Työkokokeilu,lapsen sairaus ja hieman hämmentävät ohjeet
Olin ensin itse kipeänä,ja heti perään lapseni sairastui.Työnantajani ilmoitti että tarvitsen todistuksen lapsen sairaudesta,ja veinkin hänet lääkäriin joka määräsi 4 päivää sairaslomaa.Lapsi on vieläkin kipeä,ja menin uudestaan lääkäriin ja sieltä tulikin lisää sairaslomaa.Aloin epäilemään,että noinkohan saan olla kotona noin pitkään lapsen kanssa,ja tällaisen löysin:
Työllistymistä edistävästä palvelusta voi olla pois omalla ilmoituksella enintään 4 peräkkäistä päivää, mikäli poissaolo johtuu alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta. Lääkärintodistusta ei tällaisessa tilanteessa tarvitse toimittaa työttömyyskassalle. Työttömyyskassa hylkää ansiopäivärahan viidennestä palvelusta poissaolopäivästä lukien.
Eli,en siis olisi tarvinnut sairaslomatodistusta lapseni puolesta,vaikka pomo sen halusikin,mutten saa yli neljää päivää pois ollakaan lapsen sairauden vuoksi? Menetänkö nyt päivärahat?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:08"]
Olin ensin itse kipeänä,ja heti perään lapseni sairastui.Työnantajani ilmoitti että tarvitsen todistuksen lapsen sairaudesta,ja veinkin hänet lääkäriin joka määräsi 4 päivää sairaslomaa.Lapsi on vieläkin kipeä,ja menin uudestaan lääkäriin ja sieltä tulikin lisää sairaslomaa.Aloin epäilemään,että noinkohan saan olla kotona noin pitkään lapsen kanssa,ja tällaisen löysin:
Työllistymistä edistävästä palvelusta voi olla pois omalla ilmoituksella enintään 4 peräkkäistä päivää, mikäli poissaolo johtuu alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta. Lääkärintodistusta ei tällaisessa tilanteessa tarvitse toimittaa työttömyyskassalle. Työttömyyskassa hylkää ansiopäivärahan viidennestä palvelusta poissaolopäivästä lukien.
Eli,en siis olisi tarvinnut sairaslomatodistusta lapseni puolesta,vaikka pomo sen halusikin,mutten saa yli neljää päivää pois ollakaan lapsen sairauden vuoksi? Menetänkö nyt päivärahat?
[/quote]
Olen eronnut lapsen isästä,eikä tämä vastannut puhelimeen kun yritin soittaa! En kyllä usko että olisi suostunutkaan.Onko tässä perusteet karenssiin? No jos on,niin enhän sille sitten enää mitään voi.
PÄivärahat menee kyllä kuten palkkaakaan ei normityössä makseta yli neljän päivän lapsen hoidosta. Töistä on oikeus olla pois lasta hoitamaassa pidempikin aika, mutta palkaa ei makseta. Lisäksi työantajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus.
Kysytkö ihan tosissasi?! Voiko asiaa yhtään selvemmällä suomekiellellä ilmaista, kun se on jo aloituksessasi ilmoitettu.
Nuo neljä päivää on lasten hoidon järjestelemistä varten, ei lupa olla itse poissa.
Eikös palkansaajat saa palkkaa,mikäli lapsen sairaus vaihtuu,eli samasta sairaudesta ei voi olla sairaslomalla tuota neljää päivää? Voiko työnanataja vaatia todistusta,vaikka te-toimisto ei sellaista vaadikaan? En ole tiennyt.
ap
Eikös palkansaajat saa palkkaa,mikäli lapsen sairaus vaihtuu,eli samasta sairaudesta ei voi olla sairaslomalla tuota neljää päivää? Voiko työnanataja vaatia todistusta,vaikka te-toimisto ei sellaista vaadikaan? En ole tiennyt.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:22"]
Kysytkö ihan tosissasi?! Voiko asiaa yhtään selvemmällä suomekiellellä ilmaista, kun se on jo aloituksessasi ilmoitettu.
Nuo neljä päivää on lasten hoidon järjestelemistä varten, ei lupa olla itse poissa.
[/quote]
No käsittääkseni kipeää lasta ei saa viedä hoitoon,olenko väärässä? Niin mihin hänet sitten laitan? Tai mihin työssäkäyvät lapsensa sitten laittavat?
Työssäkäyvät hommaavat sairaalle lapselle hoitajan - maksavat hoitajalle palkkaa, ellei ole jotain mummoa tai tuttua, joka lasta voisi hoitaa, tai ovat palkatta poissa töistä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:22"]
[/quote]
No käsittääkseni kipeää lasta ei saa viedä hoitoon,olenko väärässä? Niin mihin hänet sitten laitan? Tai mihin työssäkäyvät lapsensa sitten laittavat?
[/quote]
Lapsella on kaksi vastuunsa tuntevaa vanhempaa. Lapsiperheillä on myös tukiverkosto, joka koostuu isovanhemmista, ystävistä, sukulaisista, naapureista jne. Lisäksi seurakunnilla, kunnilla ja eri järjestöillä on lastenhoitopalveluja, että vanhemmat voivat palkata kotiinsa hoitajan hoitamaa lasta.
Taitaa tulla siltikin halvemmaksi olla kotona.Blääh.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:25"]
ap
[/quote]
Lääkärintodistus ei ole mikään palkallinen lomalupa oli sitten itse sairas tai lapsi. Lapsen kohdalla maksetaan palkka 1–3 päivältä, jos poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon järjestämiseksi. Lisäksi yksinhuoltajakin joutuu toimittamaan todistuksen, jos toinen lapsen vanhemmista on estynyt hoitamaa lasta.
Monet työnantajat ovat inhimillisiä ja ovat kyllä joustavia.
Voi miten mukavalta kuulostaa tuo kaksi vastuuntuntoista vanhempaa,ja mummut ja papat.Tervetuloa todellisuuteen,kaikilla ei näitä ole,ja ystävät ja sukulaiset käyvät töissä.Naapurikin on osa-aika eläkkeellä ja tällä hetkellä töissä.Eipä silti,en varmaan noin pientä vieraalle laittaisikaan.Lastenhoitajan palkka taitaa olla isompi kuin omani,joten blääh,antaa olla.Pomo ei tykännyt tästä ja sanoi soittavansa te-toimistoon.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:36"]
[/quote]
Niinpä. Ei sitä turhaan olla yhteiskuntaa rakennettu niin, että ensin hankitaan pätevyys käymällä kouluja, tekemällä töitä vakaan talouden saavuttamiseksi ja jopa kerrytetään vähän säästöjä ja maksetaan asuntolainaa jne. Ja sitten vasta perustetaan se perhe tasapainoisen aikuisen miehen kanssa.
Niin siis selvennys,en saa palkkaa vaan 9e kulukorvausta nilltä päiviltä kun olen töisssä.
Mieti nenääsi pidemmälle: onko työkokeilupaikka sellainen paikka, johon haluat työllistyä? Jos on, niin maksa hoitaja kotiin. Jos ei, niin jatka samaan malliin.
Mieti nenääsi pidemmälle: onko työkokeilupaikka sellainen paikka, johon haluat työllistyä? Jos on, niin maksa hoitaja kotiin. Jos ei, niin jatka samaan malliin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:48"]
Voi miten mukavalta kuulostaa tuo kaksi vastuuntuntoista vanhempaa,ja mummut ja papat.Tervetuloa todellisuuteen,kaikilla ei näitä ole,ja ystävät ja sukulaiset käyvät töissä.Naapurikin on osa-aika eläkkeellä ja tällä hetkellä töissä.Eipä silti,en varmaan noin pientä vieraalle laittaisikaan.Lastenhoitajan palkka taitaa olla isompi kuin omani,joten blääh,antaa olla.Pomo ei tykännyt tästä ja sanoi soittavansa te-toimistoon.
[/quote]
hmm. voi olla väärässä, mutta eikö tälläisten asioiden huomioon ottaminen kuulu perhesuunnitteluun. Koska emme voi saada kaikkea joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Ei aikuisen ihmisen kyvyttömyys huolehtia omista arvovalinnoista ole yhteiskunnan tai työnantajan vastuulla.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:36"]
[/quote]
Niinpä. Ei sitä turhaan olla yhteiskuntaa rakennettu niin, että ensin hankitaan pätevyys käymällä kouluja, tekemällä töitä vakaan talouden saavuttamiseksi ja jopa kerrytetään vähän säästöjä ja maksetaan asuntolainaa jne. Ja sitten vasta perustetaan se perhe tasapainoisen aikuisen miehen kanssa.
[/quote]
Hei,anteeks olen kyllä koulutettu mutta asun vuokralla,ja ei,ei kaikilla ole rikkaita vanhempia ja kyllä yritän tässä parhaani,en sentään ole työttömänä kotona vaan raadan orjatöissä,palkansaajien rinnalla.Vakaa talous tai oma terveys ei ole käsissäsi,saatikka toisen ihmisen terveys,joten taas mukavalta helinältä kuulostaa tuo asetelma,jossa ei sitten ole aukkoja kun rakennat elämäsi tähän kaavaan,niinkö?
just tämmöisiä varten minä ja muut maksaa veroja. blääh. taidan jäädä kotiin. tervetuloa todellisuuteen vaan!
Karenssi.
Eikö lapsen isä voi olla lapsen kansa kotona?!