Näin työelämästä syrjäytyneenä on helppo kasvattaa lasta
Tekee aina toisella tavalla kuin omat vanhemmat teki, niin tuntuu onnistuvan hyvin.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarjottavaa sinulla on lapsillesi?
Ihan vaan rakkautta ja neuvoja. Esim kannustan harrastuksissa, kannustan lukemaan läksyjä yms.
Tuo on just hyvä. Rakkautta ja kiireetöntä läsnäoloa. Voit auttaa läksyissä ja tukea esim. matematiikassa, kirjoittamisessa ja kielissä niin, että lapsi varmasti sisäistää asiat. Voit tukea myös harrastuksissa. Hienoa aikaa.
Miten meinaat ehkäistä lapsen syrjääntymästä? Miten sinulla on rahaa tarjota harrastuksia? Miten lapsi kokee itse asemansa muihin lapsiin verrattuna?
Kyllähän tää työttömyys pienen lapsen kanssa vielä menee, kun on vielä täysin kiinni vamhemmissaan eikä ymmärrä perheen taloudesta ja asemasta mitään...
Tuo se vasta onkin arvokasta työtä.
Oikein. Suomalaiset tarvitsisivat mielellään perhearvoihin enemmänkin perhekeskeisyyttä, välittämistä, rakkautta, elämässä ja oikeissa elämän arvoissa ohjaamista, läsnäoloa jne, sen sijaan että paiskitaan aina töitä, nähdään illalla lasta pari tuntia ja jätetään lapsi tai nuori lähes kokonaan internetin kasvattamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten meinaat ehkäistä lapsen syrjääntymästä? Miten sinulla on rahaa tarjota harrastuksia? Miten lapsi kokee itse asemansa muihin lapsiin verrattuna?
Kyllähän tää työttömyys pienen lapsen kanssa vielä menee, kun on vielä täysin kiinni vamhemmissaan eikä ymmärrä perheen taloudesta ja asemasta mitään...
Esim kun hänellä on taksvärkkipäivä, menee isänsä kanssa töihin. Lapsella on myös isä, joka hänestä huolehtii ja hänen harrastuksiaan maksaa. Ihan pitää itseään normaalina lapsena kuten muutkin lapset.
Aika huonon mallin annat lapsellesi, kun olet työelämästä syrjäytynyt. Miten hän sää mallin työssä käyvästä, koulutetusta vanhemmasta. Tieräthän, että syrjäytyminen on usein periytyvää. Siksi vaarallinen malli.
Vierailija kirjoitti:
Aika huonon mallin annat lapsellesi, kun olet työelämästä syrjäytynyt. Miten hän sää mallin työssä käyvästä, koulutetusta vanhemmasta. Tieräthän, että syrjäytyminen on usein periytyvää. Siksi vaarallinen malli.
Hänen isänsä on koulutettuja ja työelämässä.
Niin mutta äiti on syrjäytynyt. Huono malli lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta äiti on syrjäytynyt. Huono malli lapselle.
Ja isäkö ei merkkaa mitään?
Ja mitä tulee lapsen työntekoon, niin hän on kaverinsa kanssa aina välillä pientä korvausta vastaa tehnyt mm puunkantoa, haravointia yms työtä naapureilla ja muilla ihmisillä, itse tekivät mainokset ja markkinoinnin, tosin ikää vielä sen verran vähän ettei paljoa töitä voi tehdä. Ja harrastuksetkin tuntuvat menevän hyvin eteenpäin. Ei vanhemman joka on itse työelämästä syrjäytynyt tarvitse tehdä lapsestaan samanlaista vaan voi tehdä asiat ihan eri lailla. ap
Lapselle tekee hyvää nähdä, että töitä pitää tehdä elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle tekee hyvää nähdä, että töitä pitää tehdä elääkseen.
Sen hän on nähnytkin pienestä pitäen. ap
Onko lapsi tyttö vai poika? Samaa sukupuolta oleva vanhempi on se, josta otetaan mallia. Toivottavasti siis lapsesi ei ole tyttö ja vaarassa syrjäytyä vuoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi tyttö vai poika? Samaa sukupuolta oleva vanhempi on se, josta otetaan mallia. Toivottavasti siis lapsesi ei ole tyttö ja vaarassa syrjäytyä vuoksesi.
Hän on poika.
Hei!
Täällä sama tilanne. Olen pääsääntöisesti kotona (teen sijaisuuksia, noin. 1-3 x viikossa), välillä on toki myös viikkoja, etten ota sijaisuuksia vastaan. Autan lasta koulutehtävissä ja vietän hänen kanssaan aikaa. Kiireetöntä aikaa, pohditaan ja mietitään paljon yhdessä asioita. Lapsen isä on työelämässä ja tekee paljon töitä. Tämä on meille täysin toimiva tapa elää, mutta selkeästi tämä ärsyttää toisia. Minulle oman lapseni lapsuus on kuitenkin ensimmäisellä sijalla <3
p.s. Olen sairaanhoitaja, joten työt ei tule tulevaisuudessa(kaan)minulta loppumaan.
Mitä tarjottavaa sinulla on lapsillesi?