Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei lähde, vaikka urheilen ja syön kohtuullisesti.

Vierailija
20.09.2020 |

Paino pysyy samana, vaikka tekisin mitä. Olen aina urheillut todella paljon, mutta hyvin liikkumattoman työn takia huomasin, että paino alkoi nousta. Nyt on jo ylipainoa ihan liikaa. Vatsasassa ylimääräistä ja reidet on leventyneet. Paino ei kuitenkaan millään lähde pois. Teen joka päivä noin 40-60 min kuntopiiriharjoituksia ja illalla juoksulenkin (Kuitenkin kohtuu lyhyen lenkin, koska polvi on leikattu kauan sitten ja joskus se vaivaa. Tämän takia joskus juoksu on muutettava osittain tai kokonaan kävelyksi.) Olen siis 27v nainen.
Minulla ei myöskään ole koskaan ollut ihan hirveän suuri ruokahalu, eivätkä annokseni ole olleet kovin isoja. Olen kuitenkin syönyt varsin epäterveellisesti aikaisemmin, joten olen muuttanut ruokavaliota ja lisännyt kasvisten syöntiä ja jättänyt kaikenlaisten einesten syönnin. Lasken myös, ettei liikaa kaloreita tule ja punnitsen ruuat.
Eikä ole siitäkään kyse, että ylipainoa olisi jotenkin niin vähän, että siksi ei lähde. Kyllä ylipainoa on vähintään 15 kiloa. Saan vaivalla joskus yhden kilon pudotettua ja sitten se ilmestyy päivässä takaisin. Todella turhauttavaa. Tuntuu, että pitäisi lakata syömästä kokonaan tai treenata viidesti päivässä, jotta jotakin tapahtuisi.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla ei ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa. Lopeta se riekkuminen. Minäkin epätoivoisesti yritin liikunnalla saada painoa alas kolmisen vuotta, mutta eipä siitä muuta seurannut kuin lisää läskiä. Aloittaessa olin vielä normaalipainoinen. Sain itseni lähes 10kg ylipainoiseksi treenaamalla. Lähtihän se laskuun kun aloitin dieetin ja ekaa kertaa oikeasti. Tietysti lähti lihaksetkin, mutta eipähän peilistä tuijota mikään pönäkkä possu enää. Kävelyllä käyn, liikun luonnossa. Kotona on puntit mitä nostelen pari kertaa viikossa. Venyttelen lähes päivittäin. Kaikkea kevyesti.

Vierailija
62/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1600 kcal vaan on monelle naiselle laihdutukseen ihan liikaa, valitettavasti. Itse laihduin sillä kun oli painoa yli 100 kg, mutta sen jälkeen piti pudottaa ensin 1300 kcal ja lopulta 80 kilon jälkeen 1000-1200 kcal että edes hitaasti lähti painoa. On vaihdevuosi-ikä, krooninen unettomuus ja kova stressi, mitkä tekivät vaikeammaksi painon lähdön. mutta kyllä se silti lähti, tartti vaan tosi alhaiset kalorit. Nyt painan 58 kg.

En voinut kuvitellakaan syödä 2 varsinaista ruokaa päivässä lopussa. Se oli 1 ruoka ja 2 pienempää juttua, 8/16 rytmillä eli söin klo 12-21 välillä, muuten ei mitään.

Kiinnostaa, miten alhaisella kilokalorimäärällä ylläpidät painoasi nyt? Onko laihdutuksesta kauan aikaa?

Laihdutuksen loppumisesta on 3 vuotta. Noin 1500 kcal per päivä on se, mitä voin syödä että pysyn nykyisessä painossani. Olen istumatyössä enkä harrasta kuntoliikuntaa, mutta koiria ulkoilutan parisen tuntia päivässä.

Lisään vielä että eka vuosi laihiksen jälkeen se oli vain 1200-1300 kcal per päivä mitä pystyi syömään lihomatta. Mutta onneksi aiineenvaihdunta on siiitä vähän piristynyt.

Okei, kiitos vastauksestasi. Hurjan suorituksen olet tehnyt ja vielä onnistunut pitämään uuden painosi vuosia, vau! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla ei laihdu vaikka moni niin ajattelee. Kuvaan tähän helpon esimerkin ja käyttämäni luvut ovat pyöristettyjä, joten älkää pliis takertuko niihin vaan ymmärtäkää ajatus: 30 v naisen 170 cm/70 kg niin sanottu koomakulutus on noin 1440 kcal vuorokaudessa eli karkeasti 60 kcal tunnissa. Tarkoittaa sitä, että nainen kuluttaa ainakin 60 kcal tunnissa, vaikkei tekisi mitään muuta kuin makaisi sohvalla. 

