AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Englanti oli mielestäni huomattavasti helpompi kuin keväällä. Suomi taas oli vaikeampi kuin keväällä. Samoin matematiikka. Tai ainakin tehtävät olivat jotenkin erilaisempia kuin keväällä.
Etiikka oli myös erilainen. Oikeaa vastausta oli vaikea erottaa muista vaihtoehdoista ja tuntuu että kysymykset olivat vaan edellisen kysymyksen toistoa. Se oli hämmentävää.
Looginen päättelykyky tuntui hivenen helpommalta kuin keväällä, vai johtuiko ehkä siitä että tiesi jo vähän mitä odottaa.
Tuntuu edelleen mahdottomalta se sisään pääseminen. Keväällä sain äidinkielestä, etiikasta ja englannista täydet. Looginen päättelykyky meni ihan ok, mutta matematiikka täysin surkeasti. En päässyt sisään. Nyt yritin kovasti harjoitella sitä matikkaa, mutta en usko että auttoi.
Ärsyttää todella, että haen sosionomiksi ja kolmesta osiosta sain keväällä täydet, ja sitten homma jää siitä hemmetin matematiikasta kiinni. Sitten joku toinen voi päästä sisään sosionomiksi saadessaan matikasta täydet mutta etiikka menee täysin surkeasti.
1. pojan isovanhemmat ovat sitä mieltä että alkoholi ei ole terveydelle yöksi
2. Pojan pappa kaatoi salaa alkoholin viemäriin.
Kumpi on eettinen kysymys vai molemmat?
1. Isovanhemmat tekivät päätöksen alkoholin juomattomuudesta lapsenlapsensa puolesta
2. Isoisä kaatoi alkoholin viemäriin salaa pojalta
Kummassa näistä oli eettinen näkökulma?! Eikö nuo olisi molemmat oikeita vastauksia. Miten tuosta pitäisi arpoa se oikeampi? Eikö nuo oikeastaan olleet täysin sama asia? Isoisä kaatoi alkoholin viemäriin joten he tekivät päätöksen juomattomuudesta pojan puolesta. Eli pitäisi vastata molemmat, koska ne liittyvät samaan tapahtumaan. Silti vain yhden voi valita.
Tänään iltapäivän kokeessa olleita? Muistatteko jotain kykymyksiä ja omia vastauksianne niihin?
Vierailija kirjoitti:
1 vuotiaalla lapsella 1 lelu
Saiko joku muu saman?
Tänään ip kokeessa joo, missä sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kyllä mee yhtään noin. Oon ite suorittanu amkin ja hyvillä arvosanoilla, mutta mulle matikka on ollu aina vaikeeta. Amkeissa järjestetään tukikursseja/valmentavia kursseja matikassa ja esimerkiks kielissä kans. Joo kannattaa ehdottomasti harjotella lisää, ETTÄ pääsee sisään, mutta vaikket ois hyvä matikassa tai vastaavasti enkussa ei tarkota ettet pärjäis Amk:ssa.
Tämä! Sehän on ihan yleisesti tiedossa, että AMK:n käyneet ovat sitä heikompaa ainesta. Kun ei siellä tarvi osata lukea eikä kirjoittaa, kun yks tai kaks "kutsumusammattilaista" tekee ryhmätyöt muiden vajaaälyisten puolesta.
Sinä varmaankin olet vajaaälyinen, kun tälläisen kommentin tänne kirjoitit? 🙂🤦🏻♂️
Sen verran älykäs kuitenkin, että olen hankkinut itselleni oikean akateemisen tutkinnon. Eipähän tarvitse hävetä itseään.
Voi mikä provo, meitä on lukemattomia yliopistotutkinnon suorittamisen jälkeenkin amk-opintoihin suuntaavia, itsekin aloitan ylpeänä opiskelun ammattiin, joka työllistää varmasti paremmin kuin yliopistotutkintoni, vaikka kyseessä onkin "kova ala". Et voi nuorena valitessasi alaa tietää, miten maailma muuttuu. Toivotan sinulle pitkää työttömyysjaksoa elämässäsi, jotta ymmärrät vähän enemmän maailmaa.
