Toukotuhisijoiden elokuu
Kommentit (44)
Meillä taitaapi jäädä omakustanne rotarokotus ottamatta. Todennäköisesti koko muu meidän perhe sairasti sen viime talvena, joten täytyy toivoa, ettei tartu Miinalle muualta tai ainakaan kovin pienenä eikä tule kovin pahana.
Lohduttavaa lukea , että muiden laihdutusprojektit on ihan yhtä määrätietoisia kun mun oma. Suurinpiirtein jokatoisen päivän onnistun elämään särmästi herkuitta, mut sit väsyttää ja tekee mieli mässätä, tulee jotain vastustamatonta eteen tai on muuten vaan mukamas joku spesiaalitilanne.
Nyt täytyy mennä seurustelemaan vauvan kanssa, kun valittaa tylsyyttään.
Oltiin tipahdettu jo niin kovin kauas...
Eipä mulla mitää kummempaa asiaa oo, kunhan nostelen pinoa ;) Päivät menee olympialaisia vahdatessa, eipä sitä oo tiennykkää, miten paljon urheilulajeja (tai paremminki niiden variaatioita) on olemassa!?! Puoletkaa ei juuri jaksa kiinnostaa, ja silti tulee vahdattua... Alankohan mä mökkiintyä!?!
Eilen vietettiin mun nuorimman tytön 4v synttäreitä ja tietysti ny on sit herkkua jos jonkilaista kaapissa jäljellä...ehkä mä sitte huomenna alan miettiin sitä "terveellisempää ruokavaliota". Joo. Tai ens viikolla. Tai tai tai tai...argh! Kuka kumma vei mun itsekurini???
Viihtyykö muiden vauvat kylvyssä?
Mulle on ollu ihan shokki, ku Hermanni inhoaa kylpyä yli kaiken :( Hysteerinen huuto alkaa jo siinä vaiheessa, ku mennään kylppäriin, ja yltyy ihan sfääreihin, ku ammeeseen lasketaan :((((( Ihan karmeaa huutoa. Ja näin on ollu ihan alusta asti, ehkä pari-kolme ensimmäistä kylpykertaa meni paremmin, mut sen jälkeen näin. Ja ku mä en ymmärrä, mistä se vois johtua - mitää huonoo kokemusta ei pojalla kylvyssä oo ollu, et ihan itsestään on alkanu inhoamaan/pelkäämään tai mitä se nyt sitte onkaa. Sama on kyllä jo pelkässä pepunpesussa; huutaa ku hinaaja.
Eli ei menty vauvauintiin tän kaverin kanssa, vaikka etukäteen semmosta vähä suunniteltiin.
On vain niin outoa, ku tytöt on kaikki suorastaan nauttineet kylvyssäolosta...
Hermannin kanssa nyt sitte vaan käydään hyvin hätäisesti pesulla, sitä huutoa ei halua kuunnella yhtää pidempään ku on pakko, on se sen verran sydäntäsärkevää.
Ja toinen outo piirre - Hermanni ei myöskään viihdy autossa. Saattaa huutaa vaikka koko kahden tunnin matkan, jos semmosella ollaan...eikä nukahda, vaikka olis miten väsyny. Tohon kahden tunnin matkaan ollaan otettu pari pysätytystä, jolloin oon antanu tissiä ja saanu pojan hyvin rauhalliseksi, mut heti ku matka jatkuu, jatkuu myös huuto...
Ainut keino onnistuneeseen ajeluun on se, että lähdetään matkaan silloin, kun Hermanni olis menossa näille ekoille päikkäreilleen - sit nukahtaa helposti. Mutta vastaavasti herää myös helposti heti, ku auto pysähtyy...
Että kovin olis paskaasena miehenä kotonaviihtyvää sorttia tämä meidän poika ;)
Kuinka teillä muilla kylpeminen ja autoilu?
Nyt hakeen lisää kaffia ja palanen täytekakkua (höh, pakkohan se on pois syödä, ettei vallan pahene ;P ).
KK
Meidän pieni epeli viihtyy kyllä vallan mainiosti autossa. Tai ainakin on viihtynyt kaikki ne matkat mitä on ajettu. Paljoa ei olla ajeltu kun oma auto tulee vasta parin viikon päästä kuvioihin.
Kylpy on herran lempipaikka varmaankin. Jaksais olla siellä aivan mahdottomia aikoja. Omat kädet vaan väsyy siihe kannatteluu aina ennen pitkään. Meillä on esikoinen aivan mahdoton vesipeto. Rakastaa kaikkea veteen liittyvääkin :) Kummallakin pojalla on tosin taipumusta atooppiseen ihoon, pienemällä näyttäisi olevan vielä huonompi iho kun isommalla. Meillä on nuo kylpylä- ja uimahallikäynnit jääneet väliin juuri tuon ihon takia. Harmi.
Mullakin itsekuri vähän heikoissa kantimissa. Tuossa vieressä on sipsipussi, jota tekisi niin kovin mieli availla. Ja esikoisen synttäritkin on 7.9. Niihinkin pippaloihin pitäisi kaikenlaisia leipomuksia tehdä. Ensi viikonloppuna tulee isomummi käymään, juhlitaan näin etukäteen.. Oikeet juhlat on sit virallisena päivänä ku osu mukavasti sunnuntaiks. Että tulee mässäiltyä. Ehkä sit juhlimisten jälkeen saa otettua itseään niskasta kiinni paremmin..