Tunnin kävelylenkki 5 km/h kuluttaa kalorilaskurin mukaan 210 kcal. Virheellisesti lasketaan, että tällöin vuorokauden kokonaiskulutus olisi 1440+210= 1650 kcal, mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Vaikka henkilö ei olisi tehnyt mitään, hän olisi kuluttanut tuon tunnin aikana 60 kcal. Kävelylenkin tuoma lisäkulutus onkin vain 210-60 =150 kcal tunnissa eli ei paljon mitään. Kävelylenkin tuoma hyöty nollataan yhdellä voileivällä tai isolla banaanilla. 

Tämän takia pitää myös muistaa suhtautua kriittisesti aktiivisuusmittareiden ja vastaavien antamiin energiankulutusarvioihin. 

Vierailija
64/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä nyt vaan oot näitä ihmisiä, jotka lihoo vaikka ei söisi yhtään mitään. Kalorit imeytyy ilmasta ihon läpi eikä sille mitään voi.

Vierailija
65/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis totuushan on, että joko syöt liikaa (tai väärää ruokaa) tai kulutat liian vähän. Laskeppa kalorit annoksista. Ei keho itsestään kehitä kaloreita mistä paino kertyisi. Joillain vaikeampaa laihdutus kuin toisilla riippuen aineenvaihdunnasta, mutta joutuu sitten joko syömään vielä vähemmän tai liikkumaan vielä enemmän.

Tietääkseni liikunnan merkitystä ei enää ns. painoteta painonhallinnassa. Ap sanoi että hänellä on 15 kiloa ylipainoa. Sen pudottamiseksi pitäisi liikkua aika paljon.

Ap, täällä on parikin kertaa kysytty sun mittoja, miksi et kerro? Itselleni tulee mieleen se, että sulla ei ylipainoa olekaan, olet vaan tyyliin saanut painoa lisää 10 vuoden aikana tuon 15kg ja olet edelleen kuitenkin normaali painoindeksiltäsi.

Liikut nimittäin paljon, en ymmärrä miten voi olla mahdollista ettet laihdu. Paljonko siis painat ja mikä on pituutesi? :)

Vierailija
66/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kokeilemaan vähähiilihydraattista, tai jopa ketoruokavaliota. Eikä haittaa, jos kerran pari viikossa syö jotain hiilaripitoisempaa tai pitää sillon tällön herkutteluillan, kunhan ruokavalion peruspuitteet ovat vähähiilarisia. Tällä tavoin olen jopa normaalipainon sisällä saanut pudotettua helposti monta aiemmin todella sitkeässä istunutta kiloa.

Ja jos se paino ei sitten millään lähde niin ehkä sulla vaan on joku luonnollinen muhkeus, joka varmasti pukee sua hyvin. Läheskään kaikki ylipainoisetkaan ei näytä "läskeiltä", vaan pehmeiltä ja muodokkailta. Minunkin naapurissa asuu varmaan kaupungin kaunein nainen, jolla on selvästi BMI:n mukaan monta kiloa "liikaa" painoa. Sullakin, jos liikut noin paljon, on varmasti hyvän ja vahvan näköinen kroppa.

Tsemppiä :)

Liikkuuko ap kaikkien mielestä paljon? 40-60 min kuntopiiri ja lyhyt juoksu/ kävelylenkki eikä ilmeisesti muuta.

No muusta aktiivisuudesta ap ei maininnut. Itse esimerkiksi käyn 2krt/vk salilla ja 3krt/kamppailemassa. Mutta jää monesti mainitsematta, että autottomana pääasiallinen liikkumismuoto on omat jalat, eli noiden lisäksi tulee käveltyä tai pyöräiltyä työ-, kauppa- ja treenimatkat.

Vierailija
67/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla on ihan älyttömästi tekemistä laihdutuksen kanssa.

Nukkuminen, aineenvaihdunta yms.

Ei ne poltetut kalorit vaan se kaikki muu.

Vierailija
68/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla ei laihdu vaikka moni niin ajattelee. Kuvaan tähän helpon esimerkin ja käyttämäni luvut ovat pyöristettyjä, joten älkää pliis takertuko niihin vaan ymmärtäkää ajatus: 30 v naisen 170 cm/70 kg niin sanottu koomakulutus on noin 1440 kcal vuorokaudessa eli karkeasti 60 kcal tunnissa. Tarkoittaa sitä, että nainen kuluttaa ainakin 60 kcal tunnissa, vaikkei tekisi mitään muuta kuin makaisi sohvalla. 

Tunnin kävelylenkki 5 km/h kuluttaa kalorilaskurin mukaan 210 kcal. Virheellisesti lasketaan, että tällöin vuorokauden kokonaiskulutus olisi 1440+210= 1650 kcal, mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Vaikka henkilö ei olisi tehnyt mitään, hän olisi kuluttanut tuon tunnin aikana 60 kcal. Kävelylenkin tuoma lisäkulutus onkin vain 210-60 =150 kcal tunnissa eli ei paljon mitään. Kävelylenkin tuoma hyöty nollataan yhdellä voileivällä tai isolla banaanilla. 

Tämän takia pitää myös muistaa suhtautua kriittisesti aktiivisuusmittareiden ja vastaavien antamiin energiankulutusarvioihin. 

Mun käsitääkseni tuo ilmoitettu kulutus on nimenomaan oman aineenvaihdunnan päälle tuleva kulutus.

Vierailija
69/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljä ajatus, että liikunnan hyöty "nollataan" syömällä. Liikunnalla on niin paljon muitakin terveyshyötyjä kuin jonkun tietyn kalorimäärän kulutus, ja ne vaikuttavat myös laihdutukseen.

Vierailija
70/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute jumittaa aineenvaihdunnan. Mittauta ferritiini. Jos alle 100, niin rautaa naamaan. D-vitamiinitaso saisi olla myös 100+

Vierailija
71/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuntuu, että pitäisi lakata syömästä kokonaan tai treenata viidesti päivässä, jotta jotakin tapahtuisi."

Tässähän se klassikkovirhe on. Pitää syödä tarpeeksi ja tarpeeksi proteiinia.

Vierailija
72/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin aamulla kaurapuuroa, jossa marjoja päällä. Juomana kahvi. Luonaaksi kanasaalaattia, jossa siis kanaa, ruukkusalaattia, tomaattia ja kurkkua varmaan. Illalla söin uunilohta, salaattia ja perunaa. Tiedän, ettei esim. peruna ole kovin terveellistä, mutta syön pieniä annoksia. Eilinen ruokailu ei välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki, koska oli lauantai ja ehdin miettiä ruokaa enemmän. Hyvin usein syön samaa ruokaa luonaaksi ja illalliseksi. Monesti saatan tehdä vaikka kanakeiton ja syödä sitä kaksi päivää. Olen keskittynyt enemmän kalorimääriin ja laskenut, ettei menisi yli 1600 kalorin päivässä. En tiedä, miten tuo minun kalorimääräni pitää paikkansa, koska laskin sen vain jollakin netin laskurilla. 

Yritän pitäytyä kolmessa ruokalukerrassa pävässä, mutta minulla on ns. paheina mehun juonti. Eli juon lähes jokapäivä tuoremehua, otan sen kyllä aina huomioon kalorien määrässä. Kofeiinin kulutus on mulla varmaan aika hurja. Juon kahvia varsin usein, joskin mustana tai rasvattomalla maidolla. 

Proteiini taitaa puuttua. Lihashukka vaikeuttaa laihtumista.

Vierailija
73/82 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliiniresistenssi on yksi tekijä joka vaikeuttaa laihtumista. Ensinnäkin se pitää verensokerin jatkuvasti koholla, koska insuliini ei jaksa toimia enää niinkuin sen pitäisi. Korkea verensokeri- ja insuliinitaso estää rasvan vapautumista rasvakudoksesta. Liikunta (etenkin lihaskuntoliikkunta) vähentää insuliiniresistenssiä ja voi saada tilannetta parempaan suuntaan.

Vierailija
74/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin aamulla kaurapuuroa, jossa marjoja päällä. Juomana kahvi. Luonaaksi kanasaalaattia, jossa siis kanaa, ruukkusalaattia, tomaattia ja kurkkua varmaan. Illalla söin uunilohta, salaattia ja perunaa. Tiedän, ettei esim. peruna ole kovin terveellistä, mutta syön pieniä annoksia. Eilinen ruokailu ei välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki, koska oli lauantai ja ehdin miettiä ruokaa enemmän. Hyvin usein syön samaa ruokaa luonaaksi ja illalliseksi. Monesti saatan tehdä vaikka kanakeiton ja syödä sitä kaksi päivää. Olen keskittynyt enemmän kalorimääriin ja laskenut, ettei menisi yli 1600 kalorin päivässä. En tiedä, miten tuo minun kalorimääräni pitää paikkansa, koska laskin sen vain jollakin netin laskurilla. 

Yritän pitäytyä kolmessa ruokalukerrassa pävässä, mutta minulla on ns. paheina mehun juonti. Eli juon lähes jokapäivä tuoremehua, otan sen kyllä aina huomioon kalorien määrässä. Kofeiinin kulutus on mulla varmaan aika hurja. Juon kahvia varsin usein, joskin mustana tai rasvattomalla maidolla. 

Kanakeitossa glutamaattia yms?

Ei taida laskea hiilareita ollenkaan? Jos laskis, ei oisi mehuja ollenkaan;-)

Vierailija
75/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino pysyi 3 viikkoa samana, kun aloitin (laihdutettuani jo joitakin viikkoja) runsaan kasvisten syönnin sekä liikunnan. Sen jälkeenkin jossain kohtaa paino ei muuttunut 2 viikkoon, vaikka energiansaanti pysyi matalana (1200 kcal/vrk). Olen kuitenkin laihtunut 2.5 kk:n aikana 8 kiloa! Välillä vaa'n lukema tasaisesti laskien, välillä suuremmalla pudotuksella, kun olen syönyt edellisenä päivänä vähemmän massaa.

Vierailija
76/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe on vetää pelkkää puuroa ja juosta päiväkaudet. Lihakset katoaa tehokkaasti ja jäljelle jää vaan läski. Ei ihme että laihtuminen on vaikeeta tolla reseptillä.

Vierailija
77/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana ei ole liikunta vaan se miten moni sen liikunnan ottaa. Nykyään ihminen liikkuu mielestään hirveästi jos käy muutaman kerran viikossa salilla vähän hetkuttelemassa itseään ja kävelee muutaman kerran kevyttä vauhtia lyhyen lenkin. Eivät ne tietenkään mitään kalorikulutusta mainittavasti nosta.

Mutta jos ihan oikeasti harrastaa aktiivista pitkäkestoista liikuntaa niin asia on aivan toinen. Esim. reipas juoksu tai vauhdikas pyöräily kuluttaa ihmisen koosta ja vauhdista riippuen 500-1000 kaloria tunnissa. Juoksemalla esim. kolme tunnin lenkkiä viikossa ja tekemällä yhden useamman tunnin pyörälenkin viikossa, kuluttaa jo yli yhden päivän normikulutuksen verran kaloreita.

Tämä näkyy jo aivan taatusti painossakin (puhumattakaan kunnosta).

Vierailija
78/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta auttaa kiinteytymään kyllä. Lihasmassa painaa enemmän, ja näyttää kehossa paremmalta. Liikuntaan palavat kalorit mahdollistavat pienikokoiselle istumatyöläisnaisellekin ajoittaisen herkuttelun. Mutta tämän pitää olla hikiliikuntaa, jossa lihakset joutuvat koetukselle. Netin kalorilaskureihin on jo laskettu joku 2km lenkki, se ei ole vielä urheilua vaikka toki tyhjää parempi.

Vierailija
79/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni ksnassa ja lohessa on proteiinia.

Vierailija
80/82 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana ei ole liikunta vaan se miten moni sen liikunnan ottaa. Nykyään ihminen liikkuu mielestään hirveästi jos käy muutaman kerran viikossa salilla vähän hetkuttelemassa itseään ja kävelee muutaman kerran kevyttä vauhtia lyhyen lenkin. Eivät ne tietenkään mitään kalorikulutusta mainittavasti nosta.

Mutta jos ihan oikeasti harrastaa aktiivista pitkäkestoista liikuntaa niin asia on aivan toinen. Esim. reipas juoksu tai vauhdikas pyöräily kuluttaa ihmisen koosta ja vauhdista riippuen 500-1000 kaloria tunnissa. Juoksemalla esim. kolme tunnin lenkkiä viikossa ja tekemällä yhden useamman tunnin pyörälenkin viikossa, kuluttaa jo yli yhden päivän normikulutuksen verran kaloreita.

Tämä näkyy jo aivan taatusti painossakin (puhumattakaan kunnosta).

Olet sinällään aivan oikeassa, mutta ihminen joka haluaa ja pystyy sitoutumaan tuohon liikuntamäärään on harvoin alunperinkään merkittävästi ylipainoinen. Merkittävästi ylipainoisen painonlaskussa kalorimäärän pienentäminen on a ja o.

Hienosäätöä on miten sen tekee ja osa tekniikoista toimii paremmin toisilla kuin toisilla. Syöty ja "imeytynyt" kalori on edelleen kalori tulipa pullasta tai porkkanasta. Joillain näläntunteen kontrolli ja itsekuri toimii paremmin rasvoja (hyviä ehdottomasti), proteiinia ja kuituja painottamalla. Makeanhimo on varmaan joillekin todellinen asia, itse en tunnista ollenkaan. Olemme erilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi