Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 vuoden aukko CV:ssä mielenterveysongelmien takia. Onko enää toiveita työllistymisestä?

Vierailija
21.09.2020 |

Olen 30+ nainen. Valmistuin AMK:sta 7 vuotta sitten suoraan kortistoon. Sain kuitenkin pari työpätkää ruokakaupan myyjänä ja tein keikkaa lastenhoitajana. Nekin loppui 5 vuotta sitten, kun sairastuin psyykkisesti. Jäin ensin sairauslomalle ja sen jälkeen kuntoutustuelle. Nyt olen lääkärin mukaan taas työkykyinen, mutta työnhaku tuntuu toivottomalta. Kuka mut huolisi enää mihinkään, kun CV:ssäni on 5 vuoden aukko jolle ei löydy kunnollista selitystä? Oman alan töistä on turha edes haaveilla, koska ala työllistää muutenkin heikosti. Hanttihommia hakiessani en pääse edes haastatteluun asti. Pitäisi varmaan opiskella joku uusi tutkinto, mutta mikä? Hoitoala on pois laskuista, koska pelkään ettei pääni kestä sellaista. Ylioppilastodistukseni on keskinkertainen eikä mulla ole kovinkaan kummoista lukupäätä. Onko mulla enää toivoa työllistymisestä? Mille alalle kannattaisi yrittää?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt yrittäjäksi ryhtymistä?

Sellaisen ihmisen jota kukaan ei halua palkata edes työntekijäksi ei todellakaan kannata ikimaailmassa alkaa yrittäjäksi!

Olet todella kapeakatseinen. Harkitsen vakavissani yrittäjäksi ryhtymistä. Olen korkeakoulutettu kaupallisen alan osaaja. CV:ssä on tyhjää, koska halusin hoitaa lapsia pitkään kotona ja sitä ennen sairastuin. Väitän, että olisin jopa parempi yrittäjä rikkonaisen taustani vuoksi. Tiedän varsin hyvin mitä kannattaa, ja mitä ei kannata tehdä. Suvussani on lisäksi paljon yrittäjiä. Juuri kaltaistesi urpojen takia saan jopa lisää pontta suunnitelmilleni.

Aloittajalla ei ole yhtään kunnollista oman alan työkokemusta. Sellaisella osaamistasolla on ihan turha lähteä yrittämään. Pitää olla oikeasti ammattitaito hallussa ja kontakteja asiakaskuntaan. Käytännössä tehdä ensin useampi vuosi palkkatyönä sitä oman alan työtä.

Yleistät liikaa. Esim. kampaajat perustaa usein yrityksen heti valmistuttuaan, koska töitä ei muuten löydy. Riippuu todella paljon alasta, kuinka tärkeää työkokemus ja huippuunsa viritetty osaaminen on.

Vierailija
62/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen ihmisen jota kukaan ei halua palkata edes työntekijäksi ei todellakaan kannata ikimaailmassa alkaa yrittäjäksi!

Olet todella kapeakatseinen. Harkitsen vakavissani yrittäjäksi ryhtymistä. Olen korkeakoulutettu kaupallisen alan osaaja. CV:ssä on tyhjää, koska halusin hoitaa lapsia pitkään kotona ja sitä ennen sairastuin. Väitän, että olisin jopa parempi yrittäjä rikkonaisen taustani vuoksi. Tiedän varsin hyvin mitä kannattaa, ja mitä ei kannata tehdä. Suvussani on lisäksi paljon yrittäjiä. Juuri kaltaistesi urpojen takia saan jopa lisää pontta suunnitelmilleni.

Aloittajalla ei ole yhtään kunnollista oman alan työkokemusta. Sellaisella osaamistasolla on ihan turha lähteä yrittämään. Pitää olla oikeasti ammattitaito hallussa ja kontakteja asiakaskuntaan. Käytännössä tehdä ensin useampi vuosi palkkatyönä sitä oman alan työtä.

Yleistät liikaa. Esim. kampaajat perustaa usein yrityksen heti valmistuttuaan, koska töitä ei muuten löydy. Riippuu todella paljon alasta, kuinka tärkeää työkokemus ja huippuunsa viritetty osaaminen on.

Tuo on totta. Kampaajan ei myöskään tarvitse olla erityisen taitava, jos hinnat on kohdallaan. Monelle riittää siisti perusleikkaus. Kampaajan ei myöskään ole pakko investoida tiloihin, koska työt voi mennä tekemään asiakkaiden kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukon voit täyttää vapaaehtoistyöllä Kolumbiassa. Teet vaan itse siitä jonkun työtodistuksen ja suosittelijaksi joku Johny Dee puhelinnumero +12455633211.

Olet voinut olla myös aupairina Kiinassa ja yhteyshenkilö ja suosittelija joku Huang Phuang Ping Ping.

Voi laittaa myös että on opiskellut yhtäaikaa avoimessa yliopistossa; kukaan ei tarkista opintojasi jos et ole valmistunut miksikään.

Toki voit kouluttautua uudestaan vaikka taksi- tai roskakuskiksi jne.