Palailemisiin!
Amy
Meillä poika viihtyy hyvin sekä kylvyssä että autossa. Tosin jollei oo väsy, ei nukahda automatkalla ja silloin pitäis olla mahdollisuus kattella maisemia tai isoveljeä, jollei ole, turhautuu. Kylvyn sijaan muuten otetaan välillä suihku, josta tuntuu pitävän ehkä enempi.
Syy, miksi vastasin nimenomaan tuosta autoilu-jutusta, on mun sisko. Se oli pienenä tosi huono matkustaja.. Oli muistaakseni ihan pieni, kun oltiin ruska-aikaan Lapissa. Huus koko matkan pohjosista Satakuntaan, lukuunottamatta viimeistä 10 kilometriä, kun nukahti.. Oletettavasti syynä oli matkapahoinvointi. Se oli pienenä sellanen tosi kumma tyyppi, että käkkäräisillä metsäteillä meni ihan hyvin, mutta suoremmilla maanteillä tuli aina laatta. Oksentelut alko vasta reilu vuoden iässä ja loppu mun muistaakseni joskus koulun aloittamisen jälkeen, ala-asteella joka tapauksessa.
Varsinaisia vinkkejä autoilun helpottamiseen ei multa heru, mutta koittakaa kestää ja kokeilkaa eri viihdykkeitä, jos niistä olis apua. Ja koiranpennullehan annetaan ohjeeksi lyhyet matkat mukavalla määränpäällä jotta autoilusta tulee positiivinen asia. ;) Eipä neuvon koittamisesta varmaan haittaakaan oo, kovin monessa asiassa kun noi lapset ja koirat "toimii" kovin samoin.
Ajattelin nyt kantaa korteni kekoon ja kirjoittaa taas pitkästä aikaa. Olen viimeksi kesäkuussa tainnut kirjoittaa.
Meillä oli Eetun kanssa 3-kuukautisneuvola viime viikolla. Meidän pojalla oli pituutta 63 cm ja painoa 6885g. Kaikki oli neuvolassa hyvin. Eetu kannattelee päätä vartalon tasossa käsistä ylös vedettäessä. Ollessaan mahallaan jaksaa kannatella hetken kerrallaan. Jäntevä poika on.
Eetu myös kovasti juttelee, nauraa ja ääntelee. Juttua riittää vaikka kuinka kun on joku jonka kanssa jutella. Yleensä keskustelukumppani saa palkaksi hienon hampaattoman hymyn. Selvä flirttailija siis jo pienenä. :)
Rokotteista on ollut täällä puhetta. Meilläkin on Eetu mukana meningokokki-B rokotetutkimuksessa, joten hän sai sen neuvolapiikin jo kaksikuisena. Tämän lisäksi häntä rokotettiin samlalla kerralla kahdella muullakin rokotteella. Kyllä kävi pientä sääliksi kun huusi naama punaisena tämän jälkeen. (On tuo kolme rokotusta kerralla sellainen maksimimäärä noin pienelle, etten taida enää toiste, tämän rokotetutkimuksen jälkeen, sellaiseen suostua).
Tämän lisäksi Eetulle otettiin rotavirusrokote ihan omakustanteena. Nyt onkin jo molemmat annokset saatu. (Onneksi sitä ei pistetä sentään!). Isoveli sai saman Rotarix-rokotteen aikoinaan. Kallistahan se on, mutta siskon tyttöjen sairastuttua rotavirukseen ja jouduttua sairaalaan tiputukseen niin olin ehdottomasti sitä mieltä, että meidän lapsille otetaan sitten rokotukset.
Eetu nauttii kyllä kylvystä, eikä itke yhtään. (Samanlainen oli aikoinaan isoveli Aleksi). Autoilukin on ihan ok, kunhan ei satu olemaan väsy ja tutti pysyy suussa. Voisi melkein sanoa, että jos Eetu jotakin itkee niin se itku on kyllä 90% väsymysitkua. Siihen paras apu on äidin syli, tutti ja uniharso poskea vasten.
Eetu viihtyy nykyisin sitterissäkin pitkiä aikoja, eikä vain 5 min. kerrallaan kuten vielä kesäkuussa taisin kirjoitella. Saa äitikin enemmän asioita tehtyä. Tosin tämä poika on kyllä sellainen ajoittamisen mestari, että usein saan edelleen syödä poika mukana rintarepussa/kantoliinassa. Kantoliina/rintareppu on ollut meillä paras tapa nukuttaa Eetu yöunille. Hän nukahtaa reppuun, josta sitten laitetaan omaan sänkyyn. Hyvin on toiminut.
Meillä Eetu nukkuu vaihtelevasti. Välillä on päiviä, että tuntuu kun hän ei nukkuisi ollenkaan ja toisinaan nukkuisi koko ajan. Sitten on normaalimpia päiviä, jolloin nukutaan keskimäärin noin 3-4 unet ennen nukkumaanmenoa. Niidenkin kesto voi vaihdella alle tunnista kolmeen tuntiin. Yöunille mennään meillä siinä klo 21-22 välillä. Eetu saattaa herätä kerran yössä syömään tai nukkuu koko yön. Tämäkin vaihtelee. Saan kyllä monta kertaa yössä käydä tuttia laittamassa suuhun, joten ei tässä vielä täysiä yöunia saa.
Laihduttamisesta oli puhetta. Taisin kertoa viimeksi aloittaneeni Painonvartijoissa. Sainkin painoa pudotettua, mutta sitten taas lipesi. Nyt olen taas ottanut itseäni niskasta kiinni. Erittäin hyvänä motivaattorina toimi vaatekaapin siivous kun löysin toinen toistaan hienompia vaatteita, jotka eivät päälleni mahdu. Tuli sellainen olo, että nyt täytyy kyllä jotakin asialle tehdä. Tänään sitten taas aloitin pisteiden laskun.
Taisi tästäkin tulla aikamoinen romaani, joten lopettelen. Taitaa tuo Eetukin tuolla kohta herätä. Voikaa hyvin!
Pikkupapu, Aleksi 2 v 6 kk ja Eetu 3 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c82b1ba7-6d37-11dd-833c-…!
Ajattelinpa tulla kuulumisia taas kirjoittelemaan ku täällä yökukkuilen.
Autoilusta ja kylpemisestä oli puhetta..
Meidän poika on ollut alusta asti kyllä automies :) Rakastaa olla autossa, paitsi jos satutaan liikennevaloihin joissa palaa punainen. Silloin saattaa tulla itku silmään :)
Kylpeminen on maailman ihanin juttu myös, mutta vain ja ainoastaan jos isi on mukana :D Olen itse kylvettänyt poikaa muutamia kertoja, mutta hän vain katsoo minua kauhistuneena ja jännittää koko kylvyn ajan. Kun sitten pääsee isänsä kylvettämäksi niin polskii ja nauttii kyllä niin sydämensä kyllyydestä :)
Painosta sen verran, että olen nyt suurinpiirtein niissä mitoissa mitä ennen raskautta. Tosin muutaman kilon haluaisin saada pois että olisin ns normaalipainoinen, mutta ei mitään paniikkia ole.. Kaikki vanhat vaatteet mahtuvat kuitenkin päälle.
No mutta pakko lähteä unille :) Öitä! :)
sama84 ja pikku mötikkä 3kk
... meillä autoilu sujuu hyvin. Yhdessä vaiheessa oli vähän kiukunpoikaista koska istuimessa tuli kuuma. Kylpeminen sujuu vaihtelevasti joskus on oikein hauskaa ja joskus itketään.
Nyt kuuluu tuhinaa täytyy mennä!
Tänään käytiin poitsun kanssa neuvolassa. Painoo on 6,6kg ja pituutta 63,7cm. Hatun koko 42.2. Rokotusten laitto onnistu hyvin, rotarokotteen nieli suosiolla ja piikkiä laittaessa pääs pieni itku.
Meillä on kyllä todellinen hymy poika, kaikki jotka viittii sille jutella saa kyllä palkakseen hymyn. Päätä kannattelee hyvin käsistä nostaessa, makuullaankin kannattelee mutta ei suostunu sitä neuvolassa yhtään käntämään. Täytyis pitää enemmän lattialla mutta kun pelkään koko ajan että siskot juoksee päälle. Meillä kun on aika rajallisesti tätä tilaa.
Autossa ja kylvyssä on ihan hiljaa. Usein nukahtaa autoon. Kyllvyssä kyllä vahan jännittää, on niin vakavan näkönen aina.
Isot tytöt alotti kerhon eilen joten siltä osalta alko niinkun arki vaikka miehen kesäloma jatkuu.
t: nanna, tytöt ja Timi
Pitää heti Saman autojuttua kommentoida, että meillä on ihan sama juttu. Miina viihtyy autossa yleensä hyvin kunhan vauhtia riittää eli valitus saattaa tulla kun punaisiin pysähdytään eikä yhtään auta vaikka kuinka selittää, että liikennesääntöjä pitää noudattaa.
Miina tykkää myös kylpeä ja nyt ollaan käyty jo kaksi kertaa vauvauinnissa ja viimeksi heti sukellettiinkin kun tytsy oli niin tyytyväinen vaikka polske ja meteli on aika hurja kun se on sisarusryhmä, jossa on aika isojakin lapsia mukana.
Miina kääntyy selältä vatsalleen ja vatsalta selälleenkin on mennyt jokusen kerran, mutta musta tuntuu, että se käy aika automaattisesti kun tarpeeksi painavaa päätään kallistelee. Viime lauantaina meni ihan koko ympyrä. Tavarat ovat ruvenneet pysymään kädessä aika hyvin ja mä luulen, että se on jotenkin niin innostava juttu, ettei kallisarvoista yöaikakaan viitsisi uhrata nukkumiseen. Viime yönä kahdelta piti ruveta seurustelemaan ja sitten kuudelta nousta ylös kun nukutusyrityksistä sain vain huutoa palkaksi. Tissiä piti lussauttaa vähän muodon vuoksi ja Miina nukkui jo kymmestä viiteen saakka, joten nälästä ei varmaan ole kyse.
Ens viikolla onkin sitten 4kk neuvola.
Kiitos Jettaneidolle linkeistä. Kun seuraava "palkka" tulee niin taidan kipaista hakemassa muutaman keston lisää. Ihan kivaa tämä kestoilu on - ei yhtään niin rasittavaa kuin ajattelin. Tosin jotkut mallit eivät sovi meille yhtään kun taas toiset ovat parempia & helpompia meille. Ymmärrän kyllä miten tähän voi hurahtaa. Ja Kirkkonummellahan me asutaan.
Uimisesta: Meidänkin piti mennä vauvauintiin mutta ne ajat on la & su aamuisin (8 ja 9). Joten se ei taida olla paras aika meille. Mutta kaikkea muuta aktiviteettia on kuten esim. äiti-vauva-askartelukerho, vauvahieronta ja vauvajumppa....Meille taitaa tulla kiireinen syksy.
Ankkiksen Miinahan kehtittyy hurjalla vauhdilla. Mitä sitä turhaan nukkumaan kun on noin paljon opittavaa. Meidän poika ei vielä käänny ilman apua, pitäisi vain harjoitella sitä ahkerasti ja muutenkin oleskella enemmän lattialla.
Jee... nyt mahtuu melkein kaikkiin vanhoihin farkkuihin (jos ei ole syönyt juuri aikaisemmin lautasellista pastaa)... Vielä kuitenkin jatkuu tämä prosessi, 5 kiloa vielä. Ja se olisi tarkoitus saada pois nyt 2 kk aikana. Lokakuussa lähdetään Jenkkeihin ja sieltä on turha tuoda vaatteita jotka on puolen vuoden päästä liian pieniä.
Onko kukaan aloittanut vielä kiinteiden maistelua? Kiinnostuneena kuulisin kommentteja millä olette aloittaneet ja miten on mennyt...
- Aivilo & Jimi 3,5 kk -
Oli ihan pakko tulla kirjottamaan. Rokotuksilla oli sellanen vaikutus meijän poikaan että viime yönä nukuttiin 10h!!! Oisin varmaan huolestunu jos oisin ite heränny, mutta heräsin vasta aamulla ja ihmettelin kun oli jo valosaa ja poika oli omassa sängyssä. Ihan kunnossa se kumminkin on että teki vaan hyvää kun sai kerrankin nukkua:)
nanna
Terve taas. 3kk neuvola takana (vaikka tulihan se 3 kuukauden rajapyykki vastaan jo viikko sitten) ja eka rokotus annettuna. Jone reagoi kyllä, tosin katsoi vain tuimasti terkkaa, jos osais puhua ois varmaan kysyny, miks toinen satuttaa häntä.. Nyt illasta oli väsy, meni unille vähän normaalia aiemmin, mutta muutoin ei ole tullut mitään.
Painoa oli tullu 5 viikossa n 700g ja pituutta 2,5cm eli mitat ois tällä hetkellä 6375g ja 61cm (nuppi 42,5cm). Melkonen jässikkä toi meidän poitsu on edelleen. Ei tosin mikään micheliini vielä, vaan ihan "timmi" kaveri.. Kovasti huvitti tätiä toisen naureskelut. Pientä ihmetystä herätti, kun jätkä laittoi tutin itse suuhunsa, kun sen käteen tarjosin.
Eilen treenailtiin ilman vaippaa lattialla eikä oo kovin kaukana masulleen kääntyminen, kädet vaan oikeaan asentoon niin johan pääsee ympäri. Hyvin tuo ukko viihtyy lattiatasolla joko vatsallaan tai väsymyksen hiipiessä selällään, se kun ei oo niin rankkaa. Sain jopa tänään tehtyä noita kouluhommia päivällä, vaikkei päiväunista oo ku kuvitelma.
Meillä ei tänään(kään) nukuttu ku melkoisen lyhyitä unia; n 60 min ja n 30 min vaunuissa sekä liinassa vajaa puol tuntia. Ihmettelen, miten toinen jaksaa.. Uniltaan herää yleensä nälkäänsä, joten nyt on alettu lusikkaleikit (aivilo niitä kyselikin) Viikon verran on Jone saanut iltapalaksi vajaa desin maissivelliä, kun yöt alko mennä ranttaliksi, saatiin sillä pitkät unet takaisin eikä tissiä tarvita ennen aamuyötä (toisin kuin ennen velliä eka imetys puolilta öin, sitten neljästä eteenpäin kerran tunnissa). Nyt nukkuu taas hyvin melkein kuuteen ja sitten tissitellään enempi vähempi heräämiseen asti.
Sarjassamme "tunnustuksia" eli suositusten vastaisesti meillä on nyt muutamana päivänä tarjottu bataattia ja hyvin tuntuu maittavan (vaikka hetki sitten uhosin täälläkin, ettei vielä ainakaan kuukauteen). Bataatin määrä on tosin ollu tosi pieni (oon pakastanu jääpalalokerikkoon), ehkä 3 tl, joten ravitsemuksellista merkitystä sillä ei juuri ole. Muutoin mennään ihan tissimaidolla. Suurin syy lusikkaharjotteluun onkin se, että päivisin ruokailujen välit on maks 1½h joten alkaa vähän rassata äitiä.. Pahimmillaan oli tietty flunssan aikaan, mutta se nyt on asia erikseen (nukuttiin yö tissi suussa, jos rinta hävisi, lapsi heräsi). Kovin nopeaan en ajatellut ruokamäärää kasvattaa, kunhan totutellaan pikkuhiljaa, jotta voi sitten 4-5kuisena syödä jo vähän enemmän, jos vaikka saatais päiviinkin vähän rytmiä. Nyt ainoat ennustettavat unet on aamun ekat, 1½h heräämisestä, ja illan vikat eli n 20.00 pitää alkaa iltapuuhiin.
Meillä (lue:mulla) oli tavoitteena se 6 kk:n täysimetys, vaan eipä onnistuttu. No, tämäkin on jo melkein 3kk enemmän, kuin mitä esikoisen kanssa joten tyytyväinen pitää olla. Eikä toisen nälkää tai väsymystä ole kiva kuunnella/katsoa.
Harrastuksista.. Meillä ei vauvalle ole mitään. Eikä hankita.. Ihan siksi, että isoveli aloittaa kiekkokoulun (viikonloppuaamuisin 2xviikossa) ja äiti aktivoi ratsastusharrastuksensa (jee, huomenna ekalle tunnille, mahtaa olla paikat kipeenä lauantaina). Iskän treeneistä ei vielä oo täyttä varmuutta, mutta viime kaudella kaukalopallo vei muutaman illan/aamun ja jääkiekko muutaman, joten ihan riittävästi aktiviteettia meille. Jone saakoon tyytyä mukana roikkumiseen ;) Vauvauinti ois kiva, mutta ajat on aika hankalia just kaikkien muiden harrasteiden kanssa..
Ja eikun kukkumaan eiku nukkumaan
;)
Mukavaa viikonloppua!
Pientä tilannekatsausta; eli punnituksessa on ny pojan kanssa käyty (eilen), ja painoa oli tullu 2vkossa 200g, eli ei riittävästi. Eli ens viikolla mennään sit sinne lastenlääkärin pakeille. Huoh. Olishan se ny ollukki, jos tän mukulan kans olis menty ihan "normisti", ilman mitää epäilyksiäkää mistää :(
Esikoinen on ainut mun lapsista, kenen kanssa ei ole tarvinnut ylimääräisiä lääkärikäyntejä kokea. Kakkosella on se erbin pareesi, kolmosella todettiin sydämessä avoin valtimotiehyt, joka ei ole vieläkää sulkeutunu (yleensä sulkeutuu hetipian syntymän jälkeen), jota edelleen kontrolloidaan, nyttemmin onneksi enää vuoden välein, ja sen suhteen uhka operaatiosta alkaa olla voitettuna - on niin pieni vika. Mutta on tässä vuosien aikana saanu ravata jos jonku erikoislääkärin pakeilla... Vaan eipä sillä, monella on asiat vielä hullummin, ei mulla oikeesti oo valittamista.
No joo, terkkari ei kyllä edelleenkää jaksanu olla huolissaan mistää, Hermanni ku on niin perustyytyväinen, iloinen ja touhukas pieni mies. Pissaa tulee ja kakka on normaalia, nukkuu hyvin yms. Että kasvaapi vain omaan rauhalliseen tahtiinsa. Ihan niinkuin isänsä, joka on aina ollut hyvin pieniluinen ja siro (ei nyt enää aikuisena onneksi voi sanoo siroksi ;) - ei olis kovin miehekästä...). Eikä tätä äippääkää oo tietty koolla pilattu, että voipi olla ihan geneettistä perimää tuo pojan kasvu. Ku päällepäin ei mitää merkkejä mistää oireesta näy.
Mutta kyllähän se silti murehduttaa... Että ihan hyvä kuitenki päästä parempiin tutkimuksiin, saapa itelleen rauhan.
Lusikkaharjoituksista ootte puhelleet. Mä oon aatellu alotella kiinteät ny kohtapuoliin, 4kuisena oon alottanu tyttöjenki kanssa, niin miksen myös Hermannin - sanokoon suositukset mitä tahtoo :P
Muuten jatketaan rintamaidolla, kaikesta huolimatta sitä kyllä tuntuu piisaavan.
Kääntymistä meillä ei vielä harrasteta, nyt on sentään alkanut viihtymään lattialla vähä paremmin, niin ehkä se siitä sitte edistyy... Kyljelleen kääntyy kyllä, ja keikuttelee siinä, mut mahalleen ei laskeudu. Tosin ei viihdy mahallaan muutenkaa, et ei varmaan siksi halua edes yrittää mennä mahalleen. Akselinsa ympäri pyörii, aamuyöstä ku heräilee syömään, on aina mielenkiintoista pimeessä hapuilla poikaa pinniksestään, ku ei koskaa tiedä, miten päin sielä makaa :D
Päivärytmi on aika tasanen, jos ei oo mitää erityistä menoa päivällä, et ollaan vaan kotosalla. Yöt on hyviä, mut vaihtelevia sen ekan unipätkän suhteen, saattaa nukkua vain 4 tuntia ennen syöttöä, tai sit toisinaan jopa 8 tuntia. Sit jatkaa uniaan ja n.2-3 tunnin päästä syö uudelleen (paitsi jos on eka pätkä ollu vaan sen 4 tuntia, nii sit toka pätkä on vastaavasti pidempi, ehkä 5tuntia).
