Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imeyksen aikana lihominen

Vierailija
20.11.2013 |

Tästä ei tule mitään! Mulla paino nousee ihan kokoajan vaikka vauva täysimetyksellä! Ennen raskautta 71, ennen synnytystä 87. 2vkoa synnytyksen jälkeen 75 ja nyt 80! MÄ PAINAN SAMANVERRAN KUIN VIIMESILLÄNI KOHTA! Vauva 5kk ja täysimetys siis. Herkkulakossa olen, ei siis mene mitään karkkeja tai sokerilitkuja tms. Normaalia kotiruokaa. Mikä tähän auttaa? Jopa kilpirauhasarvot vaadin pari kk sitten kun paino vaan kipuaa ylöspäin. Itsetunto ihan nollassa. Toiset pudottaa raskauskiloja ja minä vaan lihon. Pysyisi edes paino samassa mutta ei. Millä tän saa loppumaan? mikä ruokavalio joka kuitenkaan ei vaarana imetystä? Mieskin kattoo jo kun minä vain paisun :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön n. 1700kcal/vrk. Kun vähennän, alkaa tosiaan maito vähentyä silmissä :( Aamupalaksi syön 3 munan munakkaan ja raejuustoa, päivällä yleensä salaatin/muutaman hedelmä, päivällisellä salaattia + peruslämmin ruoka (tänään 6 lihapullaa, 1dl pastaa+kastike, fetasalaattia lisäksi). Iltapalaksi 1 leipä

Vierailija
2/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutko tarpeeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoalla ja kotiruoalla on eroja. Pidä ruokapäiväkirjaa, niin siitä se selviää.

Vierailija
4/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni imetys on aina nostanut painoa. Ihan siksi, että silloin on aina nälkä ja lisäksi hirveät herkkuhimot. Tuo pohjaton nälkä ja mässyhimo on kuitenkin aina loppunut ihan seinään kun olen lopettanut imetyksen ja sen jälkeen on ollut helppo palautua normaaleihin mittoihin. Eli mieti nyt kuitenkin, syötkö kuitenkaan ihan niin kuin ennenkin vai olisiko määrät lisääntyneet. Älä stressaa liikaa. Yritä pysyä kohtuudessa ja mieti painoa tarkemmin kun lopetat imetyksen.

Vierailija
5/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käynyt joka kerta (3 lasta) noin. Muutama viikko imetyksen lopettamisen jälkeen on tippunut muutama kilo, mutta muuten kaikki raskauskilot ovat lähteneet vasta imetyksen jälkeen laihduttamalla. Osa on ollut nestettä/turvotusta, jota hormonit pitävät yllä. Kolmannessa raskaudessa olin onneksi viisaampi enkä antanut kiloja karttua raskausaikana, silti kävi imettäessä noin, mutta imetyksen loputtua pääsin ilman erillistä työtä +-0-tulokseen.

Minäkään en ole erityisemmin herkutellut imetysaikoina, vaan jostain syystä ne hormonit/muut aineenvaihdunnalliset seikat on tuon tehneet.

Vierailija
6/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla tosiaan paino nousee siinä missä toisilla laskee rajusti. Itsellä nousi imetyksen aikana puolessa vuodessa noin 3 kg eli ei ihan älyttömästi, mutta harmittihan se, kun muut saavat sillä aikaa jo raskauskiloja pudotettua nimenomaan imetyksenkin avulla. Mulla ainakin alkoi heti maidontulo vähentyä ja vauva olla tyytymätön, kun yritin välillä syödä tavallista kevyemmin. Kyse ei omalla kohdalla ollut ainakaan mistään syöpöttelystä tai liikkumattomuudesta. 

Vierailija
7/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käynyt samalla tavalla joka kerta (3 lasta). Raskausaikana tuli vain 7-8 kg lisää, mutta imetysaikana saman verran! Ja ne kilot ovat olleet tiukassa. Pidin kuitenkin tärkeämpänä imettämistä.

Vierailija
8/8 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös tuo, että jos yritti keventää ruokavaliota, maidon tulo heikkeni heti ja vauva kitisi sitten nälissään/tyytymättömänä.

Sellaisten ihmisten, joilla itsellään kilot tippuu "itsestään" imetysaikana voi olla vaikea käsittää tätä, mutta itse olen vakuuttunut, että tämä liittyi nimenomaan hormonaalisiin/aineenvaihdunnallisiin asioihin, eikä siihen, että kaloreita olisi tullut kulutukseen nähden liikaa. Itse olen kalorilaskentaan perehtynytkin ja osaan kyllä melkoisella varmuudella sanoa, etten saanut kulutukseen nähden niin paljoa liikakaloreita, että tuo sillä selittyisi.

Vastaavan ilmiön kohtasin sairastuessani ensin kilpirauhasen liikatoimintaan ja sen jälkeen vajaatoimintaan - liikatoiminnassa kiloja karisi, vaikka söin kuinka, mutta vajaatoiminnan puolelle mennessä paino vaan auttamatta nousi 0,5-1kg viikossa vaikka nipistin kalorien saannin max. 1500kcal/päivä. Vastaavalla ruokavaliolla + samoilla liikunta ym. tavoilla ns. normaalissa tilanteessa laihdun sen 0,5-1kg viikossa.

Eli ei nämä ole aina niin yksinkertaisia juttuja! Ap:lle suosittelen kärsivällisyyttä, vaikka tiedän, että se ei ole helppoa :) Kannattaa ehkä se ruokavalio kuitenkin kaiken varalta tarkistaa, netistäkin löytyy ilmaisia kalorilaskureita joilla saa vähän suuntaa paljonko saat kaloreita annoksistasi.

5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan