Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokokeilu,lapsen sairaus ja hieman hämmentävät ohjeet

Vierailija
19.11.2013 |

Olin ensin itse kipeänä,ja heti perään lapseni sairastui.Työnantajani ilmoitti että tarvitsen todistuksen lapsen sairaudesta,ja veinkin hänet lääkäriin joka määräsi 4 päivää sairaslomaa.Lapsi on vieläkin kipeä,ja menin uudestaan lääkäriin ja sieltä tulikin lisää sairaslomaa.Aloin epäilemään,että noinkohan saan olla kotona noin pitkään lapsen kanssa,ja tällaisen löysin:

Työllistymistä edistävästä palvelusta voi olla pois omalla ilmoituksella enintään 4 peräkkäistä päivää, mikäli poissaolo johtuu alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta. Lääkärintodistusta ei tällaisessa tilanteessa tarvitse toimittaa työttömyyskassalle. Työttömyyskassa hylkää ansiopäivärahan viidennestä palvelusta poissaolopäivästä lukien.

Eli,en siis olisi tarvinnut sairaslomatodistusta lapseni puolesta,vaikka pomo sen halusikin,mutten saa yli neljää päivää pois ollakaan lapsen sairauden vuoksi? Menetänkö nyt päivärahat?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimita vaan todistukset liitolle. kyllä itselleni ainakin maksettiin, vaativat vain sen todistuksen. toimitin aina yhdestäkin päivästä, niin ei sitten tarvinnut alkaa työkkäriin toimittamaan erikseen selvitystä miksi oli pois, pääsi näin kaikista helpommalla.

Vierailija
22/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:36"]

Taitaa tulla siltikin halvemmaksi olla kotona.Blääh.

[/quote]

Niinpä. Ei sitä turhaan olla yhteiskuntaa rakennettu niin, että ensin hankitaan pätevyys käymällä kouluja, tekemällä töitä vakaan talouden saavuttamiseksi ja jopa kerrytetään vähän säästöjä ja maksetaan asuntolainaa jne. Ja sitten vasta perustetaan se perhe tasapainoisen aikuisen miehen kanssa.

[/quote]

Hei,anteeks olen kyllä koulutettu mutta asun vuokralla,ja ei,ei kaikilla ole rikkaita vanhempia ja kyllä yritän tässä parhaani,en sentään ole työttömänä kotona vaan raadan orjatöissä,palkansaajien rinnalla.Vakaa talous tai oma terveys ei ole käsissäsi,saatikka toisen ihmisen terveys,joten taas mukavalta helinältä kuulostaa tuo asetelma,jossa ei sitten ole aukkoja kun rakennat elämäsi tähän kaavaan,niinkö?

[/quote]

Miten rikkaat vanhemmat liittyy aikuisen ihmisen talouteen. Elämässä ei ole ennustettavuutta. Ennen perheen perustamista on paljon asioita, jotka pitää ottaa huomioon. Sairaus, työttömyys, ero, kuolema jne. näiden varalle pitää tehdä suunnitelmia ja selustan turvaamista jne. Se on sitä elämän hallintaa.

Tukiverkostoaankin voi kehittää, eikä olla vain passiivisena tilanteen vietävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:48"]

Voi miten mukavalta kuulostaa tuo kaksi vastuuntuntoista vanhempaa,ja mummut ja papat.Tervetuloa todellisuuteen,kaikilla ei näitä ole,ja ystävät ja sukulaiset käyvät töissä.Naapurikin on osa-aika eläkkeellä ja tällä hetkellä töissä.Eipä silti,en varmaan noin pientä vieraalle laittaisikaan.Lastenhoitajan palkka taitaa olla isompi kuin omani,joten blääh,antaa olla.Pomo ei tykännyt tästä ja sanoi soittavansa te-toimistoon.

[/quote]

hmm. voi olla väärässä, mutta eikö tälläisten asioiden huomioon ottaminen kuulu perhesuunnitteluun. Koska emme voi saada kaikkea joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Ei aikuisen ihmisen kyvyttömyys huolehtia omista arvovalinnoista ole yhteiskunnan tai työnantajan vastuulla.

