Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen
Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2
Kommentit (1199)
Kovasti on hehkutettu miten nuoret ja lapset on nykyään fiksuja ja kiusaamista on saatu aisoihin. Sanonpahan vain että yhtä kurittomia ovat kuin ennenkin. ja mikä pahinta itse kiusaaminen siirtynyt yhä enemmän tuonne some maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäis kerätä adressi, jossa lasten ja nuorten kiusaamisiin ja pahoinpitelyihin tehdään nopeasti uusi laki. Tekijät ja tekijöiden vanhemmat vastuuseen. Lapsilisä pois pahoinpitelijältä, mutta toimeentulotukeen lasketaan mukaan.
Miten hitossa tämä on saanut yläpeukkuja?! Vanhemmat rankasti vastuuseen ööh...? Mitä se tuossa enää auttaa vanhempia rangaista. ENNALTAEHKÄISY on kaiken a ja o. Vanhempainilloissakin voisi enemmän puhua kiusaamisen ehkäisystä eikä jaella erityisruokavaliolappuja antaumuksella.
Aktivoida vamhempia ajattelemaan.
Televisiosarja True Detectiven kakkoskaudella esitettiin ERINOMAINEN keino koulukiusaamisen lopettamiseksi:
Pitäiskö ne kiusaajat siirtää parempiin kouluihin, joissa oikeesti opiskellaan. Jokainen erikseen johonkin eliitti-kouluun, heijän olisi pakko miettiä tekemisiään ja minkälaisia ovat ihmisinä. Voisi tehdä hyvää poikien koko suvulle: koulutus takaa paremman tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö ne kiusaajat siirtää parempiin kouluihin, joissa oikeesti opiskellaan. Jokainen erikseen johonkin eliitti-kouluun, heijän olisi pakko miettiä tekemisiään ja minkälaisia ovat ihmisinä. Voisi tehdä hyvää poikien koko suvulle: koulutus takaa paremman tulevaisuuden.
Ei onnistu, eliittikoulussa pitäisi osata lukea ja kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Swoman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen se, että edelleen moni näyttää ajattelevan niin, että kun kiusattu puolustautuu niin kaikki loppuu. Eli nyrkit vaan esiin ja kaikki loppuu. En kiistä sitä, etteikö se auttaisi joskus, mutta jos kyseessä on iso kiusaajaporukka niin kyllä lopulta saa vaan pahaa aikaan jos lähtee edes yrittämään puolustautumista. Monesti se kiusattu on pienempi kokoinen muutenkin. Samaten kiusaajalla on aina ihmisiä puolellaan jotka ovat valmiita saamaan kehuja kiusaajalta jos lähtevät kiusaamiseen mukaan. Kiusatulla ei monestikaan ole ketään puolellaan ja jää ihan yksin. Minusta on aina väärin jos syytetään sitä kiusattua, että ei ole vastustanut tarpeeksi tai on ollut liian "erilainen", kun monesti se tilanne on sellainen, ettei kiusattu voi mitään asialle.
Ei sen tarvitse olla se kiusattu joka antaa turpaan, kyllä se kiusaaminen loppuu ihan sillä, että kiusaajat tietävät jonkun tulevan jälkikäteen kyselemään asiasta viittomakielen avustuksella
Ai että sieltä tarjoat kouluväkivaltaan lääkkeeksi lisää väkivaltaa. Varmaan jonkunlaista parempaa väkivaltaa mielestäsi?
Joo ei.
Ja Suomi paistattelee kv suosiossa, kun meillä on niin upea koulujärjestelmä. Oksettavaa!
Eikös noi pahoinpitelijät pitäisi ottaa ainakin määräajaksi huostaan. Mielellään sijoittaa koulukoteihin eri paikkoihin, jotta eivät pääse ryhmässä toimimaan. Jos näyttää, että pahoinpitelijöiden vanhemmat kykenevät ottamaan vastuuta, voidaan pahoinpitelijät palauttaa kotiin. Sen jälkeen pahoinpitelijät sijoitettakoon jokainen uuteen, eri kouluun Vantaalla. Pahoinpidellylle yksityisopetus ja monivuotinen terapia Vantaan kaupungin piikkiin.
