Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seitsemän veljestä, Tuntematon sotilas vai Canthin Anna Liisa?

Vierailija
21.11.2013 |

Mikä noista kirjoista on mielestäsi paras ja jos pitäisi suositella yhtä, niin mitä suosittelisit? :-)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon on ehkä helpoin luettava noista, kieli nykyaikaisinta ja tarina etenee.

Vierailija
2/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeksiä! Anna-Liisan laittaisin toiseksi ja jos kolmas vaihtoehto pitäisi valita nimenomaan Väinö Linnan tuotannosta, niin laittaisin Pohjantähden Tuntemattoman edelle. 

Klassikoista kannattaa muistaa myös esim. Jotuni, Vartio, Meri ... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntsikka

Vierailija
4/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna-Liisa, ehdottomasti.

Vierailija
5/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän veljestä on mainituista teoksista merkittävin, ja sen kieli on uskomattoman hauskaa ja elävää. Aleksis Kivi teki käsittämättömän suorituksen tuossa romaanissa ja sai osakseen vain pilkkaa ja ylenkatsetta. Kielen uudistamisen lisäksi se on jättänyt perinnöksi kestävän tematiikan: metsässä asuvat veljekset koettavat muuttaa sivistyksen pariin ja tulla kunnollisiksi kansalaisiksi mutta epäonnistuvat surkeaksi. Joku voisi väittää, että tämä kuvaa suomalaisia ylipäätään. :)

Vierailija
6/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 10:18"]

Seitsemän veljestä on mainituista teoksista merkittävin, ja sen kieli on uskomattoman hauskaa ja elävää. Aleksis Kivi teki käsittämättömän suorituksen tuossa romaanissa ja sai osakseen vain pilkkaa ja ylenkatsetta. Kielen uudistamisen lisäksi se on jättänyt perinnöksi kestävän tematiikan: metsässä asuvat veljekset koettavat muuttaa sivistyksen pariin ja tulla kunnollisiksi kansalaisiksi mutta epäonnistuvat surkeaksi. Joku voisi väittää, että tämä kuvaa suomalaisia ylipäätään. :)

[/quote]Entä maahanmuuttajia?

Vierailija
7/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon sotilas, samoista syistä jotka 2 jo sanoi.

Mutta riippuu tietenkin siitä, kuka lukee ja miksi...

Vierailija
8/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Anna Liisaa lukenut enkä kuullutkaan koko teoksesta (olen tosi epäsivistynyt moukka varmaankin).

Tuntemattoman sotilaan olen lukenut ja se oli yllättävän hyvä, jopa viihdyttävä (saako näin sanoa sotakirjasta?).

7 veljestä olen yrittänyt lukea, äidinkielen opettaja pakotti koulussa sitä lukemaan vuorotellen ääneen tunnilla ja hirnui ääneen sille tikahduttavan hauskalle huumorille mitä kirjassa hänen mielestään ilmeni. Mielestäni se oli paskin kirja ikinä, todella kuivaa eikä se huumorikaan (mikä huumori?) oikein uponnut.

Eli mielestäni Tuntematon noista paras, tosin mielipiteeni ei ole edes mielipiteeksi tarpeeksi perusteltu kun yksi teoksista on minulle ihan vieras.

Vierailija
9/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut nuo kaikki useamman kerran ja olen todella iloinen, että niin olen  tehnyt. Suomalaisuutta hyvässä ja pahassa komeimmillaan. Älä valitse, vetäise kaikki!

Vierailija
10/10 |
21.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin niiden veljesten paluu sivistykseen ei sujunut? Jos olet lukenut kirjan loppuun niin hyvinhän se sujui. Minusta tuntematon kuuluu suomalaisen lukea (pohjantähden alla on kyllä yhteiskunnallisempi), anna-liisassa on kyllä omat juttunsa, mutta ääni tuntemattomalle noista