Tämä :D Ja eipä muuten aukea ei-ensikertalaisena ihan tosta vaan mitkään ovet, vaikka pärjäisi ihan hyvin. Heittämällä pääsisi sekä todistuksella että koepisteillä sisään jos olisi ensikertalainen, mutta..
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kritisoineet kun ei ole haastattelua ja että siten löydettäisiin motivoituneet opiskelijat. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja opiskelukavereissa on pari sellaista, jotka kyllä osaavat puhua ihmiset ihan pyörryksiin ja selostavat kuinka ovat niin kiinnostuneita siitä ja tästä ja tähtäävät akuuttipuolen hommiin kun pitää olla haastavaa. Tosiasiassa sitten kuitenkin mennään koulu rimaa hipoen, ryhmätöissä ollaan vapaamatkustajina ja edes ne akuuttihoitotyön tunnit ei voisi vähempää kiinnostaa vaan räpelletään puhelinta kaiket tunnit jne. Eli ei se haastattelukaan mikään takuuvarma karsintakeino ole. Supliikkimiehille ja -naisille toki hyvä keino myydä omaa motivaatiotaan, oli sitä oikeasti tai ei.
Hah, aika sokeaa yleistystä. Kyllä kuule aika helposti tunnistaa tollaiset tyypit jos on yhtään ihmistuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut 2003 sairaanhoitajaksi ja toiminut akuuttihoitotyössä siitä lähtien. Haluaisin terveydenhoitajaksi ja minulla vähän opintoja siitäkin jo takana ja haluaisin suorittaa ne loppuun. Järkyttävän haastava koe näin parikymmentä vuotta hoitotyötä tehneelle. Että oliko Leenalle yksi lelu ja oliko traktori punainen ja myytiinkin taulukon mukaan volvoa enemmän kuin opelia... unohtamatta niitä murtolukuladkuja ja aivan todella vaikeaa englannin osiota. Jatkan tyytymättömänä omassa työssäni ja odottelen josko joskus pääsykoevaatkmuksissa huomioitaisiin jälleen työkokemus, motivaatio ja alakohtaiset taidot...
Mitenkä sit jos alakohtaiset taidot ja työkokemus näyttelis suurimmas roolissa täs kokeessa, niin olisko se reilua heitä kohtaan ku on just valmistunu lukiosta, pitäny välivuoden tai ollut vaikka armeijassa? Sun kaltaisille iäkkäämmille, jotka ei oo ees vaivautunu panostaa siihen et osais taas noi helpot murtolukulaskut, niin onko sun morivaatio ollu kauheen korkealla?
Tai voisko sun paikka olla sit avoimen-amk:n puolella, jossa tehdään motivaatio lomake? Tai vaihtoehtoisesti monimuoto opinnot, sinne kun tarvitaan vähintään 5v:n työkokemus ollakseen hakukelpoinen...
No ei kyllä ole mitään työkokemusvaatimusta monimuotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä nuorta ja vuokra-asunto -kysymyksen lukeminen vei paljon aikaa! Piti vaan kiireellä koittaa eliminoida epäsopivia pois, mm. hissittömät, liian kalliit ja liian myöhään vapautuvat kämpät.
Todella vaikea koe noin tiukalla aikataululla.
Vaikea? Suoritin koko pas*an 1h 40min ajassa ja lähtiessä mietin, että olikohan tämä sittenkin esikoulun pääsykoe.
Ja muuten, ihan hyvä alkaa treenata ongelmanratkaisua ja päätöksentekoa, ilman täyttä kokonaiskuvaa, sitä se on nimittäin oikeasti töissä.
Muutenkin, mitä ihmeen hiljaisuus-nillitystä noissa kokeissa on? Jos haluttaisiin hieman kattoa, että opiskelemaan pääsee ne, jotka pärjäis työelämässä, niin kokeen aikana pitäisi olla jatkuva hälinä ympärillä ja käytäväpalaverit korvan juuressa.
20 minuuttia sitten vaan odottelit paikallasi, että pääsit poistumaan?
Niin? 2 tuntia oli minimiaika, mitä siellä piti olla, joten joo-o, noin 20 min siinä kaivelin nenää ja odottelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko joku muu saman?Tänään ip kokeessa joo, missä sinä?
keskiviikko aamu! mielestäni oli ainut oikea vaihtoehto, mutta en muista enää tehtävänantoa
mites se looginen päättely? Miten leivänpaahtimet ja vedenkeittimet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko joku muu saman?Tänään ip kokeessa joo, missä sinä?
keskiviikko aamu! mielestäni oli ainut oikea vaihtoehto, mutta en muista enää tehtävänantoa
mites se looginen päättely? Miten leivänpaahtimet ja vedenkeittimet?
Eri koe siis, esim. paahtimia ei kyllä ollut ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistunut 2003 sairaanhoitajaksi ja toiminut akuuttihoitotyössä siitä lähtien. Haluaisin terveydenhoitajaksi ja minulla vähän opintoja siitäkin jo takana ja haluaisin suorittaa ne loppuun. Järkyttävän haastava koe näin parikymmentä vuotta hoitotyötä tehneelle. Että oliko Leenalle yksi lelu ja oliko traktori punainen ja myytiinkin taulukon mukaan volvoa enemmän kuin opelia... unohtamatta niitä murtolukuladkuja ja aivan todella vaikeaa englannin osiota. Jatkan tyytymättömänä omassa työssäni ja odottelen josko joskus pääsykoevaatkmuksissa huomioitaisiin jälleen työkokemus, motivaatio ja alakohtaiset taidot...
Mitenkä sit jos alakohtaiset taidot ja työkokemus näyttelis suurimmas roolissa täs kokeessa, niin olisko se reilua heitä kohtaan ku on just valmistunu lukiosta, pitäny välivuoden tai ollut vaikka armeijassa? Sun kaltaisille iäkkäämmille, jotka ei oo ees vaivautunu panostaa siihen et osais taas noi helpot murtolukulaskut, niin onko sun morivaatio ollu kauheen korkealla?
Tai voisko sun paikka olla sit avoimen-amk:n puolella, jossa tehdään motivaatio lomake? Tai vaihtoehtoisesti monimuoto opinnot, sinne kun tarvitaan vähintään 5v:n työkokemus ollakseen hakukelpoinen...
No ei kyllä ole mitään työkokemusvaatimusta monimuotoihin.
No itseasiassa konetekniikkaan just keväällä vaadittiin vähintään 5v:n kokemus...
Mitä mieltä muuten olitte mahdollisuudesta vilppiin?
Oliko huijareita??
Valvoja varoitti meitä ennen koetta laskimen käytöstä että joku oli sen takia hylätty
Vierailija kirjoitti:
Oliko huijareita??
Valvoja varoitti meitä ennen koetta laskimen käytöstä että joku oli sen takia hylätty
Kävi mielessä, että näin maskien aikaan olis hyvin voinut maksaa jollekin nerolle, että ois ottanu mun henkkarit ja käyny hakemassa opiskelupaikan mulle helpolla 😂 Harmi kun tuli näin jälkikäteen mieleen 😂
Mä kävin tiistaina kokeessa sosionomikoulutus kiikarissa, ja täytyy sanoa että vaikka itsellä on takana 10 v yliopistolla niin koe oli haastava! Oli tosi erikoinen kokemus käydä Messukeskuksessa tekemässä koe, meitä ajettiin kuin postapokalyptista karjaa maskit päässä valtavassa hallissa...=D Kyllä korona toi ylimääräisen stressielementin kokeeseen.
Ehtikö kaikki muut siis tekemään kaikki osiot valmiiksi? o,o Mä ehdin kaikki muut osiot hyvin, mutta päätöksenteossa ja matikassa ei olisi ollut mitään mahista saada kaikkia valmiiksi vaikka olin valmistautunut hyvin, oli strategia mietittynä ja olin omasta mielestä hyvässä tahdissa. Monen kohdan jouduin kuitenkin jättämään vastaamatta. Matikassa oli tosi kiperiä kysymyksiä, otin Eximian valmennuskurssin itseopiskelumateriaalit pari viikkoa sitten käyttöön mutta ne valmensivat aika huonosti, ongelmanratkaisutehtäviin ne eivät auttaneet yhtään koska niissä kurssimateriaaleissa oli vain vanhanaikaisia "mikä kuvio tulee seuraavaksi"- tehtäviä joita kokeessa ei ollut yhtään. Toisaalta taas materiaaleissa oli hirveästi ylimääräistä vaikeaa asiaa mikä aiheutti stressiä.
Olen sitä mieltä että sosionomiksi hakevan alalle soveltuvuutta tuo koe ei mitenkään mittaa, matikkaa työssä ei tarvitse eikä emotionaalista älykkyyttä mitata ainakaan tuolla "eettisellä osuudella" joka mun mielestä oli nolostuttavan lapsellinen. Jos olisi edes mitattu sitä osaako kokelas tehdä fiksuja päätöksiä eettisesti ongelmallisissa tilanteissa niin osiossa olisi ollut joku järki mutta ei....
Ongelmanratkaisu sosionomin työssä on luonteeltaan jotain aivan muuta kuin matemaattista, mikään noista tehtävistä ei auta mittamaan osaako joku tehdä järkeviä ja nopeita ratkaisuja kun kyse on ihmisten oikeista ongelmista eikä Pupen rodusta ja lelujen määristä.
Kun kävin 10 v sitten pääsykokeessa (pääsin silloin sisälle mutta menin sittenkin yliopistolle) siellä oli psykologinen testi, koe ja haastattelu, missä pääsin oikeasti kertomaan itsestäni ja myös esittämään kysymyksiä. Siinä koki aidosti hakevansa sosiaalialalle, missä empatialla ja tunneälyllä on suurempi merkitys kuin englannin taidolla ja numeerisella osaamisella. On ikävää etten nyt edes päässyt kertomaan laajasta työkokemuksestani sosiaalialalta joka on mulla jo hyvänä pohjana, se harmittaa. Yliopistolla esim. lääkiksessä pääsykokeeseen valmistautuvat opiskelevat käytännössä katsoen jo hyvin laajasti ihmisen kehon toiminnot koetta varten ja sisäänpäässeet pääsevät suoraan kiinni opiskeluun. Miksei sosionomiksi hakiessa voisi jo jonkun opuksen opiskella josta sitten olisi ne monivalintakysymykset? Siinä kävisi jo hakijallekin ilmi mitä se itse opiskelu on ja millaista käsitteistöä amk- tasolla käytetään, nythän moni ei tehnyt kokeen eteen mitään ja voi luulla että opiskelu on jotain rasti ruutuun- neppailua...
Koin ongelmalliseksi sen että kokeeseen tosiaan oli sijoitettu turhia tehtäviä joista ei saa pisteitä, en tosiaankaan ehtinyt tehdä kaikkia matikan ja päätöksenteon tehtäviä ja harmittaa todella rankasti jos käytin johonkin turhaan arvokkaita minuutteja. Tämä tuo kokeeseen "tuurielementin" mikä ei sinne kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko huijareita??
Siinä mun etuviistossa (mulla suora näköyhteys hänen läppäriinsä) istuva nainen käytti koneen laskinta. Ärsyttihän se, mutta en katsonut asiakseni siitä häntä narauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko huijareita??
Valvoja varoitti meitä ennen koetta laskimen käytöstä että joku oli sen takia hylättySiinä mun etuviistossa (mulla suora näköyhteys hänen läppäriinsä) istuva nainen käytti koneen laskinta. Ärsyttihän se, mutta en katsonut asiakseni siitä häntä narauttaa.
Siis mitä ihmettä, olisit narauttanut! Paikat on tosi tiukassa ja saattaa olla että hän vei juuri sinun paikkasi, tai jonkun joka on päntännyt sitä matikkaa yötolkulla pystyäkseen laskemaan ilman laskinta...tollanen on niin törkeää käytöstä että todellakin kannattaisi antaa opetus elämästä.
Eettinen osio tuntui aivan hullutukselta. Siis aivan päätön ja turha osio. Matikkaa olisi pitänyt kerrata. Olen tottunut jo lukiossa käyttämään laskinta aina kaikissa tehtävissä. Enkusta sain varmaan täydet, mutta ei se todellakaan helppo ollut. Ongelmanratkaisu oli vaikein osio. Ei ollut helppo koe!
Uskon, että kysymykset on vaihdellut päivä kohtaisesti. Tyyliltään samanlaisia, mutta asettelu , nimet ja vastaukset eriävät.