Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 vuoden aukko CV:ssä mielenterveysongelmien takia. Onko enää toiveita työllistymisestä?

Vierailija
21.09.2020 |

Olen 30+ nainen. Valmistuin AMK:sta 7 vuotta sitten suoraan kortistoon. Sain kuitenkin pari työpätkää ruokakaupan myyjänä ja tein keikkaa lastenhoitajana. Nekin loppui 5 vuotta sitten, kun sairastuin psyykkisesti. Jäin ensin sairauslomalle ja sen jälkeen kuntoutustuelle. Nyt olen lääkärin mukaan taas työkykyinen, mutta työnhaku tuntuu toivottomalta. Kuka mut huolisi enää mihinkään, kun CV:ssäni on 5 vuoden aukko jolle ei löydy kunnollista selitystä? Oman alan töistä on turha edes haaveilla, koska ala työllistää muutenkin heikosti. Hanttihommia hakiessani en pääse edes haastatteluun asti. Pitäisi varmaan opiskella joku uusi tutkinto, mutta mikä? Hoitoala on pois laskuista, koska pelkään ettei pääni kestä sellaista. Ylioppilastodistukseni on keskinkertainen eikä mulla ole kovinkaan kummoista lukupäätä. Onko mulla enää toivoa työllistymisestä? Mille alalle kannattaisi yrittää?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt saadaan verkoston avulla. Eli ala kyselemään sukulaisilta ja tutuilta, tietävätkö ketään joka tarvitsisi työntekijää. Ja pyydä heitä myös kyselemään omilta tutuiltaan. Jos sulle kelpaa vaikka varasto- tai kassatyö, en usko että on mahdotonta saada paikkaa. Joku tuttu järjestää sulle haastattelun ja sitten vaan oot oma itsesi siellä, sano että on ollut terveyden kanssa ongelmia, mutta ne on nyt hoidettu. Sehän voisi tarkoittaa vaikka syöpää, ei kukaan järkevä työnantaja poissulje työntekijää sen perusteella, jos haet jotain kassatyötä tms.

Vierailija
42/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa hoitaa lapsia kotona +7 vuotta. Perhesyyt voi olla poissaolon syy monella. Ei se kenellekään kuulu.

Hae keikkatöitäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy työkkäristä koulutusta/kuntouttavaa. Jollekin on aloitettava

En uskalla pyytää työkkäriltä apua, koska pelkään sen johtavan loputtomaan ilmaistyökierteeseen.

Ymmärrän hyvin. Voit lähestyä asiaa (ja työkkäriä) sitä kautta, että otat selvää palkkatukipaikoista ja teet itse suunnitelmaa, miten haluaisit edetä. Tai ylipäätään tehdä suunnitelman, että mitä itse haluat. Jos lähestyt työkkäriä sitten jo valmiiden ajatusten kanssa, niin todennäköisemmin saat mitä itse oikeasti haluat, kuin että annat jonkun virkailijan päättää, mikä sinulle olisi parasta. 

Tottakai työllistyminen ja hyvä tulevaisuus on mahdollista! Kun pääset johonkin ensimmäiseen duuniin kiinni, seuraavan hankkiminen onkin jo sitten vähän helpompaa :) 

Vierailija
44/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt yrittäjäksi ryhtymistä?

Sellaisen ihmisen jota kukaan ei halua palkata edes työntekijäksi ei todellakaan kannata ikimaailmassa alkaa yrittäjäksi!

Yksityisyrittäjät ja konsultit kuuluisia etteivät tule toimeen työyhteisössä.

Aika katkeraa. Näitä konsultteja nyt vaan sattuu olemaan paljon työelämässä. Lisäksi monet työyhteisöt tulevat projektien kautta tutuiksi. Tarvitsee myös olla sopivan sosiaalinen ja verkostoitua. Ei siinä epäsosiaalinen jörrikkä pärjää.

Vierailija
45/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen jota kukaan ei halua palkata edes työntekijäksi ei todellakaan kannata ikimaailmassa alkaa yrittäjäksi!

Sanotko saman kuusikymppisille rautaisille ammattilaisille, joiden työllistyminen tyssää ikäsyrjintään?

Mitäs ihmeen järkeä tuossa kommentissa oli? Ei liity mitenkään tähän keskusteluun. Voi taivas näitä ammattiloukkaantujia. -eri

Kyllä se liittyy keskusteluun, koska kommentoin väitettä jonka mukaan ap:n ei kannata ikimaailmassa alkaa yrittäjäksi.

Yrittäjäksi ei varmaan kannata ryhtyä, jos on niin huono ja osaamaton, ettei kelpaa siksi edes mihinkään hanttihommiin. Mutta jos työllistymisen esteenä on joku muu kuin osaaminen - kuten ikä tai vaikka aiemmat mielenterveysongelmat - asia ei ole lainkaan niin mustavalkoinen.

Vierailija
46/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotko saman kuusikymppisille rautaisille ammattilaisille, joiden työllistyminen tyssää ikäsyrjintään?

Yleisesti ottaen kyllä.

Todella harvassa on ne 60 vuotiaat työttömät kenen oikeasti kannattaisi perustaa oma yritys. Jos ei kykene myymään omaa ammattitaitoaan työntekijänä niin miten se parantaa tilannetta yrittää myydä omaa ammattitaitoaan oman yrityksen nimissä? Jos sille omalle työpanokselle ei ole kysyntään niin sitten sitä ei ole. Ei se auta mitään vaikka miten perustaisi yrityksen.

Vierailija
47/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vielä 30 vuotta työvuosiä jäljellä. Mikä on vaihtoehto työllistymiselleä? Istua perseellään sossun rahoilla pienessä kaupungin vuokrayksiössä märehtimässä omaa surkeaa elämään?

Plus, että ihan turha haaveilla siitä sossuluukusta seuraavat vuosikymmenet. Ikäluokat pienenevät jatkuvasti, kaikkien paitsi vanhusten. Kuka maksaa eläkkeet, saati sossuluukut ja tuet. Voit olla ihan varma, että kohta sulla on hätä kädessä, mitä pidemmälle mennään. Luotat itseesi nyt vaan. 

Sinäpä sen sanoit. Ikäluokat tosiaan pienenee, mutta työpaikat on ja pysyy sekä niitä yritetään luoda koko ajan lisää. Tarkoittaa käytännössä sitä, ettei työnantajilla ole vara nirsoilla jonkin aukon takia cv:ssä jos tyyppi vaikuttaa muutoin motivoituneelta ja suht normaalilta.

Vierailija
48/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Miten ihminen jolla ei ole mitään kokemusta oikeasta työelämästä voisi ryhtyä yrittäjäksi?

Et ole kuullut nuorista yrittäjistä, joista monet ovat menestyneet oikein mukavasti?

Olen kuullut. Heistä yksikään ei ole syrjäytynyt ennen sitä työelämän ulkopuolelle. Päinvastoin he on niitä tyyppejä jotka löytäisi työpaikan todella helposti.

Vierailija
49/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen kyllä.

Todella harvassa on ne 60 vuotiaat työttömät kenen oikeasti kannattaisi perustaa oma yritys. Jos ei kykene myymään omaa ammattitaitoaan työntekijänä niin miten se parantaa tilannetta yrittää myydä omaa ammattitaitoaan oman yrityksen nimissä? Jos sille omalle työpanokselle ei ole kysyntään niin sitten sitä ei ole. Ei se auta mitään vaikka miten perustaisi yrityksen.

Ymmärrätkö yhtään, millaiset syyt ikäsyrjinnän taustalla on? Suomen lainsäädäntö on sellainen, että ikääntyneen työntekijän palkkaaminen on yrityksille riski. Taustalla ei siis todellakaan ole pelkät ummehtuneet käsitykset siitä, että kuusikymppinen on ikääntynyt fossiili jonka osaaminen joutaa romukoppaan.

Vierailija
50/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 8v tauko töissä ja niin yliopisto kuin amk jäi kesken. :D Mitäs tässä, onneksi aina voi kuolla pois.

Sano että olet hoitanut omia lapsia, vaikkei sinulla niitä olisikaan. Tai väärennä joku työtodistus.

Vierailija
51/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae keikkafirmaan. Sekatyöläisenä saat yksittäisiä keikkoja eri aloille pitkin viikkoa ja näyttäessä osaamisesi yritykset voivat ehdottaa sinulle tulemista heidän kirjoilleen. Minulle tarjottiin keikkafirmatyöntekijönö pysyvää pestiä pesulatyöntekijäksi, vammaistenhoitoon, k-ruokakauppaan myyjäksi sekä Ylelle tv-sarjan rooliin

Vierailija
52/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todella kapeakatseinen. Harkitsen vakavissani yrittäjäksi ryhtymistä. Olen korkeakoulutettu kaupallisen alan osaaja. CV:ssä on tyhjää, koska halusin hoitaa lapsia pitkään kotona ja sitä ennen sairastuin. Väitän, että olisin jopa parempi yrittäjä rikkonaisen taustani vuoksi. Tiedän varsin hyvin mitä kannattaa, ja mitä ei kannata tehdä. Suvussani on lisäksi paljon yrittäjiä. Juuri kaltaistesi urpojen takia saan jopa lisää pontta suunnitelmilleni.

Vierailija
53/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 8v tauko töissä ja niin yliopisto kuin amk jäi kesken. :D Mitäs tässä, onneksi aina voi kuolla pois.

Sano että olet hoitanut omia lapsia, vaikkei sinulla niitä olisikaan. Tai väärennä joku työtodistus.

Ei kannata nyt sentään sellaisia asioita valehdella, joista narahtaisi saman tien.

Vierailija
54/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaan 11 vuoden "aukko" mt-ongelmien vuoksi, olen 33v, enkä vieläkään työkykyinen eli vuodet vaan kertyvät edelleen. On aika toivoton olo työllistymisen suhteen, jos sinne asti joskus pääsen.

Vierailija
55/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet jo +30 niin ei sun kannata enää kerrasta koko työhistoriaasi. Uskaltaisin sanoa pienen valkoisen valheen olevan asiallinen.  Jos sulta ei välttämättä edes kysytä kovin tarkkaan mitä olet tehnyt aiemmin niin älä ala oma-aloitteisesti kertomaan.

Vierailija
56/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen valhe voi olla tässä kohtaa ok, jos tarkoitus pyhittää keinot, ja henkilö tuntee ja tietää osaamisensa, eikä väitä taitotasoaan paremmaksi kuin mitä se on. Pitäisi miettiä vain tarkkaan se miten sen aukon täyttää vähän tyhjemmäksi. Sellaista ei todellakaan kannata sanoa, että ”Hoidin lapsia kotona”, jos lapsia ei edes ole.

Vierailija
57/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli "vain" kolme vuotta aukkoa heti valmistumisen jälkeen, sairastuin fyysisesti. Alkuun sanoin haastatteluissa, että en vain ole löytänyt työtä, mutta se ei avannut työpaikan ovia. Ehkä se antoi minusta ronkelin kuvan. Viimein meni hermot ja kerroin jo hakemuksessa lyhyesti, että sairastuin ja nyt kun paraneminen on siinä vaiheessa, voin ajatella työllistymistäkin. Ekassa haastattelussa ne eivät oikein ymmärtäneet mua, en tosin olisi sopinutkaan kys. työhön, enkä päässyt. Seuraavassa sitten jo ymmärrettiinkin, että noin voi käydä hyvällekin tyypille ja sain paikan, itseasiassa paremman homman mitä hain :D Suosittelen rehellisyyttä, ja jos myöhemmin tulee saikkua samasta syystä, on helppo sanoa että tämä nyt on tätä mitä ennenkin on ollut.

Vierailija
58/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaan 11 vuoden "aukko" mt-ongelmien vuoksi, olen 33v, enkä vieläkään työkykyinen eli vuodet vaan kertyvät edelleen. On aika toivoton olo työllistymisen suhteen, jos sinne asti joskus pääsen.

Toivotan sinulle paljon tsemppiä ja jaksamista! Tärkeintä on keskittyä omaan hyvinvointiin ja paranemiseen, olla lempeä itseään kohtaan. Työllistymistä voi miettiä sitten, kun on aidosti työkykyinen: Silloin mielikin toimii kunnolla ja löytää hyviä ratkaisuja asioihin. Elämä voi yllättää myös positiivisesti

Vierailija
59/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todella kapeakatseinen. Harkitsen vakavissani yrittäjäksi ryhtymistä. Olen korkeakoulutettu kaupallisen alan osaaja. CV:ssä on tyhjää, koska halusin hoitaa lapsia pitkään kotona ja sitä ennen sairastuin. Väitän, että olisin jopa parempi yrittäjä rikkonaisen taustani vuoksi. Tiedän varsin hyvin mitä kannattaa, ja mitä ei kannata tehdä. Suvussani on lisäksi paljon yrittäjiä. Juuri kaltaistesi urpojen takia saan jopa lisää pontta suunnitelmilleni.

Aloittajalla ei ole yhtään kunnollista oman alan työkokemusta. Sellaisella osaamistasolla on ihan turha lähteä yrittämään. Pitää olla oikeasti ammattitaito hallussa ja kontakteja asiakaskuntaan. Käytännössä tehdä ensin useampi vuosi palkkatyönä sitä oman alan työtä.

Vierailija
60/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla ei ole yhtään kunnollista oman alan työkokemusta. Sellaisella osaamistasolla on ihan turha lähteä yrittämään. Pitää olla oikeasti ammattitaito hallussa ja kontakteja asiakaskuntaan. Käytännössä tehdä ensin useampi vuosi palkkatyönä sitä oman alan työtä.

Mitään kontakteja potentiaaliseen asiakaskuntaan ei tarvita jos toimii kuluttajamarkkinassa. Aloittaja voisi alkaa tehdä yrittäjänä esimerkiksi keikkaa lastenhoitajana. Tällaisesta voisi syntyä pikkuhiljaa ihan oikea muitakin työllistävä yritys.