Vierailija
64/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kirjoittaa myös että on 5 vuotta ostanut asuntoja, remontoinut niitä ja myynyt pois. Kukaan ei tarkasta onko niin tehnyt. Voi myös sanoa että on remontoinut myös vanhempien tai oman miehen sijoitusasuntoja.

Voi myös sanoa että eletty miehen tuloilla joka on aivokirurgi Lontoossa ja siinä sivussa olet remontoinut miehen sijoitusasuntoja. Nyt kaipaat vaihtelua tai on tullut ero ja ei ole enää remontoitavia asuntoja.

Vierailija
65/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään kontakteja potentiaaliseen asiakaskuntaan ei tarvita jos toimii kuluttajamarkkinassa. Aloittaja voisi alkaa tehdä yrittäjänä esimerkiksi keikkaa lastenhoitajana. Tällaisesta voisi syntyä pikkuhiljaa ihan oikea muitakin työllistävä yritys.

Perhepäivähoitajan ammattitutkinto on vähimmäisvaatimus jos lastenhoitoa meinaa ammatikseen alkaa tekemään. Jos jotain naapureiden lapsia taskurahaa vastaan satunnaisesti hoitaa niin siihen ei kannata mitään yritystä perustaa. Ottaa sen pari kymppiä suoraan käteisenä.

Jos taas haluaa päiväkodin perustaa niin sitten pitää olla jo enempi pätevyyttä.

Vierailija
66/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän ammattikorkeakoulussa aloittaja on kampaajaksi opiskellut? Tuppaavat noi AMK alat olemaan asiantuntijatehtäviä kautta linjan. Ei sellaisia ilman työkokemusta pysty tekemään. Tai tietenkin pystyy jos tekee vaan. Surkea tulevaisuus sellaisella ammattitaidottomasti hoidetulla yrityksellä tulee vain olemaan.

Vierailija
67/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne haastatteluun ja sanot olleesi nuo vuodet linnassa ja että hyvät ystäväsi mopopojat tulevat porukalla haastattelemaan jos sinua ei oteta töihin.

Toimii?

Vierailija
68/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkäri puhunut mitään ammatillisesta kuntoutuksesta? Olithan kuitenkin useamman vuoden sairaslomalla ja kuntoutustuella. Ammatillisen kuntoutuksen avulla olisit voinut kouluttautua uuteen ammattiin. Itse olen ollut nyt 5v kuntoutustuella ja kelan päätöksissä lukee aina etteivät katso ammatillisen kuntoutuksen olevan nyt ajankohtaista.

Voihan se ammatillinen kuntoutus olla muutakin kuin koulutus uudelle alalle, mutta jos nykyisellä tutkinnolla on vaikea työllistyä niin kannattaa opiskella toki lisää.

Vierailija
69/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään kontakteja potentiaaliseen asiakaskuntaan ei tarvita jos toimii kuluttajamarkkinassa. Aloittaja voisi alkaa tehdä yrittäjänä esimerkiksi keikkaa lastenhoitajana. Tällaisesta voisi syntyä pikkuhiljaa ihan oikea muitakin työllistävä yritys.

Perhepäivähoitajan ammattitutkinto on vähimmäisvaatimus jos lastenhoitoa meinaa ammatikseen alkaa tekemään. Jos jotain naapureiden lapsia taskurahaa vastaan satunnaisesti hoitaa niin siihen ei kannata mitään yritystä perustaa. Ottaa sen pari kymppiä suoraan käteisenä.

Jos taas haluaa päiväkodin perustaa niin sitten pitää olla jo enempi pätevyyttä.

Jos tilaan lapselleni yrityksestä x lastenhoitajan, niin en todellakaan ole kiinnostunut siitä, mikä koulutus sillä hoitajalla on. Hänen ei tarvitse olla muodollisesti pätevä, kunhan on maalaisjärkeä päässä ja ns. oikea tatsi lasten kanssa. Ei siihen hommaan tarvita mitään tutkintoja.

Vierailija
70/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voit sanoa että matkustelit / etit itseäsi / downshiftasit jne

Minä olin useamman vuoden poissa.

Paikkasin sen CV:ssä juuri itseni etsimisenä ja taideharrastukseen syventymisenä.

Olen työllistynyt tuon jälkeen eikä kukaan ole ihmetellyt taukoa.

Vierailija
71/71 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae keikkafirmaan. Sekatyöläisenä saat yksittäisiä keikkoja eri aloille pitkin viikkoa ja näyttäessä osaamisesi yritykset voivat ehdottaa sinulle tulemista heidän kirjoilleen. Minulle tarjottiin keikkafirmatyöntekijönö pysyvää pestiä pesulatyöntekijäksi, vammaistenhoitoon, k-ruokakauppaan myyjäksi sekä Ylelle tv-sarjan rooliin

T: Baronan tj. Ja joo, oon ollut tasan kerran keikkalaisena. Keikka olisi jatkunut, mutta firmassa oli ennestään toinen saman firman keikkalainen, jota oli ketjutettu yli 10 krt. Kiitin, lähdin ja otin mieluummin toisen firman vakkarina paikan vastaan.