Pitäisikö palstan moderointia kehittää?
Erään bloggaajan innoittamana kysyn nyt itse palstalla vakkarina vierailevana muilta kävijöiltä että koetko palstan moderaattorit epäpäteviksi ja jos koet mitä asialle pitäisi tehdä?
Mielestäni tekevät työtään ja asiattomat ketjut ( ja kerjäämällä poistetut) häviävät
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:41"]Emilia ei ymmärrä, että tämän palstan ja koko sivun ylläpitämiseen kuuluu muutakin kuin vain häntä koskevien keskusteluiden seuraaminen. Ajetaan alas av, justiinsa. Minusta tämä on se seuraava asia, millä hakea huomiota. Jos keskusteluissa ei uhata vaikka tappamisella, turha mennä poliisin juttusillen. Heillä on ihan oikeasti muutakin tekemistä. Haukutaanhan täällä päivittäin päivi räsästä ja ties ketä. Itsepä emilia on julkisuuteen pyrkinyt, tämä on se julkisuuden nurja puoli.
[/quote]
Juurikin sen takia Emilia aloitti asiasta puhumisen koska on muitakin kun hän ketä täällä haukutaan! Ootte nii järkyttävän katkeria jostain O.o
Voivoi kun nyt on tärkeän bloggarin mieli taas pahoittunut.
Siis te ootte oikeesti niin empatiakyvyttömiä otuksia O.o lapsellista kiusata ketään jossain palstalla! Ettekö oikeasti ymmärrä?
No esim.ketju, joka kertoi tieteellisestä tutkimuksesta missä oli löydetty eri ihmispopulaatioiden suusta ihan erilaisia bakteereja poistettiin erittäin nopeasti. Usein poistetaan myös poliittisesti epäkorrekteja mutta täysin asiallisia kirjoituksia.
No välillä palstalla on liikaa sensuuria ja ihan olemattomastakin syystä saatetaan poistaa keskusteluja. Sellaiset keskustelut, missä esim. uhataan jonkun henkeä tai haukutaan seksuaalivähemmistöjä voisi poistaa heti ensimmäisen ilmiannon jälkeen.
Välillä palsta toimii hyvin, mutta esim ketjuista yksittäisten viestien poistaminen ei toimi, sillä se vain provosoi lisää asiatonta keskustelua, vaan koko ketju pitäisi poistaa. Ilmiantoihini on myös reagoitu todella hitaasti jos ollenkaan. Palstalla halutaan pitää kiinni niistä kaikkein pahimmista mollausketjuista, koska valitettavasti ne tuovat kävijöitä. Kävijämäärien nostamisen nimissäkään ei kuitenkaan saisi tehdä ihan mitä tahansa.
KaksPlussan etusivulla lukee "Vauva.fi boikottiin". Onko tää sitä reilua peliä mollata kilpailijaa?
Vaikka en alakkaan boikotoimaan tätä ketjua, kyllä jotain perää tuossa kirjoituksessa on. Tottakai täällä on myös mukavia ja asiallisia ihmisiä jotka osaavat antaa palautetta/neuvoja niin positiivisesti kuin negatiivisestikin (ilman haukkumista tai uhkailuja), mutta sitten täällä pyörii myös joku kamala apinalauma. Aikuiset ihmiset haukkumassa ja nälvimässä toisia sen minkä kerkiävät. Tämä ei koske pelkästään bloggaajia (vaikkakin niitä varmaan eniten), vaan ihan kaikkia palstalla kävijöitä. Ei täällä enää mitään viitsi kysyä, kun tietää saavansa ehkä kaksi asiallista neuvoa ja muissa ihmetellään miten sinä voitkaan tehdä tuon tai ajatella tuon erilailla kun MINÄ, sinä olet niin kamala ihminen kuole pois.
Hyvä jos moderaattorit osaisivat vähän enemmän katsoa ja lukea ketjuja millaista tekstiä siellä on. Oman mielipiteen saa tottakai sanoa, mutta MITEN sen sanoo on ihan eri asia.
Sanotaan nyt näin, että mielestäni moderoinnin linja on epämääräinen ja sekava. Siis että jotain ketjuja poistetaan tai lukitaan ihan ilman syytäkin, ja jotkut törkeät ketjut saa olla vaikka kuinka pitkään.
Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että jos ehdoin tahdoin ja vapaaehtoisesti lähtee levittelemään tekemisiään omalla nimellä ja muutenkin tunnistettavasti, pitäisi myös sietää negatiivisia kommentteja ja hyväksyä, että julkisuudella (myös ja varsinkin itse hankitulla) yleensä on se ikäväkin kääntöpuoli. (Millaisista kommenteista tuo joku bloggaaja on hermostunut, sitä en tiedä eikä edes kiinnosta.) Paljolta myös säästyy, kun ei edes vilkaise mitä itsestä tai blogista kirjoitetaan, jos tietää sen pahoittavan mielen.
Minua ärsyttää eniten silkka kiusanteko, siis kun tullaan ketjuun joko inttämään ja vänkäämään typerällä tavalla vain ärsytystä herättämään, tai kun avoimesti haistatellaan ja törkyturpaillaan samasta syystä. Pieni provosointi menee, sehän saattaa olla hauskaakin, mutta avoin törkyily saisi poistua vikkelämmin ketjuista. Tämä ei saisi olla palsta, jossa oman mielen p*akertymät kaadetaan likasangosta muiden lukijoiden niskaan.
Minua ärsyttää lähinnä silloin, jos viesti on oikeasti vaikka lapsen hyväksikäyttöön viittaava, rasistinen, tms. Joskus sellaisetkin saavat olla vaikka kuinka kauan:(
Jutut mitä itse oon lukenut täyttää kyllä jo ne kunnianloukkauksen kriteerit. Onhan se helppoa ruudun takana kirjoitella mitä lystää mutta kuinka moni keskustelupalstan kriitikkomamma mahtaa Emilian nähdessään huudella törkeyksiä? Tuskin kukaan koska täytyyhän sitä omaa egoaan suojella. Jos jotkut järjen jättiläiset ajattelisivat fiksusti, jättäisivät törkykirjoitukset ja ilmaisisivat mielipiteensä asiallisesti, niin käytäisiinköhän täällä kuumaa keskustelua moderoinnista? Tuskin. Poikkesin hiukan aiheesta, mutta "se teistä joka ei ole tehnyt syntiä heittäköön ensimmäisen kiven". Tällä keskustelupalstalla mut ilmeisesti kivitetään alta aikayksikön "asiallisilla" kommenteilla.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:57"]
Jutut mitä itse oon lukenut täyttää kyllä jo ne kunnianloukkauksen kriteerit. Onhan se helppoa ruudun takana kirjoitella mitä lystää mutta kuinka moni keskustelupalstan kriitikkomamma mahtaa Emilian nähdessään huudella törkeyksiä? Tuskin kukaan koska täytyyhän sitä omaa egoaan suojella. Jos jotkut järjen jättiläiset ajattelisivat fiksusti, jättäisivät törkykirjoitukset ja ilmaisisivat mielipiteensä asiallisesti, niin käytäisiinköhän täällä kuumaa keskustelua moderoinnista? Tuskin. Poikkesin hiukan aiheesta, mutta "se teistä joka ei ole tehnyt syntiä heittäköön ensimmäisen kiven". Tällä keskustelupalstalla mut ilmeisesti kivitetään alta aikayksikön "asiallisilla" kommenteilla.
[/quote]
Minä voisin heittää sen ensimmäisen kiven :)
En ole ikinä kirjoittanut nettiin ainuttakaan sellaista kommenttia mitä en voisi allekirjoittaa omalla koko nimelläni tai mennä sanomaan päin naamaa. Usko tai älä (luultavasti et usko). Ohi aiheesta siis tämäkin, mutta kyllä maailmassa varmaan on muitakin kuin minä, jotka osaavat käyttäytyä myös anonyymina.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 17:57"]
[/quote]
Minä voisin heittää sen ensimmäisen kiven :)
En ole ikinä kirjoittanut nettiin ainuttakaan sellaista kommenttia mitä en voisi allekirjoittaa omalla koko nimelläni tai mennä sanomaan päin naamaa. Usko tai älä (luultavasti et usko). Ohi aiheesta siis tämäkin, mutta kyllä maailmassa varmaan on muitakin kuin minä, jotka osaavat käyttäytyä myös anonyymina.
[/quote]
Näitä kiviä kaipaan lisää! :)
Ja kun asiasta ollaan tehty ylimääräisiä, turhia tutkintapyyntöjä. On se kiva, kun poliisit tutkii jotain vauva-palstaa sen sijaan, että keskittyisivät oikeisiin rikoksiin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:37"]
Ja kun asiasta ollaan tehty ylimääräisiä, turhia tutkintapyyntöjä. On se kiva, kun poliisit tutkii jotain vauva-palstaa sen sijaan, että keskittyisivät oikeisiin rikoksiin.
[/quote]
Kiusaaminen, perättömät syytökset ja kunnianloukkaukset netissä on myös oikeita rikoksia, asiaan voi perehtyä täällä http://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/pages/3435BBB50CA8ABB9C2257A7E00331CAA
Ja koskapa nettikiusaaminen on valitettavan yleistä on olemassa myös Nettipoliisi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:37"]Ja kun asiasta ollaan tehty ylimääräisiä, turhia tutkintapyyntöjä. On se kiva, kun poliisit tutkii jotain vauva-palstaa sen sijaan, että keskittyisivät oikeisiin rikoksiin.
[/quote]
Onko siitäkään nyt mitään haittaa et ne täällä tutkii kun eihän esim niillä raiskareillakaan oo mitään hätää vaiks ne kiinni saataiskin. Saavat muutaman kuukauden ilmasta ruokaa ja maksavat korvaukset, ja ainut asia mitä ne oppii on se et seuraavalla kerralla ei saa jäädä kiinni
En minäkään kirjoita nettiin sellaista, mitä en kehtaisi sanoa oikeassa elämässä. Ihan jo siksikin, että ei täällä netissä kukaan ole anonyymi, ellei osaa käyttää proxyja ja av-palstailun vuoksi en ainakaan itse sellaiseen ole ryhtymässä. ;) Joku roti pitää törkeyksissä olla. Olen kyllä itse osallistunut mm. noihin Emiliaa käsitteleviin keskusteluihin, enkä näe mitään syytä miksi en voisi niihin kommentoida. En ole haukkunut hänen lapsiaan tai sanonut muutakaan oikeasti ilkeää tai asiatonta. Toki Emilian mielestä mikä tahansa poikkipuolinen on asiatonta ja törkeää... Nythän se julisti Facebookissa, että kaikki häntä koskevien kommenttien ip:t menevät talteen. Kukahan niitäkin keräilee? Poistuuko tämä ketju, koska muutama viesti käsittelee häntä? Hohhoijaa.
Emilia ei ymmärrä, että tämän palstan ja koko sivun ylläpitämiseen kuuluu muutakin kuin vain häntä koskevien keskusteluiden seuraaminen. Ajetaan alas av, justiinsa. Minusta tämä on se seuraava asia, millä hakea huomiota. Jos keskusteluissa ei uhata vaikka tappamisella, turha mennä poliisin juttusillen. Heillä on ihan oikeasti muutakin tekemistä. Haukutaanhan täällä päivittäin päivi räsästä ja ties ketä. Itsepä emilia on julkisuuteen pyrkinyt, tämä on se julkisuuden nurja puoli.