Paino ei lähde, vaikka urheilen ja syön kohtuullisesti.
Paino pysyy samana, vaikka tekisin mitä. Olen aina urheillut todella paljon, mutta hyvin liikkumattoman työn takia huomasin, että paino alkoi nousta. Nyt on jo ylipainoa ihan liikaa. Vatsasassa ylimääräistä ja reidet on leventyneet. Paino ei kuitenkaan millään lähde pois. Teen joka päivä noin 40-60 min kuntopiiriharjoituksia ja illalla juoksulenkin (Kuitenkin kohtuu lyhyen lenkin, koska polvi on leikattu kauan sitten ja joskus se vaivaa. Tämän takia joskus juoksu on muutettava osittain tai kokonaan kävelyksi.) Olen siis 27v nainen.
Minulla ei myöskään ole koskaan ollut ihan hirveän suuri ruokahalu, eivätkä annokseni ole olleet kovin isoja. Olen kuitenkin syönyt varsin epäterveellisesti aikaisemmin, joten olen muuttanut ruokavaliota ja lisännyt kasvisten syöntiä ja jättänyt kaikenlaisten einesten syönnin. Lasken myös, ettei liikaa kaloreita tule ja punnitsen ruuat.
Eikä ole siitäkään kyse, että ylipainoa olisi jotenkin niin vähän, että siksi ei lähde. Kyllä ylipainoa on vähintään 15 kiloa. Saan vaivalla joskus yhden kilon pudotettua ja sitten se ilmestyy päivässä takaisin. Todella turhauttavaa. Tuntuu, että pitäisi lakata syömästä kokonaan tai treenata viidesti päivässä, jotta jotakin tapahtuisi.
Kommentit (82)
Suosittelen kokeilemaan vähähiilihydraattista, tai jopa ketoruokavaliota. Eikä haittaa, jos kerran pari viikossa syö jotain hiilaripitoisempaa tai pitää sillon tällön herkutteluillan, kunhan ruokavalion peruspuitteet ovat vähähiilarisia. Tällä tavoin olen jopa normaalipainon sisällä saanut pudotettua helposti monta aiemmin todella sitkeässä istunutta kiloa.
Ja jos se paino ei sitten millään lähde niin ehkä sulla vaan on joku luonnollinen muhkeus, joka varmasti pukee sua hyvin. Läheskään kaikki ylipainoisetkaan ei näytä "läskeiltä", vaan pehmeiltä ja muodokkailta. Minunkin naapurissa asuu varmaan kaupungin kaunein nainen, jolla on selvästi BMI:n mukaan monta kiloa "liikaa" painoa. Sullakin, jos liikut noin paljon, on varmasti hyvän ja vahvan näköinen kroppa.
Tsemppiä :)
Jos syöt paljon voileipää, voit saada helposti kaloreita pudotettua jo sillä, että puolitat rasvan määrän leivällä. Itse huomasin, että siinä leivälle levitetyssä rasvassa on melkein yhtä paljon kaloreita kuin itse leivässä. Enkä edes laita mitenkään erityisen paljon rasvaa leivälle.
Toinen, mistä tulee huomaamatta kaloreita, on majoneesit ym. kastikkeet. Niiden määrää vähentämällä saat pienellä vaivalla pudotettua kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt paljon voileipää, voit saada helposti kaloreita pudotettua jo sillä, että puolitat rasvan määrän leivällä. Itse huomasin, että siinä leivälle levitetyssä rasvassa on melkein yhtä paljon kaloreita kuin itse leivässä. Enkä edes laita mitenkään erityisen paljon rasvaa leivälle.
Toinen, mistä tulee huomaamatta kaloreita, on majoneesit ym. kastikkeet. Niiden määrää vähentämällä saat pienellä vaivalla pudotettua kaloreita.
Paremmin onnistuu kun jättää leivän sen voin alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan vähähiilihydraattista, tai jopa ketoruokavaliota. Eikä haittaa, jos kerran pari viikossa syö jotain hiilaripitoisempaa tai pitää sillon tällön herkutteluillan, kunhan ruokavalion peruspuitteet ovat vähähiilarisia. Tällä tavoin olen jopa normaalipainon sisällä saanut pudotettua helposti monta aiemmin todella sitkeässä istunutta kiloa.
Ja jos se paino ei sitten millään lähde niin ehkä sulla vaan on joku luonnollinen muhkeus, joka varmasti pukee sua hyvin. Läheskään kaikki ylipainoisetkaan ei näytä "läskeiltä", vaan pehmeiltä ja muodokkailta. Minunkin naapurissa asuu varmaan kaupungin kaunein nainen, jolla on selvästi BMI:n mukaan monta kiloa "liikaa" painoa. Sullakin, jos liikut noin paljon, on varmasti hyvän ja vahvan näköinen kroppa.
Liikkuuko ap kaikkien mielestä paljon? 40-60 min kuntopiiri ja lyhyt juoksu/ kävelylenkki eikä ilmeisesti muuta.
No siis totuushan on, että joko syöt liikaa (tai väärää ruokaa) tai kulutat liian vähän. Laskeppa kalorit annoksista. Ei keho itsestään kehitä kaloreita mistä paino kertyisi. Joillain vaikeampaa laihdutus kuin toisilla riippuen aineenvaihdunnasta, mutta joutuu sitten joko syömään vielä vähemmän tai liikkumaan vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ikinä ajatellut tätä asiaa kovin monimutkaisesti. Jos paino nousee, pienennän annoksia ja yritän karsia tunnetusti epäterveellisiä juttuja, kuten sipsit ja karkit. Jos se ei auta, tiedän että syön edelleen liikaa.
Kaksi ateriaa päivässä kuulostaa kyllä aika paljolta, kun kulutusta ei kuitenkaan hirveästi ole.
Just 😂
Vierailija kirjoitti:
No siis totuushan on, että joko syöt liikaa (tai väärää ruokaa) tai kulutat liian vähän. Laskeppa kalorit annoksista. Ei keho itsestään kehitä kaloreita mistä paino kertyisi. Joillain vaikeampaa laihdutus kuin toisilla riippuen aineenvaihdunnasta, mutta joutuu sitten joko syömään vielä vähemmän tai liikkumaan vielä enemmän.
Tietääkseni liikunnan merkitystä ei enää ns. painoteta painonhallinnassa. Ap sanoi että hänellä on 15 kiloa ylipainoa. Sen pudottamiseksi pitäisi liikkua aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole ikinä ajatellut tätä asiaa kovin monimutkaisesti. Jos paino nousee, pienennän annoksia ja yritän karsia tunnetusti epäterveellisiä juttuja, kuten sipsit ja karkit. Jos se ei auta, tiedän että syön edelleen liikaa.
Kaksi ateriaa päivässä kuulostaa kyllä aika paljolta, kun kulutusta ei kuitenkaan hirveästi ole.
Just 😂
Haluatko osallistua keskusteluun kunnolla vai poikkesitko vain tekemään itsestäsi pellen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuuko ap kaikkien mielestä paljon? 40-60 min kuntopiiri ja lyhyt juoksu/ kävelylenkki eikä ilmeisesti muuta.
No en tiedä liikunko paljon vai vähän, mutta kolmatta treeniä en enää ehtisikään päivässä tehdä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä liikunko paljon vai vähän, mutta kolmatta treeniä en enää ehtisikään päivässä tehdä.
-AP
Joo, mietin vain että minulla liikuntaa tulee melkein sama määrä eikä se kyllä painoon ole vaikuttanut.
Jos mitat ovat luokkaa 160 cm & 75 kg niin pudotukset saattavat hyvinkin olla esim -200 g/viikko, kyllähän se turhauttaa mutta ilman kitudieettiä ei oikein muuta voi kun pysyä lujana ja odottaa.
40 rajapyykin jälkeen paino on jatkanut nousemistaan, vaikka tekisi mitä. Fitfarmista ketoon ja kaikkea siltä väliltä tässä on viiden vuoden aikana kokeiltu, eikä mitään ihmeellisiä tuloksia. Olen pudottanut aikoinaan 30 kg ja se oli suht helppoa, tietenkin aikaa vievää ja aaltoilevaa, mutta tuloksia tuli. En tiedä kuinka tiukalle pitäisi kalorit vetää, että jotain tapahtuisi. Ei kuitenkaan tee mieli ihan nälkäkuuria vetää.. :(( Liikun kuitenkin aktiivisesti, päivittäin jne. siitä se ainakaan eli ole kiinni. Tuntuu että jos vähänkin herkuttelen, perse ja vatsa nappaa ne mukaansa heti.. On tää kans yks sa******n työmaa :(( Joten olen luovuttanut, jos olen läski niin sitten olen. Ostetaan isompia vaatteita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 kcal vaan on monelle naiselle laihdutukseen ihan liikaa, valitettavasti. Itse laihduin sillä kun oli painoa yli 100 kg, mutta sen jälkeen piti pudottaa ensin 1300 kcal ja lopulta 80 kilon jälkeen 1000-1200 kcal että edes hitaasti lähti painoa. On vaihdevuosi-ikä, krooninen unettomuus ja kova stressi, mitkä tekivät vaikeammaksi painon lähdön. mutta kyllä se silti lähti, tartti vaan tosi alhaiset kalorit. Nyt painan 58 kg.
En voinut kuvitellakaan syödä 2 varsinaista ruokaa päivässä lopussa. Se oli 1 ruoka ja 2 pienempää juttua, 8/16 rytmillä eli söin klo 12-21 välillä, muuten ei mitään.
Kiinnostaa, miten alhaisella kilokalorimäärällä ylläpidät painoasi nyt? Onko laihdutuksesta kauan aikaa?
Laihdutuksen loppumisesta on 3 vuotta. Noin 1500 kcal per päivä on se, mitä voin syödä että pysyn nykyisessä painossani. Olen istumatyössä enkä harrasta kuntoliikuntaa, mutta koiria ulkoilutan parisen tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600 kcal vaan on monelle naiselle laihdutukseen ihan liikaa, valitettavasti. Itse laihduin sillä kun oli painoa yli 100 kg, mutta sen jälkeen piti pudottaa ensin 1300 kcal ja lopulta 80 kilon jälkeen 1000-1200 kcal että edes hitaasti lähti painoa. On vaihdevuosi-ikä, krooninen unettomuus ja kova stressi, mitkä tekivät vaikeammaksi painon lähdön. mutta kyllä se silti lähti, tartti vaan tosi alhaiset kalorit. Nyt painan 58 kg.
En voinut kuvitellakaan syödä 2 varsinaista ruokaa päivässä lopussa. Se oli 1 ruoka ja 2 pienempää juttua, 8/16 rytmillä eli söin klo 12-21 välillä, muuten ei mitään.
Kiinnostaa, miten alhaisella kilokalorimäärällä ylläpidät painoasi nyt? Onko laihdutuksesta kauan aikaa?
Laihdutuksen loppumisesta on 3 vuotta. Noin 1500 kcal per päivä on se, mitä voin syödä että pysyn nykyisessä painossani. Olen istumatyössä enkä harrasta kuntoliikuntaa, mutta koiria ulkoilutan parisen tuntia päivässä.
Lisään vielä että eka vuosi laihiksen jälkeen se oli vain 1200-1300 kcal per päivä mitä pystyi syömään lihomatta. Mutta onneksi aiineenvaihdunta on siiitä vähän piristynyt.
No jos nukkuu huonosti, ei lepää ja tekee aerobista tuntikausia päivässä, niin kortisolit ovat varmaan huipussaan. Lisäksi vielä insuliinipommitusta, kun juodaan jotain mehuja. Sekä insuliini että kortisoli estävät laihtumista.
Toki myös tuo 1600 kaloria on aika paljon laihduttavalle naiselle.
Unohda se hikijumppa, koita rauhoittua ja levätä. Käy muutaman kerran viikossa salilla nostamassa kunnon painoja. Vähennä turhia sokereita ja hiilareita ravinnosta. Ne eivät pidä nälkää vaan aiheuttavat sitä. Lisää tilalle proteiinia. Vähennä kalorimäärää ainakin muutamana päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on minusta paljon. Kuntopiirikin ilmeisesti ihan hikijumppaa, ja jos sitä päivittäin tekee ja silti hikoiluttaa, niin kyllä se ihan totista touhua on.
Oon 46v, bmi 23, laihdun syömällä 1800kcal+ 3 salitreeniä (kovaa koko kropan treeniä, jossa tulee hiki) ja 2 aerobista treeniä viikkoon. Paino putoaa 200-300g viikossa, mutta putoaa kuitenkin. Suosittelen lihaskuntotreeniä, koska lihakset kuluttaa levossa enemmän kuin läski ja se auttaa painonhallinnassa pitkällä tähtäimellä. Lisäksi askeleita riittävästi. Ei tarvitse vetää kaloreita kitukaloreihin kuten 1200 tai alle. Tarkoitus laihduttaessa on päästä rasvasta eroon, ei lihaksista. Jos aiot tiputtaa 15kg, varaa aikaa ainakin vuosi, mieluiten kaksi lipun elämän terveellisten elintapojen opetteluun.