Arvostatteko kotiäitejä?
Siis sellaisia, jotka hankkivat monta lasta ja ovat pois työelämästä vähintään 10-20 vuotta? Pidättekö hölmöinä? Mies tinaa ja maksaa kaiken ja omistaa kaiken ja kotiäiti hoitaa lapset.
Kommentit (19)
Kadehdin sitä että jollain on nahdollisuus valita. Minulla on 4 lasta ja vsin sen 10kk olin kotona, hoitovapaaseen tms ei ollut varaa
Arvostatko prostituoituja, vähän sama ammatti
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ei lainkaan.
Vaikkapa monessa Aasian ja Afrikan maassa useat naiset (kotiäidit) pitävät kodin yhteydessä myös jotakin pientä bisnestä kuten pientä kauppaa tai ompeluhommaa. Siinä voivat lapset myös autella. Miksipä sellaista nyt ei arvostaisi..?
Kyllä kotiäitejä arvostetaan. Ongelma vain tuppaa olemaan suomen verotus joka aiheutaa sen että perheissä ei ole varaa olla kotiäitejä. Jos laitettaisiin perheen tulot viivalle ja verotettaisiin sen mukaan (perheverotus) niin tämä mahdollistaisi kotiäitien määrän lisääntymisen.
Nykypäivän lapsilla on sitten kivaa kotona kun se väsynyt ja vittuuntunut äiti kömpii kotiin, työntää mikroaterian kouraan ja painuu sohvanpohjalle katsomaan kännykkää. Ja faija tekee saman muutamaa tuntia myöhemmin.
Arvostan ja kadehdin. Olisin mieluummin itsekin. Kun olin pienten lasten kanssa kotona sain paljon enemmän aikaiseksi ja olin pirteä, nyt olen työpäivän jälkeen ihan kuitti ja hampaat irvessä hoidan pakolliset kauppakäynnit, pyykit ja ruoanlaitot (toki puolison kanssa yhdessä).
Vaatii kuitenkin aika kovat tulot puolisolta, että toinen voisi olla pitkään kotivanhempana. Taloudellisen puolenkin voi puolison kanssa sopia niin, että jako on reilu.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun äitisi sellainen silloin kun olit lapsi?
Tottakai arvostan, vaikka itse olen vela.
Arvostan. Mutta ei pidä antaa miehen omistaa kaikkea, ja eläkkeestä on pidettävä huolta.
Paskaakos tätä kyselee. Joka perheessä tehdään tasan niinkuin päätetään. 😝😝😝
Minä olin 8 vuotta kotiäitinä. Ensimmäisen lapsen sain 36-vuotiaana.
Sitä ennen maisterintutkinto ja heti koulutusta vastaaviin töihin, joissa ehdin olla yhdeksän vuotta ennen lapsen syntymää. Ehti hyvin maksaa asuntolainaa ja nollakorot nopeuttivat lainan maksua.
Kolmen vuoden päästä meille syntyi toinen lapsi ja vuosi tästä kolmas. En todellakaan olisi jaksanut kuljetella leikki-ikäistä + kahta vauvaa johonkin päiväkotiin - siinä olisin palanut loppuun. Paljon helpommalla pääsi kun hoidin kotona, ilman stressiä. Toki kävimme paljon muskareissa ja perhekerhoissa, yms.
Nuorimman ollessa 2,5v palasin työelämään. Asuntojakin vaihdettiin isompaan kahteen otteeseen tuona aikana. Nyt nuorin lapsemme on 6v ja asuntolaina maksettu. Asumme Helsingissä.
Tietysti arvostan, se on yhtä tärkeää työtä kun mikä tahansa muu työ.
Kotiäidit on kyl parhaita panee!
Nimimerkillä "satojen remonttien kokemuksella"
T. Remppakundi 28
Arvostan. Toivoisin, että Suomessa siirryttäisiin yhteisverotukseen, jolloin useammalla olisi mahdollisuus olla kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ennen maisterintutkinto ja heti koulutusta vastaaviin töihin, joissa ehdin olla yhdeksän vuotta ennen lapsen syntymää. Ehti hyvin maksaa asuntolainaa ja nollakorot nopeuttivat lainan maksua.
Kolmen vuoden päästä meille syntyi toinen lapsi ja vuosi tästä kolmas. En todellakaan olisi jaksanut kuljetella leikki-ikäistä + kahta vauvaa johonkin päiväkotiin - siinä olisin palanut loppuun. Paljon helpommalla pääsi kun hoidin kotona, ilman stressiä. Toki kävimme paljon muskareissa ja perhekerhoissa, yms.
Nuorimman ollessa 2,5v palasin työelämään. Asuntojakin vaihdettiin isompaan kahteen otteeseen tuona aikana. Nyt nuorin lapsemme on 6v ja asuntolaina maksettu. Asumme Helsingissä.
Vähästä se ihminen palaa loppuun, jos kolmen lapsen kuskaaminen päiväkotiin sen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähästä se ihminen palaa loppuun, jos kolmen lapsen kuskaaminen päiväkotiin sen tek
No kun ei se ole pelkkää kuskaamista - kahdelle vaipat, kolmelle kuravaatteet, varasaappaat, kaikki vaihtovaatteet. Paikalla oltava viimeistään yhdeksältä, koska jonkun lapsen päiväkotiryhmä lähtee joka päivä retkelle.
Täällä siis saman perheen lapsia ei laiteta samaan päiväkotiryhmään. Todennäköisesti eivät olisi päässeet edes samaan päiväkotiin, vaan olisivat olleet kukin eri päiväkodeissa eri puolilla Helsinkiä.
Eli vähästä ei olisi palanut loppuun 😊 Samalla säästin sata tuhatta euroa hoitamalla lapset kotona, vrt. yhden lapsen hoidosta yhteiskunnalle aiheutuneet kustannukset. Eli ole hyvä, kiitos kun osaat arvostaa 😊
Olisi kiva jos olisi kotiäiti.