Armeijatyyliseen sisäoppilaitokseen, missä ei auta itku ja vikinä markkinoilla. Pois pääsee vasta kun osaa oikeasti käyttäytyä ja seurantaa suoritetaan ainakin 6 kk.
Swoman kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen se, että edelleen moni näyttää ajattelevan niin, että kun kiusattu puolustautuu niin kaikki loppuu. Eli nyrkit vaan esiin ja kaikki loppuu. En kiistä sitä, etteikö se auttaisi joskus, mutta jos kyseessä on iso kiusaajaporukka niin kyllä lopulta saa vaan pahaa aikaan jos lähtee edes yrittämään puolustautumista. Monesti se kiusattu on pienempi kokoinen muutenkin. Samaten kiusaajalla on aina ihmisiä puolellaan jotka ovat valmiita saamaan kehuja kiusaajalta jos lähtevät kiusaamiseen mukaan. Kiusatulla ei monestikaan ole ketään puolellaan ja jää ihan yksin. Minusta on aina väärin jos syytetään sitä kiusattua, että ei ole vastustanut tarpeeksi tai on ollut liian "erilainen", kun monesti se tilanne on sellainen, ettei kiusattu voi mitään asialle.
Ei sen tarvitse olla se kiusattu joka antaa turpaan, kyllä se kiusaaminen loppuu ihan sillä, että kiusaajat tietävät jonkun tulevan jälkikäteen kyselemään asiasta viittomakielen avustuksella
Helppo ajatella niin, mutta kun ei se vaan mene aina niin. Kiusaajilla on enemmistö. Itsekin yritin vastustaa niin sen kaikki paheni huomattavasti. Jos esim minun isäni olisi hakannut kiusaajan niin sitten olisi meidän asuminen siellä paikkakunnalla loppunut siihen ja isäni saanut tuomion siitä kaikesta. Joskus isäni myös yritti "pelotella" kiusaajia, mutta ihan hyödytöntä. Terveisin ensimmäisen viestin kirjoittanut.
Koulukiusaamisesta syytetään kaikkia paitsi heitä, joilla oikeasti on tilanteessa eniten valtaa. Eli sivustakatsova enemmistö, joka voisi joukolla tehdä hommasta lopun milloin tahansa. Heillä ei koskaan muka ole mitään vastuuta.
Pelottavinta tässä tapauksessa on että vapaaottelusta tutut tekniikat oli käytössä kiusaajilla ja on yhä enemmän kiusaajilla.
Kuristus jolla otetaan henki pois.
Tulisiko nämä tappelulajit kieltää kokonaan, kun niitä näytetään televisiostakin ja kutsutaan urheiluksi.
Tässäkin oli taatusti otettu kuristusliike mallina vapaaottelusta.
Nämä tatuoidut tummahupparimaiset urheilulajit pitäisi kieltää lailla.
Ei ennen lapset osaneet tappavia tappeluliikkeitä koulun alueilla.
Rikastuskiusaamiseen on mahdoton puuttua.
Ähläm kirjoitti:
Esitättekö tyhmiä, vai oletteko oikeasti niin idiootteja, että ette tiedä miksi tähän kiusaamiseen ei olla puututtu?
Meidän koulussa somalitytöt uhkaili toisia oppilaita puukolla 90-luvulla, arvaa saivatko ikinä mitään sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Rikastuskiusaamiseen on mahdoton puuttua.
Tai ainakaan nykyiset päättäjät eivät sitä tee. Tuleva äänestyskäyttäytymiseni on tässä tilanteessa yksiselitteisen selvä ja kirkas.
Vierailija kirjoitti:
Jospa me aikuiset ensin lakkaisimme kiusaamasta työkavereita.
