Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei lähde, vaikka urheilen ja syön kohtuullisesti.

Vierailija
20.09.2020 |

Paino pysyy samana, vaikka tekisin mitä. Olen aina urheillut todella paljon, mutta hyvin liikkumattoman työn takia huomasin, että paino alkoi nousta. Nyt on jo ylipainoa ihan liikaa. Vatsasassa ylimääräistä ja reidet on leventyneet. Paino ei kuitenkaan millään lähde pois. Teen joka päivä noin 40-60 min kuntopiiriharjoituksia ja illalla juoksulenkin (Kuitenkin kohtuu lyhyen lenkin, koska polvi on leikattu kauan sitten ja joskus se vaivaa. Tämän takia joskus juoksu on muutettava osittain tai kokonaan kävelyksi.) Olen siis 27v nainen.
Minulla ei myöskään ole koskaan ollut ihan hirveän suuri ruokahalu, eivätkä annokseni ole olleet kovin isoja. Olen kuitenkin syönyt varsin epäterveellisesti aikaisemmin, joten olen muuttanut ruokavaliota ja lisännyt kasvisten syöntiä ja jättänyt kaikenlaisten einesten syönnin. Lasken myös, ettei liikaa kaloreita tule ja punnitsen ruuat.
Eikä ole siitäkään kyse, että ylipainoa olisi jotenkin niin vähän, että siksi ei lähde. Kyllä ylipainoa on vähintään 15 kiloa. Saan vaivalla joskus yhden kilon pudotettua ja sitten se ilmestyy päivässä takaisin. Todella turhauttavaa. Tuntuu, että pitäisi lakata syömästä kokonaan tai treenata viidesti päivässä, jotta jotakin tapahtuisi.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo on mahdollista? Oletko todellakin laskenut ja punninnut joka ikisin suupalan? Epäilen, että et. Paljonko tulee askeleita päivässä?

Vierailija
22/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään ajattelen, että tuollainen määrä liikuntaa saa elimistön stressitilaan, mutta jos kerran olet tottunut liikkuja niin ehkä kroppasi kestää sen. Ruokavalio on kuitenkin tärkeämpi painonpudotuksessa.

Kun kerran liikut, tarvitset myös hiilihydraatteja. Perunahan on mainettaan parempi eikä se ole mitenkään epäterveellistä, mutta tärkkelyspitoiset ruoka-aineet keräävät helposti nestettä. Sinuna lisäisin aina vain enemmän kasviksia. Kuidut tuovat kylläisyyttä ja saat tarvitsemasi ravinteet, sekä niitä hiilareita joilla jaksat liikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä mehut pois ja tilalle vettä, jossa sitruunan mehua. Kalorimäärää vois vielä pienentää, ei ihme ettet laihdu.

Tietty kaikki kuluttaa vähän eri määriä ja aineenvaihdunta voi olla AP:llä hidas, mutta en kyllä uskaltaisi tuosta lähteä enää pienentämään. En ainakaan puhumatta jollekin ravintoterapeutille tms. 

Vierailija
24/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko riittävästi? Onko unirytmisi säännöllinen? Eli ei isoa eroa vapaapäivien ja työpäivien unirytmissä?

Vierailija
25/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää luin ekaks että,  "pano ei lähde". LOl

Minnekäs se pano lähtisikään, jos on kivaa urheilua ja vielä syömistäkin tarjolla!

Vierailija
26/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa laihduttamisessa auttaa, mutta kerron, miten minä teen. Minulla ei ole kilpirauhasta eikä lääkitys pidä oloani tasapainossa, joten olen välillä vajaalla. Silloin alkaa paino nousta. Syön näin: aamupalalla maitoon/veteen tehtyä hiutale- tai lesepuuroa, jossa marjoja. Keitetty muna. Teetä maidolla. Joudun tuon kilpirauhasen aiheuttaman hitaan ruuansulatuksen takia syömään puuron kanssa esim. Vi-Sibliniä (lääkärin määräys, tulee hanakalia muita oireita muuten) tai pellavansiemeniä tai luumuja 1-2rkl. Lounaaksi tavallista kotiruokaa. Välipalaksi puuroa tai voileipää. Juustoa otan vain pari viipaletta päivässä hitaan ruuansulatuksen takia. Samasta syystä vältän banaania ja riisiä, mutta en kieltäydy jos niitä tarjotaan. Päivälliseksi tavallista kotiruokaa. Iltapalaksi voileipä tai kaksi. Olen kova leipomaan. Itse otan marjapiirakoista vain ohuen siivun ja syötän loput perheelle. Iltateenä jotain kamomillaa, rooibosta tms. Aina kun menen vajaalle ja paino alkaa nousta, jätän herkut kauppaan. Jo se auttaa minua pitämään painoa kurissa. Mutta ehkä tämä oli turha vastaus, koska minulla ei ole ylipainoa... joudun silti sairauteni takia koko ajan tarkistelemaan syömisiäni.

Vierailija
27/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian vähän ruokaa ja ruokailukertoja.

Mulla lähti 35 kg kun vaihdoin 2 isoa ateriaa päivässä ---> 6-7 ruokailuun, syön käytännössä 2 tunnin välein jotain.

Aineenvaihdunta on erittäin nopeatempoinen tällä rytmillä ja energiaa riittää koko päiväksi hyvin.

Lihaa menee pelkästään 500g päivässä, siihen kylkeen sitten veget, hedelmät, jugurtit, näkkärit,puurot yms.

Tommonen säästöliekki sniiduilu ei auta yhtään mitään, rupeaa vaan vtuttaa.

M28 197 / 103 kg

Vierailija
28/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiseltään ajattelen, että tuollainen määrä liikuntaa saa elimistön stressitilaan, mutta jos kerran olet tottunut liikkuja niin ehkä kroppasi kestää sen. Ruokavalio on kuitenkin tärkeämpi painonpudotuksessa.

Kun kerran liikut, tarvitset myös hiilihydraatteja. Perunahan on mainettaan parempi eikä se ole mitenkään epäterveellistä, mutta tärkkelyspitoiset ruoka-aineet keräävät helposti nestettä. Sinuna lisäisin aina vain enemmän kasviksia. Kuidut tuovat kylläisyyttä ja saat tarvitsemasi ravinteet, sekä niitä hiilareita joilla jaksat liikkua.

No ei kasviksista kyllä mitään muita ravinteita saa kuin c-vitamiinia. 

Vierailija
29/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kilpirauhaton lisää, ettei harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa (ei autoa) eikä laske kaloreita.

Vierailija
30/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä laskenut, miten paljon kaloreita kulutat liikunnalla? Hidas kävely ei kuluta kovin paljon. Entä tuo kuntopiiri? Teetkö sitä rauhalliseen tahtiin vai onko se ihan kunnon hikitreeni? Kannattaisi ehkä kokeilla muitakin lajeja.

Vierailija
31/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 kcal vaan on monelle naiselle laihdutukseen ihan liikaa, valitettavasti. Itse laihduin sillä kun oli painoa yli 100 kg, mutta sen jälkeen piti pudottaa ensin 1300 kcal ja lopulta 80 kilon jälkeen 1000-1200 kcal että edes hitaasti lähti painoa. On vaihdevuosi-ikä, krooninen unettomuus ja kova stressi, mitkä tekivät vaikeammaksi painon lähdön. mutta kyllä se silti lähti, tartti vaan tosi alhaiset kalorit. Nyt painan 58 kg.

En voinut kuvitellakaan syödä 2 varsinaista ruokaa päivässä lopussa. Se oli 1 ruoka ja 2 pienempää juttua, 8/16 rytmillä eli söin klo 12-21 välillä, muuten ei mitään.

Vierailija
32/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin aamulla kaurapuuroa, jossa marjoja päällä. Juomana kahvi. Luonaaksi kanasaalaattia, jossa siis kanaa, ruukkusalaattia, tomaattia ja kurkkua varmaan. Illalla söin uunilohta, salaattia ja perunaa. Tiedän, ettei esim. peruna ole kovin terveellistä, mutta syön pieniä annoksia. Eilinen ruokailu ei välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki, koska oli lauantai ja ehdin miettiä ruokaa enemmän. Hyvin usein syön samaa ruokaa luonaaksi ja illalliseksi. Monesti saatan tehdä vaikka kanakeiton ja syödä sitä kaksi päivää. Olen keskittynyt enemmän kalorimääriin ja laskenut, ettei menisi yli 1600 kalorin päivässä. En tiedä, miten tuo minun kalorimääräni pitää paikkansa, koska laskin sen vain jollakin netin laskurilla. 

Yritän pitäytyä kolmessa ruokalukerrassa pävässä, mutta minulla on ns. paheina mehun juonti. Eli juon lähes jokapäivä tuoremehua, otan sen kyllä aina huomioon kalorien määrässä. Kofeiinin kulutus on mulla varmaan aika hurja. Juon kahvia varsin usein, joskin mustana tai rasvattomalla maidolla. 

Rasvatonta ruokaa ja sokerilitkua, siinäpä yksi syy.

Vierailija
33/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde imetyksestä, että liikunta ja kuntopiiri ei käytännössä kuluta juuri lainkaan kaloreita. Et voi siis niiden varjolla ottaa ylimääräistä ruokaa.

Syö aamulla puuro ja marjoja ja keitetty kananmuna. Lounaalla salaattia, kalaa/kanaa ja vihanneksia, riisiä. Välipalaksi joku proteiinirahka ja vaikka muutama (esim 8-10 pähkinää). Päivälliseksi esimerkiksi tortilla tai kaksi kasviksilla ja katkaravuilla/kanalla. Jos teet superterveellisiä, ota kaksi, jos taas käytät juustoa ja kermaviiliä, ota vain yksi. Sen jälkeen peset hampaat ja aamulla alusta. Itse laihdutan noin. Kerran viikossa syön vähän vapaammin.

Täh? Jos liikkuu paljon, niin pitää syödä enemmän kuin jos ei liiku. Vaikka laihduttaiskin. 