[/quote]

Kyvyttömyys huolehtia omista arvovalinnoista? Eikö ole selkeää,mitkä arvoni sitten ovat,koska kannan tämän loppuun asti? Siis minkä huomioon ottaminen? Että koska ystäväni ja sukulaiseni käyvät töissä,en voi tehdä lapsia,koska jos he sairastuvat,heille ei ole hoitajaa? Mahdoton yhtälö.Työnantajani on sanonut suoraan,ettei aiokaan palkata minua,mutta toivon saavani jonkinlaisen todistuksen tästä työharjoittelusta

Vierailija
24/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä. Ei sitä turhaan olla yhteiskuntaa rakennettu niin, että ensin hankitaan pätevyys käymällä kouluja, tekemällä töitä vakaan talouden saavuttamiseksi ja jopa kerrytetään vähän säästöjä ja maksetaan asuntolainaa jne. Ja sitten vasta perustetaan se perhe tasapainoisen aikuisen miehen kanssa.

[/quote]

Hei,anteeks olen kyllä koulutettu mutta asun vuokralla,ja ei,ei kaikilla ole rikkaita vanhempia ja kyllä yritän tässä parhaani,en sentään ole työttömänä kotona vaan raadan orjatöissä,palkansaajien rinnalla.Vakaa talous tai oma terveys ei ole käsissäsi,saatikka toisen ihmisen terveys,joten taas mukavalta helinältä kuulostaa tuo asetelma,jossa ei sitten ole aukkoja kun rakennat elämäsi tähän kaavaan,niinkö?

[/quote]

Kaikkia sairauksia ei toki voida estää, mutta huolehtimalla itsestään sitä voi kyllä ennalta ehkäistä ja edistää.

Talousdellisesti pitää osata aina laskea, onko minulla tähän kaikkeen varaa, jos tuloni putoavan jne.

Aika pitkälti se oma elämä on omissa käsissä. Toki sitä voi jäädä auton alla kotiovella jne. Kuka muuten ap silloin pitää lapsestasi huolta?!

Vierailija
25/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppia ikä kaikki. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Ihan käsittämätöntä miten tietämättömiä, jotkut on omista laillisista oikeuksista. Ei lueta palkanmaksun tai sitä vastaavien korvauksien maksuperusteita, eikä työehtosopimuksia jne.

Vierailija
26/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miten rikkaat vanhemmat liittyy aikuisen ihmisen talouteen. Elämässä ei ole ennustettavuutta. Ennen perheen perustamista on paljon asioita, jotka pitää ottaa huomioon. Sairaus, työttömyys, ero, kuolema jne. näiden varalle pitää tehdä suunnitelmia ja selustan turvaamista jne. Se on sitä elämän hallintaa.

Tukiverkostoaankin voi kehittää, eikä olla vain passiivisena tilanteen vietävissä.

[/quote]

Ei mulla saa ollakaan lain mukaan säästöjä,joten se siitä.Ja maksan veroja työmarkkinatuestani 20%,joten mitä,mitä? Rahastahan tässä alunperin oli kyse,mutta olen käsittänyt ettei samasta sairaudesta saa olla sairaslomalla,jos on lapsesta kyse,korjatkaa jos olen väärässä?

Vierailija
27/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene suosiolla sossuun ja jätä koko kokeilu, et työllisty kuitenkaan.

Puhun kokemuksesta. On parempi olla tekemättä yhtään mitään, muuten käy niin että tulee kutsuja viikon varoitusajalla turhiin paikkoihin.

Vierailija
28/28 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kaikkia sairauksia ei toki voida estää, mutta huolehtimalla itsestään sitä voi kyllä ennalta ehkäistä ja edistää.

Talousdellisesti pitää osata aina laskea, onko minulla tähän kaikkeen varaa, jos tuloni putoavan jne.

Aika pitkälti se oma elämä on omissa käsissä. Toki sitä voi jäädä auton alla kotiovella jne. Kuka muuten ap silloin pitää lapsestasi huolta?!

[/quote]

Taloudellisesti tarkoitin työttömyyttä,joka ei siis johdu sinusta vaan työnantajasi säästötoimenpiteistä.Ei oikein auennut tuo,onko minulla tähän varaa-siis käydä orjatöissä vai mitenkä?Terveydellä tarkoitin sairauksia,johon ei liity elämäntavat,ja joita ei siis voi ehkäistä.Entinen puolisoni petti minut,kuinka olisin voinut tämän ehkäistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä