Toivotaan parasta :)
Miliami 9+2
Mukavaa, Miliami, että ultrassa näkyi hyviä uutisia :D!
Janskina: Mustakin tuntuu, että masu paljastaa jo raskauden, vaikkei voi millään olla vielä oikea vauvamasu! Mukavaa ensimmäistä neuvolaa :)
Tervetuloa mukaan, Tatjana! Ihanaa, että teillä on nyt tärpännyt uudestaan. Ymmärrän tuon keskenmenon pelon tosi hyvin :( Oireet voivat vaihdella välillä, niin niitä tulee helposti tarkkailtua liiankin kanssa. Mutta ei auta kuin yrittää uskoa hyvään.
Clueless: Sulla on siis vuoto kokonaan loppunut? Ja hyvä, että sait raskaushormonin mitattua :) Tuo arvo on kyllä niin suuri, että eiköhän se enteile hyvää. Mulla tosiaan arvoja seurattiin naistentautien poliklinikalla, jonne sain lähetteen lääkäriltä. Ilmeisesti edellisen kohdunulkoisen takia vähän helpommin sitten seurailivat mua.
Rapo: Hyvä, että pahoinvointi alkaa hellittää :) Tsemppiä väsymyksen kanssa. Vaikea sanoa, mikä siihen parhaiten auttaisi.
Jemppu: Onneksi olkoon, että kaikki oli hyvin!
Tsuuper: Miten sinun eka neuvola meni?
Mulla on ollut taas vaihtelevat fiilikset ja oireet. Vuoto oli monta päivää poissa, mutta tänään oli taas alkanut uudestaan. Olen jo monta päivää ollut luottavainen tämän raskauden suhteen, mutta saman tien meni mieli matalaksi vuodon alkamisen jälkeen. Lääkärikin sanoi, ettei vuodosta kannata olla huolissaan, mutta kyllä se vaan aina pysäyttää. Toivottavasti huolehdin taas turhaan :( <3
Välillä tuntuu että on kovaakin pahoinvointia ja välillä taas ei mitään. Yhden kerran olen oksentanut kyllä.
Univaikeuksia on ollut mullakin. Illalla ei meinaa tulla uni tai sitten herään yöllä enkä saa enää unta. Sitten päivällä saattaa iskeä niin kova väsy, että ei millään pysy hereillä. Eilen nukahdin jopa kesken lauseen.
Uskaltaisitteko te muut syödä tulisia ruokia? Ei kait niitä ole ainakaan Suomessa kielletty. Mulla tekee hirveästi mieli jalapenoa ja chiliä, mutta luin netistä, että chilistä on saatu vähän ristiriitaisia tutkimustuloksia.
Hei kaikki. MInulla univaikeudet jatkuu, neuvola on 15.1 pitää siellä puhua asiasta. 7.1 on ultra ja jännittää sinne meno, kumpa kaikki olisi hyvin.
Olen alkanut jännittämään että miten sitä jaksaa vauvan kanssa. ja miten mahdutaan tänne, asutaan neliössä mutta tila tuntuu olevan kortilla silti. Jousumme luopumaan toisesta koirastamme =( Se on alkanut näykkimään lapsia, ja pelkään että se puree vauvaakin sitten. No onneksi se pääsee takaisin kasvattajalleen , hyvään kotiin.
Peetutee 8+3
Hei ja hyvää uutta vuotta kaikille! Ja hyvähän tästä meille kaikille tuleekin :D
Tervetuloa uudet mukaan!
Moni on käynyt neuvolassa ja kaikki ollut hyvin, hieno juttu! Mä oon kans käyny, mutta se oli pelkkien papereiden täyttelyä eikä edes sydänääniä kuunneltu :( ens kerralla sit.
Ja uniongelmistakin ootte kärsinyt, sama täällä! Töiden jälkeen oon ihan poikki ja nukun sohvalla ja sit illalla ku oon sängyssä niin uni ei ihan heti tulekaan... Ärsyttävää! Miehen mielestä en kyllä muuta tee ku nukun :D
Tsemppiä pahoivoinnista kärsiville! Mulla se on hyvin aaltoilevaa, saattaa olla viikon ihan kauhee olo ja sit yhtäkkiä loppua ja oon viikon tosi hyvinvoiva ja sit se taas alkaa :/ nyt on semmonen vaihe, että jokaisen syödyn aterian jälkeen tulee paha olo hetkeks ja sit se menee pois. Paitsi kevyiden aterioiden jälkeen ei tuu paha olo ollenkaan... Myöskään nälkä ei oo enää niin hurjaa ku pari vk sitten.
Robinette- kurjaa että vuoto on alkanut taas! Ootko huomannut, että se alkais esim. fyysisestä rasituksesta tai jostain muusta tietystä asiasta? Jokatapauksessa kurjaa ja vetää varmasti mielen matalaksi :(
Ja tosta chilin syönnistä, oon vetäny antaumuksella tulista ruokaa koska se vaan on niin hyvää!! Ja tuliset pepperonit on suolakurkkujen ohella suurinta herkkua nyt :D Mies pitää mua ihan pimeenä...
ON: Tällä hetkellä olo tosiaan ihan ok. Ei oo tullut sitä vaaleanpunaista vuotoa sen yhden kerran jälkeen ja muutenkin olo on aika rauhallinen masuasukin suhteen. Oon käynyt niissä sikiöseulonta verikokeissa ja ultra on parin viikon päästä, jeij! Mahaa on parin viikon ajan nipistelly aika kovasti ja vessassa pitää hypätä jatkuvasti. Mutta miks mun tissit ei kasva??!! Mä kun niin toivoin, että heti alkais räjähdysmäinen kasvu, niin pah! Kai ku ne on kahteen kertaan jo venynyt, niin ei sit heti tunnu missään :D
Mut juu, ei kai tän kummempaa tällä kertaa! Hyviä vointeja kaikille :)
-Larsku rv 10+2
hei kaikki,
täälläkin on väsymystä ilmassa.. Tai saan kyllä nukuttua hyvin, mutta jotenkin ei vaan jaksais tehdä mitään.. :/ Onneksi tosiaan mies ollut nyt muutaman viikon lomalla, sillä en ite jaksa esikoisen kanssa touhuta koko päivää kahdestaan.. Mutta tiistaina mies palaa töihin, joten pitää toivoa että tämä väsymys helpottaisi! Itse olen siis kotona hoitovapaalla pojan kanssa <3 Ei kyllä oo ikävä töihin, en kyllä edes jaksais ollakaan siellä tän väsymyksen kanssa ;)
Mekin kovasti ootetaan np-ultraa, 14.01 olisi :) Yksityisellä kyllä käytiin jo varhaisultrassa. Sitten 15.01 on seuraava neuvolakäynti, ja se onkin lääkärikäynti. Kiva tietää että onko hb yhtään noussut, en kyllä usko että on... :/
Pitääpä kysyä teiltä niinkin ihanasta asiasta kuin ripuli... Onko muilla? Mulle maistuu ruoka tosi, tosi huonosti. Lämmintä ruokaa en pysty juuri syömään.. Syön leipää, jukurttia, marjoja, porkkanaa... Mutta varmaan parin päivän välein on kamala ripulu, tänäänkin oli. Kerrankin olisi ruoka maistunut niin kesken syönnin piti mennä vessaan, kun maha meni järkyttävän kipeäksi ja maha oli täynnä ilmaa. Au au au! Ja sitten on maha aivan sekaisin.. :/ Kipu kyllä helpottaa nopeasti. Kipu on ns suolistokipua, eikä koske tuonne kohdun alueelle ollenkaan. Yhtenä yönä heräsin tähän kipuun, en pystynyt olla paikallani, vaan lähdin vessaan.. No, olin niin kipeä että pyörryin ja löin pääni! Heräsin vessan lattialta ja pää oli kipeä, kamala kylmähiki ja sitten oli taas maha aivan sekaisin.. Kipu helpotti heti kun oli maha tyhjentynyt.. Muistoksi sain patin päähän ja mustan silmän :/ Neuvolaankin soitin seuraavana aamuna, mutta käskivät vaan seurata. Kohta ei uskalla edes syödä kunnolla kun aina tulee kipeäksi...
MomFor2 9+3
Moikka kaikille!
Mukava kuulla että plussanneita on tullut lisää! :)
Neuvolassa käyty ja meni ihan hyvin se.. Verenpaineet oli vähän koholla mutta ei se siittä kuitenkaan mitään sanonut sit vaikka kahteen kertaan niitä mittasi. Sitten pissassa valkosolut olivat plussalla joten joudun viemään näytteen ens viikolla tk:hon. Pikkuinen nähtiin ultrassa.. siellä se köllötteli. Se vastas kolmea päivää pienempää. Korttiin merkattiin että LA olis 29.7 mutta uskon että se siirtyy vielä siitä Elokuun puolelle tuolla seulonta ultrassa. Ja jos ei siirry niin pysyn tällä palstalla kuitenkin :D Jäin vähän mietityttään se kun se oli ihan paikoillaan kokoajan kun ultrattiin..vaikka se sitä paineli ja joka kohasta ultraili. Sykkeet kuitenkin näkyi ja kuultiin myös ja ne löi päälle 170 :D Neuvolantäti sanoi vain että nukkuukohan se nyt kun ultrasi. Jospa se oli sitä <3
Seuraavaksi saa alkaa jännittään sitä seulontaa.. huhhei.. se olis puolentoista viikon päästä..
Olosuus ehkä hivenen helpottumaan päin. Vaikka kovasti sen eteen täytyy tehdä että sen ookoo olon saavuttaa ! Mut jospa se tästä helpottuu kun ens viikolla päästään jo raskausviikolle 12 .. :)
-Tsuuper 10+5
Täällä ilmottautuu myös yksi, kenellä on LA 11.8, mutta sehän tarkentuu vielä myöhemmin. Huomenna tullut rv 9 täyteen ja ensimmäinen ultra on tulossa kohta, joten hieman jo jännittää. Tämä oli erittäin toivottu uutinen, olemme erittäin onnellisia. Toivon vain että kaikki menee hyvin, sitä jännittää paljon, mutta kunhan tämä ensimmäinen kolmannes on mennyt ja näkee 12 rv ultran ja saa seulontatulokset, ehkä sitä osaa hieman rentoutua. Todella kovaa väsymystä ollut ja etova olo vähän väliä, vaikka on koko ajan nälkä, ei oikein ruoka meinaa aina maistua, mutta nämä taitaa olla aika tavalliset raskausvaivat näin alussa :)
ROBINETTE- joo mulla vuoto jäi pelkäksi yhden illan tuhruiluksi, mutta nyt myös seksin jälkeen on tullut aavistuksen rusehtavaa valkovuotoa. Yritän kuitenkin parhaani mukaan pysyä rauhallisena ja optimistisena, mutta seksiä en kyllä uskalla taas vähään aikaan harrastaa :D
Onneksi sulla on sentään ultrailtu ja tsekkailtu noita arvoja, niin eiköhän kaikki ole hyvin! :) Varmasti jos on vuoteluun taipumusta jostain syystä, niin sitä saattaa tulla pitkin raskautta.
MOMFOR2: mulla taisi olla rv 4 tai 5 muutaman kerran tuollainen kohtaus, että heräsin noihin vatsanväänteisiin ja taju meinas multakin lähteä. Vatsa ihan sekaisin, mutta helpotti myös heti kun tyhjeni. Mulla kyllä muuten aika hitaasti toimiva vatsa, joten tuohon muutamaan kertaan on toistaiseksi tuo vaiva jäänyt.
TSUUPER: mullakin on neuvolassa lasketuksi ajaksi merkattu 29.7, mutta itsekin aijon tässä ryhmässä pysyä, enkä pitä tuota päivämäärää mitenkään realistisena, kun tiedän testin perusteella ovulaatioajankohdan...saa nähdä miltä ensi viikon np-ultrassa sitten näyttää.
Mulla kuvotus on taas muutaman helpomman päivän jälkeen pahentunut oikein urakalla, ja eilinen ilta/yö oli jotain aivan järkkyä! Heräsin jopa yöllä oksentamaan. Osaako joku sanoa, jos hakee raskauspahoinvoinnin vuoksi saikkua, niin näkyykö sairasloman syy työnantajalle annettavassa paperissa? Jos näin on, niin sitten omalla kohdalla ei tule saikkuilut kuuloonkaan, ja on vain jotenkin sinniteltävä töissä :(
Clueless 10+2
Clueless, en ole raskauspahoinvoinnin takia joutunut saikulle, mutta keskenmenon jälkeen sain viikon sairaslomaa ja tällöin lääkäri kysyi, että onko minulla vakituinen työsuhde, että voiko hän laittaa tähän syyksi keskenmeno... Annoin luvan, koska olin töihin kertonut epäilystäni, mutta lääkäri merkkasi kuitenkin vain sen koodin ei mitään muuta selitystä. Luulisin saman olevan mahdollista muidenkin raskaudesta johtuvien sairaslomien kanssa?
Minulla on sujunut joulun jälkeen ihan kivasti. Uudenavuodena saivat appiukko ja anoppi tietää, sanoin, että jouluruuat ällöttää ja siitä otetiin jotekin, että olisin raskaana. Ja sit alkoi pommitus ja mä ratkesin. Olivat yllättyneitä, että noin pitkään sain pitetty sen salaisuutena. Miehen sisko hieman aavisti jo asia jouluna, mutta ei uskaltanut sanoa mitään.
Muuten vaiva edelleen lievä ummetus, huono olo on ollut monta päivää, mutta tiedän etten oksenna ja ruokahaluu on mennyt. Keskiviikkona on veritestit, torstaina lääkäri. Ja ultra vasta 27.01. No lääkärissä piti saata tietää jo varmasti onko kaikki ok.
kobetops + vaavi 8+2 (9+3)
Pakko tulla vielä kysymään, että onko kukaan muu huomannut kurkun olevan jotenkin limaisen ja tukkoisen oloinen näin raskausaikana? Mulla nimittäin ollut jo jonkin aikaa, ja yhdistin sen tietty raskauteen, mutta nyt tuon voimakkaamman oksentelun seurauksena tuli nielu myös kipeäksi ja tuntuisi olevan kaulan imusolmukkeet hiemn turvoksissa? Tunnistaako kukaan itseään näistä oireista? Mulla on ollut nyt pari päivää niin surkea olo, että ehkä tässä saattaa jotain flunssaa yms olla sitten mukana? :o
Minäpä en pysty paljon koneella olemaan ja anteeksi kun en pysty lukemaan kommentteja. Nopsasti tulin käväsemään täälä. Ihan järkyttävä pahoinvointi 24/7 :( ja ollut jo monta viikkoa. Toivottavasti se parin viikon päästä helpottaa kun on 3kk täynnä. Alkaa olla henkisesti raskasta ainainen krapula :/