Vierailija
34/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä mehut pois ja tilalle vettä, jossa sitruunan mehua. Kalorimäärää vois vielä pienentää, ei ihme ettet laihdu.

Mehuissa hirveesti hiilaria. Ei niitä tarvi, oon huomannut pidemmän päälle. Sokeriton yrttitee riittää.

Vierailija
35/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen söin aamulla kaurapuuroa, jossa marjoja päällä. Juomana kahvi. Luonaaksi kanasaalaattia, jossa siis kanaa, ruukkusalaattia, tomaattia ja kurkkua varmaan. Illalla söin uunilohta, salaattia ja perunaa. Tiedän, ettei esim. peruna ole kovin terveellistä, mutta syön pieniä annoksia. Eilinen ruokailu ei välttämättä ole paras mahdollinen esimerkki, koska oli lauantai ja ehdin miettiä ruokaa enemmän. Hyvin usein syön samaa ruokaa luonaaksi ja illalliseksi. Monesti saatan tehdä vaikka kanakeiton ja syödä sitä kaksi päivää. Olen keskittynyt enemmän kalorimääriin ja laskenut, ettei menisi yli 1600 kalorin päivässä. En tiedä, miten tuo minun kalorimääräni pitää paikkansa, koska laskin sen vain jollakin netin laskurilla. 

Yritän pitäytyä kolmessa ruokalukerrassa pävässä, mutta minulla on ns. paheina mehun juonti. Eli juon lähes jokapäivä tuoremehua, otan sen kyllä aina huomioon kalorien määrässä. Kofeiinin kulutus on mulla varmaan aika hurja. Juon kahvia varsin usein, joskin mustana tai rasvattomalla maidolla. 

Rasvatonta ruokaa ja sokerilitkua, siinäpä yksi syy.

Kaurapuuron tilalle tekisin kunnollisen munakkaan. Tuollaisella tulee koliininpuutos ja siitä ei hyvä seuraa.

Vierailija
36/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1600 kcal vaan on monelle naiselle laihdutukseen ihan liikaa, valitettavasti. Itse laihduin sillä kun oli painoa yli 100 kg, mutta sen jälkeen piti pudottaa ensin 1300 kcal ja lopulta 80 kilon jälkeen 1000-1200 kcal että edes hitaasti lähti painoa. On vaihdevuosi-ikä, krooninen unettomuus ja kova stressi, mitkä tekivät vaikeammaksi painon lähdön. mutta kyllä se silti lähti, tartti vaan tosi alhaiset kalorit. Nyt painan 58 kg.

En voinut kuvitellakaan syödä 2 varsinaista ruokaa päivässä lopussa. Se oli 1 ruoka ja 2 pienempää juttua, 8/16 rytmillä eli söin klo 12-21 välillä, muuten ei mitään.

Kiinnostaa, miten alhaisella kilokalorimäärällä ylläpidät painoasi nyt? Onko laihdutuksesta kauan aikaa?

Vierailija
37/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itellä ei paino lähde ns. normiruualla. Syön 4-5 kertaa päivä. Yks tehokas on leivän välttäminen (makaronit yms), juo 2 litraa vettä per päivä ja lenkkeilee tunnin/pv (ei rääkki treeniä). Reippaasti puuroa (marjojen kera), proteiinijuomaa ja rahkoja. Välipalana banaania tai pähkinää.

Vierailija
38/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä laskenut, miten paljon kaloreita kulutat liikunnalla? Hidas kävely ei kuluta kovin paljon. Entä tuo kuntopiiri? Teetkö sitä rauhalliseen tahtiin vai onko se ihan kunnon hikitreeni? Kannattaisi ehkä kokeilla muitakin lajeja.

Kyllä minä olen kokeillut tosi monia lajeja. Kuntopiiri on yleensä sellainen HIIT-treeni, joka saa hien valumaan. Olen todennut, että kuntopiirit ovat minulle parhaita, koska tosiaan on säästettävä polvea, joka on leikattu, eikä toimi ihan normaalisti. Talvella harrastan myös retkiluistelua. Juoksu olisi rakkain laji, mutta ei onnistu kovin hyvin. Hitaita kävelylenkkejä en kuitenkaan tee. Yleensä juoksen ja jos tuntuu huonolta, niin sitten kävelen reippaasti. 

Vierailija
39/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, kuinka monen hedelmän mehut/hiilarit on siinä lasillisessa tuoremehua. Tulisiko edes mieleen syödä niin montaa hedelmää kerralla? Olisiko järkevämpää syödä niitä hedelmiä ihan sellaisenaan, niin saisit samalla niissä hedelmissä olevat kuidutkin, suoliston toimintaa parantamaan?

Jos olet saanut painonnousun jo pysähtymään, et tarvitse enää isoa peliliikettä, kun se lähtee laskemaan.

Vierailija
40/82 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopiiriä tekemällä saatat kerryttää lihasmassaa ja kiinteytyä, eikä lukema näy vaa'alla. Minulle kävi joskus niin, tajusin laihtuneeni vasta kun huomasin että vanha tyköistuva kauluspaita menee taas päälle.

Toisena mieleen tuli, että et ehkä laske oikein mehusta saamiasi kaloreita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme