Poikani pääsi kauppikseen ja kaikki ovat ollee iloisia kun
olen kertonut asiasta tyyliin "hienoa, onpas poikasi lahjakas" jne. Eräs työkaveri oli kuitenkin hyvin nuiiva ja tokaisi, että oliko poika itse tyytväinen ko. opiskelupaikkaan ikään kuin olisi jokin huonosti arvostettu paikka. Olikohan työkaveri kateellinen vai mistä moinen johtui?
Kommentit (50)
Opiskelupaikasta Aalto-yliopistossa voi jo keulia, muut kauppikset on leikkikouluja.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se kauppis mikään lääkis ole..
No ei tosissaan. Muutenkin sellainen laitos mihin hakevat vain mielikuvituksettomat sieluttomat ihmisrauniot. Lisäksi sieltä koulutetaan hommiin mitkä korvataan ensimmäisenä tekoälyllä..
Huutista tollanen "kauppis tarkottaa kauppakorkeaa, etkö sä nyt sitä tiedä" -briljeeraus. Ihan sama juttu kun ysärillä Suzuki mopojen virittäjät puhu "kymppisistä", kun tarkoittivat kasikymppisiä.
Tämän kehumisen taustalla on pelko ettei lapsi menestykkään. Sitten yritetään vakuutella muillekkin miten hyvin menee. Tärkeintä on, että jokainen löytää oman paikkansa. Meillä Suomessa on koulutuksen, varallisuuden ja tittelin ja tattelin perusteella käsittämätöntä luokittelua. Yrittäkäähyvät ihmiset käsittää, että kaikki ovat saman arvoisia .
Vierailija kirjoitti:
Tämän kehumisen taustalla on pelko ettei lapsi menestykkään. Sitten yritetään vakuutella muillekkin miten hyvin menee. Tärkeintä on, että jokainen löytää oman paikkansa. Meillä Suomessa on koulutuksen, varallisuuden ja tittelin ja tattelin perusteella käsittämätöntä luokittelua. Yrittäkäähyvät ihmiset käsittää, että kaikki ovat saman arvoisia .
Jos Suomessa olisi täydellinen mahdollisuuksien tasa-arvo, niin tällaista lapsen saavutuksilla keulimista ei tapahtuisi. Vielä on meillä (kuten kaikkiala muuallakin) matkaa siihe. Täällä kantona kaskessa ovat ruotsinkielisten suosiminen kiintiöiden kautta ja tyttöjen suosiminen ensimmäisen ja toisen asteen opintojen rakenteessa ja kestossa (pojat kehittyvät selvästi tyttöjä hitaammin). Sitten vielä se armeija-asia sotkemassa opiskeluputkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli merkonomiksi?
Ei vaan ekonomiksi. Kauppis on lyhennys Kauppakorkeasta.
Ok, mun nuoruudessa kauppiksesta puhuttiin kun päästiin peruskoulun jälkeen kauppaopistoon.
Milloin niin oli?
Itse olin opiskelija 80-luvulla, ja Kauppis oli vain ja ainoadtaan Kauppakorkea.
Ehkä siis muuttunut? Miten nykyään Kauppakorkea lyhennetään?
Kauppakorkea on aina ollut kauppakorkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli merkonomiksi?
Ei vaan ekonomiksi. Kauppis on lyhennys Kauppakorkeasta.
Riippuu siitä millä paikkakunnalla oleillaan. Ja tiedät tämän itsekin jollet aivan pässi oo.
Kauppiksesta eli kauppaopistosta valmistutaan merkonomiksi, mikä avaa uranäkymiä bisnesmaailmaan aina kaupan kassoista palkanlaskentasihteereiksi saakka! Kyllä nykyään kaikki työ on tärkeää ja arvostettavaa!
Lapsenin on punikki ja hän opiskelee kauppiksessa , got it?