AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Peukalot pystyyn, mahdollisuuksia on. Kevään haut lähellä, jos joku haluaakin yliopistoon.
Onko yliopisto lukion käyneille enemmänkin tarkoitettu koulu? Entä pärjääkö siellä kasin oppilas?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka saitte 40 tai 50 pistettä harjoittelitteko pääsykokeeseen ja miten? Terveisin kotiäiti 5 vuotta joka on unohtanut kaiken.
Kävin Valmennuskeskuksen valmennuskurssin ja luin kurssin ohella eli n. kuukauden. Kävin sen "livekurssin", mutta heillä on kotikurssikin joka toteutetaan netissä. Kiitos Valmennuskeskuksen, sain haluamani paikan ja 51 pistettä! Eikä edes ole maksettu mainos, mutta kurssi oli todella hyvä ja siellä keskityttiin tasan sisäänpääsyyn eikä muuhun, olin myös iloisesti yllättynyt miten hyviä opettajia pitivät kurssilla.
Minullahan on mistään aivojumpasta jo 20v ja aivot ihan nollatilassa. Sisäänpääsyni olikin tuon kurssin ansiota. Kallis se oli, mutta opiskelupaikan arvoinen.
Tänään oli jo 3.sija yhdessä vaihtoehdossa!! 1 vaihtoehto ei ole liikkunut tuumaakaan, edelleen viidentenä. Toivo kuitenkin heräsi taas! Olisiko vielä mahdollista liikahtaa 3 sijaa? 15.12 on aikaa noin viikko...
SoonToBeNurse kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain pisteitä 53 ja jotain. Aloitin monta kuukautta aiemmin harjoittelemaan matikkaa, englantia ja päättelytaitoja. Etiikkaa luin jonkin verran mutta en kokenut siitä olevan hyötyä. Siitä tosin oli että luin jostain näistä keskusteluista että mikä on se logiikka niissä kysymyksissä. Sisään pääsin eli pänttääminen kannatti. Tein vielä itselle matikasta laput johon tiivistin esim. prosenttilaskujen laskentatavat, mihin tulee pilkku jakokulmassa, allekkainlaskussa ym. Niitä sitten luin pari päivää ennen koetta että jää kuvamuistiin.
Suunnittelin myös valmiiksi että missä järjestyksessä teen osiot ja mihin väliin vessatauko ja pieni välipala. Kotiäiti olen myös ja opinnoista vuosia aikaa.
Mistä luit englantia? Osion tehtävät olivat erittäin haastavia. Oli vaikeaa tutkimussanastoa, sosiaalisen median tutkimusta, lääketieteellistä sanastoa...
Lähinnä luin englanninkielisiä uutisia ym. Se osio kyllä todellakin oli vaikea eikä siitä valmistautumisesta ollut juurikaan hyötyä. Toki on hyvä että aivot tottuu lukemaan englanninkielistä tekstiä, eli ei siitä varmaan haittaakaan ollut. En saanut kuin muutaman pisteen englannin osiosta. Vastasin vain niihin mistä olin 99% varma ja sitten panostin siihen tehtävään mistä ei tullut miinuspisteitä. Arvailemaan en lähtenyt.
Mulla oli taas liikkunut yhden eilisestä 3->2!!! Vielä on toivoa... Ehkä.
Luovuin varasijasta 1 kun kuulin hakutoimistosta kaikkien vastaanottaneen paikkansa, otin 2.kohteeno sitovasti vastaan. Kannattaa tarkistaa mikä tilanne hakutoimistosta omassa valinnassa.
Ei ole liikkunut. Keväällä uudestaan.
Mulla ei ole liikkunut 2 päivään. Ei taida liikkua enää :-( Seuraava haku tähän kohteeseen vuoden kuluttua.
Kyllä on tympeä olo kun ei päässyt taaskaan. Olisikohan avoimeen mitään mahkuja enää päästä että saisi edes jotain mielekästä elämään?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka saitte 40 tai 50 pistettä harjoittelitteko pääsykokeeseen ja miten? Terveisin kotiäiti 5 vuotta joka on unohtanut kaiken.
Sain 54 pistettä. En pahemmin harjoitellut, mutta kertasin hieman laskusääntöjä yms.
Olen ollut myös pitkään kotona, lapseni omaishoitajana. Lukiosta minulla on aikaa 15 vuotta (jestas, onko siitä jo niin kauan!).
Olen varasijalla 24 ja minulla on noin 1,5 pisteen ero alimpaan valittuun. Vaikka olenkin ensikertalainen, niin taitaa olla keväällä uudelleen haku edessä...
Onko kaikki muut jo saaneet varmistuksen, kun palsta hiljenee? Mikä ala nousi koviten? Entä onko muita aluksi soluun "joutuneita"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 54 pistettä. En pahemmin harjoitellut, mutta kertasin hieman laskusääntöjä yms.
Olen ollut myös pitkään kotona, lapseni omaishoitajana. Lukiosta minulla on aikaa 15 vuotta (jestas, onko siitä jo niin kauan!).Olen varasijalla 24 ja minulla on noin 1,5 pisteen ero alimpaan valittuun. Vaikka olenkin ensikertalainen, niin taitaa olla keväällä uudelleen haku edessä...
Haluatko kertoa mikä on ala, johon ei ensikertalainen pääse noin hyvillä pisteillä?
Kyseessä täytyy olla ensihoito....
Opiskelupaikkaa janoaville suosittelen polkuopintoja ja/tai avointa linjaa, jos ei malta odottaa kevään yhteishakua. Kyseessä on hyvä tapa päästä tutustumaan mieleisen alan opintoihin ja jos maistuu pidemmän päälle niin erillishaun kautta voi hakea tutkinto-opiskelijaksi. Erillishaun kriteerit toki vaihtelevat eri koulujen välillä, mutta pääsääntöisesti pitää saada 60op kasaan 1 lukuvuoden aikana. Keskiarvon tulisi olla 3->.
Moni koulu tarjoaakin avoimia kursseja ilmaiseksi. Polkuopiskelu luonnollisesti on maksullista, mutta senkin panoksen saa aikanaan takaisin sitten työelämän kautta.
Haaveet kaatuu, niitä nousemaan en saa...
Varasija 1. on ja pysyy. Yksi ehdollisesti paikan ottanut edelleenkin, eli teoriassa vielä mahdollista saada paikka, käytännössä ei. Kun ei jono liiku, niin ei se liiku silläkään, jonka paikkaa janoan.
Nokka kohti uutta. Harmillista, mutta elämää.
Haluatko kertoa, mille alalle pyrit?
Katselen Vipusen tilastoja edelleen. Numerot muuttuvat kun katsoo koko Vipusen kevään 21-tilastoa kokonaisuutena, mutta edelleen esim. pääkaupunkiseuduilla monilla aloilla valittuja enemmän kuin paikan vastaanottaneita. Onkohan Vipunen vain päivittymättä vai onko noi oikeasti vielä vapaita paikkoja? Jos jälkimmäinen, niin mitä ihmiset edelleen sitten odottelee?. Onko jokin opinahjo vielä jäljessä vai mikä tämä viimeinen jännityshuipentuma on?
Olen varasijalla 10, kuuleman mukaan viisi vielä pähkäilee ottaako paikan vastaan. Mikä todennäköisyys on pääsenkö tuolta varasijalta sisään?