Päivällä yhdet pitkät unet (3-4h) täs aamupäivästä (alkaen n.2h yöunilta heräämisestä), sit myöhemmin yhdet tai kahdet lyhyemmät unet (0,5-1h).
Harrastuksia ei meidän Hermannille ny vielä oo, asutaan niin syrjässä ja oon aika huono lähteen mihinkää perhekerhoihin tai muskariin tms. eikä se tän lauman kanssa niin vain onnistuisikaan. Vauvauinti oli haaveissa ja suunnitelmissa, mut pojan kylpykammosta johtuen päätettiin jättää väliin...
Jettaneidolle mielekästä ratsastustuntia! Mä kans alottelin tässä jokunen viikko sitte ratsastusta näin raskauden jälkeen, ja kyllä vaan oli ekan kerran jälkeen paikat kipeenä, auts ja oih. Mut kyllä se siitä sitte taas lähti sujumaan... Jopa niin innokkaasti, että talliin on tulossa TAAS uusi asukki...!?! Alkukesästä jo ostettiin yks, mut on vasta 3v, eikä siis vielä ratsastettu, niin pitihän mun ny saada semmonen valmis ratsuki...krhm. Josko sitte ens kesänä olis aikaa alkaa kouluttaan tota 3-vuotiasta...nyt sillä vaan ajellaan.
Hulluus on iskeny, minkäs teet (meillä nyt siis 3 hevosta ja poni).
KK poistuu täyttämästä palstaa...
Kirjoittelen tässä pikkasen kuulumisia kun odottelen tässä ruoan valmistumista :)
Meillä kaikki jatkuu samaa rataa :)
Pikkuinen menee vaihtelevasti nukkumaan iltaisin 20-23, joten ei meillä kummoista rytmiä vielä ole tullut :D Säännöllistä on meilläkin tosiaan se, että aamulla menee 1-1½h heräämisen jälkeen ekoille päikkäreille.
Pelkällä tissin voimalla mennään. Edes pulloa pikkuruinen ei enää ota, vaikka aiemmin on juonut siitäkin kuin vanha tekijä :) Ei sillä, että sitä pulloa tarvitsisi antaa, tissimaito kyllä riittää, mutta esim kun elokuvissa olin pari viikkoa sitten niin oli pikkuinen sitten ollut nälissään, reppana.. :)
Tosiaan vatsalta selälleen kaveri kääntyy jo, mutta ei vielä toisinpäin. Yritys on kyllä kova, mutta kun on reppana perinyt äitinsä kärsivällisyyden, niin ei kauaa mahallaan viihdy :)
Liikkuu kyllä lattialla kellon lailla :D Ihmeteltiin miehen kanssa tänään että kumpi vauvaa on käynyt siirtämässä kun oli aivan eri asennossa kuin mihin olin hänet jättänyt :)
Kädet ovat suussa miltei koko ajan ja heiluttelee leikkimaton lelujakin ahkerasti (roikkuvat yläpuolella)
Nyt herra hermoilee sitterissä :)
Hyvää lauantai-illan jatkoa :)
sama84 ja mötikkä 3kk
Heissan kaikille!
Eipä ole tullut kiireiltä kirjoiteltua pitkilleen!Poika kävi toissa päivänä "3kk" neuvolassa ekna piikin ottamassa vaikka onkin jo 3 ja½kk..Painoa oli 6800g ja pituutta 62cm.Korvikkeella on ja velliä vetelee kun aikapoika :) Myös hedelmäsoseita ja kohta myös perunaa. Meilläkin on jo säännöllinen rytmi, 2yössä syö ja 3 unet nukkuu päivään, yhdet pitemmät.Paljon juttelee ja käänyy selältä mahalleen,työntää myös pyllyä ylös ja näin sit itteesä eteenpäin.Ei viihdy paljoa enää selällään.Rauhallinen ja helppo poika!Meillä poika tykkää kovasti saunoa ja kylpeä(...ja vuoden ikäsenäkö sitä sai vasta saunottaa...?)ja viihtyy myös autossa nukkuen.
Esikkotyttöllä taas kiva uhmis, äiti on tyhmä kuhn ei mene mielen mukaan...Onnex suhtautuu vauvaan hyvin.Minua kiusaa senkin edestä.
Mieki olen alotellut joka viikkoisen ratsastustunneilla käynnin...olihan se alkuun yhtä helvettiä kun koski joka paikkaan..Nyt jo vähän paremmin menee, vaan kyllä hiki virtaa!On tuota painoaki vielä 8kg pudotettavana!
See you! ja jaksuja kaikille!
Kirjoitan ny ihan pikapikaa, mä olen yrittäny monta kertaa kirjoittaa tänne mutta olen varmaan liian pitkän stoorin kirjoittanut koska joka kerta kone ilmoittaa että keskustelut väliaikaisesti poissa käytöstä...mä olen varmaan liian vanha ja hidas:(...
Kiitokset Jettaneidolle bataatti-vinkistä,siitä tuli meitin neidin herkkua:)...Perunaa ei sit vielä ole edes koitettu. Samaten hedelmäsoseista herkkua on ne joissa on ananasta ja päärynää,vadelma ja mango aiheutti puistatusta:)...
Mä olen ny alkanu lenkkeilyn tosissani,jouluksi täytyy meikäläisen mahtua vanhoihin vaatteisiin,uusia en ala ostamaan huoh...tulee kalliiksi jos koko vaatevaraston joutuu uusimaan. Imetän vielä tyttöä,joten ruosta en tingi,mutta yritän vältellä(ei aina onnistu)herkkuja ja tehdä päivittäin pitkän kärrylenkin:)...vaakaan en kyllä uskalla hypätä,voipi vielä mennä rikki:(...
Vierastaako teillä muilla jo vauvat? Meillä tyttö saattaa katella vakavana vieraita kasvoja,riippuu naamataulusta:)...toisille vieraille hymyilee hurmaavasti.
Kylvystä ei meillä neiti tykännyt,oli aina kans kovin jännittyneen oloinen.Siirryttiin sitten suihkun puolelle ja siellä kyllä tykkää olla.
Autoilusta..meillä ei autoilla paljon,mutta sen mitä ollaan käyty on tykännyt kyllä ei ole ainakaan pahaa sanaa sanonut:)...Meillä kaupat ja neuvolat kävelymatkan päässä ja mies autoilee paljon pitkien työmatkojan takia. Nyt pitäis sunnuntaina käydä Lahdessa mummon luona tyttöä näyttämässä:)....Asutaan siis itse Tampereella. Mä olen syntyjään lahtelainen ja miäs porilainen ja plikat tamperelaisii. Mistä päin te muut olette?
Ny lopettelen,vatsa huutaa ruokaa ja huoh kaikki on vielä ihan alkutekijöissään...onneksi tyttö nukkuu vielä.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille mammoille ja vaaveille!
T: Miiu ja pikku-J 7.5
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=c964559b-74ed-11dd-be40-…!
Ihana kuva Miiun pikkusesta!
Autoilu: viihtyy ja ei viihdy, se on tuulesta kiinni. Yleensä kun auto liikkuu on hyvä olla, mut topatessa tulee itku. Onneks meillä ei oo liikennevaloja. Viikonloppuna käytiin synttäreillä, matkaa noin 120 kilsaa suunta ja tosi hyvin meni reissu. Poitsu hurmas synttärivieraat ja oli kovempi tähti kun ite synttärisankari. Eli ei ainakaan vierastanu.
Kylvystä tykkää. Ei nyt kilju riemusta, mut ei kauhustakaan. Käsillään huitoo ja jaloilla loiskii. Meillä on mukana kylpyankka ollu alusta asti ja sille kyllä juttelee.
Tänään poitsu tasan 3 kk. Käytiin sen kunniaks neuvolassa ja ekalla piikillä ja sai rotarokotteenkin samalla. 6645 ja 62.9 oli uudet mitat. Nyt on illan pitäny outoo räninää. Laitoin supon ja sain jo nukkumaan. Toivottavasti on rauhallinen yö.
Yöt on muuttunu levottomimmiks ja päivisin pullo suussa ollaan vähän väliä, joten kai kovempi eväs ois alotettava. Terkkarikin sano, et kun on iso poika, tarvii paljon ruokaa. Huomenna lähen sauvasekottimen ostoon ja sit porkkanalla ois tarkotus alottaa. Ja sitten perunaa ja hedelmää.
Semmosta tänne. Rupeen laittaan huushollia kuntoon ja ootteleen Big Brotheria:)
Hyvää viikonloppua!
Norppis ja poitsu
Meidän pikkuherra on syönyt muutaman viikon ajan nyt kiinteitä, bataattia ja porkkanaa. Lääkäri kehotti antamaan kiinteitä, kun valittelin pojan ummetusta. No nytpä saankin vaihtaa kakkavaippoja ihan urakalla. Vatsa siis toimii.. Odottelen, että saan perunaa antaa. Millonkohan sitä uskaltais sitä antaa?
Mulla on vissiin joku syysmasennuksen poikanen, kun mikään ei huvita ja haluisin vaan maata peiton alla päivät pitkät. Ei vaan onnistu se. Joka päivä sataa ja ärsyttää seistä sateessa ulkona. Flunssakin on joka iikalla tässä taloudessa. Mullakin särkee joka paikkaa, ettei jaksa sitäkään vähää ku normaalisti. Kai se on pakko vaan jaksaa..
Esikoisen synttäreitä varten on leivottu pakkanen täyteen niin ettei tarvii kun kakku tehdä sit viikon päästä. Lahja on vielä hankkimatta, kun ei oo viittiny tuossa vesisateessa lähtee pyöräilemään ja kiertelemään.
Me asustellaan Jyväskylässä. Tänne on aikanaan miehen kanssa muutettu opiskelemaan, nyt ootellaan et mies valmistuu ja sit mietitään muutetaanko jonnekin muualle.
Anteeksi valitukseni.
Mukavat viikonloput!
Amy sekä pojat
Kuulumisia täältä meiltäkin...
Kiva kun moni on jaksanut aloittaa kuntoilun lenkkeilyn ja ratsastuksen muodossa. Itsekkin olen ratsastellut aikaisemmin mutta nyt sen aloittaminen tuntuu jotenkin vaikealta. Lenkkeilystä en ole ikinä kovin pitänyt. Meillä on onneks cross trainer kotona ja tykkään tehdä Pilatesta vauvan kanssa lattialla... Täälläkin tavoitteena olisi saada muutama kilo pois. EI ole yksinkertaisesti varaa ostaa uusia vaatteita, halvempaa laihduttaa vanhoihin mittoihin niin on kaappi täynnä kivoja vaatteita joita ei ole käyttänyt vuoteen. Jeee!!!
Lusikkaleikeistä joo... Aloitettiin velli (maissi) kun yöt meni ranttaliksi. Eli vauva heräsi 1-3 h välein koko yön, joten tämä mamma alkoi olla hieman väsy päivisin... Ilta vellit naamaan (100 ml) ja vatsalleen nukkumaan niin nukkuu 21.30-05.00... Luksusta!!!!!
Bataatti kuvioihin seuraavaksi, sitten hedelmäsoseet. Mutta ei tässä mikään kiirus vielä ole. Selvitään varmaan tissillä ja vellillä veilä hetki.
Amylle tsemppiä syysmasennukseen. Säätkin ollut niin masenavia ja flunssia liikkeellä, Kyllä se siitä. Kohta huomaakin että joulu on jo ovella ja piparit odottaa leipojaa ;-)
No nyt pitää mennä pitämään parisuhteesta huolta ;-)
- Aivilo & JImi 3,5 kk -
Mut ajatus hukku tässä välissä, enkä enää muista, mitä meinasin kirjotella!?! Melkonen dementikko...
Rintatulehduksen tosiaan onnistuin saamaan (eka kerta mulle), ja johan oli viheliäinen vaiva, voi itku! Yritin ensi sitkeesti kotikonstein parennella, mut kahden päivän jälkeen oli pakko luovuttaa, ku kuume pysytteli 40asteessa ja menin jo pitkin seiniä täälä... Antibiootit helpotti vaivaa sit kahden päivän jälkeen kuurin alottamisesta. Mut toiste en moista vaivoikseni halua ja kuljenki kaulaliina tissien ympärille sidottuna ;)
Kyllähän muuten sattu imettäminen siitä tulehtuneesta rinnasta, auuuts! Aiva teki mieli purra poikaa, ku se otti rintaan kiinni...huh.
Karehdin kyllä teitä sisukkaita, jotka ootte saaneet itteenne niskasta kiinni ton painonpudotuksen suhteen. Mä oon ihan armoton herkkupeppu, ja ku lenkkeilyt on taasen jääny vallan väliin, ni tuntuu, että toi maharöllö vaan kasvaa...yök. Tietty varsinaista laihdutusta ei näin imetysaikana (ja varsinkaan nyt) voi ajatella, mut tosiaan ton herkuttelun vois jättää vähemmälle...ja lenkkeilyä vois koittaa vähä harrastaa enemmän. Ja ku tulis tehtyä edes vatsalihasliikkeitä, niin sais ton löllön tosta kiinteytymään... Tai sais ja sais...yrittäis ainaki ;)
Pitäiskö meidän pistää joku kimppapudotusrinki pystyyn, josko motivois paremmin, ku olis muita samassa tilanteessa!?!
Meillä esikoinen alotti nyt sitte koulun, ja johan on innokas koululainen, voi ih :)
Läksytki tekee sellasella innolla heti koulusta päästyään, että aiva ihailla täytyy... Ei oo ainakaa äitiinsä tullu!?! Innokas ekaluokkalainen.
Ens viikolla alkais päiväkerhot, jos sais noita kahta nuorempaa tytteliä kuskatuksi sinne...saisivat kans jotain vaihtelua tähän kotielämän oheen. Harmittaa vaan, ku se alkaa jo 9 aamulla, ja meillä Hermanni yleensä nukkuu siihen yheksään asti, että täytyypi yrittää pojan rytmiä vähä aikaistaa...
Sitte yks kyssäri, pientä gallupintynkää: miten teillä voi parisuhde? Onko vauva-aika verottanu sitä, vai lisänny uusia ulottuvuuksia keskinäiseen suhteeseenne?
Meillä parisuhde voi hyvin, tämä yhteinen vauva on lujittanu meidän suhdetta entisestään ja ollaan löydetty uusia ominaisuuksia toinen toisestamme. Tietty Hermanni on tavallaan niin "helppo" vauva, ettei tämä vauva-aika juurikaa ole verottanu mitää (saadaan hyvin nukuttua ja muutenki). Ja mies ei ollut lainkaa vastaan ajatusta toisesta yhteisestä lapsesta - päinvastoin, vaikutti varsin innostuneelta asiasta ;)
KK - taas- poistuu linjoilta