Olen joutunut ihan sadistisen kiusaamisen kohteeksi ollessani uusi työntekijä tai harjoittelija.
Kyllä me aikuisetkin osataan olla ilkeitä; ja siihen tarvitaan yleensä porukka.Olin eräässä työpaikassa, jossa meitä oli 7 naista. Eräänä päivänä ihmetotelin, että jotain outoa tapahtuu.
Nuo kuusi muuta olivat pomon kanssa lähteneet virkistysiltapäivän viettoon-minulle ei ollut kerrottu mitään. Tuli hyvin paha mieli ja hirveä häpeä kun jotkut miestyökaverit kysyi, etkö sinä lähtenyt.
Juuri tämä: hirveä häpeä! Miksi se häpeä tuli sinulle? Sinun olisi reilusti pitänyt sanoa, että minua ei kutsuttu mukaan, siksi olen töissä kun muut virkistäytyvät.
Häpeä olisi siirtynyt muiden niskaan ja heille tullut paskan maku virkistyksestään. Miehet olisivat hoitaneet sen.
Viranhaltijat tekopyhistelevät. On unohtunut Vilja Erikan tapaus. Tämä olisi voinut olla vastaava, eri viitekehyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa me aikuiset ensin lakkaisimme kiusaamasta työkavereita.
Olen joutunut ihan sadistisen kiusaamisen kohteeksi ollessani uusi työntekijä tai harjoittelija.
Kyllä me aikuisetkin osataan olla ilkeitä; ja siihen tarvitaan yleensä porukka.Olin eräässä työpaikassa, jossa meitä oli 7 naista. Eräänä päivänä ihmetotelin, että jotain outoa tapahtuu.
Nuo kuusi muuta olivat pomon kanssa lähteneet virkistysiltapäivän viettoon-minulle ei ollut kerrottu mitään. Tuli hyvin paha mieli ja hirveä häpeä kun jotkut miestyökaverit kysyi, etkö sinä lähtenyt.Tuohan on tyypillinen tapa miten tytöt harjoittavat koulukiusaamista. On tutkittu, että tuollainen eristäminen näkyy aivoissa samassa kohtaa kuin kiduttaminen ja on jopa vahingollisempaa lapsen kehitykselle kuin fyysinen kiusaaminen.
Tämä! Itse olin kiusattu vuoden ajan nelosesta vitoseen ja kiusaaminen oli juurikin eristämistä, selän takan puhumista ja pilkkaamista. Pahinta oli että kiusaajat olivat entisiä ystäviäni jotka sitten välillä ”ottivat” minut taas kaverikseen kunnes taas vähän ajan päästä hylkäsivät uudelleen. Edelleen 26-vuotiaana koen paniikkia ja pahoinvointia jos ystäväni eivät vastaa heti viesteihini tai en ole aktiivisesti yhteydessä heihin.
Opettajien keskuudessa on hyvin yleistä, ettei tyttöjen välistä kiusaamista tunnusteta olevaksi. Sitä vähätellään tavattoman paljon, vaikka se johtaa itsensä viiltelemiseen, psykiatrikäynteihin yms.
Kyllä se tunnustetaan olevaksi heti kun siitä tiedetään. Ei voi tietää, jos ei kukaan kerro asiasta mitään. Juuri tässä aiemmin joku kirjoittaa, että kiusaajat olivat entisiä ystäviä, jotka puhuivat selän takana, pilkkasivat ja eristivät. Ei tämä koulun oppitunnilla tapahdu, vaan varmaankin välitunneilla ja vapaa-aikana, josta opettajan on mahdoton tietää, jos siitä ei kerrota.
Opettajat ja reksi ovat tässä Vantaa-keississä tietysti eniten vastuussa tapahtuneesta. Kiusaaminen oli pitkään heillä tiedossa eivätkä puuttuneet siihen, mikä on raskauttavaa heidän kannaltaan tätä asiaa tarkasteltaessa. Pojan vanhemmilla täysi syy viedä asia oikeuteen. Koulua on jokaisen pakko käydä.